Enexis - Vervanging energiemeter(s) noodzakelijk

Barry Bubsteen

Active member
Recent heb ik bijgevoegde / onderstaande brief ontvangen van Enexis over de noodzakelijke vervanging van de (analoge) energiemeters. Zie bijgevoegde brieven.

Heeft iemand ervaring met het procederen tegen deze vervanging?
Mijn woning is ongeveer 20 jaar oud en heeft analoge meters, die ik koste wat het kost wil behouden.

Ik moet zelf nog bellen met Enexis en dacht informeer eerst hier om goed beslagen ten ijs te komen.

Bij voorbaat dank 🙏

Inhoud brief
=================
Beste klant,

Om de kwaliteit van de elektriciteits- en/of gasmeters die bij u in de meterkast hangen te waarborgen, moet Enexis Netbeheer de meters om de zoveel tijd controleren. De meter(s) op uw adres voldoen met meer aan de gestelde eisen en zijn afgekeurd. Daarom komen wij de meter(s) binnenkort kosteloos op uw adres vervangen. Dit zijn wij wettelijk verplicht. In deze brief leest u waarom we dit doen en wanneer de monteur langskomt om de nieuwe meter te plaatsen.

Waarom vervangen wij de meter(s)?
Wij controleren jaarlijks met steekproeven of de elektriciteits- en/of gasmeter(s) nog voldoen aan de gestelde eisen. Is dat niet zo? Dan keurt onze toezichthouder Agentschap Telecom de hele groep af We vervangen binnenkort de meter(s) op uw adres, waardoor ze weer een lange tijd meegaan. Op www.enexis.nl/steekproef vindt u informatie over hoe wij de steekproef doen en waarom. Meer informatie over de afgekeurde meters vindt u ook in de bijgevoegde brochure van Agentschap Telecom.

Uw afspraak
Een monteur van Volta Limburg komt op de meter(s) op het adres X vervangen
De monteur is er tussen X. Vraag gerust om een legitimatiebewijs. De werkzaamheden duren ongeveer een uur. Tijdens dit uur hebt u even geen elektriciteit en/of gas. Op de laatste pagina van deze brief staan tips om u hier goed op voor te bereiden.
Zorg ervoor dat tijdens de afspraak:
• een volwassene aanwezig is;
• de meterkast bereikbaar is;
• er geen spullen in de meterkast staan.
Dan is de monteur zo snel mogelijk klaar.

Afspraak verzetten?
Wilt u de afspraak verzetten? Dit kan via www.enexis.nl/afspraak-verzetten. Vul hierbij de volgende afspraakcode in: X Of bel met Volta Limburg op 088 02 78 980. Houd uw afspraakcode bij
de hand.

Wat voor meter krijg ik nu?
De monteur vervangt uw elektriciteits- en gasmeter standaard door een stimme meter. Meer informatie over deze meter staat op www.enexis.nl/slimmemeter.
Wilt u geen slimme meter? Geef dit dan door aan de monteur wanneer die de meter komt plaatsen. De monteur vervangt dan alleen de afgekeurde meter door een digitale niet-slimme meter.

Wat gebeurt er met mijn verbruiksgegevens?
Met de slimme meter kunnen wij meterstanden op afstand uitlezen en tijdelijk opslaan. Wij geven de meterstanden door aan uw energieleverancier voor de juiste afrekening van uw verbruik. Hoe wij uw verbruiksgegevens gebruiken leest u op www.netbeheernederland.nl/gedragscode.
Wilt u dit niet? Dan kunt u het uitlezen van de meetdata uit laten zetten. Dit kan pas wanneer de slimme meter bij u thuis is geplaatst. Neem hiervoor contad op met onze Klantenservice. Houd er rekening mee dat u dan jaarlijks zelf uw meterstanden moet doorgeven voor uw jaarafrekening, als u verhuist of als u overstapt naar een andere energieleverancier.

Hebt u vragen?
Bel voor vragen met onze Klantenservice op 088 85 77000. Voor zakelijk gebruik van de meter belt u naar 088 8572222. We zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur.
Met vriendelijke groet,

Klantenservice,
Enexis Netbeheer B.V.

Bijlage:
Brochure Afgekeurde meters - Agentschap Telecom
Tips voor als u even geen elektriciteit en/of gas hebt.
=================

Brief Agentschap Telecom | Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
=================
Waarom wordt de meter vervangen?
Het is een tijdrovende en kostbare zaak om iedere meter individueel te onderzoeken. Netbeheerders controleren meters met behulp van steekproeven. Na een steekproef kan een betrouwbare uitspraak worden gedaan over groe- pen meters die over dezelfde eigenschappen beschikken. De kosten worden met deze methode beperkt.

Ieder jaar wordt opnieuw bepaald welke meters worden onderzocht. Afhankelijk van het aantal geplaatste meters wordt de grootte van de steekproef bepaald. Er wordt een willekeurige selectie uit de geplaatste meters genomen.

ledere netbeheerder is verplicht de steekproef op tijd en in zijn geheel uit te voeren.

Netbeheerders leveren de steekproefresultaten aan bij een onafhankelijke coördinator. Deze doet op basis van een analyse een uitspraak over de gecontroleerde groep meters. Als de gecontroleerde meters aan de wettelijke eisen vol- doen, blijven deze zitten en worden ze na een aantal jaren opnieuw gecontroleerd. Voldoen veel meters in een groep niet meer aan de gestelde eisen dan wordt deze hele groep afgekeurd. Dit kunnen ook meters zijn die nog wel voldoen. Het kan dus voorkomen dat uw meter is afgekeurd terwijl er nooit iemand bij u aan de deur is geweest.

Uw netbeheerder is wettelijk verplicht om er voor te zorgen dat de bij u geplaatste meter aan de geldende wettelijke eisen blijft voldoen. Een afgekeurde meter past niet in dat plaatje en moet daarom vervangen worden. De netbe- heerder heeft anderhalf jaar de tijd om alle meters uit een afgekeurde steekproef te vervangen.

Op de website van Agentschap Telecom vindt u een overzicht van afgekeurde gas- en elektriciteitsmeters. Met behulp van dit overzicht kunt u zelf nagaan of de bij u ge- plaatste meter tot een afgekeurde groep behoort. Kunt u de bij u geplaatste meter niet vinden omdat u niet over de alle informatie beschikt? In dat geval kan uw netbeheerder u de relevante metergegevens verstrekken.

In het kort
Agentschap Telecom ziet toe op de uitvoering van de controles en tijdige vervanging van de afgekeurde meters. Meters worden afgekeurd als uit de steekproef blijkt dat te veel meters meer afwijken dan wettelijk is toegestaan. Alle meters uit de afgekeurde groep moeten dan binnen anderhalf jaar zijn vervangen door goed werkende meters. De netbeheerder is hiervoor verantwoordelijk.
=================

Bijlagen

• Enexis1.jpeg
    Enexis1.jpeg
    201,7 KB · Weergaven: 1
  • Enexis2.jpeg
    Enexis2.jpeg
    163,8 KB · Weergaven: 1
  • Enexis3.jpeg
    Enexis3.jpeg
    274,9 KB · Weergaven: 1
Hier hetzelfde met Liander. Ik heb met hen gebeld en ze geven mij de keus tussen een slimme meter en een gewone digitale meter die niet op afstand kan worden afgelezen. Dit vertrouw ik echter niet, want alles verdwijnt in een cloud. Zijn er nog meer forumleden die hier iets over kunnen zeggen? Ik ben vooral geinteresseerd in een juridische oplossing. Mogen huurders zo'n ding weigeren? Dat is de belangrijkste vraag.

Mike

Hi Mike,

Precies dat; Geen vertrouwen in een "gewone digitale meter die niet op afstand kan worden afgelezen".
Analoge meters hebben 10-tallen jaren perfect gedraaid en nu moet ineens alles naar digitaal. Klinkt als Big Brother.

Idd benieuwd naar een (juridische) oplossing.

Zal er later nog een X-post aan weiden om een groter bereik te genereren.

Barry

Zo n ding geeft altijd straling in huis. Je zou het juridisch misschien kunnen gooien op gezondheid/stralingsgevoeligheid. Daar kunnen ze weinig tegen in brengen. Was eerst ook een ‘wappie achting’ iets maar tegenwoordig zijn er zeer veel mensen die gezondheidsklachten krijgen door straling. Zijn ook vele sites over te vinden. Misschien als je hen zwart op wit verantwoordelijk stelt voor klachten die je krijgt als zij de nieuwe meter plaatsen, dat ze afhaken.

Het gaat mij niet om straling. Ik heb een wettelijk recht om een slimme meter te weigeren:

Het gaat mij om het weigeren van het alternatief, een digitale meter.

Mike

Ja klopt, maar misschien heb je juridisch meer kans als je het op gezondheid gooit.
Je mag hem gewoon weigeren, maar dan heeft je woningbouwvereniging vast ook wel weer een escaperoute die ze kunnen gebruiken.

Lijkt iets van de EU te zijn.
Als ik zoek op "digitale meter weigeren" krijg ik veel Belgische resultaten.

Op bovenstaande link, staat dit onderstaande
====

Kan ik een digitale meter weigeren?​

Nee, je kan de plaatsing van een digitale meter niet weigeren. De digitale meter is verplicht binnen de Europese Unie, en dus ook in Vlaanderen. Daarom plaatst Fluvius sinds 1 juli 2019 alleen nog digitale meters voor elektriciteit en aardgas.
Heb je zonnepanelen geïnstalleerd voor 2021 en een klassieke elektriciteitsmeter, dan bieden we je de mogelijkheid aan om een digitale meter te laten plaatsen als we in jouw buurt digitale meters plaatsen. Je kan dan ook de retroactieve investeringspremie aanvragen. Wanneer je niet ingaat op dit aanbod, kan je de plaatsing nog uitstellen tot 1 januari 2025.
Heb je een analoge exclusief-nachtmeter? Dan vervangen we die niet door een digitale meter tot 1 januari 2028. Tenzij in de onderstaande gevallen, dan wordt analoge exclusief-nachtmeter wel vervangen door een digitale meter.
Wanneer wordt de analoge meter wel door een digitale meter vervangen?
  • als het technisch niet anders kan (bv. bij spanningswijzigingen, werken in de straat, een defecte meter …)
  • als je je zonnepaneelinstallatie hebt gekeurd vanaf 1 januari 2021
  • bij een uitbreiding van een bestaande zonnepaneelinstallatie gekeurd vanaf 1 oktober 2021
  • ten laatste vijftien jaar na de datum van de indienstname van de zonnepaneelinstallatie
  • als je Prepaid-klant wordt. Dan plaatsen we altijd een digitale meter.
====

Het argument mbt elektrische smog lijkt ook gecovered.
====

Kan ik de digitale meter weigeren omdat ik elektrosensitief ben?​

De stralingswaarden van de Vlaamse digitale meters zijn lager dan de Europese en Vlaamse norm (zie het rapport over straling: Elektrische veldmetingen van een digitale elektriciteitsmeter en een digitale gasmeter).
Meer informatie over elektrogevoeligheid is te vinden op de website van het Vlaamse Departement Leefmilieu.
Meer informatie over stralingsonderzoek is beschikbaar op https://researchportal.be/.
Je kan de digitale meter niet weigeren, omdat je elektrosensitief bent. Wil je liever geen straling in je woning, dan kan je kiezen voor een bekabelde digitale meter met een externe antenne.
====

Lijkt iets van de EU te zijn.
Als ik zoek op "digitale meter weigeren" krijg ik veel Belgische resultaten.

Op bovenstaande link, staat dit onderstaande
====

Kan ik een digitale meter weigeren?​

Nee, je kan de plaatsing van een digitale meter niet weigeren. De digitale meter is verplicht binnen de Europese Unie, en dus ook in Vlaanderen. Daarom plaatst Fluvius sinds 1 juli 2019 alleen nog digitale meters voor elektriciteit en aardgas.
Heb je zonnepanelen geïnstalleerd voor 2021 en een klassieke elektriciteitsmeter, dan bieden we je de mogelijkheid aan om een digitale meter te laten plaatsen als we in jouw buurt digitale meters plaatsen. Je kan dan ook de retroactieve investeringspremie aanvragen. Wanneer je niet ingaat op dit aanbod, kan je de plaatsing nog uitstellen tot 1 januari 2025.
Heb je een analoge exclusief-nachtmeter? Dan vervangen we die niet door een digitale meter tot 1 januari 2028. Tenzij in de onderstaande gevallen, dan wordt analoge exclusief-nachtmeter wel vervangen door een digitale meter.
Wanneer wordt de analoge meter wel door een digitale meter vervangen?
  • als het technisch niet anders kan (bv. bij spanningswijzigingen, werken in de straat, een defecte meter …)
  • als je je zonnepaneelinstallatie hebt gekeurd vanaf 1 januari 2021
  • bij een uitbreiding van een bestaande zonnepaneelinstallatie gekeurd vanaf 1 oktober 2021
  • ten laatste vijftien jaar na de datum van de indienstname van de zonnepaneelinstallatie
  • als je Prepaid-klant wordt. Dan plaatsen we altijd een digitale meter.
====

Het argument mbt elektrische smog lijkt ook gecovered.
====

Kan ik de digitale meter weigeren omdat ik elektrosensitief ben?​

De stralingswaarden van de Vlaamse digitale meters zijn lager dan de Europese en Vlaamse norm (zie het rapport over straling: Elektrische veldmetingen van een digitale elektriciteitsmeter en een digitale gasmeter).
Meer informatie over elektrogevoeligheid is te vinden op de website van het Vlaamse Departement Leefmilieu.
Meer informatie over stralingsonderzoek is beschikbaar op https://researchportal.be/.
Je kan de digitale meter niet weigeren, omdat je elektrosensitief bent. Wil je liever geen straling in je woning, dan kan je kiezen voor een bekabelde digitale meter met een externe antenne.
====
Consumentenbond zegt er ook nog wat over.
====

Slimme meter, doen of niet?​

Door de voordelen van een slimme meter, raden wij deze aan en:

• Er is aan de belangrijkste eisen van de Consumentenbond voldaan.
  • Via de slimme meter kunnen consumenten niet op afstand afgesloten worden.
  • De dataverbinding is goed beveiligd.
Uiteindelijk gaat het om vertrouwen bij alle 'slimme' apparaten die zelfstandig gegevens over jou of jouw woning kunnen doorgeven. De regels en voorwaarden kunnen nog zo goed zijn, je moet erop vertrouwen dat ze worden nagekomen.

Ook daarom vinden we wel dat je de slimme meter moet kunnen weigeren. Zonder een boete te krijgen. En dat hebben we ook bereikt.

Slimme meter verplicht?​

Een slimme meter is niet verplicht, je kunt de meter dus weigeren. Let dan goed op wanneer je een brief van de netbeheerder krijgt met de aankondiging dat ze een slimme meter gaan plaatsen. Je moet de meter weigeren via je netbeheerder en dit is gratis.

Oude meter afgekeurd?

Wil je geen slimme meter en is je oude meter afgekeurd? Dan krijg je een digitale meter die niet van afstand uit te lezen is.

Toch laten plaatsten​

Heb je de slimme meter geweigerd, maar heb je er later toch eentje nodig? Dan moet je hier bij sommige netbeheerders voor betalen.

====
Oude meter afgekeurd? Er is hier niemand geweest om de meters te controleren op betrouwbaarheid.
Het afkeuren lijkt meer iets van een algemene mailing te zijn, dan dat er daadwerkelijk steekproeven zijn uitgevoerd.

Er is nieuwe wetgeving die stelt dat de oude analoge meters automatisch zijn afgekeurd. De netbeheerders zijn verplicht hieraan mee te werken en dat geldt ook voor de huurders. Je kunt de hele discussie gaan voeren over eenzijdige contracten, maar dat ga je hoe dan ook verliezen.

Mike

Ik worstel al een paar jaar met dit probleem

Dit vond ik een paar maanden geleden

hier in het Frans met aanvullende info

Ik worstel al een paar jaar met dit probleem

Dit vond ik een paar maanden geleden

hier in het Frans met aanvullende info

Forum statistieken

Onderwerpen
4.539
Leden
8.662