Brandwonden

Ik heb hele goede ervaringen met eerst een beetje koelen met lauw warm water en dan een flinke hoeveelheid ghee erop.

Koelen met warm water niet met koud water (andres kan de hitte er niet uit). En dan calendulazalf een dikke laag er op. Na een tijdje zie je dat het op de plek van het brandwondje in is getrokken dan een nieuw beetje hierop smeren net zo lang tot het niet meer in trekt (dit is eenpaar keer en dus de dosis die je nodig hebt. De rest van de zalf (toen het niet meer in trok) heb ik laten zitten.

In calendula zalf zitten ook hulp stoffen die niet zo goed zijn, maar dit leek mij toen de beste optie die ik zo snel kon bedenken (was nog voor ik WAPF tegen kwam en dat stukje van Dennis had gelezen). Ik had me namelijk toen aan een hete pan gebrand het deed veel meer pijn dan andere keren dat ik me had gebrand aan iets heets. Maar na een uurtje voelde ik niks meer. En de volgende dag toen de rest van de zalf ook was ingetrokken was er ook helemaal niks meer te zien.

Dat eiwit wil ik ook wel eens proberen als ik eraan denk.

Ik las hier dat je dus nooit met water moet koelen.

Quote:
‘Bij verbranding van de huid staan de zweetkliertjes open zodat de overtollige hitte het lichaam kan verlaten. Door de waterkoeling (ook het bacteriën bevattende lauwe water) worden de zweetkliertjes gesloten en blijft de hitte onnodig lang in het lichaam waardoor schade toeneemt in plaats van dat deze wordt beperkt.

Quote:
Omdat de bevolking niet is gewaarschuwd tegen de bijwerkingen van de waterkoeling kunnen er ook slachtoffers overlijden omdat zij té lang zijn gekoeld. Onderkoeling is dan ook een doodsoorzaak bij slachtoffers van brandwonden.

Extra schade kan ook door de waterkoeling worden veroorzaakt omdat het de doorbloeding van de weefsels beperkt. Zuurstoftekort is daarvan het gevolg en daardoor sterven er nog meer cellen die zonder de waterkoeling geen schade oplopen. Bij ernstige verbrandingen komt er kalium vanuit de cellen in de circulatie.

http://www.wanttoknow.nl/inspiratie/de-brandwondenbalsem-uit-de-doofpot/

En dat ze boegem balsem hebben gebruikt wat bestaat uit sesamolie, zonnebloemolie en vaseline.

In elk geval lijkt vet erop te werken.

Hoe pijnlijk dan ook, de brand moet niet gekoeld worden maar moet juist ongemoeid worden gelaten. De hitte moet en zal het lichaam uit. Door te koelen slaat deze naar binnen (onderdrukking) en krijg je vreselijke littekens, inderdaad door zuurstoftekort van de weefsels.

Mike

Tanja, ik lees:
Quote:
sesamolie, zonnebloemolie en vaseline

volgens mij moet je dat dan makkelijk zelf kunnen maken. Of zou een combi van andere vetten en vaseline net zo goed werken?

Wel goed om in huis te hebben (klaar te hebben staan in het zelfhulpkastje) voor noodgevallen.

Ja dat is wel zo, maar ik zat eerder te denken aan ghee, kokosolie en palmolie, (misschien met een beetje manuka) Alleen blijft dat niet zitten, dus misschien mengen met bijenwas en/of cacaoboter ofzo.

Inderdaad goed om zoiets in huis te hebben.

Boegem voegde eerst ook zeezout toe aan zijn zalf, maar dit prikte te hard en dus heeft hij het zout er weer uitgehaald. Wie om kon gaan met het prikkende zout ervaarde echter wel dat het zout zeer helend werkte!

Mike

Ik heb ooit kefir op een brandwond gedaan en ik moet zeggen dat het best wel goed genezen is. Je ziet wel een litteken in de vorm van een lichter stuk huid maar het is gewoon glad en voelt net zo aan als de rest van de huid eromheen.

Ik heb het trouwens ook veel behandelt met H2O2 3%.

Lia

Was die kefir gekoeld? Achteraf gezien had je dus beter kefir kunnen gebruiken die op kamertemperatuur was bewaard, dan had je helemaal geen litteken gehad.

Mike

De kefir hadden we mee in de auto dus die zal zeker op kamertemperatuur geweest zijn.

Maar we blijven bijleren, en achteraf gezien had ik het beter zo kunnen laten gaan.

Lia

Ik brand mij met eten koken helaas een paar keer per jaar. Het zijn gelukkig altijd kleine plekjes. Ik heb altijd baat bij juist heel langdurig koelen. Direct onder de kraan en daarna of een beker met water neerzetten en de hele tijd dippen of af en toe even onder de kraan. Als het blijft zeuren dan gaat de beker op tafel tijdens het eten en ik ververs hem af en toe met koud kraanwater. Wat ook vaak helpt is als je geen tijd heb om er bij stil te staan. Druk aan het koken en kleine kinderen om je heen.

Maarja bij mij gaat het dus gelukkig altijd om kleine plekjes en dat is natuurlijk wat anders dan dat het je hele hand is bv.

Dat is niet hetzelfde als een ernstige brandwond. Er is een reden waarom mensen die zich zeer ernstig hebben verbrand rondlopen met vreselijke littekens en die reden is juist dat men meteen koelt. Logisch, omdat dan ook de pijn afneemt, maar zowel de pijn als de hitte, hoe heftig dan ook, moeten niet onderdrukt worden. Ik ken persoonlijk 2 mensen die Kees Boegem persoonlijk kennen en die zich vrijwillig hebben laten verbranden met kokend water (!) en die GEEN ENKEL litteken hebben overgehouden door de brand gewoon te laten woeden en door de brandwonden te behandelen met de zalf van Boegem. Boegem heeft gelijk en het Brandwondencentrum in Beverwijk zit helemaal fout!

Mike

Wat je ook kunt proberen is Kampong Manis balsem. Ik heb hier zeer goede

ervaringen mee. Toen mijn zoon nog een zoontje was heeft hij een bord

hete kippensoep over zich heen gekregen. Ik moest op dat moment beslissen;

of naar de eerste hulp of de Kampong Manis gebruiken, ik heb met angst en beven

vertrouwd op mijn intuitie en ben gaan smeren, zonder eerst te koelen. Het trekt

de hitte uit de brandwonden. De volgende dag was er niets meer te zien.

Je kunt het kopen bij de drogist of natuurwinkel.

ik googelde even op Kampong Manis en zag dat het een chinese olie is.

Boegem balsem is ook een vet.

Als ik dit zo lees maakt het niet uit wat voor vet, olijfolie, kokosolie, roomboter, niervet (of combi van) het zou maar zo eens allemaal goed kunnen werken.

Marijan,

De olie moet je niet hebben, daar wordt het denk ik niet beter van.

Het gaat om de balsem, die trekt de hitte uit de brandwond,dat voel je

ook echt.

Zie dit filmpje over ouders die de verzorging van hun kind vol brandwonden in eigen handen namen en vervolgens krijgen ze jeugdzorg op hun dak:

Quote:
Ouders houden zoon met zware brandwonden thuis

Uploaded on May 20, 2010

De 10-jarige Cornelius Koelewijn uit Bunschoten liep vorige week ernstige brandwonden op, maar zijn ouders brachten hem niet naar het ziekenhuis. Ze hielden hem thuis en smeerden zijn brandwonden in met de omstreden Boegem-zalf.

Bij de commentaren wordt ook Aloe-vera-zalf genoemd als helend bij brandwonden.

De maffia strikes back en de arts weet het zeker: wonderen bestaan niet!:

Quote:
Uploaded on May 20, 2010

"Niet brandzalf, maar geluk geneest wonden"

Dat het redelijk goed gaat met de 10-jarige Cornelius in Bunschoten, die door zijn ouders thuis wordt behandeld aan zijn brandwonden, heeft niets met de gebruikte Boegem balsem te maken. Hij heeft gewoon veel geluk gehad, zegt een arts van het brandwondencentrum in Beverwijk.

Uploaded on Jun 16, 2010
Quote:
Vraagtekens bij brandwondengenezing

Begin mei bracht U Vandaag het verhaal van de 10-jarige Cornelius uit Bunschoten.

Cornelius werd met z'n brandwonden niet naar het ziekenhuis gebracht, maar thuis door zijn ouders ingesmeerd met de omstreden Boegemzalf.

Na de eerste uitzending regende het reacties, vooral over de ouders. De één steunt ze, de ander vindt het kindermishandeling.

RTV Utrecht vroeg een maand later aan de jongen hoe het met hem ging.

Ik kwam 20 jaar geleden al 4 jaar lang elke week bij Kees Boegem die mij masseerde met zijn boegem zalf. Toen had hij het altijd al over zijn zalf tegen brandwonden. De massage hielp ook tegen mijn pijn.

Een heel vriendelijke man.

wij hebben altijd een pot boechemzalf staan. Vorige week kwam de vinger van onze kleindochter in aanraking met stoom van theewater. Tranen met tuiten.... zalf erop en 10 minuten later was ze het al weer vergeten :D

klik

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan