Borax

Hadden we het al gehad over de ontgiftende werking van Borax? Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat, wanneer er na lang tekort een essentiële stof wordt aangevuld, het lichaam opruiming kan gaan houden. Verschijnselen kunnen wellicht herxheimer zijn en / of ontgiften. Wel voldoende sole blijven drinken!

hoi Gerard, over jouw opmerking over die opruiming: ik heb een vriendin die gebukt gaat onder een slecht immuunsysteem. Zij heeft een nijpend tekort aan zink. Als ze zink inneemt echter, dan wordt vrij snel daarna misselijk...

Waarom benadruk je bij ontgiftigingsverschijnselen het nut van sole?

Waarschijnlijk is er meer tekort dan alleen zink. Is het bekend hoe ze aan een zinktekort gekomen is?
Wellicht is het goed om zink-suppletie te combineren met andere mineralen en ook vitaminen, zoiets:
http://eu.iherb.com/Now-Foods-Eve-S...itamins - women&rc=5&sr=null&ic=3

Het is bij ontgiften belangrijk om voldoende te drinken voor de afvoer van gifstoffen, sole kan je nooit te veel van drinken (als je niets forceert, het moet wel goed voelen) Mijn sole is gecombineerd met ascorbinezuur, dat is bij borax wel goed om te doen, net als voldoende vitamine b-complex.
"Boron tends to increase the levels of calcium and oestrogen, and lower blood glucose, and levels of vitamin B6 and zinc. Boron's antidote is vitamin B2."
Uit:
http://www.curezone.org/forums/am.asp?i=1473187

Staat ook nog in het artikel:
In Minerals for the Genetic Code,
boron comes off as one of four magnificent
minerals — the other three being iodine,
selenium and magnesium — that belong
in the survival kit of most people in most
parts of the country. "It is probably safe
to say that most physicians no longer
remember — if they ever knew — that
boron plays a part in the body’s sugar
metabolism equation."

hoi Gerard, mooi citaat, in aanvulling daarop dit:

J Nutr. 2003 Nov;133(11):3577-83.
Dietary boron decreases peak pancreatic in situ insulin release in chicks and plasma insulin concentrations in rats regardless of vitamin D or magnesium status.
Bakken NA1, Hunt CD.

[...] boron decreased (P < 0.045) in situ peak pancreatic insulin release at 26-37 d of age regardless of vitamin D-3 nutriture. These results suggest that physiologic amounts of boron may help reduce the amount of insulin required to maintain plasma glucose. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14608076

Verder: borax schijnt toch effectiever te zijn voor -in elk geval- een optimale hormoonhuishouding dan boorzuur;

[...] it was found that borax had a greater effect on hormonal status than boric acid.
Bron: Toxicol Ind Health. 2015 Mar;31(3):255-60. doi: 10.1177/0748233712469648. Epub 2013 Jan 4.
The effects of dietary boron compounds in supplemented diet on hormonal activity and some biochemical parameters in rats
.
Kucukkurt I1, Akbel E2, Karabag F3, Ince S4. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23293135

Net was ik even bij mijn schoonouders en ik vertelde over Borax.
Oh zei mijn schoonma (74 jaar), vroeger gebruikte je boorwater voor vanalles, om bv je oren te reinigen. Tegenwoordig zeggen ze dat gedistilleerd water genoeg is en boorwater onnodig!
Haar woorden dus.

Lievergezond,
Ik ervoer van het weekend ook een beetje zwaar hoofd/hoofdpijn en gisteren opeens ook een pijnlijke tennis elleboog.
Steeds als ik getennist heb, heb ik daar wat last van. In de loop van de week herstelt het weer en voel ik er niets van.
Alleen nu had ik niet getennist, hetzelfde als dat ik opeens zere hakken heb.
Ben benieuwd hoe dit verder gaat.

In eerste instantie had ik met het zware hoofd niet aan borax gedacht, we hadden een "tentfeest"hier en ik had 3 biertjes gedronken (en meer dan voldoende water daarbij)

hoi Marijan, ik heb ook al wel zo´n zwaar hoofd/lijf gehad sinds ik de borax suppleer zoals ik dat normaal al niet meer had. Echt wel niet fijn op zich, maar ik denk echt dat het veel losmaakt wat al weer vastzat o.i.d. Maar doseren is ook een kunst!

Leuk verhaal van je moeder over boorwater.
In oude medische compendiums wordt inderdaad veel over boorwater geschreven.
Het was een zeer veel gebruikt item in de geneeskunde.
Nu is het zowat de vijand lijkt wel.

@ Gerard, mijn vriendin zit onder de infecties. De gekste infecties zijn bij haar getest en ook naar voren gekomen: vooral veel virale infecties. Elke gluut veroorzaakt een diarreefestijn bij haar. Ze houdt niets binnen, ziet eruit als een anorexiapatient en eet als een ¨dijker¨ zegt ze zelf. Ik zal de tip over dat mineralensupplement aan haar doorgeven.

Borax kan het beste ingenomen worden met water en magnesiumchloride, kun je hier ook Natriumbicarbonaat aan toe voegen?
Natriumbicarbonaat zorgt er dan toch voor dat zowel Magnesium als Borium makkelijker in de cellen komt????

Ja Marijan, dat is zo: dat is magnesiumchloride.

[...] boron exerts a protective influence over normal liver metabolism.
Bron: Magnes Trace Elem. 1991-1992;10(5-6):374-86.
Boron affects energy metabolism in the streptozotocin-injected, vitamin D3-deprived rat.
Hunt CD1, Herbel JL.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1669021

Lievergezond, dank je, die olie en vlokken heb ik in huis. Hou jij zelfde hoeveelheid aan als de borax (6 gram op liter en dan daarvan 2 theelepels per dag?)

hoi Marijan, nee, dat werkt zo bij mij niet. Ik neem gewoon een hele kleine hoeveelheid borax op een theelepeltje waarvan ik inschat dat het een zevende deel is van een vierde theelepel (volg je het nog?). Ik neem niet meer dan een vierde theelepel per week, althans dat is mijn richtlijn. Maar dat lijkt nog te veel, of in elk geval heb ik dan herxheimerreacties.

hoi Marijan van de magnesiumchloride probeer ik telkens sochtends en savonds een vierde theelepel oraal te gebruiken, maar dat lijkt iets te veel voor mij (veel ontgiftigingsverschijnselen).

Hoi Dorien,

Ik denk dat je vrienid flink aan de vitamine C moet en verder uiteraard borax, B-complex en Levertraan.
Ze zou een kuur kunnen doen met Bio cumulus yoghurt van Demeter en dan een aantal dagen alleen dat, niets anders behalve sole.
U3227.jpg

@Lievergezond en @Marijan ik maak de volgende concentratie magnesiumchloride aan:
50gr magnesiumvlokken op 150ml water of een glazen pot half vullen met magnesiumvlokken en voor de rest aan vullen met water, hieruit neem ik telkens een theelepel en doe dit bij in een glas water met evt natriumbicarbonaat.
De gegevens over de magnesiumchloride concentratie heb ik uit een stuk geschreven door Dr Mark Sircus.
De vraag is of ik hieraan een theelepel uit de gemaakte concentratie borax kan toevoegen.....????

als ik mijn verdunning van de Borax neem, 2 gram op 300 ml = 60 theelepels.
Ik neem 2 theelepels per dag, dus 2 gram Borax per maand totaal.
Ik ben niet zo'n goede rekenaar maar denk dat dit klopt.
Jij neemt een kwart theelepel per week zeg je.
1 tl weegt 4 gram en halve tl 2 gram (mijn hoeveelheid)
Jij dus 1 tl per maand, is dus 4 gram.
Jij neemt dus eens zoveel.

Snap jij het nu ook nog of reken ik verkeerd?

@Marijan:
Doe je echt 60 theelepel met 300ml? Dat zou precies 5 ml per theelepel zijn, wat het officieel ook is. Echter een gewone Nederlandse lepel voor in een theekopje is ongeveer 2 ml.
2 gram /30 dagen = 0.066
0.066 * 11% = 0.0073 = 7.3 mg per dag. (=iets meer dan een standaard dosering, een mooie dosering om rustig een tekort aan te vullen e.d.)

Puur borax liever niet in theelepels gaan communiceren, te onnauwkeurig, afhankelijk van de lepel en hoeveel je erop doet zit je ergens tussen de 2 en 8 gram. (thuis kan dat prima door bijvoorbeeld een keer 10 lepels te wegen)

hoi Marijan, dank voor je berekening!
Ik doe het je niet na.

Gerard, dank je wel, ik geef het door aan haar, al doet ze wel al heel veel dingen die je noemt.
Ik vermoed zelf dat ze ook een melkallergie heeft, maar zelf weet ze dat niet al loopt ze continue met sinusitis rond en loopt ze te sprayen met otrivin.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan