Misschien is het wel handig, dus hieronder een voorbeeldtekst voor bezwaar. Ik had ook al een ingebrekestelling ontvangen. Heb je die nog niet ontvangen, dan kan je natuurlijk beter de tekst hier en daar aanpassen.
--------
Geachte mevrouw, heer,
Onlangs ontving ik van uw firma, DHL, een factuur d.d. [DATUM] en een ingebrekestelling d.d. [DATUM] met uw invoice nummer [NUMMER].
U verwijst in voornoemd ingebrekestelling dat er een factuur op mijn klantnummer open staat.
Daar ik geen account bij DHL heb en derhalve geen klantnummer vermoed ik dat uw schrijven per abuis naar mij verzonden is.
Op de factuur d.d. [DATUM] is vermeld dat er kosten door u gefactureerd worden over een verzending van iHerb.
Ik heb diverse malen pakketten van iHerb via DHL geleverd gekregen en indien er kosten zoals bijvoorbeeld BTW betaald moesten worden dan moest ik deze per direct voor ontvangst van het pakket aan de koerier voldoen. De levering van [DATUM LEVERING] welke u noemt in uw factuur heb ik ontvangen echter heef de koerier eventuele kosten niet genoemd.
Op uw website staat duidelijk vermeld:
"Om uw goederen zo snel mogelijk bij u te kunnen afleveren, betaalt DHL namens u de verschuldigde douanerechten en BTW aan de douane. De goederen worden pas aan u afgeleverd wanneer u het volledige bedrag aan douanerechten en BTW heeft terugbetaald aan DHL.”
Zoals u hierboven kunt lezen vermeldt DHL dat de goederen pas afgeleverd zullen worden nadat de douanerecht en BTW aan DHL zijn betaald.
Daar ik de goederen heb ontvangen zonder dat deze kosten van mij gevorderd zijn, ontbreekt de juridische grond van uw factuur en ga ik ervan uit dat hier sprake is van een per abuis verzonden factuur en ingebrekestelling.
Ik vermeld u dan ook bij deze dat ik gezien het bovenstaande geen betalingsplicht heb en dat ik de factuur dan ook niet zal voldoen.
In de ingebrekestelling d.d. [DATUM] vermeldt u dat u een incassobureau inschakelt als u mijn betaling binnen 8 dagen na dagtekening niet ontvangt en dat de daaruit voortvloeiende kosten voor mijn rekening komen. Ik bericht u bij deze dat ik mij niet verplicht acht tot betaling gezien het bovenstaande en dat ik alle kosten bovenop het door u gefactureerde bedrag van [BEDRAG] Euro eveneens niet zal voldoen daar ook hier elke betalingsverplichting ontbreekt.
Mocht u een andere mening toegedaan zijn dan verneem ik graag van u de juridische onderbouwing van uw eis tot betaling.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
[NAAM]
[CONTACTGEGEVENS]