Even voorstellen: Jasper

Hoi Jasper, volgens mij heb je nu dus je eigen vraag beantwoord.



Helder, maar wat ik me dan nog afvraag is of deze manier van veehouden genoeg op kan brengen om iedereen voldoende vlees te bezorgen. Je hebt volgens mij simpelweg minder vee per vierkante meter. In Nederland willen miljoenen mensen elke dag vlees, kan dat zonder intensieve industrie?


We kunnen inderdaad bloemenvelden afschaffen (goed punt!), maar dan net zo goed tarwevelden, aangezien veel Nederlanders zich er goed aan doen minder tarwe te eten.


Het kán wel, maar het zal tegen worden gewerkt door de lobbyisten oftewel de marionetten van agenda 21.

Ik proef bij jou dat je niet zoveel vlees wil eten. Waaruit ontstaat deze drang? Vlees is volgens mij het voedsel dat de meeste voedingswaarde levert (nutrient dense). Dit is dan ook dé manier om veel mensen te kunnen voeden zonder dat dit ten koste gaat van de natuur, het milieu, de dieren en de mensen, kortom alle leven op aarde.
 
Laat ik het zo samenvatten: vanaf het begin was ik er al van overtuigd dat het beter zou zijn om vee te laten grazen i.p.v. ze in een intensieve industrie te stoppen. Voor mij is nog steeds onduidelijk hoeveel vlees Nederland op die manier kan produceren en wellicht moeten we iets minderen. Wat we sowieso moeten leren is dieren volledig te benutten (naast 'gewoon' vlees ook orgaanvlees, bottenbouillon en melkproducten). Dierlijke producten zijn voedzaam en we hebben wellicht ook niet zoveel nodig (uitgedrukt in kilo's) als we nu eten (aan grotendeels industriële troep). Dat is een experiment dat ik graag aan zou gaan.

In de huidige situatie is dit echter de uitzondering, niet de regel. Elke keer als ik m'n mooie stuk vlees bij de slager haal, is voor m'n gevoel de laatste vrij rondlopende koe speciaal voor mij geslacht. Geen schuldgevoel, maar wel dankbaar, omdat mijn manier van eten niet voor iedereen is weggelegd in ons huidige systeem. Ik eet graag vlees, maar koop nooit heel veel: 80g per maaltijd ofzo. Met alle (rauwe) zuivel ernaast heb ik ook niet méér nodig denk ik.
 
Voor mij is nog steeds onduidelijk hoeveel vlees Nederland op die manier kan produceren en wellicht moeten we iets minderen.

we hebben wellicht ook niet zoveel nodig (uitgedrukt in kilo’s) als we nu eten (aan grotendeels industriële troep).

Vind je het goed als ik me niet onder jouw "we" schaar? ;) Ik neem aan dat je de gemiddelde Nederlander of mens bedoelt die het standaard westerse dieet volgt.

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Ja, de gemiddelde mens eet teveel want deze vult zich alleen maar met fabrieksvoeding. Ik denk dat dit vele eten niets heeft te maken met de hoeveelheid vlees die er gegeten zou worden als er gewoon gezond gegeten wordt. Het is dus niet zaak om te piekeren of we wel genoeg vlees kunnen produceren maar het is zaak om ervoor te zorgen dat iedereen het juiste voedsel krijgt.
 
De laatste vrije koe is het niet hoor, de kuddes in de natuurgebieden gedijen zo goed dat ze die moeten uitdunnen. Er zijn de afgelopen weken over de 100 lammetjes geboren bij de kinderboerderij om de hoek van 1 kudde begrazers, wat moeten we met al die rammetjes? Koteletten! ;) aaah...
 
Laat ik het zo samenvatten: vanaf het begin was ik er al van overtuigd dat het beter zou zijn om vee te laten grazen i.p.v. ze in een intensieve industrie te stoppen. Voor mij is nog steeds onduidelijk hoeveel vlees Nederland op die manier kan produceren en wellicht moeten we iets minderen

Een beetje kort door de bocht conclusie van je. Kijk nu 'gebruiken' de nederlandse boeren vele en vele hectares land in de vs, brazilie, enz. Stop daar met sojatroep te verbouwen en ga daar ook vee houden, hier in nederland gaan we dan natuurlijker vee houden. Hoeveel vee dat dan scheelt?? Ik heb even geen zin omdat uit te zoeken, maar misschien kan zelfs wel de conclusie worden dat er zo meer vee gehouden kan worden.

Verder heb ik totaal geen last van het wereldvoedselvraagstuk, aangezien dat verzonnen is om ons bezig te houden en boeren te verleiden voor de kwantiteit te gaan (waardoor ze weer een $#@- inkomen hebben en aan de leiband van de bank lopen). Het vermogen van de Rothschilds bedraagt 70 milj per mens. Het gaat dus in het echt om hele andere vraagstukken.
Dus hersenspoeling uit, eigen hersenen aan !!!
 
Interessante discussie. De bloemenvelden zijn voor ons een eye opener, inderdaad een luxe product wat vele hectares vruchtbare grond in beslag neemt.
De argumenten van de standaard anti-vlees eter gaan inderdaad vrijwel altijd over graangevoerd vlees. Grasgevoerd vlees is een stuk duurzamer. Vooral als de koeien grazen op (natuur) grond die niet geschikt is voor akkerbouw. Dan gaat de productie niet ten koste van productie van gewas. Sterker nog, door het bijzondere magenstelsel van de koe wordt het voor ons onverteerbare gras, toch omgezet in voedsel voor mensen.
Misschien zijn onderstaande artikelen nog interessant:
Eten wat de grond schaft:
http://schotsehooglanders.nl/nieuws/eten-wat-de-grond-schaft/
Al die koeien moeten vreten:
http://schotsehooglanders.nl/nieuws/al-die-koeien-moeten-vreten/
En, 'het gaat niet goed met de aarde'
http://schotsehooglanders.nl/nieuws/het-gaat-niet-goed-met-de-aarde/
 
Ik ben overtuigd van het belang van grazend vee en heb veel respect voor jullie bedrijf, SchotseHooglanders.
Zelf heb ik m'n voedingspatroon iets aangepast: geen nachtschades meer (incidenteel buiten de deur), geen aardappelen meer (wel fan van zoete aardappel!), tussendoor melkkefir + slagroom, honing, kaneel en fruit, chocolade. Paranoten voor selenium. Magnesiumbad voor magnesium (hoef ik ook niet zoveel chocolade meer te eten, haha). Moet alleen jodium aanvullen, ga straks kelppoeder kopen.

Ik koop ook vaker bij biowinkel i.v.p. de Appie.

Ik eet nog steeds wel meer dan voldoende koolhydraten (desembrood, fruit, honing, quinoa, rijst), omdat ik misschien last heb van een traagwerkende schildklier. Klachten kunnen overal vandaan komen, maar toch: koude handen, lage temperatuur bij opstaan, broos hoofdhaar (maar nergens anders haaruitval, dus mss toch gewoon erfelijkheid), depressieve neiging, lusteloosheid, verminderde concentratie. Daarom kijk ik of extra jodium (niet te veel) helpt. Iemand tips hierover? Heb wel de topics erover gelezen.

Ik krijg wel veel calcium binnen via kefir, yoghurt, kaas, slagroom etc. Moet ik daarvoor nog oppassen (i.v.m. samenwerking met magnesium en zink) of is dat niet zo simpel te zeggen?
 
Ik zou blij zijn als jullie me wat tips kunnen geven. Na veel lezen op dit forum ben ik tot de volgende conclusies gekomen: ik heb veel symptomen van uitgeputte bijnieren (stress/energie/kou) en slechte eiwitvertering (opgeblazen buik). Mijn huidige eetpatroon:

Ontbijt: vier gebakken eieren met rauwmelkse A2-kaas, halve groene appel, Blue Ice Royal, gemberthee

Lunch: roggedesem met roomboter en leverworst, groentesoep met bottenbouillon, melkkefir met slagroom

Avondeten: vet vlees, groente, rijst/zoete aardappel (in roomboter of kokosvet/-melk). Op werk (horeca) eet ik zoveel mogelijk WAPF, maar niet altijd mogelijk

Tussendoor: twee paranoten voor selenium, Griekse yoghurt. Indien voldoende tijd voor/na: h2O2 en water met appelazijn. Koffie en chocolade laat ik zoveel mogelijk staan

Is GAPS iets voor mij en wat zou ik dan moeten aanpassen? Beginnen met sole? Veel dank.
 
en slechte eiwitvertering (opgeblazen buik).

Weet je zeker dat dat door de eiwitten komt en niet door de rogge, rijst en aardappelen?
Je hebt hoogstwaarschijnlijk een schildklierprobleem. Heb je dat wel eens laten onderzoeken bij de dokter?
Zegt lang niet alles maar het kan in sommige gevallen waardevolle info opleveren.
Verder zou ik niet te laag in khd gaan. 150 gram is toch wel het minimum in jou geval.
 
Ik sluit niet uit dat mijn bijnieren mijn schildklier onderdrukken. Een bezoek aan de dokter is een goed idee, maar ik weet dat sommige dokters alleen naar de waarden van T3 i.p.v. T4 kijken, toch? Is het verstandig alle waarden op te vragen en hier te posten voor jullie conclusies?
Kh eet ik inderdaad meer dan gemiddeld WAPF. Een opgeblazen buik is toch sowieso niet goed, of het nu komt van eiwitten of kh? Zegt dat iets over mijn spijsvertering? Dank.
 
Candida kan ook weelderig groeien zonder antibiotica, onder andere door een teveel aan koolhydraten of een verlaagde weerstand.
 
Ik eet nu 2,5 jaar relatief kh-arm (eerst Paleo, sinds een jaar WAPF). Daarvoor was het muesli, brood en pasta. Heb veel stress ervaren op werk en relationele sfeer. Weerstand is wel altijd goed geweest.
Ik zal wat gaan lezen over candida, maar is er iets wat ik op voedingsgebied zou moeten aanpassen/toevoegen (zie eetpatroon vorige pagina) om die opgeblazen buik weg te krijgen?
 
Die opgeblazen buik kan vele oorzaken hebben.

Pike schreef al:


Weet je zeker dat dat door de eiwitten komt en niet door de rogge, rijst en aardappelen?

Het kan echter ook wel (zoals je zelf al schreef) door voor jou onverteerbare eiwitten komen, zoals zuivel.

Echter kan het ook door groente komen. Zie daarvoor dit interessante bericht van Mike: https://www.fatsforum.nl/forums/topic/kanker/page/31/#post-145740

Zoals met alles zijn er vele mogelijkheden in oorzaken. Kwestie van uitproberen.
 
maar ik weet dat sommige dokters alleen naar de waarden van T3 i.p.v. T4 kijken, toch? Is het verstandig alle waarden op te vragen en hier te posten voor jullie conclusies

Nee ze kijken juist helemaal niet naar de T3. Ze kijken naar de TSH en that's it.
Je kan vragen of ze ook de T4 willen testen en eventueel anti-TPO en anti TG (auto-immuun)
Maar bedenk dat die testen niet heilig zijn en een negatieve uitslag zegt niet dat je geen schildklierprobleem kan hebben. Sowieso zou ik je basale temperatuur eens gaan meten.

 
maar is er iets wat ik op voedingsgebied zou moeten aanpassen/toevoegen (zie eetpatroon vorige pagina) om die opgeblazen buik weg te krijgen?

Daarvoor is het makkelijk om te weten waar het vandaan komt. Ik heb daar ook last van en na uitproberen kwam ik erachter dat het toch echt door aardappelen en andere zetmeelrijke groenten en rijst kwam. Ik haal nu het grootste deel van mijn koolhydraten uit fruit, melk en honing en dat scheelt enorm.
Deze koolhydraten verteren voorin de dunne darm zodat er geen voedsel overblijft voor de slechte bacteriën in de dikke darm. Waar deze endotoxinen produceren en daarmee zorgen voor een verslechterende opname van schildlierhormoon in de cellen.
 
Pre/probiotica uit voeding en/of via supplement kan helpen bij een opgezette buik. En ondertussen onderzoeken waar de onbalans vandaan komt.

Mark


 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.522
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan