Ik ben overtuigd van het belang van grazend vee en heb veel respect voor jullie bedrijf, SchotseHooglanders.
Zelf heb ik m'n voedingspatroon iets aangepast: geen nachtschades meer (incidenteel buiten de deur), geen aardappelen meer (wel fan van zoete aardappel!), tussendoor melkkefir + slagroom, honing, kaneel en fruit, chocolade. Paranoten voor selenium. Magnesiumbad voor magnesium (hoef ik ook niet zoveel chocolade meer te eten, haha). Moet alleen jodium aanvullen, ga straks kelppoeder kopen.
Ik koop ook vaker bij biowinkel i.v.p. de Appie.
Ik eet nog steeds wel meer dan voldoende koolhydraten (desembrood, fruit, honing, quinoa, rijst), omdat ik misschien last heb van een traagwerkende schildklier. Klachten kunnen overal vandaan komen, maar toch: koude handen, lage temperatuur bij opstaan, broos hoofdhaar (maar nergens anders haaruitval, dus mss toch gewoon erfelijkheid), depressieve neiging, lusteloosheid, verminderde concentratie. Daarom kijk ik of extra jodium (niet te veel) helpt. Iemand tips hierover? Heb wel de topics erover gelezen.
Ik krijg wel veel calcium binnen via kefir, yoghurt, kaas, slagroom etc. Moet ik daarvoor nog oppassen (i.v.m. samenwerking met magnesium en zink) of is dat niet zo simpel te zeggen?