Borstvoeding en het vervolg

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Onze kleine is alweer 5,5 maand en groeit als kool..;-) Hij doet het prima en we komen nu op het punt dat hij wellicht ook ander voedsel kan gaan krijgen naast de borstvoeding. Nu gaat de borstvoeding (nog) prima, en mijn motto is zolang hij het er goed op doet zal bijvoeding wel niet nodig zijn.

Maar ik weet niet wanneer het goed is om over te gaan tot bijvoeding? Zijn eerste 2 tandjes komen er nu net door...

Wat is een handig moment om dingen aan te gaan bieden en wat geven jullie je kleine vanaf welke maanden? Ik heb de WAPF formula gelezen maar dat lijkt me meer een alternatief voor borstvoeding.

Graag jullie mening/ ervaring/ advies

Hoi Sk,

Ik raad je aan op deze site eens verder te neuzen: http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/blw/nederlands.html

Ik heb enorm veel gehad aan deze site toen onze zoon nog borstvoeding kreeg. Sowieso is het echt het beste om te wachten totdat je zoon 6maanden is, al is hij dat natuurlijk bijna. Sommige kinderen zijn zelfs pas toe aan bijvoeding met 9 maanden. De darmen van een kind worden beschermt doordat borstvoeding een laagje aanbrengt over de darmen, als je begint met bijvoeding moeten de darmen dus enorm wennen. Daar kunnen ze soms best wat last van hebben. Daardoor is het child led weaning zo fijn, een kind kan namelijk heel goed zelf bepalen hoeveel voedsel hij tot zich kan nemen, vooral doordat hij dat ook al deed door middel van borstvoeding (als je tenminste op verzoek hebt gevoed). Veel succes! Claudia

Hoi,

Ik heb mijn kinderen 2,5 jaar borstvoeding gegeven en vanaf 6 maanden begonnen met bijvoeding via de Rapley-methode / Stefan Kleintjes. Het is al een tijdje geleden hier, maar ik weet nog dat ik het gewacht tot 6 maanden op aanraden van het boek van Stefan Kleintjes, had iets te maken met rijping van de darmpjes en allergieen. Hij heeft ook een introductieschema waarbij alle voedingsmiddelen op een allergie-vriendelijk tempo worden aangeboden (en deze verschilt nogal van de lijst die ik destijds van het consultatiebureau kreeg!).

Maar hoe deze methode matcht met WAPF weet ik ook niet. Ik heb wel eens, geloof hier op het forum, gelezen over een baby die wel eieren en vlees at en nog geen groente en fruit (dit was WAPF geinspireerd. Er is geloof ik ook een WAPF Healthy Baby Protocol :D )

Anyway, ik ben begonnen met groente (broccoli en avocado) en dan alles in stukken (dus geen potjes, prakjes en prutjes) maar gewoon een gare stronk broccoli uit het vuistje. Was heel erg leuk. Ze stoppen op die leeftijd sowieso al alles in hun mond. Het idee was dat je kind de eerste 12-18 maanden op moedermelk leeft met als extraatje de bijvoeding. Dat is ook iets wat je lichamelijk aan moet kunnen. (mijn lichaam heeft het uitgeput snap ik nu, achteraf). Mij sprak het natuurlijke aspect aan, je kind niets geven wat je zelf niet zou eten (wel eens aan een potje olvarit geroken ?! 8O ), het op zijn/haar eigen tempo voedsel laten ontdekken.

Overigens bleek mijn tweede kind erg eigenwijs te zijn, zij liet de groente volledig links liggen totdat ze 2 jaar was maar dook vol op de eieren, vis, vleesvervangers (ik weet nu....), kaas. Je moet er dus wel een lange adem voor hebben. Ik denk niet dat deze methode werkt voor het soort moeder met een strak voedingsschema die zo snel mogelijk de, ik noem maar wat, "15.00-voeding" wil vervangen. Ik ben daar zelf nooit goed in geweest, tijd en plannen enzo :) dus mijn kinderen dronken wanneer ze trek hadden.

succes! er zijn meer moeders met babies hier heb ik gelezen.

Ik zou gewoon eten zelf in je mond voorkauwen en het dan van mond tot mond aan je baby voeren: vis, vlees, lever, later ook kaas. Eierdooiers kan je ook zo voeren...

Ik heb ook kleintjes gevolgd bij de oudste, achteraf gezien spijt van want het boek staat vol dwaasheden en het introductieschema ben ik het ook helemaal niet mee eens. Je mag heel snel volkorenbrood geven maar pas na een jaar vlees want dat is eerder niet nodig :roll: Wat ik wel iedereen kan aanraden is rapley! lekker zelf laten knoeien, ik heb mijn kinderen nooit een lepel gevoerd, als ik het probeer krijg ik de lepel naar mijn hoofd, kunnen ze veel beter zelf :-) Zo heerlijk, allemaal tegelijk rustig eten zonder dat je hapjes moet voeren en zelf de hele tijd je handen vol hebt.

Kijk eens hier

Dit is wel gaps,maar er staat eigenlijk hetzelfde in als voor beginnende wapf babies geldt

http://www.gapsdieet.nl/gapsdieet/gapsdieet_en_uw_baby/

En deze

http://www.westonaprice.org/dutch/feeding-babies-dutch/pdf

Mijn dochtertje is nu bijna 20 maanden

Ze eet wapf via borstvoeding sinds ze een maand of 5 is

Ik heb haar al eerste bijvoeding bottenbouilon gevoerd op een lepeltje,en eidooier(ei 3,5 minuut koken dan is het eiwit gestold en de dooier nog slap,je pelt dan de bovenste laag van het eitje en voert zo makkelijk het eigeel,niet het wit!)

Ze vond het heerlijk!Later ben ik met meerdere dingen begonnen,ze mocht wel wat dikker worden dus gaf ik haar als koolhydraten rijpe gepureerde banaan.Maar dat staat allemaal in de links,

Ze is nu dus ruim 1,5 jaar en heel eigenwijs

Ze wil geen brood eten,maar wel kaas,groente,soep,stukjes gehaktbal.Alles zelf willen doen,ik mag niet meer helpen.Een knoeiboel dat het is zeg:)

Overal kleine beetjes van,maar laat maar gaan,ze zal wel weten wat ze nodig heeft.

gister at ik pannekoeken daar hadden mn kids trek in.Ze at geen pannekoek,maar at wel zo een halve beker cremefraiche op!:)

Hoi SK, ik gebruik zelf het boek "Supernutrition for baby's", aangeraden door Sally Fallon van WAPF, te bestellen op Amazon.com. Daar staan schema's in, voedingsmiddelen vanaf 6 maanden, en veel uitleg over de voedingsmiddelen. Ik geef zelf geen BV meer helaas, maar dochterlief krijgt de WAPF formule. Met 6 mnd. zijn we begonnen met eggyolks. Inmiddels geven we haar kleine stukjes rauwe lever, groenten gekookt in BB-bouillon, avocado, merg, heel soms wat basmatirijst, en nog veel meer.

Ik zou inderdaad ook wachten tot de kleine 6 maanden is, kun je een soort van "verjaardag" vieren met het eerste hapje (eggyolk wordt zeer geadviseerd). Op Borstvoeding.com staat heeeel veel goede info over borstvoeding, maar aangaande voeding slaat het nergens op. Het boek van S. Kleintjes heb ik ook liggen, maar gelukkig niet gebruikt. Ik bewaar hem wel, voor eventueel baby nr. 2, want er staat hele goede info in over borstvoeding, daar weet hij echt veel van. Voeding mag hij wmb schrappen ;-)

Ja, dat is ook een goed boek clara. S. maakt aparte voedselcombi's, en adviseert om met broccoli te beginnen o.i.d. Nederland is het enige land waar kinderen op zo'n jonge leeftijd al kool krijgen, dat kunnen ze nog helemaal niet goed verteren. Ook legt hij idd de nadruk op granen, al voor het eerste jaar, en vlees vindt hij pas nodig na het eerste jaar. Ik ken hem persoonlijk, hij is echt fantastisch qua borstvoedingskennis (dit zeg ik er bij, wie weet krijgt hij dit ooit eens te lezen, en kan niet vaak genoeg zeggen dat hij veel tips en tricks kent!), maar zelf vegetariër. Ook adviseert hij dacht ik plantaardige olie, etc. maar dat weet ik niet meer zeker.

Ik ben dus ook met broccoli begonnen en heb mijn kinderen nooit vlees gegeven (vis pas na een jaar). :oops: Ik vraag me wel eens af hoeveel ik al kwaad gedaan heb bij mijn kinderen... :(

Er is hier wel de wens voor een derde kindje, ooit. Dan kan ik het veel beter aanpakken. Maar ik weet nu wel dat ik eerst moet genezen van bijnieruitputting, reserves moet opbouwen, moet herstellen en dan daarna pas, langere tijd zo'n preconceptie voedingspatroon volgen en dan....dan pas zwanger worden. Maar dromen mag altijd :wink:

Ik snap je gevoel Clara, want als ik niet achter WAPF was gekomen had ik ook ws. dat boek gevolgd hoor. En aan de andere kant, hoeveel kinderen zijn er niet groot op geworden? Ik weet niet wat je kinderen nu eten, maar als ze zich goed voeden kunnen ze alsnog veel opbouwen. Ik heb ook nog rotgevoelens over hoe het met mijn dochter in het begin is gegaan. Ik ben heel blij met de WAPF-formule, maar veel liever had ik nog borstvoeding gegeven. Maar door slechte begeleiding en toestanden heb ik dit maar krappe 4 maanden kunnen doen.

Dromen mag zeker! :-D Ik wil ook ooit graag een 2de kindje. Eens komt die dag voor ons, let maar op.

@ SK

Voor de weerstand van je kindje is borstvoeding geven tot de leeftijd van 1 jaar het beste wat je kan doen. Als het mogelijk is, is volledig borstvoeding de beste variant. Zo omzeil je ook eventueel allergiën van kunstmelk, koemelk en sojamelk. In het geval je de tandjes lastig vind, kan afkolven en aanbieden van het flesje een oplossing zijn.

Ik raad ouders die de Engelse taal machtig zijn aan eens een kijkje te nemen op www.theprimalparent.com. Deze blog is van een Amerikaanse dame en gaat over de op traditionele wijsheid gestoelde voeding die zij zichzelf en haar twee koters (waarvan een een recent geboren baby is) geeft.

Die baby heeft wel een lekker mollig lichaampje,maar geen rond hoofd vind ik

Ze eet toch paleo,is dat niet zomder zuivel?

Jullie observaties zijn correct: de baby heeft een verlengd en versmald gezicht en de moeder is inderdaad graatmager.

Mike

Graatmager...is dat niet een beetje overdreven? Ik heb veel fotomateriaal van primitieve 'paleo' vrouwen bestudeerd en ik kan je vertellen dat ze een soortgelijke bouw hebben. Uitzondering zijn vrouwen van graan en zuiveletende volkeren. Die zijn meestal veel dikker.

In ieder geval zijn de teksten op haar blog het lezen waard.

Quote:
Die baby heeft wel een lekker mollig lichaampje,maar geen rond hoofd vind ik

Ze eet toch paleo,is dat niet zomder zuivel?

Ze eet veel vis, vlees en beestenbottenbouillons maar ik weet niet waar het voedingspatroon van haar vriend uit bestaat. De kwaliteit van de spermacel is namelijk ook belangrijk. Het is het halve werk! :D

Haar oudste dochter heeft wel een breed hoofdje echter is zij de vrucht van een eerder huwelijk.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan