ME staakt bij coronaprotest Museumplein: ‘Zondag wordt een gedenkwaardige dag’
in
Binnenland 29 december 2021 13:30
4 Reacties
Zondag vindt de grootste mars van de menselijke verbinding plaats in Amsterdam. Het gaat om
een initiatief van meer dan 70 groeperingen. Burgemeester Halsema had de ME ‘in volle sterkte’ opgeroepen voor de coronademonstratie. Er is alleen één probleem: de ME gaat zondag
in staking.
Amsterdam houdt rekening met een grote opkomst. Bij eerdere protesten werd de ME ingezet om het Museumplein ‘schoon te vegen’.
“De ME is als het aan ons ligt zondagmiddag een paar uur niet aan het werk,” zegt vicevoorzitter Albert Springer van de Nederlandse Politiebond (NPB). “Het moment van de laatste druppel in de emmer is aangebroken.”
Leger
Springer zegt dat Halsema het maar moet oplossen. “Wie weet, vraagt ze het leger om ondersteuning.” Neuroloog Jan Bonte reageert: “Tja. Wappies rammen is ook heel vermoeiend, dus daar moet wel een hele goede beloning tegenover staan.”
Journalist Annelies Strikkers vreest dat we rekening moeten houden met een demonstratieverbod. ‘Omdat de veiligheid niet gewaarborgd kan worden blablabla’. “Wordt wel moeilijk handhaven zonder ME. Hoe dan ook zal ik er zijn op persoonlijke titel,” schrijft Strikkers, die hoopt op de grootste demonstratie in Nederland tot nu toe.
Oorzaak overbelasting ligt bij het bestuur
Dennis Spaanstra, zelf oud-ME’er en voorman van Police for Freedom Nederland,
stelt dat de oorzaak van de overbelasting bij de ME bij het bestuur ligt. “Afgelopen jaar was er bijvoorbeeld een kleine, vreedzame mars met 50 bezorgde ouders in Gorinchem. Daar werd een ridicule hoeveelheid ME ingezet. Een inzet die bij een kampioenwedstrijd tussen Ajax en Feyenoord niet zou misstaan. Waar was Albert Springer toen om te klagen?”
“Zondag wordt een gedenkwaardige dag,” zegt programmamaker Flavio Pasquino.