Angelface
Well-known member
Tekst uit de tweet:
Effectiveness of the Coronavirus Disease 2019 Bivalent Vaccine https://academic.oup.com/ofid/article/10/6/ofad209/7131292
Zo ziet 'immune imprinting' ofwel 'original antigenic sin' eruit. Ofwel, hoe groter het aantal doses, hoe groter de kans op een herinfectie.
Enerzijds is de studie niet zo relevant, omdat een vaccin moet beschermen tegen ernstig verlopende en dodelijke infecties. Daar doet deze studie geen uitspraak over, omdat ze geen onderscheid maakt tussen symptomatische en asymptomatische infecties. Dat is jammer.
Anderzijds is de studie wel van belang omdat ze laat zien dat vaccinatie de transmissie niet stopt, maar zelfs faciliteert. Dus daar gaat het mantra 'je doet het voor oma of opa'. Als je dus iets voor een ander had willen doen, had je je beter niet kunnen laten vaccineren. Dat laat deze studie wel zien.
Verder is het zo dat deze door de vaccins gefaciliteerde transmissie averechts werkt bij het beperken van nieuwe mutaties. Met andere woorden, ook het ontstaan van nieuwe mutaties wordt gefaciliteerd door vaccinatie, en juist niet geremd. Dat is ook niet nieuw, dat schreef ik eind 2022 al. Ook dat had men kunnen voorzien, omdat bij vaccinatie tegen coronavirussen al heel lang wordt geschreven over dit fenomeen.
Dus misschien is het tijd voor @MarionKoopmans en @bertniesters om hun uitspraken hierover te rectificeren.
En misschien dat de #Denktankdesinformatie haar #desinformatie die zij hierover verspreidde nog eens aan kan passen.
Een zin uit de bespreking is wel erg mooi, en ik kan een glimlach niet onderdrukken. Waarom? Omdat het jarenlang onmogelijk was om dit te zeggen:
"We still have a lot to learn about protection from COVID-19 vaccination, and in addition to vaccine effectiveness, it is important to examine whether multiple vaccine doses given over time may not be having the beneficial effect that is generally assumed."
"We moeten nog veel leren over bescherming door COVID-19 vaccinatie, en naast de effectiviteit van het vaccin is het belangrijk om te onderzoeken of meerdere vaccindoses die in de loop van de tijd worden gegeven misschien niet het gunstige effect hebben dat over het algemeen wordt aangenomen."
Grappig toch?
Miljarden mensen meerdere keren gevaccineerd, en er dan achter komen dat het wellicht toch niet zo goed werkt. Of misschien wel averechts werkt. Heel zuur voor de mensen die blind vertrouwden op #BigPharma en de #overheid. Wat zouden de blind fanatieke pro-vaxxers hier nu van denken? Zouden ze nu echt hun zesde prik gaan halen? Ik denk het wel. En dat is ook goed. Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Zorgwekkender is een pre-print die zou laten zien dat een booster ook geen effect meer heeft op het voorkomen van ernstige ziekte en sterfte.
Maar goed, op het vaststellen van de #vaccineffectiviteit valt nogal wat af te dingen, zoals Peter Doshi al liet zien, en ook de publicatie van de hand van Ronald Meester en mij nog eens bevestigt.
Zoals altijd geldt: "The proof of the pudding is in the eating." Komende winter gaan we zien wat er nog over is van de bescherming tegen #COVID19. En omdat ik verwacht dat @MinisterVWS gewoon een volgende vaccinatieronde door gaat voeren, kunnen we mooi opnieuw zien of het leidt tot oversterfte.
Best een boeiende tijd. En blijkbaar nog meer dan genoeg vrijwilligers aan het experiment.
And so the experiment continues.
#vaccinatie