Bottenbouillon

Je kunt altijd nog wat gelatineblaadjes er los in gooien en oplossen in de soep. Hierdoor bindt de soep ook nog eens en is hij minder waterig.

Mike

Inkoken tot fond hoeft echt niet! Je hebt waarschijnlijk te weinig botten gebruikt in verhouding met water. Vooral botten van gewrichten en staart (ossestaart) geven mooie gelatine heb ik gemerkt. Mergpijpjes geven veel minder gelatine.
Gelatineblaadjes erin is inderdaad ook een goed idee als de soep niet geleert.

@Fatsnotbad: goed idee, naast de kokosmelk die ik er doorheen doe.

Ik heb een pan van 9 liter gebruikt en daarin ongeveer
8 mergpijpjes, 3 grote schenkel, 1 ossenstaart, 2 pezen. Maar er moest inderdaad erg veel water bij. Dus dat zal het inderdaad zijn Marianu. Ik heb het 18 uur laten trekken trouwens.

ik krijg hem niet recht, haha!

Kun je die gelatineblaadjes gewoon van Dr Oetker nemen? Of moet het per se vd natuurwinkel.
Trouwens het feit dat het zo naar JUS smaakt komt waarsch. omdat ik er te weinig kruiden in heb gedaan?

Ligt eraan wat je kwaliteitsstandaard is. Die van Dr. Oetker zijn afkomstig uit de reguliere slacht en de biologische niet. Aan jou de keus.

Mike

Jhanne, interessante vraag. Bij mij smaakte het ook vettig (naar jus- heb jij dat ook?) en ook niet zo lekker vooral niet puur.
Maar ik doe er groente doorheen, slagroom, kokosmelk, als soep dus, dan gaat het wat beter. Maar de rundvleessmaak blijft best wel overheersend.

Ik heb mijn bouillon in het begin (eerste 10 minuten) ook laten koken. Dat moet toch juist in het begin dacht ik? Maar daarna meteen laagdraaien. Ik weet niet hoelang je hem hebt laten koken?

Nadat ik net kefir heb gehaald reageer ik weer even op je bericht.

Mijn pan van 9 liter is dus veel te groot voor mij alleen (wat moet ik met al die bouillon) dus ik ga een kleinere kopen. Maar nu heb ik een vraag. Mijn kleinste soeppan heeft in het deksel een klein gaatje. Maakt dat uit, ik bedoel gaan er dan stoffen verloren tijdens het trekken vd bouillon? Kun je misschien beter een emaille pan (bv Handy) kopen (die heeft geen gaatje in het deksel)?

Jhanne hoelang laat jij de bouillon in totaal trekken en op hoeveel graden? Ik lees op websites dat runderbouillon echt minimaal 24 uur moet trekken. Terwijl op voedingisgezondheid.nl staat dat het zo'n 11 uur moet trekken.. ik wil zeg maar niet dat het de volgende keer weer misgaat ;)
Ikzelf laat het trekken op 80 graden.

Mijn pan van 9 liter is dus veel te groot voor mij alleen (wat moet ik met al die bouillon) dus ik ga een kleinere kopen.

huh? dan doe je toch gewoon minder in de pan en 9 liter valt heus mee hoor, ik heb ook een 9 liter pan en haal daar 5 literpotten bouillon uit en in de koelkast is het dan zo gegeleerd dat ik de pot om kan draaien zonder dat er iets uitloopt. (ook al haal ik het vet weg, het is dikke gelatine). Ik doe wel 3 tot 4 kilo botten in de pan. De botten staan dan net onder water. Met 1 pot maak ik dan 3 liter soep, dus gooi er nog 2 literpotten water achteraan. Dan afmaken met groente, soepballen,extra vet, wat je maar wil.

Ik lees op websites dat runderbouillon echt minimaal 24 uur moet trekken. Terwijl op voedingisgezondheid.nl staat dat het zo’n 11 uur moet trekken.. ik wil zeg maar niet dat het de volgende keer weer misgaat ?
Ikzelf laat het trekken op 80 graden.

Na 11 uur heb je waarschijnlijk een voldoende hoeveelheid mineralen en gelatine vormende stoffen eruit gehaald maar als je het wat langer laat staan komt er nog meer goeds uit.
Qua temperatuur; het moet af en toe een bubbeltje geven dat is het beste. Wat de temp dan precies is weet ik niet maar 80 graden klinkt mij wel erg weinig maar zou best kunnen. Even laten koken kan ook best, vaak zat gedaan en had bij mij geen merkbaar verschil.

weinig botten in verhouding tot het water, dat bewust gedaan, langzaam opbouwen. het smaakte eh..niet lekker, maar de bouillon van lamsschenkels die ik eerst maakte vond ik ook niet lekker

Weinig botten t.o.v. het water geeft al snel een waterige bouillon. Het is veel makkelijker om later wat water aan de bouillon toe te voegen toch?

Bij mij smaakte het ook vettig (naar jus- heb jij dat ook?) en ook niet zo lekker vooral niet puur.

Dan heb je het vet niet afgeschept. Soms heb je botten met veel vet en soms met weinig. Wat is nu makkelijker dan gewoon als het gestold is het vet eraf te scheppen en dit te bewaren? Dan naar smaak terug doen.

Het is allemaal heel simpel hoor maar soms maken mensen het hier echt nodeloos hopeloos ingewikkeld.

Kan een bouillon ook op 'Pauze'? Eigenlijk wil ik hem graag 24u hebben opstaan ipv 12, maar mijn man vindt het gevaarlijk om het gas 's nachts aan te laten. Tot nu toe doe ik dus altijd 12u en krijg dan wel lichte gelatine vorming, maar niet dat ik de lepel er rechtop in kan zetten. Daarom doe ik in mijn kop altijd nog een eetlepel extra gelatine poeder van great lakes. Kan de bouillon 's nacht uit en de volgende ochtend weer aan?

De botten gebruik ik gerust een tweede keer, ik krijg dan weer dezelfde hoeveelheid gelatine. Ik doe er 2 stukken ossenstaart in. Morgen ga ik voor het eerst visbouillon maken. Ik ben benieuwd!

Ook vroeg ik mij af wat die doorzichtige blubberballetjes zijn die ik in mijn soepkip vond toen ik haar aan het ontleden was. Ik heb ze opgegeten, maar kon het niet plaatsen. Iemand een idee?

Kan de bouillon ‘s nacht uit en de volgende ochtend weer aan?

Ja, heb ik ook wel eens gedaan. Ik liet hem dan met de deksel erop op het fornuis staan (dat uit was).

Ook vroeg ik mij af wat die doorzichtige blubberballetjes zijn die ik in mijn soepkip vond toen ik haar aan het ontleden was. Ik heb ze opgegeten, maar kon het niet plaatsen. Iemand een idee?

Eieren.

Kan een bouillon ook op ‘Pauze’

Ja, wat kkz zegt of in een hooikist doen. Desnoods een zelfgemaakt hooikist bv een afgekoelde oven met daarin de hete pan ingewikkeld in een (oude) deken. Zo kan je de temp wel een uur of 8 redelijk hoog houden. Of misschien op een warmhoudplaatje?

Ik laat de soep op een warmhoudplaatje op t kleinste pitje (laagste stand) de hele nacht pruttelen. Gebeurt niks mee. Wel goed sluitende deksel erop!

Ik heb de bouillon vannacht uitgedaan. Nu staat hij weer de hele dag aan, ik ben benieuwd hoe hij er morgenochtend (gekoeld en wel) er uitziet. De hooikist constructie is nog wel een idee voor een volgende keer. Mijn man is niet zozeer bang dat er iets met de soep gebeurt, dat gaat prima. Ik heb een vlamverdeler op de kleinste pit en een deksel op de pan, dus dat gaat prima. Het is meer dat het vuur eventueel per ongeluk uit zou kunnen gaan en er dus gas blijft toestromen in huis en het daaropvolgend brandgevaar.

@Pike. Eieren? Goh in die hoek had ik heb niet gezocht!

Bottenbouillon_zpsb5aa1bxm.jpeg

Eerder maakte ik bottenbouillon van schenkel en staart, maar kreeg nooit een jelly bouillon. Gisteren voor het eerst de bouillon gemaakt van knie en staart (waterbuffel). Wat een gelatine, fantastico!

(foto lijkt niet te tonen, jammer... Tips welkom!)

Inmiddels toont de foto. Voorgaande posts doorlezend, dit is hoe ik mijn bouillon maak:

Botten in pan (ik had deze keer 1 knie en 4 staartwervels met vlees), water en appelazijn erbij en 1,5 uur laten trekken. Daarna aan de kook brengen en schuim eraf scheppen. Zout erbij. Dan 10 uur lang op sudderpitje en vervolgens laten afkoelen.

(Als ik langer wil laten sudderen, dan overnacht de pan in de oven en gaat de volgende ochtend weer op het fornuis.)

Ik breng de bouillon niet verder op smaak (hooguit extra zout), voor mij op deze manier smaakvol genoeg.

Wauww wat veel gelei!
Mijn soep vandaag weinig gelei (stuk gewricht mergpijp en schenkel) en vorige keer had ik veel meer gelei met ook een stuk staart, schenkel en stuk gewricht) (nacht koelkast met appelazijn en 24 uur sudderen met KZ en laurier)
Zou t de staart zijn die zorgt voor extra veel gelei?

Ja ik had ergens gelezen dat het inderdaad de staart is die zorgt voor gelei.

Ik lees ergens over het vet afscheppen. Waarom? Dat willen we toch juist binnen krijgen?
Ik eet het ook gewoon op, heerlijk :D

Ik lees ergens over het vet afscheppen. Waarom? Dat willen we toch juist binnen krijgen?
Ik eet het ook gewoon op, heerlijk ?

Er staat dat je het eraf kan scheppen als het heel veel is en dan naar smaak weer terugdoen en/of gebruiken om in te braden. Dat is toch niet hetzelfde als het niet op eten? Heb ik al eens eerder uitgelegd.
Bij mijn botten zitten bijvoorbeeld zulke grote stukken vet aan dat als je dat er niet wat afhaalt het inderdaad smaakt als een bak jus, bijna niet te eten dus, zoals iemand hier ook al zei.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan