Eindelijk licht aan het einde van de donkere tunnel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Thanx voor het mee denken.

Vorig jaar was mijn hb aan de hoge kant. Toen geen ijzer tekort maar wel problemen met ijzerverzadiging.
Ik heb voor meer dan 10 jaar terug ook ijzer tabletten gekregen. Dat ging dus stapelen. Ijzerstapeling. Toen ging ik over op floradix en dat veranderde niks. Bekend is dat ijzer tabletten idd kunnen gaan stapelen. Bovendien, volgens huisarts heb ik geen bloedarmoede want ferritine is goed. Maar voel mezelf wel zo. Ik kies liever voor de organen om ijzer aan te vullen. Dat is best opneembaar en met wat extra vitamine c en nog wat kruiden. Dat ik vanmorgen verstopping had komt niet door de nier en lever Glandular in elk geval.

Als jou hb aan de lage kant is heb je dan geen bloedarmoede? Of geloof jij pas dat je bloedarmoede hebt als de waarden beneden de referentie zijn?

Overigens herken ik de klachten die jij aan geeft voor wat betreft eieren. Nu al dik 2 jaar geen last meer van. Maar in verleden kon ik ze niet verteren. Kon meteen naar de plee rennen. Was nog niet in me maag geland en kwam er meteen weer uit van onder met heftige diarree. Met betaine hcl lukte het wel om te verteren. En nu heb ik een heuse verslaving aan eieren gekregen.

Mijn hb is nu 8.6 en ligt volgens referentie tussen 7.5 en 10. In 2016 9.8. Daar was is al flink aan het opknappen in een periode van een jaar na de start met betaine hcl. Juni 2017 was hb 9. Ook toen voelde ik me goed. En nu is ie 8.6. En met laag ijzer wat eerder bij die andere uitslagen niet was. Ik hoop maar dat de oorzaak hiervan is dat het met voeding te maken heeft. Of het heeft te maken met meer bloedverlies vanwege ineens onregelmatige menstruatie.

Is bij jou het ijzer normaal Zonne?

Dit is het bij mij. En daarnaast heb ik al die hormonale dingen laten prikken. Maar dat weet ik niet te interpreteren. Waarde is afhankelijk van cyclus etc. Hoe moet ik dat nu weer weten als mijn menstruatie om de 2 weken is. Huisarts heeft wel gebeld dat ie een afspraak wil als alles binnen is. Die homocystine gaan ze dus niet doen begrijp ik uit deze uitslag. Omdat de B12 goed is. Dat beslist het lab.

https://imgur.com/a/54ljzvQ

Trouwens, vergat ik te zeggen. Je kan ook nog kijken naar MCV. Een hoge waarde daarvan komt door een gebrek aan B12 en geeft bloedarmoede. Een te lage waarde van MVC geeft bloedarmoede door ijzer tekort. De MCV is bij mij wel drastisch gedaald sinds de laatste keer. En het MCH zegt iets over de zuurstof naar roden bloedcellen. MCV was vorig jaar bij mij 90 en MCH 1840. De laatste, dus de MCH is nu 1744. Best een daling dus. Dat is de hoeveelheid zuurstof naar rode bloedcellen.

Even uit mijn hoofd, ijzer is de laatste jaren goed, (trans)ferrine ook. MCV altijd iets te laag en HB dus ook. Dus idd bloedarmoede, heel licht. Huisarts geeft alleen ijzertabletten. Van vorige huisarts kreeg ik ijzerinjecties ( ivm buikklachten van de pillen ), maar dat doet deze huisarts niet. Celzouten misschien weer eens overwegen, maar dan moet ik op zoek naar een lactose-vrije variant ervan.

Ik ben 3 dagen lang ziek van ei, al eet ik er maar een honderdste kruimel van. Betaine HCL zit zeker in mijn gedachten. Maar ik volg nu even de adviezen van een ( meer alternatief) dietiste. Slik overigens nu wel ook spijsverteringsenzymen, maar niet bij de maaltijd ( dus die werken anders in ).

Mijn transferrine is ook goed. Althans vorig jaar. Ik wacht nog op de recente uitslag. Dus ondanks ijzer injecties en pillen is je hb nog steeds te laag? Begrijp ik dat goed? Hoe zijn je leverwaarden dan? De alat en asat?

Persoonlijk geloof ik niet in de referentiewaarden die voor iedereen standaard gehanteerd worden. Ieder mens is anders. De 1 voelt zich beter bij een hogere waarde dan de ander. Dat geneuzel met bloed prikken is voor mij een graadmeter om een beeld te krijgen wat er mogelijk speelt. Bij mij is dat duidelijk een probleem met ijzer. Ik zou ijzer injecties zelf niet aan durven. Ook de pillen van de huisarts niet. Volgens mij zegt die ferritine ook niet alles aangezien deze in sommige situaties vals verhoogd kan zijn.

Allergie is een symptoom van een dieper liggend probleem. Lekkende darm ook. Wat zijn dat voor enzymen die je hebt? En helpen ze je?

Ik snap het even niet. Je had eerder ijzer pillen en kreeg je buikpijn van. Om die reden kreeg je injecties wat beter ging? En nu weer pillen? En die geven weer buik klachten?

Nu een kleine week na bloed prikken verder en elke dag organen, ontbijt met worst en avondeten rood vlees zoals oa gestoofde riblappen, gestoofde lam, voel ik mezelf vanochtend toch een heel stuk energieker. Gistermiddag viel ik op de bank in slaap en de dag ervoor ook. In de ochtend was ik ook nog moe. En vanmorgen heb ik veel energie. Hopelijk blijft dat zo vandaag.

Zonne, ik ben ervan overtuigd dat jij teveel vast houd aan het princiepe dat je niet zoveel vlees wilt eten. Dat je jezelf daardoor moe voelt. Ik snap die ijzer tabletten niet die je neemt. Volgens mij ziet je lichaam dit als lichaamsvreemd en komt het helemaal niet in je cellen. Waarom zou je jezelf buikpijn bezorgen als je ook gewoon meer orgaan kan eten wat dus wel werkt? Desnoods in capsulevorm.
Je hebt meermalen aangegeven dat je niet teveel supplementen wilt nemen en je het liefst alles uit voeding binnen wilt krijgen.
Maar dan wel die rotzooi zoals ijzerpillen van de huisarts? Je neemt dat ijzer duidelijk niet op. En erger nog, je krijgt last van je buik.

Wha Binc je post hier zoveel dat ik je niet bij kan houden ! Ik slik nu geen ijzertabletten. In het verleden wel gedaan, maar dan had ik buikklachten. Daarom destijds overgestapt op ijzerinjecties. Nu andere huisarts die geen injecties wil geven ( en ik wil geen ijzerpillen ). Dus nu slik/neem ik niets ivm ijzer.
Hb was ook niet schrikbarend laag, zit meestal tussen de 6,8 en 7,2. Maar alle beetje helpen om de vermoeidheid te verminderen misschien, daarom wilde huisarts toch ijzer geven.

Wil ik niet zoveel vlees eten ? Heb ik dat ergens gezegd ? Hmmm zal meer met de kosten ervan te maken hebben gehad waarschijnlijk ...

Ja dat heb je idd gezegd dat je niet zoveel vlees wilt eten. Je hebt ook aangegeven dat je idd chronisch moe bent. Maar ik weet zeker dat als je dit standpunt blijft handhaven je niet van je vermoeidheid af komt. Dan kan je nog beter lever glandulars gaan nemen of beter nog, lever kopen. Orgaanvlees is niet duur. Ik denk niet dat jij chronisch moe bent maar dat je moe bent omdat je ondervoed bent. De enige vorm van ijzer die het beste opgenomen word is vlees en orgaan. Dat zou je bron van ijzer moeten zijn. Ook al is dit nu goed, je hb is te laag. En die referentiewaarden voor bloed zeggen dus helemaal niks. Sterker nog tegen de tijd dat ze beneden de referentie komen heb je al heel veel tekorten.
Bovendien heb je dan geen drol aan al je andere supplementen. Is gewoon zonde dit. Van vlees ben je langer verzadigd dan plantaardig voedsel.

Ik at in ieder geval altijd al gewoon iedere dag vlees of vis hoor. En nu soms zelfs tweemaal per dag.

Maar goed, het gaat in dit topic niet om mij, maar om jou !

Ja, dat deed ik ook al die 10 jaar. Maar toch bleef ik diarree houden met alles wat ik at. En dat niet alleen. Ik had giga pijn aan mijn tanden en tandvlees. Al mijn sieren deden pijn. Trap lopen of gewoon lopen kon ik niet. Concentreren ook niet. Ik was allesbehalve productief maar ging gewoon door. Onze maatschappij is nu eenmaal zo dat je daar niet aan ontkomt. Dan nog die pijn in mijn linkerflank erbij. Ik ben wek altijd blijven geloven in WAP. Maar er zijn momenten geweest in die jaren dat ik het aan de kant heb gezet. Dat ik het niet meer deed omdat ik alleen al van ei aan de race ging. Totdat ik toch weer wapf ging verdiepen in WAP en dus idd veel vetter ging eten. Ik at voorheen alleen maar mager spier vlees. Wel weet ik zeker dat ik al die jaren bloedarmoede heb gehad. Ik ging helemaal met sprongen vooruit toen ik vitamine c ging nemen. Acerola poeder. Vitamine c zorgt dat je ijzer op kan nemen. Wat die acerola heeft gedaan dat de pijn in mijn linkerflank weg ging weet ik niet. Zelf denk ik dat het de jarenlange ontsteking heeft verholpen. En dan die glandulars die hielpen. Recentelijk gaf ik al aan dat bloedarmoede vaak niet eens word ontdekt. Ik werd in de vergaarbak gedonderd van fibromyalgie. Een aandoening waar ik nooit in geloofd heb. Bovendien kan je door bloedarmoede buikklachten krijgen en problemen met de eiwitvertering. Niet andersom!!!! Zie onderstaande link. En als dit lang genoeg door gaat is er sprake van zuurstof tekort. Gevolg, je krijgt een overdaad aan afvalstoffen in je lijf. Dat veroorzaakt de vermoeidheid en de klachten. Ook al is ferritine goed wanneer je crp niet goed is is de ferritine waarde niet van toegevoegde waarde. Ik neem 2 lever Glandular per dag en 2 nier Glandular. Ik ben nog geen week verder en voel mezelf vandaag al een stuk fitter. Gister moest ik slapen en eergister ook.
Vandaag ben ik hele dag in de weer geweest. Alleen mijn benen missen nog wat kracht maar mijn hoofd is helder. Hartstikke goed dat je vlees eet. Ik hoop ook dat het vet vlees is wat je neemt en bouillons. Maar nu nog op gaan nemen.

http://personalweightloss.nl/bloedarmoede/

Ik vond het topic van het ebook niet de juiste plek om daar verder te kletsen hierover. Vandaar dat ik je vraag hier beantwoorde.

Wat ik hiermee bedoel duidelijk te maken is dat je slechte eiwitvertering komt door de bloedarmoede. Dus je lage HB. Dan kan je geen eieren verteren. Is mijn ervaring van de afgelopen jaren. Dus zul je moeten zorgen dat je hb in orde komt.

Ik heb even een apart topic geopend ivm bloedarmoede etc, dan kan je je in dit topic richten op jezelf !
https://www.fatsforum.nl/forums/topic/bloedarmoede-ijzertekort-moe-etc/

Binc, welk recept gebruik jij voor de riblappen?

Ik heb besloten maar simpel te beginnen (ik heb dit nog nooit gemaakt)

Oh ik heb niet specifiek 1 recept hoor. Doe gewoon waar ik zin in heb. Vermoedelijk in het kookboek van Hanneke staan wel recepten. Weet ik niet want die heb ik al ingepakt. Afgelopen week heb ik een stoofpot recept gemaakt uit het boek geef je oven de kost. Maar ik zag in je eigen topic dat het al gelukt was.

Net gehoord dat ik 13 juli officieel de sleutel krijg van mijn nieuwe huis!!! Zo snel mogelijk huis in orde maken en dan weg wezen hier!!

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan