Barry Bubsteen
Active member
Recent heb ik bijgevoegde / onderstaande brief ontvangen van Enexis over de noodzakelijke vervanging van de (analoge) energiemeters. Zie bijgevoegde brieven.
Heeft iemand ervaring met het procederen tegen deze vervanging?
Mijn woning is ongeveer 20 jaar oud en heeft analoge meters, die ik koste wat het kost wil behouden.
Ik moet zelf nog bellen met Enexis en dacht informeer eerst hier om goed beslagen ten ijs te komen.
Bij voorbaat dank
Inhoud brief
=================
Beste klant,
Om de kwaliteit van de elektriciteits- en/of gasmeters die bij u in de meterkast hangen te waarborgen, moet Enexis Netbeheer de meters om de zoveel tijd controleren. De meter(s) op uw adres voldoen met meer aan de gestelde eisen en zijn afgekeurd. Daarom komen wij de meter(s) binnenkort kosteloos op uw adres vervangen. Dit zijn wij wettelijk verplicht. In deze brief leest u waarom we dit doen en wanneer de monteur langskomt om de nieuwe meter te plaatsen.
Waarom vervangen wij de meter(s)?
Wij controleren jaarlijks met steekproeven of de elektriciteits- en/of gasmeter(s) nog voldoen aan de gestelde eisen. Is dat niet zo? Dan keurt onze toezichthouder Agentschap Telecom de hele groep af We vervangen binnenkort de meter(s) op uw adres, waardoor ze weer een lange tijd meegaan. Op www.enexis.nl/steekproef vindt u informatie over hoe wij de steekproef doen en waarom. Meer informatie over de afgekeurde meters vindt u ook in de bijgevoegde brochure van Agentschap Telecom.
Uw afspraak
Een monteur van Volta Limburg komt op de meter(s) op het adres X vervangen
De monteur is er tussen X. Vraag gerust om een legitimatiebewijs. De werkzaamheden duren ongeveer een uur. Tijdens dit uur hebt u even geen elektriciteit en/of gas. Op de laatste pagina van deze brief staan tips om u hier goed op voor te bereiden.
Zorg ervoor dat tijdens de afspraak:
• een volwassene aanwezig is;
• de meterkast bereikbaar is;
• er geen spullen in de meterkast staan.
Dan is de monteur zo snel mogelijk klaar.
Afspraak verzetten?
Wilt u de afspraak verzetten? Dit kan via www.enexis.nl/afspraak-verzetten. Vul hierbij de volgende afspraakcode in: X Of bel met Volta Limburg op 088 02 78 980. Houd uw afspraakcode bij
de hand.
Wat voor meter krijg ik nu?
De monteur vervangt uw elektriciteits- en gasmeter standaard door een stimme meter. Meer informatie over deze meter staat op www.enexis.nl/slimmemeter.
Wilt u geen slimme meter? Geef dit dan door aan de monteur wanneer die de meter komt plaatsen. De monteur vervangt dan alleen de afgekeurde meter door een digitale niet-slimme meter.
Wat gebeurt er met mijn verbruiksgegevens?
Met de slimme meter kunnen wij meterstanden op afstand uitlezen en tijdelijk opslaan. Wij geven de meterstanden door aan uw energieleverancier voor de juiste afrekening van uw verbruik. Hoe wij uw verbruiksgegevens gebruiken leest u op www.netbeheernederland.nl/gedragscode.
Wilt u dit niet? Dan kunt u het uitlezen van de meetdata uit laten zetten. Dit kan pas wanneer de slimme meter bij u thuis is geplaatst. Neem hiervoor contad op met onze Klantenservice. Houd er rekening mee dat u dan jaarlijks zelf uw meterstanden moet doorgeven voor uw jaarafrekening, als u verhuist of als u overstapt naar een andere energieleverancier.
Hebt u vragen?
Bel voor vragen met onze Klantenservice op 088 85 77000. Voor zakelijk gebruik van de meter belt u naar 088 8572222. We zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur.
Met vriendelijke groet,
Klantenservice,
Enexis Netbeheer B.V.
Bijlage:
Brochure Afgekeurde meters - Agentschap Telecom
Tips voor als u even geen elektriciteit en/of gas hebt.
=================
Brief Agentschap Telecom | Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
=================
Waarom wordt de meter vervangen?
Het is een tijdrovende en kostbare zaak om iedere meter individueel te onderzoeken. Netbeheerders controleren meters met behulp van steekproeven. Na een steekproef kan een betrouwbare uitspraak worden gedaan over groe- pen meters die over dezelfde eigenschappen beschikken. De kosten worden met deze methode beperkt.
Ieder jaar wordt opnieuw bepaald welke meters worden onderzocht. Afhankelijk van het aantal geplaatste meters wordt de grootte van de steekproef bepaald. Er wordt een willekeurige selectie uit de geplaatste meters genomen.
ledere netbeheerder is verplicht de steekproef op tijd en in zijn geheel uit te voeren.
Netbeheerders leveren de steekproefresultaten aan bij een onafhankelijke coördinator. Deze doet op basis van een analyse een uitspraak over de gecontroleerde groep meters. Als de gecontroleerde meters aan de wettelijke eisen vol- doen, blijven deze zitten en worden ze na een aantal jaren opnieuw gecontroleerd. Voldoen veel meters in een groep niet meer aan de gestelde eisen dan wordt deze hele groep afgekeurd. Dit kunnen ook meters zijn die nog wel voldoen. Het kan dus voorkomen dat uw meter is afgekeurd terwijl er nooit iemand bij u aan de deur is geweest.
Uw netbeheerder is wettelijk verplicht om er voor te zorgen dat de bij u geplaatste meter aan de geldende wettelijke eisen blijft voldoen. Een afgekeurde meter past niet in dat plaatje en moet daarom vervangen worden. De netbe- heerder heeft anderhalf jaar de tijd om alle meters uit een afgekeurde steekproef te vervangen.
Op de website van Agentschap Telecom vindt u een overzicht van afgekeurde gas- en elektriciteitsmeters. Met behulp van dit overzicht kunt u zelf nagaan of de bij u ge- plaatste meter tot een afgekeurde groep behoort. Kunt u de bij u geplaatste meter niet vinden omdat u niet over de alle informatie beschikt? In dat geval kan uw netbeheerder u de relevante metergegevens verstrekken.
In het kort
Agentschap Telecom ziet toe op de uitvoering van de controles en tijdige vervanging van de afgekeurde meters. Meters worden afgekeurd als uit de steekproef blijkt dat te veel meters meer afwijken dan wettelijk is toegestaan. Alle meters uit de afgekeurde groep moeten dan binnen anderhalf jaar zijn vervangen door goed werkende meters. De netbeheerder is hiervoor verantwoordelijk.
=================
Heeft iemand ervaring met het procederen tegen deze vervanging?
Mijn woning is ongeveer 20 jaar oud en heeft analoge meters, die ik koste wat het kost wil behouden.
Ik moet zelf nog bellen met Enexis en dacht informeer eerst hier om goed beslagen ten ijs te komen.
Bij voorbaat dank
Inhoud brief
=================
Beste klant,
Om de kwaliteit van de elektriciteits- en/of gasmeters die bij u in de meterkast hangen te waarborgen, moet Enexis Netbeheer de meters om de zoveel tijd controleren. De meter(s) op uw adres voldoen met meer aan de gestelde eisen en zijn afgekeurd. Daarom komen wij de meter(s) binnenkort kosteloos op uw adres vervangen. Dit zijn wij wettelijk verplicht. In deze brief leest u waarom we dit doen en wanneer de monteur langskomt om de nieuwe meter te plaatsen.
Waarom vervangen wij de meter(s)?
Wij controleren jaarlijks met steekproeven of de elektriciteits- en/of gasmeter(s) nog voldoen aan de gestelde eisen. Is dat niet zo? Dan keurt onze toezichthouder Agentschap Telecom de hele groep af We vervangen binnenkort de meter(s) op uw adres, waardoor ze weer een lange tijd meegaan. Op www.enexis.nl/steekproef vindt u informatie over hoe wij de steekproef doen en waarom. Meer informatie over de afgekeurde meters vindt u ook in de bijgevoegde brochure van Agentschap Telecom.
Uw afspraak
Een monteur van Volta Limburg komt op de meter(s) op het adres X vervangen
De monteur is er tussen X. Vraag gerust om een legitimatiebewijs. De werkzaamheden duren ongeveer een uur. Tijdens dit uur hebt u even geen elektriciteit en/of gas. Op de laatste pagina van deze brief staan tips om u hier goed op voor te bereiden.
Zorg ervoor dat tijdens de afspraak:
• een volwassene aanwezig is;
• de meterkast bereikbaar is;
• er geen spullen in de meterkast staan.
Dan is de monteur zo snel mogelijk klaar.
Afspraak verzetten?
Wilt u de afspraak verzetten? Dit kan via www.enexis.nl/afspraak-verzetten. Vul hierbij de volgende afspraakcode in: X Of bel met Volta Limburg op 088 02 78 980. Houd uw afspraakcode bij
de hand.
Wat voor meter krijg ik nu?
De monteur vervangt uw elektriciteits- en gasmeter standaard door een stimme meter. Meer informatie over deze meter staat op www.enexis.nl/slimmemeter.
Wilt u geen slimme meter? Geef dit dan door aan de monteur wanneer die de meter komt plaatsen. De monteur vervangt dan alleen de afgekeurde meter door een digitale niet-slimme meter.
Wat gebeurt er met mijn verbruiksgegevens?
Met de slimme meter kunnen wij meterstanden op afstand uitlezen en tijdelijk opslaan. Wij geven de meterstanden door aan uw energieleverancier voor de juiste afrekening van uw verbruik. Hoe wij uw verbruiksgegevens gebruiken leest u op www.netbeheernederland.nl/gedragscode.
Wilt u dit niet? Dan kunt u het uitlezen van de meetdata uit laten zetten. Dit kan pas wanneer de slimme meter bij u thuis is geplaatst. Neem hiervoor contad op met onze Klantenservice. Houd er rekening mee dat u dan jaarlijks zelf uw meterstanden moet doorgeven voor uw jaarafrekening, als u verhuist of als u overstapt naar een andere energieleverancier.
Hebt u vragen?
Bel voor vragen met onze Klantenservice op 088 85 77000. Voor zakelijk gebruik van de meter belt u naar 088 8572222. We zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur.
Met vriendelijke groet,
Klantenservice,
Enexis Netbeheer B.V.
Bijlage:
Brochure Afgekeurde meters - Agentschap Telecom
Tips voor als u even geen elektriciteit en/of gas hebt.
=================
Brief Agentschap Telecom | Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
=================
Waarom wordt de meter vervangen?
Het is een tijdrovende en kostbare zaak om iedere meter individueel te onderzoeken. Netbeheerders controleren meters met behulp van steekproeven. Na een steekproef kan een betrouwbare uitspraak worden gedaan over groe- pen meters die over dezelfde eigenschappen beschikken. De kosten worden met deze methode beperkt.
Ieder jaar wordt opnieuw bepaald welke meters worden onderzocht. Afhankelijk van het aantal geplaatste meters wordt de grootte van de steekproef bepaald. Er wordt een willekeurige selectie uit de geplaatste meters genomen.
ledere netbeheerder is verplicht de steekproef op tijd en in zijn geheel uit te voeren.
Netbeheerders leveren de steekproefresultaten aan bij een onafhankelijke coördinator. Deze doet op basis van een analyse een uitspraak over de gecontroleerde groep meters. Als de gecontroleerde meters aan de wettelijke eisen vol- doen, blijven deze zitten en worden ze na een aantal jaren opnieuw gecontroleerd. Voldoen veel meters in een groep niet meer aan de gestelde eisen dan wordt deze hele groep afgekeurd. Dit kunnen ook meters zijn die nog wel voldoen. Het kan dus voorkomen dat uw meter is afgekeurd terwijl er nooit iemand bij u aan de deur is geweest.
Uw netbeheerder is wettelijk verplicht om er voor te zorgen dat de bij u geplaatste meter aan de geldende wettelijke eisen blijft voldoen. Een afgekeurde meter past niet in dat plaatje en moet daarom vervangen worden. De netbe- heerder heeft anderhalf jaar de tijd om alle meters uit een afgekeurde steekproef te vervangen.
Op de website van Agentschap Telecom vindt u een overzicht van afgekeurde gas- en elektriciteitsmeters. Met behulp van dit overzicht kunt u zelf nagaan of de bij u ge- plaatste meter tot een afgekeurde groep behoort. Kunt u de bij u geplaatste meter niet vinden omdat u niet over de alle informatie beschikt? In dat geval kan uw netbeheerder u de relevante metergegevens verstrekken.
In het kort
Agentschap Telecom ziet toe op de uitvoering van de controles en tijdige vervanging van de afgekeurde meters. Meters worden afgekeurd als uit de steekproef blijkt dat te veel meters meer afwijken dan wettelijk is toegestaan. Alle meters uit de afgekeurde groep moeten dan binnen anderhalf jaar zijn vervangen door goed werkende meters. De netbeheerder is hiervoor verantwoordelijk.
=================