Quote:
Maar ik heb ook geen zin om mezelf per ongeluk tot "persona non grata" te verklaren. Uiteindelijk zal de staat toch aan het langste eind trekken: zij hebben ten slotte de wapens, en uiteindelijk zullen ze die ook tegen je gebruiken, zo simpel is het. Of mag je als soevereine burger jezelf ook bewapenen en terug schieten ?
Dat is het hele punt waardoor ik de hele 'soevereine mens' discussie echt een non-discussie vind.
Van wie zou je je wel of niet mogen bewapenen en terug schieten? Je hebt de keuze om je te bewapenen en terug te schieten, of je nu wel of niet zogenaamd soeverein bent. De consequentie zal exact het zelfde zijn. De overheid zal namelijk zijn machtsmiddelen gebruiken om jou te laten stoppen met schieten. Ik geloof niet dat wanneer jij jezelf buiten de rechtskaders plaatst, dat de overheid jou ook buiten de rechtskaders plaatst.
Net als dat er gezegd wordt dat als je soeverein bent dat verkeersregels niet voor je gelden. Dat klinkt leuk, maar feit is dat die weg door de staat is aangelegd. Ze beheren die weg en oefenen hun macht uit op de gebruikers van die weg. Is het dan niet vreemd om als soeverein mens wel die weg te gebruiken, maar niet de regels te respecteren die de eigenaar van die weg er hanteert?
Quote:
je krijgt bij veel van hen toch het idee dat ze zich soeverein verklaren om onder allerlei verplichtingen uit te komen, zoals huur en hypotheek betalen
Dit snap ik bijvoorbeeld niet. Is het niet zo dat je rente moet betalen omdat je zelf een hypotheek afsluit, of huur omdat je een huis huurt? Dit heeft toch niets te maken met soeverein zijn. Het betalen van rente op je hypotheek is in principe geen aangelegenheid waar de staat bij betrokken is.
Misschien begrijp ik gewoon het hele punt van de discussie niet.