Joke, ik zie telkens dat je mensen verliest in je zendingsdrang. Je maakt het verhaal te groot. Iemand heeft kritiek op crypto's als Bitcoin en jij overvoert deze persoon meteen met tig ongetwijfeld zeer gedegen video's en artikelen over inflatie. Dan ben je zo iemand al kwijt.
Ik zie wel waarom je die weg wil bewandelen. Je wil aantonen dat geld uit het niets door centrale banken wordt gecreeerd en dan met rente wordt uitgeleend aan overheden om in omloop te brengen via reguliere banken. Dit zorgt voor automatische waardevermindering van de munteenheid, hetgeen ten koste gaat van de koopkracht van burgers. Deze verborgen belasting noemen we inflatie.
Jouw gedachtegang is dat men dit eerst moet begrijpen om het nut en de zin van alternatieven voor zgn. fiat-geld in te kunnen zien. Prima, tot je dienst, maar Einstein zei al dat als je een ingewikkelde theorie niet in 3 zinnen kunt uitleggen je zelf de theorie niet hebt begrepen. Ik heb het hierboven zojuist uitgelegd in 3 zinnen, geen eindeloze hoeveelheid links voor nodig.
Waar je uiteindelijk naartoe wil (maar dan zijn mensen al afgehaakt) is crypto's als alternatief, omdat via deze weg geldcreatie zou worden 'gedecentraliseerd' en omdat de hoeveelheid elektriciteit op basis waarvan deze digitale munten gemined kunnen worden eindig is, dus ook geen eindeloze geldcreatie meer.
De tegenargumenten zijn al gegeven:
Een digitale munteenheid zonder gouddekking is al even virtueel, abstract en fictief als het 'geld dat we nu hebben.
Crypto's kunnen grootschalig worden gemined door slechts enkele partijen om zo de koers naar boven of naar beneden te manipuleren.
In de psyche van de meeste mensen moet geld fysiek en tastbaar zijn. Daarom komen mensen zo makkelijk in de schuld als ze plastic credit cards gebruiken. Nog veel belangrijker: de dekking van een munt moet concreet en waardevast zijn en dan kom je altijd weer uit op edelmetalen omdat deze reeds vanaf het begin van de menselijke beschaving het echte geld zijn geweest. Geld moet niet gecompliceerder gemaakt worden dan strikt noodzakelijk.
Je ziet, geen ellenlange posts met talloze links nodig, gewoon gezond verstand. Als je mensen echt wil overtuigen moet je je argumenten zo simpel mogelijk zien te houden, anders raak je ze kwijt nog voor je je punt hebt kunnen maken.
Mike