Na mijn oproep 4 dagen geleden zijn er druppelsgewijs wat relatief kleine donaties binnengekomen. Dank daarvoor, maar deze dekken de kosten waar we deze maand en de volgende maanden voor staan zeer zeker niet. Daarom een hernieuwde oproep.
In de uitzending van Dotcom Radio van vorige week heb ik uitgelegd waarom we zo plotsklaps hebben moeten verhuizen. Reeds aan het begin van het jaar heb ik contact opgenomen met onze vorige provider om te vragen hoe het zat met de beveiliging van de server waar dit forum op draaide omdat ik een aanval verwachtte met de toenemende censuur van hogerhand. Zij begonnen toen over een duurder pakket voor betere beveiliging en gaven mij en Jim, onze webmaster, de indruk dat ze ons liever kwijt dan rijk waren, gezien de zware wissel die de database van dit forum trok op hun server. Jim was van mening dat we voor het extra geld dat deze provider vroeg iets veel beters konden krijgen en ging op zoek naar een beter alternatief.
Toen gebeurde waar ik voor had gevreesd: het forum werd platgelegd op dezelfde dag dat de site van Viruswaarheid ook plat lag. Toen is alles in een stroomversnelling gegaan. Jim had ondertussen al contact gehad met de provider van VW en was tot de conclusie gekomen dat het verstandiger zou zijn als we de overstap naar hen zouden maken. Het laatste zetje werd gegeven door de oude provider, toen deze ineens begon over een tarief van 90 euro per half uur als er weer een DDoS-aanval zou komen op mijn forum, dit omdat ik de server deelde met andere klanten en het extra werk voor hen was en belastend voor hun andere klanten. Hoewel dit argument op zich begrijpelijk is ontplofte ik bijna! Kennelijk vond men het gepast om mij financieel te benadelen in het geval van een aanval op vrije meningsuiting die zeer waarschijnlijk geleid wordt door de staat. Wisten ze dan niet waar ik mee bezig was en wat er op het spel staat? Ik vecht ook voor hun vrijheid! Ik heb ze verteld dat ik er eerder geld bij zou moeten krijgen dan dat mij op zo'n manier een poot zou worden uitgerukt, maar het was allemaal tegen dovemansoren gericht want het was gewoon een zakelijke overweging en niets anders. Toen wist ik het zeker, we moesten daar zo snel mogelijk weg!
Jim heeft zich drie slagen in de rondte gewerkt om de overstap zo snel en zo naadloos mogelijk te maken, maar liep tegen onverwachte problemen aan, vandaar dat we 3 dagen uit de lucht zijn geweest. We zitten nu op een eigen server via deze nieuwe provider, maar dat kost ons maandelijks ook meer geld. Daarnaast moest er 3 maanden vooruit worden betaald en moest er iemand worden ingehuurd om de verhuizing mede mogelijk te helpen maken. Verder raadde Jim mij aan om over te stappen van de WordPress-software waar we nu (nog) op draaien naar nieuwe software. Door de moeilijkheden rondom de overhuizing naar de nieuwe provider en server is dit nu tijdelijk uitgesteld, maar de software en licentie zijn inmiddels wel al aangeschaft.
Dit kost al met al afgerond een slordige 400 euro. Maandelijks zijn we rond de 50 euro kwijt voor de hosting van dit forum. Inbegrepen in die 400 euro zijn de eerste 3 maanden. Houden we tot aan de rest van dit kalenderjaar nog de maanden juni t/m december over, dat zijn nog 7 maanden = 350 euro. Dat maakt een totaal van 750 euro waarmee alle kosten tot aan het eind van 2021 gedekt zijn. Misschien dat we dit naar boven af moeten ronden, naar de 1000, daarmee zijn ook de eerste 5 maanden van 2022 gedekt. Als we met z'n allen in een week tijd 4000 euro bijeen hebben weten te brengen in iets meer dan een week eind vorig jaar, dan moet het toch zeker lukken om die 1000 euro ook binnen no-time mogelijk te maken? Ik hoop en reken wederom op jullie steun, jullie hebben al een betere provider en server maar binnenkort ook nog betere forumsoftware!
Mike