Druk in hoofd, wazig zicht

Froggiefied

New member
Hallo allemaal,

Rond de 3 maanden geleden kreeg ik na het consumeren van rauw vet last van wazig zicht en een druk in mijn hoofd, deze is geleidelijk weg gegaan, maar komt telkens terug wanneer ik rauw vet eet.

Een keer was het zo erg dat ik constante hoofdpijn had, minder goed kon praten en overgevoelig was voor fel licht en hard geluid. Het enige wat dit te niet deed was het consumeren van rauwe lever (van hoogwaardige kwaliteit).

De vraag is nu, wat veroorzaakt mijn symptomen? uiteraard is rauw vet eten een trigger, dit zou dus betekenen dat het detox verschijnselen zijn en dat er iets goed mis is in mijn hoofd qua toxiciteit. Het zou in principe ook aan mijn lever kunnen liggen dat hij simpelweg niet in staat is om alle toxines te verwijderen die door het rauwe vet verwijderd worden.

Heeft iemand een idee hoe dit kan komen? ik weet dat men niet zo bekend is met rauw eten op dit forum maar het raw paleo diet forum kan me ook niet helpen.

@Mike
Rauw vet veroorzaakt de reactie, verhit vet maakt het niet erger of zo. Het was ook pas toen ik rauw vet ging eten dat de problemen naar voren kwamen.

@Binc
Kan je dat nog iets uitgebreider uitleggen? Hoe werkt het rauwe vet in op mijn bijnieren/schildklier?

Hoe ziet je voedingspatroon eruit? Eet je Paleo? of eet je wapf? Bij welke producten heb je last?
Heb je wel eens gehoord van bijnieruitputting? Het kan heel goed idd dat het een belasting is voor je lever. Je lever kan vervuild zijn waardoor je schildklier minder goed functioneert. Wellicht heb je wel eens gehoord, of zelfs leverreinigingen gedaan?
Het was zomaar mijn eerste ingeving voor wat betreft die schildklier. Maar als je bijnieruitputting zou heb je automatisch ook een probleem met je spijsvertering welke weer van invloed is op je hele gestel. Kun je iets meer vertellen over hoe je voedingspatroon eruit ziet?
Misschien slik je zelfs medicatie of supplementen?

Ik denk dat in dit geval Mike je verder kan adviseren. Maar ook dan is het denk ik handig om meer te weten over je leefwijze.

Met rauw vet zet je de lever aan het werk (om het vet te verteren en om te zetten) en met lever voedt je de lever, pure verwennerij. Of het nu om detox gaat of iets anders: het lijkt er sterk op dat je lever wel een steuntje in de rug kan gebruiken. Probeer eens een week dagelijks met rouwe lever te beginnen, dan na een paar uur pas rouw vet. Na deze "kuur" opnieuw rauw vet gaan eten, kijken wat er nu gebeurt.
Zelf op onderzoek uitgaan, zelf dingen proberen, zo kom je er achter wat bij je past. Om het spannend te houden blijft het lichaam veranderen. Om het je makkelijk te maken heb je gevoel en intuïtie.
Algemeen controlemiddel: hoe is je ontlasting.

Net als liesje ben ik benieuwd naar wat jij aan 'rauw vet' eigenlijk eet.

Het komt op mij ook over als een onvermogen om vet goed te verteren, vandaar dat ik vroeg naar verhit vet want dat is makkelijker te verteren.

Ooit gehoord van een trage galstroom? Lever- en galreinigingen zouden wel eens het antwoord kunnen zijn.

Mike

ik ging voor wat betreft rauw vet uit van rauwmelkse boter en Melk bv. Maar misschien is dat een onterechte aanname van mij.

@binc
Mijn voedingspatroon de laatste tijd verschilt een beetje. Voor het grootste deel at ik 's ochtends eieren met spek, in de middag soms ook ei met spek of ander vlees, en 's avonds gehakt/kip. Ook eet ik twee keer in de week makreel of haring en soms mosselen.

Langzaam ben ik naar rauw overgestapt, ik begon ongeveer 3 maanden geleden met rauw gehakt eten met extra vet toegevoegd (denk niervet of gewoon vet zoals mijn slager het noemt van grasgevoerde biologische koeien) en at toen eigenlijk alleen maar rauw gehakt met vet, lever en af en toe druiven.

Het rauwe vet dat ik dus eet is echt dierlijk vet uit de koe, toegevoegd aan gehakt om het vetter te maken.

Nu eet ik weer eieren met spek en vlees, voornamelijk zero-carb maar toch wel wat fruit hier en daar. Melkproducten eet ik niet, de rauwe melk die ik ooit nam viel niet goed.

Voor de rest fiets ik dagelijks een uur naar mijn studie. Ik slik geen medicijnen hoewel ik wel een 'hoog' cholesterol heb volgens de dokter. 7,9 LDL maar daar zit ik niet zo over in.

Overigens moet ik opmerken dat mijn ontlasting na het consumeren van 500-700g rauwe lever vaak diarree-achtig is. Ik heb geen last van maagproblemen of zo en het verteren gaat dus ook gewoon prima, pas als ik het gevoel heb naar de wc te moeten blijkt mijn ontlasting erg waterig te zijn, het ziet er ook anders uit dan normaal (detox)?

Daar was ik dus al een beetje bang voor. Rauw vet zoals jij dit eet is rubberachtig en zeer slecht verteerbaar. Niet voor niets moet dooraderd stoofvlees urenlang pruttelen op laag vuur, de vetaders moeten langzaam oplossen en maken daarna deel uit van de smaak van het gerecht. In de rauwe vorm is dit vet simpelweg oneetbaar voor mensen, dus geen wonder dat dit problemen oplevert! Wat is je motivatie voor het eten van rauw vlees en vet? Dit strookt niet met de menselijke evolutie: mensen zijn zo slim geworden door consumptie van GEKOOKT dierlijk voedsel, dit BETER VERTEERBARE hoogwaardige voedsel voedde hun brein en daarmee hun intelligentie. Het is KOKEN dat ons menselijk heeft gemaakt:

Humans (species in the genus homo) are the only animals that cook their food and Wrangham argues Homo erectus emerged about two million years ago as a result of this unique trait. Cooking had profound evolutionary effect because it increased food efficiency which allowed human ancestors to spend less time foraging, chewing, and digesting. H. erectus developed a smaller, more efficient digestive tract which freed up energy to enable larger brain growth. Wrangham also argues that cooking and control of fire generally affected species development by providing warmth and helping to fend off predators which helped human ancestors adapt to a ground-based lifestyle. Wrangham points out that humans are highly evolved for eating cooked food and cannot maintain reproductive fitness with raw food.

https://en.wikipedia.org/wiki/Catching_Fire:_How_Cooking_Made_Us_Human

Mike

Sorry Mike maar wat jij daar zegt lijkt mij geenszins te kloppen. Rauw vet is zo zacht dat het op de tong al smelt, het lijkt me onzinnig om te stellen dat het niet goed verteerbaar is. Koken is juist hetgeen dat vitamines en voedingsstoffen onbruikbaar maakt en doet denatureren. Daarnaast vernietigt koken de bacteriën in voedsel, maar ik denk dat ik je daar niet van hoef te overtuigen gezien je bekendheid met rauwe melk.

Hoe verklaar je anders de grote hoeveelheden rauw vet die de inuit of bushmen consumeren? Er is geen bewijs voor het idee dat gekookt voedsel beter verteerd wordt. Je geeft geen argument en komt bovendien nog met een 'theorie' over menselijke evolutie. Een andere theorie is juist dat de hersencapaciteit van mensen toenam door de grote hoeveelheid rauw (orgaan)vlees die zij tot hun beschikking hadden. De mens is immers het sterkste en slimste dier en kan alle andere dieren op deze planeet doden en opeten (indien hij zich daartoe zet)

De enige voedselgroep die er beter op wordt door gekookt te worden zijn groentes, dit omdat planten over het algemeen niet te verteren zijn voor mensen en vol anti-voedingsstoffen zitten.

@ Froggiefied
Misschien een rare vraag, maar bedoel jij soms ossewit (gesmolten en gefilterd rundvet)? Dit is inderdaad namelijk zo zacht dat het op de tong smelt.
Vet van bv. stoofvlees is behoorlijk hard en stug en smelt zeker niet op de tong. Ik kan me zo even niet bedenken dat er vet van ander rauw rundvlees is dat smelt op de tong.
Ik ben nu wel reuze benieuwd aan het worden, welk vet van de rund dit dan wel zou kunnen zijn.
Het 'luie' vlees van bv Wagyu-koeien is wel dooraderd met zacht vet, maar dat soort vet zal de slager wel niet gebruiken.

@ben

Ik denk dat niervet dan het meest lijkt op het vet wat hij er bij doet, ik zal het volgende keer wel eens vragen. Het is in ieder geval geen ossewit.

@ Froggiefied
Ik denk dat je rauw niervet bedoeld. Dat is inderdaad zacht en 'smelt' in je mond.
Wat betreft je klachten lijken ze sterk op vitamine A toxiciteit.

Symptoms of acute vitamin A toxicity include:
•drowsiness
•irritability
•abdominal pain
•nausea
•vomiting
•increased pressure on the brain

Symptoms of chronic vitamin A toxicity include:
•blurry vision or other vision changes
•swelling of the bones
•bone pain
•poor appetite
•dizziness
•nausea and vomiting
•sensitivity to sunlight
•dry, rough skin
•itchy or peeling skin
•cracked fingernails
•skin cracks at the corners of your mouth
•mouth ulcers
•yellowed skin (jaundice)
•hair loss
•respiratory infection
•confusion

In infants and children, symptoms may also include:
•softening of the skull bone
•bulging of the soft spot on the top of an infant’s skull (fontanel)
•double vision
•bulging eyeballs
•inability to gain weight
•coma

https://www.healthline.com/health/hypervitaminosis-a#symptoms4

In goed niervet zit waarschijnlijk best veel vitamine A. Waarom je het niet krijgt bij lever is dan weer de vraag.
Maar als je zoals jij zegt 700 a 900 gram lever eet en dat vaker doet kan je wel degelijk een vitamine A toxiciteit krijgen.

Een low carb of zelfs zero carb is trouwens funest voor je metabolisme. Daar krijg je op een gegeven moment zeker last mee, als je dat nu al niet hebt. Een hoog cholesterol gehalte is bijvoorbeeld vaak een indicatie voor een tekort aan werkzaam schildklier hormoon in je cellen. Iets wat heel vaak voorkomt bij een laag of zeer laag koolhydraten dieet.
Plus een overdaad aan vitamine A hindert de schildklier, dus dat is dubbelop.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan