Brandwonden

Ik heb hier goudsbloemenzalf staan al heel lang.

En als ik een brandwond heb, bijv. door kokend water op mijn vinger, en ik smeer de calendula (goudsbloem) zalf erop: dan is de pijn zo weg.

Ik gebruikte ook geen stromend water meer ervoor.

Misschien had ik dat kunnen doen ook, maar dan warm water ipv koud water om de hitte eruit te kunnen krijgen.

Maar nodig was het niet.

Quote:
Bij de klassieke behandeling met crèmes die een bacteriedodend middel bevatten (vaak zilversulfadiazine = ZSD), ziet men desondanks allerlei kleine ontstekingen ontstaan. Voorts zorgt het ZSD er vaak voor dat de diepere haarwortelcellen die de verbranding hebben overleefd, en die het begin zouden kunnen vormen van het wondherstel, alsnog afsterven. Bij een behandeling met honing heeft men deze problemen niet. Ontstekingen ontstaan niet of vrijwel niet en de resterende haarwortelcellen worden niet belemmerd, eerder gestimuleerd. Honing werkt sterk antibacterieel en bevat bovendien het aminozuur proline. Daaruit kan collageen worden opgebouwd, een eiwit dat fungeert als de matrix rond de nieuwe cellen. Onderzoekers noemen in dit verband dat honing gunstig werkt op de granulatie, de weefselvorming en de vorming van epitheelcellen. Voorts is het gunstig dat een honingapplicatie vochtig blijft en niet aan de wond hecht.

(bron: Onderzoek dr. Postmes, samengevat door Ad Vermaas en in iets uitgebreider vorm ook gepubliceerd in BIJEN van april 2002.)

In een veel groter onderzoek (2 groepen van 450 patiënten) bleek dat de gemiddelde geneestijd bij de honingbehandeling aanmerkelijk korter was dan bij de conventionele ZSD-behandeling: 8,8 dagen tegen 13,5 dagen. Ook het littekenpercentage was bij de honingbehandeling veel lager (6,2 tegen 19,7%). Waarschijnlijk is het wel zo dat de waterstof-peroxide waarde van de desbetreffende honing hoger moet zijn dan 25.

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtopic.php?f=29&t=28706

Ik was even een weekje in een vakantiehuis in Denemarken. Lekker de kachel aanmaken 's ochtends, hout stoken blijft toch leuk en zo'n houtkachel geeft heerlijke stralingswarmte. Daar kan geen cv tegenop!

Een keer, tijdens het bijvullen, een heet deel van het deurtje vastgepakt, meteen een flinke pijnlijke duim en wijsvinger. Al eerder had ik goede ervaring met kokosolie op verbrande huid, dus meteen weer kokosolie er op. De pijn was na 5 minuten weg, er is geen blaar ontstaan en ik kon mijn duim en wijsvinger die dag gewoon weer gebruiken.

een vriendin van mij heeft zich verbrand toen ze buiten stond te kijken {op afstand) bij een vuurwerkpot, op oudjaarsavond. Het ging fout en het ding schoot alle kanten uit.

Ze heeft 2e en 3e graadsverbrandingen in haar hals.

Weet iemand het adres of telefoonnummer van Kees Boechem voor advies?

Weet iemand of je dan alsnog de zalf van Kees Boechem kan toepassen?

De balsem van Boechem mag je alleen gebruiken als de huid nog intact is (dus geen open wondjes). Dan dik en veel smeren.

Voor meer informatie: www.boegemgezondheidszorg.nl/balsem

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan