Fodmap

Ik was gevallen maar denk Niet dat het een flauwte was. vanuit mijn hoofd/hersenen bij nader inzien of van Ivermectine. . Er ligt een niet zo hoge drempel, waarschijnlijk mijn voet gestoten en "pats".
Deze huizen zijn speciaal gebouwd voor ouderen met bv bredere deuren.
Maar wel drempels bij de badkamer.
Ik heb zondag de laatste WC gang gehad. dus nu 7e dag met nothing.
Wanneer wordt het echt ongezond zonder stoelgang?
Dus vandaag of morgen of zondag neem ik weer bitterzout.
Blijkbaar kan dat ook 3x per dag 1 theelepel i.p.v. 1x per dag 1 volle eetlepel.
Ik word steeds meer duizelig. Buren gaan boodschappen doen.
Ik moet nog uitvinden of volle darmen meer duizeligheid geven dan lege darmen.
Er gaan bloedbanen vanuit de darm via de rug/nek naar het hoofd.
worden die meer afgekneld met volle of lege darmen? Hoever rekken darmen uit als ze gevuld zijn.
 
Ik was gevallen maar denk Niet dat het een flauwte was. vanuit mijn hoofd/hersenen bij nader inzien of van Ivermectine. . Er ligt een niet zo hoge drempel, waarschijnlijk mijn voet gestoten en "pats".
Deze huizen zijn speciaal gebouwd voor ouderen met bv bredere deuren.
Maar wel drempels bij de badkamer.
Ik heb zondag de laatste WC gang gehad. dus nu 7e dag met nothing.
Wanneer wordt het echt ongezond zonder stoelgang?
Dus vandaag of morgen of zondag neem ik weer bitterzout.
Blijkbaar kan dat ook 3x per dag 1 theelepel i.p.v. 1x per dag 1 volle eetlepel.
Ik word steeds meer duizelig. Buren gaan boodschappen doen.
Ik moet nog uitvinden of volle darmen meer duizeligheid geven dan lege darmen.
Er gaan bloedbanen vanuit de darm via de rug/nek naar het hoofd.
worden die meer afgekneld met volle of lege darmen? Hoever rekken darmen uit als ze gevuld zijn.
Misschien heb je hier nog iets aan? Ik heb hem even door de vertaler gehaald voor je.

Ja, constipatie en duizeligheid hebben met elkaar te maken - zo werkt het

Constipatie en duizeligheid kunnen om verschillende redenen samen voorkomen.


Als je constipatie hebt, kun je harde, droge en klonterige ontlasting hebben, moeite hebben met poepen of het gevoel hebben dat niet alles eruit kwam wat eruit moest, volgens het National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases.

Maar wat je misschien niet verwacht, is duizeligheid.
Waarom je duizelig kunt worden als je constipatie hebt

Allereerst moet je weten dat constipatie geen veel voorkomende oorzaak van duizeligheid is, zegt Michael D. Brown, MD, gastro-enteroloog en hoogleraar geneeskunde aan het Rush University Medical Center in Chicago. In bepaalde omstandigheden kan het er echter wel aan bijdragen. Dit is wat er aan de hand kan zijn.

Persen of een vrij grote of volumineuze stoelgang hebben (meestal in de context van explosieve diarree) of een bloeding in het maag-darmkanaal kan, zoals Dr. Brown uitlegt, een vagale gebeurtenis veroorzaken. Wat is dat precies?

De overstimulatie van je nervus vagus (AKA vasovagale syncope) kan leiden tot een daling van je hartslag en als er niet genoeg bloed naar je hersenen gaat, kun je duizelig worden en flauwvallen - ja, op het toilet. Flauwvallen is vrij extreem, maar poepen kan een trigger zijn.

Soms is een aandoening die orthostatische hypotensie heet ook de oorzaak van flauwvallen, volgens de Cleveland Clinic. Dit kan optreden als je snel van houding verandert (bijvoorbeeld van liggen naar opstaan) en je bloeddruk daalt, en uitdroging en darmbloedingen kunnen eraan bijdragen.


Als je constipatie hebt, breng je misschien iets te veel tijd door op het toilet om de magie te laten gebeuren, toch? En als je dus een uur lang zit om vervolgens op te staan, kun je orthostatische hypotensie krijgen, wat betekent dat je bloeddruk daalt als je opstaat.

Het bloed verzamelt zich in je benen als je zit, er stroomt minder bloed naar de hersenen en als gevolg daarvan kun je je duizelig voelen, wazig zien of verward raken, volgens de U.S. National Library of Medicine.

Langdurig zitten kan er ook voor zorgen dat je benen gevoelloos worden, zegt Dr. Brown.
Waarschuwing

Als je symptomen hebt van een maagbloeding - zoals zwarte, teerachtige of bloederige ontlasting - zoek dan onmiddellijk medische hulp, volgens de National Institutes of Health.

Hoe duizeligheid in de badkamer tegen te gaan

Opstaan en duizelig worden is geen ongewoon gevolg van te lang zitten, dus er zijn een paar dingen die je kunt doen:
1. Doe het rustig aan

Als je duizelig wordt als je opstaat, houd je dan ergens aan vast in de badkamer en wacht een paar seconden om te zien of je weer in evenwicht komt en je beter voelt.

Als je nog steeds duizelig bent, ga dan weer zitten. Wacht en ga dan langzaam weer staan, adviseert Dr. Brown.

Als dit elke keer gebeurt als je naar de wc gaat, dan moet je echt gaan kijken wat de oorzaak kan zijn van je constipatie en wat je eraan kunt doen zodat je niet lang op het toilet hoeft te zitten, zegt Dr. Brown.

2. Zoek een oplossing voor je constipatie

Oplossingen voor constipatie zijn onder andere het verrijken van je dieet met vezelrijk voedsel of het nemen van een vezelsupplement, of proberen je lichaam op een regelmatig schema voor je stoelgang te krijgen zodat je darmen weten dat het tijd is om te gaan.

Het goede oude Squatty Potty, dat tegenwoordig echt verkrijgbaar is in een aantal aantrekkelijke en moderne opties, helpt ook bij constipatie.

"Deze ontlasting brengt de benen omhoog, waardoor je minder lang op het toilet hoeft te staan en de kans kleiner wordt dat er bloed in de ledematen komt", zegt Dr. Brown. Het gebruik van een kruk kan helpen om dat "hoofdpijngevoel" te voorkomen.
3. Denk aan uw medicijnen

Praat met uw arts over de medicijnen die u misschien gebruikt en die invloed hebben op hoe u zich voelt als u van een zittende naar een staande positie gaat, zegt Dr. Brown. Vaak zijn dit medicijnen tegen hoge bloeddruk.

Houd er rekening mee dat je zowel verstopt als duizelig kunt zijn, zelfs als je verstopping niet de directe oorzaak is van je duizeligheid. Bepaalde leefgewoonten kunnen aan beide bijdragen, zoals te weinig drinken (lees: uitdroging), het gebruik van bepaalde medicijnen en stress of angst.

En....Juglen verkoop de Squatty potty maar misschien heb je die al?
Lees ook de beoordelingen even.
 
Dank je wel Medusa. Een hoop tekst maar hetgaat allemaal over mensen die GEEN zenuwschade hebben.
Zoek maar eens op Neurogene darmen.

In 1 zin
Na de operatie nooit geen WC gang meer. Nu niet en nooit niet.
en ik zeg al jaaaaaren - het blijft ergens hangen.
Zou zomaar de stomaplek kunnen zijn, die zat op de dunne darm.
Je wordt dus wakker met een stoma en die moet zich vullen met ontl. Niet dus.
De stoma liep toen NIET door.
En dan wordt de stoma verwijderd en heb je geen stoelgang. Als ze die plek na het verwijderen van de stoma niet goed hebben hersteld/gesloten zit daar de obstructie. Plus Zenuwschade ergens in de endeldarm/ruggemerg.
Dan helpt een krukje onder je voeten niet.
Vaker bitterzout nemen.
Maar is geen echte oplossing denk ik. Dokters aanklagen.
 
Wat erg jammer is dat is dat de bloedsomloop n.a..v. neurogene darmen niet alleen naar het hoofd niet oke is.
Ook de bloedsomloop naar de benen is niet oke. Opgezette voeten, (had ik nooit) en een heel vervelend gevoel in de benen.
Ik beweeg zoveel mogelijk extra in huis maar net dat kleine stukje naar de winkel op de hoek is te ver.
Toch probeer ik straks nog even met een rollator die ik heb maar die voorste wieltjes gaan van links naar rechts heen en weer.. dus moet je steeds BIJsturen. Een winkelwagentje bv gaat wel goed.
Uiteraard al gezocht op internet . kost veel tijd en niet gevonden wat ik zocht.
Mensen willen wel boodschappen doen voor mij dat is erg lief maar die kun je niet te pas en te onpas vragen. Eens kijken hoe ik dat kan oplossen.
Wie had gedacht dat ik ooit in zo,n situatie terecht zou komen. Ouderdom komt met gebreken maar dit zijn niet de gewone ouderdomsklachten.
Gisteren een darmspoeling geprobeerd.
Er zit NIETS in de dikke darm.
maar sinas is erg lekker straks met B.zout.
 
Laatst bewerkt:
Ik voelde me iets beter in de ochtend. Snel boodschappen gedaan,
Lange rij bij de kassa. Mocht even voor.
Mensen zijn behulpzaan als het erop aan komt. Erg lief.
 
Als artsen over "de leeftijd" beginnen m.a.w. daar hoeven we niets meer aan te doen zegt arts Tan altijd - onzin.
Maar hij kijkt met een andere blik. voedsel, acupunctuur.

Ik ging "als 1 van de gezondste mensen van mijn leeftijd" (70) onder het mes.
En nu heb ik "als 1 van de weinige" de meeste schade door hun toedoen.
Ik ga niet bij de pakken neerzitten. Niets doen is geen optie.
De sinas/b.zout heeft geholpen. werkt snel maar 2 uur lang op toilet.
De beloning is minimaal 2 tot 6 dagen rust.
Als nu ook de duizeligheid minder wordt ben ik extra blij.
 
Laatst bewerkt:
Dit is interessant.


Dit is een proctos kliniek daar kan ik direct een verwijzing naar krijgen.
Heb ik laatst afgewezen.
Omdat ik WEET en voel dat ik een uitzondering ben. Het enige is dat ze dan verschilende onderzoeken doen en misschien op verzoek ook een Echo of foto-camera-pil. Hoewel ze hier niet erover praten.
Gerichte Fysio zou misschien nog kunnen. Een stoma gaan ze zowiezo adviseren. En darmspoelingen. (die momenteel niet werken)
1x ooit een klysmapil geprobeerd.
Ik ging door de grond. waarom? omdat het geen zuivere ingredienten zijn, kan ik niet tegen.
Zie hier wel ervarings-verhalen staan. Interessant.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe nu al jaaaren mijn best om darmen gezond te krijgen en te houden. Ik had zelfs mooie drollen hoewel er nog wel ontstekingswaarden in zaten. Ook vreemd eigenlijk.
Tussen de darmspoelingen door hoefde ik geen inlegkruisjes te dragen. Maar nu sinds de neurogene darmen heb ik heel veel slijm vanuit de darmen. terwijl ik geen aandrang heb maar wel slijm die ik voel aankomen.
Het lijkt alsof mijn darmen en de ontl. oke waren en van het ene moment naar het andere 100% gedraaid en slechter zijn.

Vraag me af of ik Ivermectine erbij zal slikken maar dan niet zo laat in de avond. Misschien is 1 per dag genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Senna of
Volgens Ronald beter geen thee met Senna.

 
Neurogene darmen zijn feitelijk al begonnen tijdens de operatie in 2009. .
Toen werd mijn doodvonnis al geveld. Zo voelt het.
En ik was een van de gezondste mensen van mijn leeftijd.

Ik had immers meteen in 2009 al ZENUWschade en ging niet vanzelf naar de WC.
Ik verdenk het ziekenhuis ervan een grote operatie te hebben gedaan want dat brengt geld in het laatje. maar dat is natuurlijk nooit te bewijzen.
In principe komen artsen bij elkaar en bespreken de behandeling van de patient. Die bespreking konden ze niet vinden.

Ondanks alles deden de darmspoelingen jarenlang hun werk.
En om de een of andere reden opeens niet meer.

Ook lees ik steeds dat er ontl. in de dikke darm en anus zou zitten.
Dan kunnen mensen eventueel handmatig ontl. verwijderen.
Er zit bij mij geen ontl. in de dikke darm. Ik blijf erbij dat het ergens blijft hangen.
Te lang wachten met bitterzout voldoet niet. Ik eet kleine maaltijden want ook de maag komt in het gedrang.

Er is nog een ortho-kliniek in Haarlem waarvan ik hoop dat ze connecties hebben met het Haarlems ziekenhuis. Dat zij me kunnen doorverwijzen voor een Echo .
Normaliter hebben ortho-artsen die bevoegdheid niet en dat is jammer.
Ik was al eens bij die kliniek voor de duizeligheid. Het kwam omdat ik verkeerd adem haalde was de conclusie.
Niet dus. Vraag me af of ze ook expres hebben gelogen. Een ortho-arts hoort te weten dat er neurogene darmen bestaan die een connectie hebben met duizeligheid.
Ik heb trouwens zelf altijd "geweten" dat ik duizelig ben door de darmen. Heb ik nu eindelijk op papier/google gevonden.

Een mail gestuurd naar Biok Belgie = opeidings-instituut.
Ik vraag me af of eventuele tekorten bv magnesium o.i.d. een gunstige invloed kunnen hebben .
En dan bestaat er nog een implantaat in de rug.
Huisarts wilde niet verwijzen.
 
Als artsen over "de leeftijd" beginnen m.a.w. daar hoeven we niets meer aan te doen zegt arts Tan altijd - onzin.
Maar hij kijkt met een andere blik. voedsel, acupunctuur.

Ik ging "als 1 van de gezondste mensen van mijn leeftijd" (70) onder het mes.
En nu heb ik "als 1 van de weinige" de meeste schade door hun toedoen.
Ik ga niet bij de pakken neerzitten. Niets doen is geen optie.
De sinas/b.zout heeft geholpen. werkt snel maar 2 uur lang op toilet.
De beloning is minimaal 2 tot 6 dagen rust.
Als nu ook de duizeligheid minder wordt ben ik extra blij.
ja dit is helaas meer mensen overkomen, schade door toedoen van artsen. Blijf sterk!
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.143
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan