de rauwe melk bewaren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Ik heb een krat en daar doe ik vier of vijf flessen van 5,5 liter in en daartussen wat handdoeken zodat het niet tegen elkaar klutst onderweg en dan lekker de flessen met melk vullen en in de krat zetten.Tillen we samen met de boer de krat met de melk en zetten deze in de achterbak van de auto.

Heel praktisch vind ik tenminste voor degenen die een auto hebben.Bakfiets zou ook gaan. :-)

Ik gebruik plastic jerrycans van 5 liter (goedgekeurd voor levensmiddelen) en thuis schenk ik de melk meteen over in glazen flessen.

De kan schoonmaken doe ik met bio-afwasmiddel en heet water, gaat goed.

We hebben vanavond de welk gehaald bij een biologische boer.

Ik had verwacht dat er veel meer vet op zou zitten maar het is gewoon als melk.

Mooi schoon en het smaakt heerlijk, proef niet echt heel veel verschil met de melk die ik vroeger altijd dronk.

Ik merkte wel dat het een stuk vetter is, en dat mijn maagzuur daar nog wat moeite mee heeft.

Erg lekker en dit blijft er wel in hier.

Je maagzuur zal zoveel problemen niet hebben met het vet. Hierbij moet je eerder denken aan de lever of de galblaas. Misschien moet je lichaam er gewoon even aan wennen, rustig opbouwen en dan komt het wel goed. Anders zou je kunnen denken aan lever/gal flushes om de boel eens goed schoon te blazen.

Heerlijk he, die rauwe melk :-) Ik drink ook minimaal een liter per dag van dat heerlijke spul.

2 rauwe eierdooiers erdoor kloppen (eventueel met wat honing en kaneel) maakt de vertering gemakkelijker. En is nog lekker ook.

Ik heb puregraze rauwe melk gekocht van Jersey koeien, erg lekkere melk en ik kan er nog tegen ook. Het verteerd normaal. Maar dichter bij dan 1 uur halen kan ik het niet. Ik heb de melk bij familie Dankers in dongen gehaald. Zou ik de melk kunnen invriezen? zodat ik maar 1x per maand om melk kan gaan.

Maakt invriezen enzymen kapot of blijven deze gewoon in hun waarde?

je zou het moeten uitproberen, maar als je hem tot kefir of yoghurt verwerkt kan je de melk veel langer bewaren. Yoghurt kan ik gerust meer dan een maand in de koelkast bewaren. Je moet het natuurlijk wel lekker vinden

Ik heb vandaag nog rauwe melk gedronken die ik ongeveer tien dagen geleden gekocht had :). Hij smaakte nog steeds prima.

Die flessen van de Ikea met zo'n grolsch-dop erop waar Dirtsa het over had op pagina 1, die heb ik toevallig, heel leuk, maar moeilijk schoon te spoelen helaas.

Bij 't Geertje waar ik de rauwe melk haal, daar doen ze de melk in ideale glazen flessen.

Bij www.brouwmarkt.nl hebben ze zelf nog grotere weckpotten, tot 5 liter geloof ik. En qua verzendkosten niet zo duur.

vraagje; kan ik de rauwe melk ook invriezen? zodat ik 1 keer per week melk kan halen, ik red het net niet met de 8 liter die ik nu 2 keer haal.

Yoghurt voor meer dagen is zo te maken en voor de kefir maakt het niet uit dat de melk 4-5 dagen staat.

wie o wie?

Wij halen altijd 1x per week melk, een halve koelkast vol :-)

Deze melk is prima te bewaren voor zeker een week lang.

Je kan ook even afstemmen wanneer de melk opgehaald wordt waarop je precies het melkmaal daarna melk gaat halen. Dan heb je geen 'gemengde' melk van maximaal 3 (?) dagen oud.

We hebben wel eens melk gedronken van 11 dagen oud. Smaakt prima. We hebben ook wel eens melk gehad wat op dag 7 al niet zo lekker meer was, kan dus melk bevatten met ong. 10 dagen oud. Weet eerlijk gezegd niet of ik hier de kwaliteit uit kan opmaken. Aangezien de melkzuurbacterieën geleidelijk toch hun werk gaan doen. Dus hoe meer van deze beesies, hoe sneller de melk gaat 'rotten'

Het is ook voor de poes, ze wil geen kefir meer,maar wel melk.

Na een aantal dagen wordt het anders van smaak en haalt ze haar neus op en vraagt om verse ;-)

Ik zal kijken of ik daar een manier in kan vinden, om de 3 dagen wordt het gehaald, alleen kan ik niet elke dag.

Thx voor de tip, had daar helemaal niet aan gedacht, dat na ophalen, de melk het verst is.

Het lukt mij nu niet meer om dat precies na het melken op te halen, maar een ander voordeel is dat de room beter door de melk verdeeld is. Ondanks dat er een schoep iedere zoveel minuten (30?) ronddraait in de melk zit er na het melken toch meer room boven in de fles.

moet je nagaan en ik heb nu al (van die action) 4 liter potten en na een dag in de koelkast heb ik bijna 1/2 liter room op de melk liggen die ik er zo afschep met de juslepel, perfect!

Ben benieuwd wanneer ik weet dat ik de melk het verst heb of er dan nog meer room op zit.

Rateltje,

Je kunt rauwe melk gewoon invriezen in glas maar kijk uit dat je wat uitzetruimte overlaat.

Mijn tantes op de boerderij doen dat al jaren en mijn moeder ook en maakt er daarna ook nog yoghurt van. Smaak en structuur blijft zover ik kan zien en proeven hetzelfde.

Dat is ook bekend van bijvoorbeeld de Yakuts bij het consumeren van rendier melk aangezien het klimaat daar extreem koud is.

Kefir en yoghurt kun je ook invriezen en roomboter ook maar ik weet niet hoe het zit dat als je melk invriezt of je daarna ook nog kaas kan maken.

Arjan van de buffelboerder(De Stoerderij) zei mij eens dat dat niet zo goed gaat maar mischien herinner ik me dat niet meer goed.

@Haydarpasa

thx! dan ga ik het gewoon proberen, ik heb nu zoveel kefir per dag, lees zo'n 2 liter dat ik het niet op kan dus als er mensen zijn die kefirplantjes willen............

eens kijken of ik het met 1 keer per week halen kan doen, het wordt winter en glad, das ook geen pretje om te rijden met 2 kids in de rimboe.

Ik heb een koekjesblik waar ik in rij en geen winterbanden, zie ik mij zo het weiland in glibberen ;-)

ratel

Ik weet eerlijk gezegd nog niet of het invriezen goed gaat. Heb nu wel 5 liter in de vriezer liggen en wil hem binnenkort gaan gebruiken en dus ontdooien. Wat is destijds bedoelde, Haluk, is dat "echte" kaasmakers niets zien in bevroren melk te gebruiken om kaas te maken. Het zou de structuur wat aantasten en daarmee minder goed zijn. Zo voor eigen gebruik is het zeker het proberen waard!

De test om te kijken of de rauwe melk oke was was deze:

De Test:

Ik laat ongeveer een liter rauwe melk 5 dagen gewoon op de aanrecht staan, in een diepe kom met een bord erop.

Na 5 dagen is de melk goed verzuurd en romig ingedikt heeft een goede klontering en heeft een fris-zure reuk, hij blijft daarbij goed ruiken, ruikt ook iets naar kaas.

Als deze melk niet goed zou zijn of de boer werkt niet goed (onbalans) dan zou deze melk nauwelijks zuur worden, niet indikken, niet klonteren of bijna niet klonteren en een slechte rottende geur afgeven. Het wordt dan gewoon zuur (of beter rotting) op een andere manier, de melk blijft dun, zonder klontjes en heeft een rottende geur.

Je ziet nu room boven op, verder klontjes (ingedikte melk) melk die een soort witte kaas worden, en waterachtig spul dat is de wei.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan