Druk in hoofd, wazig zicht

@ben

Eet een grasgevoerde biologische rib-eye rauw en je hebt meteen een stukje vet dat smelt op de tong. Snap niet waarom dat niet bekend is bij jullie.

@pike

Ik dacht juist zelf eerder aan vitamine D toxiciteit, ik las namelijk dat in 2 happen niervet 100% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine D zat. Ik denk dat dit op den duur een teveel heeft veroorzaakt bij mij en dat de rauwe lever dit weer in balans brengt door de vitamine a. Vitamine a en vitamine d werken namelijk samen op.

Mijn bron van vitamine d in niervet:
Cure Tooth Decay: Remineralize Cavities and Repair Your Teeth Naturally...

Ik krijg de problemen namelijk niet van rauw vlees, pas wanneer ik rauw vet erbij neem, komen de symptomen op. Met rauwe eieren krijg ik namelijk dezelfde symptomen (dat het soort vet dus het probleem is, klopt niet want rauwe eieren zijn wel prima in jullie boekje)

@pike

Maar hoe verklaar je dan dat rauwe lever, de beste bron voor vitamine a, de symptomen juist doet vervagen?
Zou een bloedtest aantonen of het vitamine a of vitamine d is die alles veroorzaakt?

Dat is inderdaad nogal vreemd, dat met die lever. Aan de andere kant is 500IU D in suet nu ook weer niet zo heel hoog. Ik heb ik weet niet hoelang niervet gegeten, cod liver oil plus 5000 tot 10000 IU vit D suppletie en nog steeds matige D niveaus.

Een test voor A en D geeft denk ik wel uitsluitsel hierover.

@pike

Ik at echter blokken suet op een dag, sowieso rond de 100-200g. Daarnaast deed ik veel aan zonnebaden en at ik rauwe eieren. Wellicht dat dit allemaal bij elkaar te veel van het goede was.

Suppletie wordt vaak niet goed opgenomen, misschien dat je daarom matige niveaus hebt. Cod liver oil werkt wel naar mijn ervaring. Wellicht dat niervet dus een oplossing zou zijn voor jou haha.

De combinatie van vitamine a en d komt veel meer tot zijn recht in bijvoorbeeld boter. Wellicht is het tijd voor mij om over te stappen op boter.

Ossewit = gesmolten en gefilterde niervet van de rund. Snap niet waarom dat niet bekend is bij je.
Zo te lezen weet je een hoop en dat nu juist niet?

Het vet van een grasgevoerde biologische rib-eye kan inderdaad iets zachter zijn dan dat van tussen werk(stoof)vlees, maar of dit werkelijk op de tong smelt? Ik heb het zelf zo nog nooit mogen ervaren.
Met merg heb ik deze beleving wel; smelt op de tong!

Neemt niet weg dat de slager echt niet het vet uit de rib-eye zal gaan gebruiken om extra door zijn gehakt te draaien. Er worden bij gehakt uiteraard wel veel afsnijdsels van vlees gebruikt bij het doordraaien.

Mijn advies: Wees eerst meer duidelijk (in dit geval betreffende het rauwe vet) voordat je met een vraag(stelling) komt.

Wanneer jij problemen hebt met het verteren van eiwitten heb je een tekort aan maagzuur. Bij slechte vertering kan je toxische stoffen ook niet kwijt.
Rauwe melk kun je niet verdragen zeg je. Eiwitten zijn het moeilijkst verteerbaar. Daar heb je voldoende maagzuur voor nodig.

Voor wat betreft het koken van groente en het langzaam garen van vlees. Je kunt de vitamines wel vergeten. Jij zit volgens mij teveel met raw food in je hoofd.
`je hebt mineralen nodig. Als eerste! en daarna je vitaminen. Zonder voldoende mineralen kun je vitaminen niet goed opnemen. Het is dus zaak om eerst je spijsvertering op orde te krijgen. En dat doe je door je eten zo zacht als mogelijk snot gaar te koken! Daarmee omzeil je je spijsvertering. En idd, niet bang zijn voor koolhydraten maar gewoon koolhydraten eten. Denk aan je bijnieren.

Fire also played a major role in changing how hominids obtained and consumed food, primarily in the new practice of cooking. This caused a significant increase in hominid meat consumption and calorie intake.

The supporting evidence of the cooking hypothesis argues that compared to the nutrients in the raw food, nutrients in cooked food are much easier to digest for hominids as shown in the research of protein ingestion from raw vs. cooked egg. Such a feature is essential for brain evolution: through studying the metabolic activities between primate species, scientists had found that there is a limitation of energy harvesting through food sources due to limited feeding time. Besides the brain, other organs in the human body also demand a high level of metabolism. At the same time, the body mass portion of different organs was changing throughout the process of evolution as a means for brain expansion. Homo genus was able to break through the limit by cooking food to lower their feeding time and be able to absorb more nutrients to accommodate the increasing need for energy. In addition, scientists argue that the Homo species was also able to obtain nutrients like DHA (Docosahexaenoic acid) from algae that were especially beneficial and critical for brain evolution and, as mentioned in the previous sections, the detoxification of the cooking process enabled early humans to access these resources.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Control_of_fire_by_early_humans

I rest my case. Maakt rauw voedsel soms halsstarrig? Overigens slaat de vergelijking met rauwe melk als een tang op een varken. Melk dient idd rauw geconsumeeerd te worden, in tegenstelling tot andere dierlijke producten.

Mike

@Froggiefied

Ik at echter blokken suet op een dag, sowieso rond de 100-200g. Daarnaast deed ik veel aan zonnebaden en at ik rauwe eieren. Wellicht dat dit allemaal bij elkaar te veel van het goede was

Dat zou kunnen maar toch denk ik dat en te hoog vitamine A meer voor de hand ligt.
Ik zou het zeker laten testen, een toxische hoeveelheid vitamine D is ook erg slecht voor je al wijzen je symptomen daar niet direct naar. Vooral dat wazig zicht lijkt mij reden om dit te laten testen. En ik wil het ook graag weten ;)

Wellicht dat niervet dus een oplossing zou zijn voor jou haha.

At ik toen ook. Maar het was matig dus niet veel te laag en ik drink nu ook weer veel melk en eet kaas dus ik maak mij geen zorgen.

Pike,

Bedoel je vitamine A testen? Hoe dan? Dat kun je niet meten in bloed...althans, niet regulier dacht ik?

Waarom denk je dat je vit A niet kan testen in bloed?
Ik heb een keer al mijn vitaminen en mineralen laten testen door een arts. Deze heeft een compleet bloedprofiel aangevraagd bij ELN.
Alles staat er nagenoeg bij, ook vitamine A.

Ik heb dat hier ergens gelezen in een post van Mike dacht ik, dat vitamine A niet meerbaar is in bloed. Maar misschien heb ik dat dan verkeerd onthouden.

Vitamine A staat overigens ook nergens op het bloedformulier om aan te kunnen kruisen?

Dacht dat de enige betrouwbare methode van vit A meten met een leverbiopt is, omdat daar de grootste opslag zit. Maar wellicht dat bij teveel A dat in het bloed zichtbaar wordt.

Verder lijkt het mij prima om af en toe wat rauw vlees, steak tartare oid te consumeren, stukje rauwe lever ook prima. Maar mij loopt het water niet in de mond bij rauw vet. Eten moet lekker zijn en smaken, ook om het goed te kunnen verteren.

Ik heb het hier gewoon op mijn uitslag van de bloedtest staan, gewoon in het bloed net als de andere vitaminen. Als je even googelt dan staat er ook nergens dat vitamine A testen in bloed moeilijk zou zijn of controversieel.
Het is wel ongebruikelijk, dus het zal wel niet standaard in het lijstje van de huisarts staan.
Volgens mij kan je het altijd zelf ergens laten testen.

Ik geloof je Pike ?. Heb alleen onlangs nog vernomen dat de meeste vit A in je lever zit opgeslagen, dus dat een bloedtest niet zoveel zegt over tekorten.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan