Voor wat betreft Nee tegen 1,5 m: dit zijn horeca-ondernemers die van nature bijzonder klantgericht zijn. Je wil niet weten hoeveel lulverhalen je hoort aan de bar, maar als ze maar blijven bestellen is alles goed. Nu begeef je je ineens nietsvermoedend op het internet met wat jij denkt dat een heldere boodschap is: nee tegen 1,5 m. Let wel, met een horeca-invalshoek in gedachten!
Denk als ondernemer: voorheen had ik zoveel m2, nu moet ik datzelfde oppervlak verdelen over 30 bezoekers. Voor hoe lang? En moet ik hun naam/adres vooraf hebben? Wat gebeurt er als ik dat niet heb of als er valse namen/adressen zijn opgegeven? En hoe lang mogen die 30 klanten blijven en wanneer kan ik de volgende 30 binnenlaten? Moet ik mensen na verloop van tijd eruit gooien om anderen weer binnen te laten? Ben ik nu ineens verplicht om ze geld te rekenen voor hun reserving? Hoe dan? Moet ik hier een bedrag van afdragen aan de overheid?
Kun je je voorstellen dat een horeca-ondernemer zegt: nee tegen 1,5 meter, niet wetende dat dit veel meer omhelst dan de letterlijke boodschap? Kun je je ook voorstellen dat je geen idee hebt wat je op je hals haalt als je een FB-pagina start en ineens 80.000 likes hebt? Kun je je voorstellen hoe het moet zijn om ineens bedolven te worden met allerlei bullshit over 5G, flat earth, aliens en wat nog meer? Kun je je voorstellen dar de moderators dan eerder iets niet goedkeuren dan wel? De initiatiefnemer zelf is nog niet eens voor de helft wakker, laat staan zijn moderators!
Nu snap je een beetje waar de initiatiefnemer voor staat. We proberen hem achter de schermen te masseren, geloof me, maar dat is (net zoals bij ieder van jullie) een proces dat je moet doormaken. Als je reageert, reageer dan niet meteen vanuit emotie en verbind daar niet meteen conclusies aan, maar besef dat zelfs als je niet onmiddellijk krijgt wat je wil dit mensenwerk is. The Great Awakening ontstaat niet door op een dag wakker te worden en dan snap je het, ga maar na bij jezelf!
Mike