Nu ik een paar daagjes doorbreng in Bilbao zie ik van dichtbij in welk stadium de Baskische cultuur momenteel verkeert.
Enerzijds zie ik nog steeds een sterke nationale trots (zeg bijv. nooit tegen een Bask dat-ie Spaans is!). Als ik echter 1 ding heb geleerd van jarenlang bestuderen van vrouwelijk gedrag dan is het wel dat je alleen maar naar de vrouwen hoeft te kijken om te zien hoe een cultuur of beschaving er voor staat.
Aan de positieve kant zie ik vrouwen die niet bang zijn om zich van hun mooiste kant te laten zien. Er lopen hier werkelijk prachtige exemplaren rond! Anderzijds mis ik bescheidenheid bij de vrouwen hier, ze kijken vaak boos of chagrijnig en hebben iets arrogants over zich. En daar komt-ie: velen hebben tattoos en/of piercings. Duidelijke signalen van 'leftism' dus, wat onvermijdelijk het geval is daar waar vrouwen bepalend worden.
Vanochtend vertelde een Baskische man mij dat hier in Baskenland de vrouwen het voor het zeggen hebben. Hij beseft niet dat hiermee het einde van de ooit trotse Baskische cultuur is ingeluid. Dit is wat er telkens gebeurt in alle culturen door de eeuwen heen: mannen in vredestijd die zich veel te dienstbaar opstellen naar hun vrouwen en toestaan dat hun volk en cultuur van binnenuit vernietigd wordt. Ik hoop dat de Baskische mannen bijtijds wakker worden, maar ik vrees het ergste.
Mike