Beste Ad,
Ben een man van 31 die zich al 10 jaar met Gezondheid, Voeding en Sport bezighoudt. In die tijdbestek van 10 jaar heb ik aardig wat dingen zien komen en gaan, heel veel gelezen, onderzocht, uitgeprobeerd, toegepast etc. Ik ken bijv. de Moderators van deze site dan ook vrij goed. Juglen Zwaan heb ik zo'n 3,5 a 4 jaar geleden leren kennen op de sportschool, we hebben toen over gezondheid/voeding gehad, waar hij zeer enthausiast raakte van mijn visie/kennis over voeding. Mike Donkers heb ik voor het eerst horen praten op de radio zo'n 5 jaar terug, hij vertelde toen hoe voedzaam gras was en dat als we geen voeding meer op voorhanden zouden hebben maar gras moesten gaan eten. Laten we het maar bij grasmelk en vlees houden
. Terugkomend op jou reactie wil ik het volgende zeggen.
Jij zegt: Denken in calr.zet geen zoden aan de dijk
Antwoord: Ik denk ook niet in (hoeveelheid) calorieen, dat is gekkenwerk, maar in verzadigingsgevoel, dus gewoon naar je lichaam luisteren. Met die % wilde ik alleen laten zien dat je de calorieen (wat je niet telt) iets meer uit Eiwitten haalt dan uit Vetten.
Jij zegt: Factoren zijn afhankelijk van elkaar ,bv.minder calr. inname zal uiteindelijk voor een lagere stofwisseling zorgen.
Antwoord: Sinds wanneer leidt het eten van Eiwitten, ook al is je calorie inname iets lager voor een lagere stofwisseling? Ten eerste versnellen Eiwitten je stofwisseling het meest, ten tweede blijf je Eiwitten eten met voldoende Vet. Alleen als je heel mager (Koolhydraten ipv Vetten) eet en minder dan je BMR (Basal Metabolic Rate) zal je stofwisseling op een lager pitje gaan draaien.
Jij zegt:
Stel je eet veel vet en genoeg energie zodat je niet afvalt in gewicht.Dan nog is er energie van je vetreserve gekomen ,maar is er weer nieuw vet bijgekomen(netto dus in balans).
Antwoord:
Ik weet dat natuurlijk ook wel, ik bedoel ook niet dat als we Vetten gaan eten dat onze eigen Vetreserveverbranding stopt. En trouwens er HOEFT geen nieuw vet in meerdere mate bijgekomen te zijn als je het juist aanpakt. Korte verzuurketens bijv. dienen niet als vetreserve en worden meteen ter verbranding gegooid, Middenlange evenmin, alleen een deel van Lange vetzuurketens gaat naar de vetvoorraden. Waarom dus weer (veel) nieuw Vet bij laten komen als je wilt Afvallen? Je gaat toch niet dweilen met de kraan open neem ik aan?
Jij zegt: En stel je eet inderdaad minder energie,neem je dan af in vetpercentage of gaat er misschien wel % meer vetvrije massa verloren?
Antwoord: Je gaat echt geen Vetvrije massa verliezen omdat je iets minder Vet eet dan Eiwit, dat gaat absoluut niet! Nogmaals je gaat pas aan je spieren vreten als je onder je BMR gaat zitten, je zelf dus uithongert.
Ik hoop dat nu een en ander duidelijk is.
Gr.
Yavuz