Ervaringen bestellen bij I-herb?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Wat een fijne informatie ! Ik heb nu al 3x na levering een rekening gehad. De laatste moet ik nog betalen en ga met deze info bezwaar indienen.
Ik houd jullie op de hoogte.

Misschien is het wel handig, dus hieronder een voorbeeldtekst voor bezwaar. Ik had ook al een ingebrekestelling ontvangen. Heb je die nog niet ontvangen, dan kan je natuurlijk beter de tekst hier en daar aanpassen.

--------
Geachte mevrouw, heer,

Onlangs ontving ik van uw firma, DHL, een factuur d.d. [DATUM] en een ingebrekestelling d.d. [DATUM] met uw invoice nummer [NUMMER].

U verwijst in voornoemd ingebrekestelling dat er een factuur op mijn klantnummer open staat.
Daar ik geen account bij DHL heb en derhalve geen klantnummer vermoed ik dat uw schrijven per abuis naar mij verzonden is.

Op de factuur d.d. [DATUM] is vermeld dat er kosten door u gefactureerd worden over een verzending van iHerb.

Ik heb diverse malen pakketten van iHerb via DHL geleverd gekregen en indien er kosten zoals bijvoorbeeld BTW betaald moesten worden dan moest ik deze per direct voor ontvangst van het pakket aan de koerier voldoen. De levering van [DATUM LEVERING] welke u noemt in uw factuur heb ik ontvangen echter heef de koerier eventuele kosten niet genoemd.

Op uw website staat duidelijk vermeld:
"Om uw goederen zo snel mogelijk bij u te kunnen afleveren, betaalt DHL namens u de verschuldigde douanerechten en BTW aan de douane. De goederen worden pas aan u afgeleverd wanneer u het volledige bedrag aan douanerechten en BTW heeft terugbetaald aan DHL.”

Zoals u hierboven kunt lezen vermeldt DHL dat de goederen pas afgeleverd zullen worden nadat de douanerecht en BTW aan DHL zijn betaald.

Daar ik de goederen heb ontvangen zonder dat deze kosten van mij gevorderd zijn, ontbreekt de juridische grond van uw factuur en ga ik ervan uit dat hier sprake is van een per abuis verzonden factuur en ingebrekestelling.

Ik vermeld u dan ook bij deze dat ik gezien het bovenstaande geen betalingsplicht heb en dat ik de factuur dan ook niet zal voldoen.
In de ingebrekestelling d.d. [DATUM] vermeldt u dat u een incassobureau inschakelt als u mijn betaling binnen 8 dagen na dagtekening niet ontvangt en dat de daaruit voortvloeiende kosten voor mijn rekening komen. Ik bericht u bij deze dat ik mij niet verplicht acht tot betaling gezien het bovenstaande en dat ik alle kosten bovenop het door u gefactureerde bedrag van [BEDRAG] Euro eveneens niet zal voldoen daar ook hier elke betalingsverplichting ontbreekt.
Mocht u een andere mening toegedaan zijn dan verneem ik graag van u de juridische onderbouwing van uw eis tot betaling.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
[NAAM]
[CONTACTGEGEVENS]

Bij mijn laatste twee pakketten kreeg ik ook een rekening: eenmaal bij aflevering en eenmaal per sms (vooruitbetaling op de bezorging). Bij die laatste rekening zat een specificatie en daar schrok ik behoorlijk van. Het was een rekening van 19 euro, waarvan 10 euro administratiekosten voor DHL. De rest was belasting. Dat betekent dat DHL me geen 8-12 dollar kost, maar ineens bijna 20 euro. Na wat zoekwerk op Google blijkt dat DHL deze kosten rekent om het pakket in te klaren. Wil je zelf (laten) inklaren, kun je DHL daarvan op de hoogte stellen. Dan rekenen ze alleen belasting. Daarvoor heb je dan wel een inklaringsagent bij de douane nodig. Dat laatste lijkt me dan weer erg ingewikkeld, dus vooralsnog is laten inklaren voor mij de beste optie.

Aangezien ik 20 euro voor DHL behoorlijk veel vind, heb ik besloten bij mijn volgende pakket over te stappen op international mail. Het kost wat meer tijd voordat het pakket er is, maar ik wil in ieder geval onderzoeken of daarbij ook die idiote administratiekosten komen.

Via 'international mail' komt het pakketje met PostNL bij je thuis. Deze maatschappij is nog steeds een braaf kind van Vadertje Staat en heft dus ook (willekeurig) inklaringskosten en BTW.

Ik ben wel benieuwd naar verzending via UPS. Dit is de duurste optie, maar uiteindelijk wordt DHL zo ook erg prijzig.

Zojuist heb ik een sms vooraf ontvangen dat ik de invoerkosten moet betalen. Ze beginnen hun eigen spelregels te snappen ;)

Klopt, voorheen had ik altijd international airmail. Dat duurde relatief lang en soms moest ik ook invoerrechten betalen. Ik weet niet hoe dat nu inmiddels is. Daarom zou ik dat nog wel eens willen proberen.

Inderdaad zou UPS ook nog wel eens goedkoper kunnen zijn, als dat administratiekosten scheelt.

Dank je wel @ heksje
Ik heb zojuist jouw mail gebruikt en verstuurd.
Heb er meteen bijgezte dat ik tevens graag de 2 eerdere rekeningen retour gestort zie.

Denk wel dat als dit werkt... er voortaan dus meteen betaald moet worden bij aflevering of voorgaand een sms verstuurd wordt.

Zijn er nog mensen hier die geen extra kosten hoeven te betalen? even checken of het checken random gebeurt of standaard

@Mtje: eerder gebeurde het random, maar volgens mij is het nu behoorlijk standaard dat DHL kosten rekent.

Er zijn wel mensen geweest die betaalde kosten terug hebben gevraagd. Het kost wat moeite maar het zou uiteindelijk wel moeten lukken.

@pinklady: inderdaad is het de vraag of ze ook daadwerkelijk inklaren, maar het lijkt me dat het wel te verwachten is want het is toch weer extra inkomsten voor ze :(

Het is dus zaak goed uit te rekenen of het bestellen in Amerika goedkoper is dan het hier aanschaffen. Op magnesium citraat van Now scheelt het aanzienlijk dus tot nu toe valt de balans voor mij gunstig uit, al is het voordeel aanzienlijk kleiner door de inklaringen.

Ik krijg als antwoord per mail ( na het sturen van een bezwaar email):

Geachte mevrouw,

Wanneer u goederen van buiten de EU ontvangt, worden kosten berekend door de Nederlandse douane; DHL schiet deze voor en verhaalt deze daarna op de klant, danwel door betaling aan de koerier danwel door het versturen van een factuur.

De factuur dient derhalve voldaan te worden.

Hoi Mtje en anderen, toch raar dat DHL hier voor douanetje speelt: je zou als reactie kunnen zeggen dat je zelf een directe relatie met de douane prefereert te onderhouden i.p.v. dat DHL zich ertussen wurmt zonder jouw feitelijke toestemming.

Ik heb geen zin in eindeloos over en weer gedoe met DHL en daar profiteert DHL van, maar ik begin het wel zat te worden, deze gang van zaken.

@ heksje kreeg jij ook zo'n mail als ik en moet ik dus blijven volhouden?

Ik vind het geen probleem om die 6% btw te betalen maar struikel ook over die 12 administratiekosten van DHL zelf.

Hoi Mtje,

Nee, ik heb een creditfactuur gekregen en heb de factuur dan ook nooit betaald. Nu hebben ze me wel in de smiesen, want mijn nieuwe pakje moet ik wel vooraf betalen. Dat wilde ik contant aan de deur doen, maar ze sturen het niet eens mee met de koerier. Ik moet dus eerst digitaal betalen. Ze hebben ervan geleerd ;)

Het antwoord wat jij krijgt klopt niet Mtje want je hebt de goederen al ontvangen. Zoals ik al schrijf in het concept wat ik hier boven zette hebben ze juridisch geen poot om op te staan want ze moeten vooraf de kosten aan je berekenen en dan pas het pakket geven. Doen ze het andersom dan staan ze niet in hun recht.

Je kunt derhalve bezwaar indienen.

De administratiekosten die DHL rekent, rekent PostNL ook. Ik weet ook niet wat we daarmee moeten voor de toekomstige pakketten. Ik neem ze voor lief want ik ben met de producten in totaal goedkoper uit dan dat ik ze in NL bestel.

Hey allen... via google hier terecht gekomen, toen ik speurde op DHL en rekeningen..
ook ik ben slachtoffer :(
hoop dat ik mag reageren..

Heksje,

Heb jij via het email adres je opgestelde brief gezonden?
of heb je gevraagd om bezwaar aan te maken en toen iets thuis ontvangen hoe je dit kunt doen?
Ik heb ook namelijk een tweetal rekeningen Achteraf ontvangen!

alvast dank!

Ik moet dus eerst digitaal betalen.

Hoi Heksje, dat vroegen ze mij ook eerst te doen.
Ik vroeg me af hoe ze aan mijn mailadres kwamen dat ik hen nooit gegeven had.
Ik heb het niet voldaan digitaal toen, omdat ik een tijdje weg was en ik wil niet dat men mijn pakje aan de buren geeft (die wil ik er niet mee opzadelen).
Toen ging men ineens toch na een paar dagen het pakje alsnog proberen af te leveren, maar ik was dus toen niet thuis.
Wat ik bedoel: niet digitaal betalen is een optie: vanzelf komt men het dan toch nog aan je deur proberen.

@lieffe: ik heb een email verstuurd naar het adres wat op de factuur vermeld staat: efssamsquery@dhl.com

@Lievergezond: ik ontving een sms-bericht op mijn 06 nummer wat ik ingevoerd heb in de gegevens van iHerb. Prima hoor, ik betaal wel digitaal. Contant betalen is ook niet handig want dat heb ik veelal toch niet in huis en de koerier kan vaak niet wisselen. Ik heb geen zin in om op het pakje te wachten tot DHL een keer geneigd is het te brengen en betalen moet ik toch. Maar evengoed bedankt voor de tip, want het is wel leuk om ze nog eens extra de duimschroeven aan te draaien ;)

Prima hoor, ik betaal wel digitaal.

Heksje, het ging me er nu even om of je een poot op te staan hebt als je de email, of in jouw geval de sms over digitaal betalen negeert. Geen idee of je/ik daar ooit mee ingestemd hebt dat iherb die gegevens doorspeelt aan dhl. Niet dat ik het van mezelf weet in elk geval. Dat je niet wilde wachten op je pakje kan ik inkomen. Binnen 3 dagen na het emailverzoek om digitaal te betalen, wat ik niet had beantwoord, kwam dhl het pakje toch bij mijn huisadres aanbieden. Ik had gerekend op een bepaalde periode binnen welke het pakje zou binnenkomen zoals ik gewend was, en toen hebben ze zelf roet in het eten gegooid. Het is zo lastig inschatten met die pakjes in ontvangst nemen als ze dan ook nog dat extra geld gaan rekenen. Op die manier maakt DHL het zichzelf nog moeilijker om die pakjes uberhaupt nog aangeboden te krijgen in deze steeds hectischere tijden waarin veel mensen buitenshuis bivakkeren om eindjes aan elkaar te knopen.

@Heksje, dankjewel.. maar je hebt dus bovenstaande opgestelde brief aan DHL gemaild? Niet via een 'geen bezwaar' zoals ze dit noemen geloof ik...

ik had de tekst van heksje ook gemaild en kreeg een antwoord dat ik hierboven al vermeldde. Ik ga nogmaals mailen dat ze het vooraf moeten doen ( laten betalen) maar dat niet meer achteraf kunnen doen. Vreemd wel dat heksje niet meer hoeft te betalen en ik met dezelfde tekst een mail krijg dat ik gewoon moet betalen. Ik houd jullie op de hoogte.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan