experimenteren met koolhydraten

De koffie drink ik in de ochtend na de nuchtere meting,altijd van ongeveer 08.00 tot 12.30 uur.De glucosewaarde zou je dan toch wel veel hoger verwachten? Maar deze is dan lager dan de nuchtere waarde. Cortisol is in de ochtend noodzakelijk hoger en een werking is dan dat de glucose in het bloed hoger zal zijn.Maar hoeveel cortisol hoeveel glucose vrijmaakt ,daar gaat het om.

Koffie drink ik omdat ik het lekker vindt. Maar alleen thuis want ergens anders is de koffie altijd te koud en weet ik niets af van de herkomst en/of de melk.

Zoals ik al schreef,geen koffie drinken veranderde niets aan de nuchtere waarde.

Ik gebruik de waarden als een richtlijn maar deze zijn niet de enige factor waar ik op let.Daarom schreef ik ook al eens eerder dat de nuchterewaarde gemeten bij bv. de huisarts niet gelijk tot de categorie pre diabeet hoeft te worden beoordeeld,mocht de waarde 'te hoog'zijn.

ad

 
Toch nog een beetje gemeten.

09-02-2014

09.00 ontbijt eieren met spek en boter

17.40 uur 4,1

18.00 uur maaltijd 80 gr kh./zoete aardappel

19.15 uur 5,8

21.00 uur 5,9

21.00 uur maaltijd 70 gr kh./rijst

22.30 uur 6,2

10-02-2014

07.00 uur 6,4 nuchter

07.30 uur training,geen meting maar waarde zal wel weer tussen 8,0 en 9,0 gelegen hebben

13.00 uur 5,3 3 x koffie gehad

Nog steeds geen nadelen ondervonden van de kh. en langere tijd niet eten blijft mogelijk zonder dip.Kan ook goed van de kh afblijven op de lowcarb dagen.

Vandaag vergeten mijn etren mee te nemen naar het werk en dus een verplichte test.Ik kan er goed in berusten.

Nog enkele strips en ik ben door de voorraad heen,maar ga wel nog door met testen.

Een ding is vooor mij duidelijk, met of zonder kh. de nuchtere waarde blijft min of meer hetzelfde.

ad

 
interessant ad,

ik zit er zelf over te denken om ook weer meer koolhydraten te gaan eten. mis het eigenlijk best wel namelijk:( ik vind witte rijst en quinoa en amarant eigenlijk heel lekker namelijk. maar ben, naast de gewichtskwestie, ook een beetje bang gemaakt door de verhalen over glucoseplakken in bloed oid... en de negatieve gevolgen van suikers voor allerlei andere dingen....

zelf heb jij ook geen gewichtsschommelingen bemerkt?

 
Eli,

Hoeveel kh eet je momenteel dan? Hoe voel je je daarbij? Is de rede voor meer kh enkel dat je ze mist?

Voor mij is het experiment niet het gemis aan kh qua smaak maar meer om te bekijken of mijn metabolisme er voordeel van kan ondervinden.Tevens wil ik zo bekijken of het een positief effect heeft op mijn trainingen(secundair).

Bang voor meer kh ben ik niet omdat het hier niet om een continu hoge inname gaat.OOk voor een continu iets hogere inname maak ik me geen zorgen.Dat ga ik ook uitproberen.En ja, je hebt dan wel weer iets meer keuze in je voeding.

Gewichtsschommelingen weet ik niet .Ik weeg me nooit maar ik merk niets van toename van bv taille.Zou ook vreemd zijn van die paar kh momenten en de rest weer in de vetverbranding.Het is zelfs zo dat ik ook in het verhaal meeneem of ik een betere vetverbranding krijg hierdoor en een lager vetpercentage mogelijk is.Zonder honger probeer ik ,als test, onder de 10%(schatting) te komen.

Tot nu toe gaat het me goed af maar het lowcarb met max30 gr.kh ging me ook goed af.Ik denk alleen dat het niet zo moet zijn om zoveel mogelijkm ketonen aan te maken en daarom super voorzichtig te moeten zijn met kh.en eiwit inname.Voor bv epilepsie patienten is dit wel de beste optie.Maar zonder specifieke ziekten lijkt een metabole flexibiliteit mij prettiger en zeker niet slechter qua gezondheid. Bedenk dat men vaak tot 100 gr kh nog spreekt van low carb en de daaraan gekoppelde voordelen(wel individueel).Het probleem blijft dan wel de energie voorziening voor de hersenen en rode bloedcellen.Iets meer eiwitten zijn dan weer gewenst.

ad

 
Ad, zijn de glucosewaarden die je haalt wel normaal voor als je KH hebt gegeten? Ik heb daar nl. geen verstand van, en vraag het me af. Ik probeer zelf ook weer meer KH te eten voor de schildklier.

 
San,

Naar mijn mening wel. Zeker gezien de hoeveelheid kh die ik dan per keer eet.

Bij de glucosewaarden gaat het altijd om nuchter,postprandial en de gemm.waarde op een dag.En natuurlijk of je energiek blijft.Verschil per persoon kan er natuurlijk wel zijn binnen de marges.

ad

 
Hoi Ad,

Ik houd het niet heel secuur bij maar ik denk dat ik zo rond de 60 gram KH eet. 's ochtends vaak wat crackers/rjstwafel met veel boter + ei. soms nog wat honing. ' S middags weer boter met rijstwafel of een stuk vis, wat yoghurt erbij.. stukje chocola toe, soms wat groentesap. Savonds dan vaak nog wat boter op een cracker naast de gewone maaltijd van groente met veel boter, vlees of vis. maar als ik dan rijst maak voor m'n zusje dan zou ik er eigenlijk gewoon dolgraag ook wat van nemen. Ik moet zeggen dat ik me eigenlijk qua smaak in ieder geval gelukkiger voelde op m'n vegetarische dieet. alleen ja, ik ben nu al een kilo of 6 aangekomen en ben bang dat als ik nu weer kh ga eten ik nog verder zal aankomen.

 
Dat klinkt niet gezond Eli, eten moet smaken en geen stress opleveren. Laat toch die crackers en neem een schep rijst. Ik zie wel dat je veel boter gebruikt, maar maak je nooit saus ofzo? Alleen groenten met boter en rijstewafels met boter is ook niet zo feestelijk.

 
Eli,

je bent aangekomen,maar dat kan ook positief zijn(reserves aanvullen).Bang zijn om verder aan te komen is nooit goed,inderdaad stress en een verkeerde relatie met voeding.

Vegetariesch lekkerder? Is mij een raadsel,maar wellicht mogelijk gezien je huidig eten.

Er is naar mijn mening niets mis met secuur zijn ,in dit geval het aantal gr kh.

Je wilt nml weten wat je fundamenten zijn en dan bekijken hoe je reageert op veranderingen.Kijk hoe ver je dasn kunt gaan zonder negatieve bijwerkingen(voor jou negatief).

Ikzelf ben ook iets aangekomen op een erg laag kh.niveau , en wel bewust. Voor dat ik zou gaan experimenteren met meer kh. wilde ik eerst weten of enekele kleine klachten te verhelpen waren door meer cal. in te nemen dwz was een te laag cal.niveau een oorzaak ervan.Dat betekende dat ik meer vet in de vorm van boter ben gaan eten ondanks dat ik geen honger had.Toen ik begon aan te komen wist ik in ieder geval dat er geen tekort aan cal. was.

Na de extra boter weer weg te hebben gelaten ben ik enkele weken later met de kh begonnen.

De kh zelf hoeven helemaal niet een factor te zijn mbt bijkomen in gewicht,maar wel andere factoren(interactie voeding,leefstijl en hormonen bv.).Ik zou ook de bron van de kh. beperken tot witte rijst en verdeel deze over de maaltijden.Zorg ook voor voldoende eiwitten.

Klint allemaal als veel gedoe, maar het gaat er nu om dat je leert van het experiment zodat je een betere basis hebt en later makkelijker je keuzes kunt maken.Leer van je lichaam.

ad

 
tanja, ad,

Bedankt voor jullie reacties. ik ben nu precies een jaar bezig met deze voeding en vooral het meer eten van vet. het aankomen heeft echt doorgezet vanaf november, daarvoor was het 2 kilo ofzo. Deze voeding heeft me veel gegeven en ik sta er ook helemaal achter qua gezondheidsvoordelen die ik ervan ondervind. tevens vind ik het echter een zwaar proces... met name het aankomen heeft gezorgd voor het opruimen/ontgiften van veel psychische ballast... net zoals bij de meeste mensen met een eetstoornis schuilen er achter deze eetstoornis een tal van psychische problemen en aangezien het gewicht mijn 'trigger' is en ik graag weer naar m'n oude postuur terug wil en verwacht dat na het oplossen van deze problemen ik uiteindelijk dingen (en gewicht) kan loslaten ben ik hier goed mee aan de slag gegaan. ja, nog steeds zit hier iets vast, aangezien een normaal mens zichzelf los ziet van z'n gewicht, althans niet een dermate grote waarde eraan hecht als ik, maar ook daar ben ik nu mee aan de slag aan het gaan. Ik doe dus echt mijn best. verder merk(te) ik dat ook mijn vertering al dit eten (na een tijd veganistisch te hebben gegeten) niet goed aan kon. hoewel dit nu beter gaat heb ik nog steeds het idee dat het niet allemaal soepeltjes gaat, maar ook hierbij heb ik het vermoeden dat dit voor een groot deel voortkomt uit stress.

ik wil absoluut in de vetverbranding blijven want ik ben er hartstikke dankbaar voor dat ik nu niet meer van die glucoseschommelingen heb en ik lang door kan gaan zonder last te hebben ergens van. ook is mijn concentratie en helderheid verbetert, maar ja, inderdaad, eten kost me stress.

die rijstwafels met boter in de ochtend vind ik geen ramp, zeker niet als je, zoals ik toch gewoon alleen ontbijt. maar soms verlang ik ernaar om zonder te eten gewoon na te kunnen denken en zeker als je bij iemand gaat eten of ergens gaat eten. ik noem maar iets: voor dit 'dieet' vond ik sushi heel lekker, nu denk ik: help koolhydraten!

ik maakte ochtends altijd boekweit of gierst of quinoa pap voor mezelf en ik genoot iedere dag weer, maar geen denken meer aan, want KH. ik vind boter ook lekker dus dat kan ik nog wel aan... maar bijv ook doperwtenpuree met olijfolie en knoflook, een van mn favorieten, maar nee.... want kh!

als ik het zo neerschrijf dan zie ik hoeveel angst mij het eigenlijk oplevert en verdriet ook, om mij zo te (moeten) weerhouden. maar dit dus allemaal uit angst om nog verder aangekomen + de verhalen dat koolhydraten en granen zo slecht zijn... want gezondheid vind ik alsnog het belangrijkste.

ad, als ik het over niet secuur heb dan bedoel ik dat ik per dag een beetje schommel en niet echt hecht aan 5 gr meer of minder, maar ik weet zo ongeveer ipv de kcal nu de kh uit mn hoofd van veel voedingsmiddelen.... dus ik kan het zeker wel in de gaten houden/berekenen. (en overigens... na een periode geen kcal restrictie te hebben aangehouden probeer ik dat nu wel weer....)

heel erg bedankt voor jullie reacties in ieder geval.

 
wat ik trouwens ook 'eng' vind is de theorie van te weinig zuurstof op celniveau... waardoor oa ook moedervlekken door ontstaan. nou, die zijn er veel bijgekomen.... deels dat het nu naar buiten komt... maar dan denk je dus wel: is het zo erg met me??????

 
Klinkt alsof je relatie met voeding nog steeds verstoord is. M.a.w. je hebt je eetstoornisverleden nog niet van je afgeschud. Komt op mij over alsof je alles met lange tanden naar binnen werkt, terwijl het allemaal 1 groot feest zou moeten zijn!

Mike

 
nou, met lange tanden valt mee... maar verder heb je gelijk...

het is heel makkelijk gezegd 'zet je erover heen' 'stop met die onzin', maar het is erg hardnekkig.... EFT heb ik trouwens ook al gedaan.... Mike heb jij misschien nog tips?

 
Quote:
ik maakte ochtends altijd boekweit of gierst of quinoa pap voor mezelf en ik genoot iedere dag weer, maar geen denken meer aan, want KH. ik vind boter ook lekker dus dat kan ik nog wel aan... maar bijv ook doperwtenpuree met olijfolie en knoflook, een van mn favorieten, maar nee.... want kh!


Volgens mij heb je de ene angst ingeruild voor de andere. Eerst waren het calorieen en nu ben je bang van kh. Als je nu schrik moet hebben van doperwten ben je het wel ver aan het zoeken vind ik. Je zou gewoon moeten eten wat je lekker vindt, tot je vol zit. En dat zo vaak per dag als nodig is om geen honger te hebben.

 
Eli,

Je kunt nog wel 100 tips krijgen maar daar ga je niets mee doen zolang je niet je fundamentele visie op voeding veranderd. Voer je eigen experiment uit en weet dat je evt.'nadelen'ook weer terug kunt draaien. Je bent dan wel weer een 'eigen ervaring ' rijker.

ad

 
haha ja, heb je gelijk in iklustvet...

misschien dat dit wel werkt... jullie visie op mijn gedrag waardoor ik het weer op een andere manier kan gaan zien

 
Tot nu toe voel ik me goed met de regelmatige Kh inname van 150 gr.

De glucosewaarden blijven min of meer hetzelfde zoals eerder hier genoteerd dus ik ga jullie niet verder vervelen met getalletjes.

Zoals ik ook al eerder aangaf maak ik me niet druk om de nuchtere waarde omdat mijn gemm waarde over de dag en zeker na de maaltijden gewoon goed zijn. Zelfs verbetert na meerdere keren KH gegeten te hebben(zoals verwacht). OOk de eiwit inname heb ik verhoogd en ik betwijfel dat een hogere inname een negatief effect heeft op vetverbranding(en wellicht ketose)door het stimulerende effect van gluconeogenese door eiwit inname(ondanks mijn eerdere uitspraak mbt ketose dat dit wel zo zou zijn.Maar ook toen gaf ik aan dat dit individueel zal varieeren).

Vanavond gaan er weer 2 maaltijden met telkens 350 gr rijst in en ik verwacht geen negatieve effecten hiervan.

Haaruitval is verdwenen,maar ik ben me nog niet zeker of dit in mijn geval te maken had met stimulatie van schildklier werking of een ander fenomeen.

ketose of niet maakt me niet meer zoveel uit,het totaal plaatje (context)mbt voeding is waar het om draait en genetisch gezien kan en moet een lichaam blootgetseld worden aan onregelmatigheden.

ad

 
ad, wij hebben het hier tijdens het congres over gehad. Een flexibel metabolisme (afwisselend op suiker en vet kunnen draaien) bevordert je overlevingskansen en het maakt je leven sociaal gezien beter leefbaar. Mij bevalt het in ieder geval zeer goed! Ik ben er ook van overtuigd dat de hoger kh-inname je schildklier goed heeft gedaan en dat hierdoor de haaruitval is gestopt.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.522
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan