Fodmap

Vorige week zaterdag voor het laatst WC gang gehad.
Inmiddels klachten.
Vandaag toch maar een spoeling geprobeerd. 1e keer nada. 2e keer beter. Maar .......ik moet zowiezo flink masseren en voel af en toe een plek die een beetje pijnlijk is en gok erop dat dat iets te weeg brengt.
Ik voelde duidelijk dat die plek zorgde voor doorstroom. dat moet ik hebben.
maaar..... die plek zit in de buurt van de navel. en naast de navel zit een plek van de stoma. (op dikke darm)
En die stoma was direct na de operatie geblokkeerd. liep niet door. Stak dokter zijn vinger er in (verzin het niet) richting links en liep de stoma door.
Dus, lijkt erop dat dat de plek moet zijn waar de boel stagneert.
 
Probeer eens Oxy-Powder

Voor het slapen innemen. (gebruiksaanwijzing staat wel op de verpakking)
Wel ervoor zorgen dat je de volgende dag niet weg hoeft zodat je dicht in de buurt van de wc bent.

ox.jpg
 
Bitterzout en oxypowder is toch nagenoeg hetzelfde?
In mijn sinas/ei/olie drankje doe ik een beetje bitterzout en vit. C.
Ik weet dat ik er ook een volle eetlepel in kan doen.
Maar dan wel jaar in jaar uit.
Maar stoelgangthee met senna werkt ook.

gisteren maria distel thee gemaakt. Darm reageert erop met een naar gevoel van binnen. paardenbloemthee idem. en dat is jammer want ik wil de darmen optimaal gezond houden.
wilgenbastthee gaat goed.

thuisblijven doe ik toch altijd al.
 
Oxypowder en bitterzout zijn NIET hetzelfde. Je klaagt over ruim een week geen stoelgang, iemand draagt een oplossing aan en je verdedigt je huidige regime, wat geen of onvoldoende resultaat oplevert. Jeroen heeft gelijk, ziekte begint in het hoofd, het lichaam volgt vanzelf.

Mike
 
Ik zocht naar de verschillen tussen oxypowder en bitterzout. nog even niet gevonden. komt wel.
Ziekte begint in het hoofd behalve als er fouten zijn gemaakt tijdens een operatie.
Ontl. blijft al jaren ergens hangen. (obstructie) zou je moeten weten.
Ik moet mijn Eigen keuzes maken - bitterzout of stoelgangthee of sinas/ei drankje o.i.d. .
Met hulp van jullie aanwijzingen.
10 mensen geven 10 verschillende adviezen.

.
 
Laatst bewerkt:
Ik zocht naar de verschillen tussen oxypowder en bitterzout. nog even niet gevonden. komt wel.
Ziekte begint in het hoofd behalve als er fouten zijn gemaakt tijdens een operatie.
Ontl. blijft al jaren ergens hangen. (obstructie) zou je moeten weten.
Ik moet mijn Eigen keuzes maken - bitterzout of stoelgangthee of sinas/ei drankje o.i.d. .
Met hulp van jullie aanwijzingen.
10 mensen geven 10 verschillende adviezen.

.
Je zegt het, eigen keuze maken.

MAAR je maakt geen keuze. Blijft alleen maar lezen en schrijven en klagen.
 
Daar heb je wel gelijk in. ja.
Mensen zullen het nooit begrijpen. Hoeft ook niet.
Bitterzout is bijna op. kan iets anders proberen.


Wat ik eigenlijk nu probeer is de darmen te laten doen wat ze moeten doen zonder verder ingrijpen.

7 dagen lang geen WC gang en niets doen was een bewuste keuze. Gewoon uitproberen.
Langer wachten vind ik gevaarlijk. Het kan verstenen en dan komt er een dokter aan te pas en die wil snijden.

Even voor de duidelijkheid, 4 dagen lang zit er Geen ontlasting in de dikke darm.
Waarom niet. omdat het ergens blijft hangen in de dunne darm.
 
Laatst bewerkt:
Dit artikel geeft een kritische blik op OxyPowder als 'ontslakker' en ontgifter van de darmen. Velen nemen het echter als 'ontstopper', het is zeer effectief bij obstipatie, niet meer en niet minder.

Mike
 

Ik heb al zoveel gelezen in de loop der jaren.
Alle mogelijke onderzoeken nogmaals nagelezen.
Geen enkel onderzoek is zonder risico.



Men praat hier over Darmmanagement. Is een produkt om in te nemen. Heb ik in huis. Er zit een produkt in dat werkt als senna.

We hebben het over keuzes maken. Zelfs dat is moeilijk.

Gisteren senna thee gemaakt. Heeft niet gewerkt.
Gewoon doorgaan zoals altijd = per dag bekijken wat ik zal doen.
Ik ben de jongste niet meer.
Als ik mettertijd in een tehuis terecht kom krijg ik te pas en te onpas medicatie en misschien 1x per dag een verschoning.
Kan ik ze niet kwalijk nemen met te weinig personeel.
Daar ga ik dus niet op wachten.
 
Via bovengenemde richtlijn kan ik verder zoeken naar wat er inmiddels bekend is over het verband tussen voeding en darmklachten bij een neurogene darm.
Omdat het mijn eigen lichaam betreft kan ik het geduld en interesse opbrengen om te lezen en misschien iets te vinden waar ik iets aan heb.
Jullie hebben allemaal meegedacht hoe ik zo goed mogelijk mijn darmen gezond kon krijgen en houden. en denken dat ik alleen maar aandacht vraag. Het zij zo.
Ik heb inmiddels ook veel te veel supplementen. Ieder supplement op zich zal heus wel goed voor me zijn.
Ik ben niet de enige met zenuwschade. De meeste mensen worden op dezelfde manier geopererd als ik.
Mijn voornemen voor de komende tijd is wel dat ik een vast ritme probeer te krijgen.
Sinas (of grapefruit) met darmmanagement (poeder) o.i.d.

De duizeligheid houdt ook verband met dit verhaal. Heb ik altijd al gedacht.
Misschien CBD olie proberen.



 
Laatst bewerkt:
Ik weet even helemaal niet meer wat ik het beste kan doen.
Dan maar alles even laten bezinken.

Als darmen zenuwschade hebben en niets doen dan heb ik toch wel vraagtekens. Is die schade 100%? denk het niet.
Want dan zouden ze afsterven?
Er zijn ook nog bloedvaten. en bloed stroomt.

Zit de schade in de dikke darm of ook in de dunne darm?
Als dunne darm gewoon werkt dan geeft de dunne ontl. druk naar de dikke darm.

Ik heb momenteel drolletjes die met een darmspoeling er niet uit gaan maar veel last geven.

Dus is er enige beweging in de darm.

Een kijkje in de dikke darm met een slang zie ik niet zitten.
Ik zou de snelheid van de contracties van de dunne EN de dikke darm willen weten.
Volgens mij is die mogelijkheid er niet. althans niet gevonden.

Ik heb paardebloem thee. Kan die een darm in beweging krijgen?

In en artikel praat men over de hulp van Darmmnagement, . dat produkt ken ik al heel lang want men had het altijd over vezels en de reguliere vezels stonden me niet aan.
Daar had ik uiteraard over gelezen. Dat vezels in de darm kunnen blijven hangen o.i.d.
 
Laatst bewerkt:
Bij neurogene darm staat ook autonome dysreflexie. dus nog eens goed gelezen.

Ik zie mezelf als een uitzondering onder de uitzonderingen.
Al zoveel gelezen over darmen en hoe het hoort te gaan en klachten enz.
Veel dingen gelden niet voor mij. Ik voldoe niet aan het plaatje.
Ik zal 1 voorbeeld geven.
Bij onderzoeken kijken ze naar de anus . daar is bij mij helemaal niets te vinden dat afwijkt. Bovendien heb ik die onderzoeken gehad. staat op papier.
Stel het dus niet op prijs om zo,n onderzoek nu te doen.

Dan zeggen ze dat ontl. in de dikke darm blijft hangen.
Niet dus. Het blijft hangen in de dunne darm.
En dat kan niet volgens bartjes.

En dan vragen ze hoe vaak je naar de WC gaat. Hoe je houding moet zijn op de WC, Bijtijds naar de WC. Regelmatig naar de WC. Alvast op de WC gaan zitten iedere dag op dezelfde tijd.
ha ha ha.

Wat ook vreemd is dat langdurige diaree-klachten (miniaal 5 jaar) van toen zijn verdwenen.
Gelukkig voor mij.


De zenuwschade in mijn hoofd is minimaal bij mij maar wel te veel om gezellig buiten te gaan wandelen of fietsen.
Ik voel het in mijn nek en liet me behandelen in Heemstede
Energie in de rug kan hij meten. moet 100 zijn en was 65.
Ik vond de behandelingen te duur t.o.v. het resultaat.

Ik vind dat de duizelingen erger zijn geworden t.o.v destijds. Heel jammer.
De 1e jaren na de operatie was ik NIET duizelig. zeer zeer vreemd.
Kan zenuwschade dan in de loop der tijd zich manifesteren?

Men spreekt over een dwarsleasie. Daar herken ik me niet in.
Oke, het beestje moet een naam hebben.

Ik was al eens ergens waar mensen wonen (Amsterdam) met een dwarsleasie en in een rolstoel zitten en niet naar de WC gaan. Ik vroeg wat ze deden voor de stoelgang. Iets met voeding of zo misschien?
Nee hoor, helemaal niets. Bovenop hun buik gaan liggen en masseren o.i.d. ?

Ik heb dus wel de kenmerken van een dwarsleasie maar zeer zeker niet alle klachten.

Verder heb ik weinig trek in eten, eten smaakt me niet zoals vroeger.
Als ik te laat in de avond nog eet (of een suplement neem) krijg ik druk op de maag.
Heb ik overdag niet.
Gisteren had ik soep. Lijkt me handig om vaker soep te maken.
Willen darmen voedsel dat sneller en beter te verteren is?

Komt tijd komt raad. toch?
 
Nieuwe dag, nieuwe mogelijkheden.

Mijn darmen en de klachten zijn uniek.
Gelukkig vandaag weer wat meer optimistisch om 11.30 wakker geworden.
Meestal ben ik wakker rond 8 of 9 uur.

Beter geslapen door lege darmen?

Gisteren geen avond-eten meer genomen maar i.p.d. wachtte tot mijn darm weer wat prettiger aanvoelden en ik alsnog de sinas/ei/olie/bitterzout heb genomen.

En - hoewel in gedeeltes - heeft het gewerkt.
Nu afwachten hoe het de rest van de week gaat.
Krijg wel het idee dat ik mijn beslissingen kan vertrouwen.
Dat geeft een goed gevoel.
 
Laatst bewerkt:

Ik heb nog niet voldoende tijd gehad om te eperimenteren met de kruiden theeen die ik in huis heb.
Een grote zorg momenteel is de duizeligheid.
Ik heb zien staan in een artikel dat de neurogene darmen die het niet doen zorgen voor duizeligheid. De doorstroom van de zenuwen? bloedomloop? is gestremd.
Ik weet dat het zo is, kan het voelen. Ik zeg het al jaren.
Zittend op bed en computeren ging altijd goed maar nu voel ik het zelfs zittend.
Als ik logisch denk dan kan de schade geen 100% zijn.
Kunnen verklevingen ook IN de darm zitten?

 
Laatst bewerkt:

Ik heb wel wat gevonden over de motorriek.
gaat bij de meeste mensen allemaal vanzelf.



Eindelijk gevonden.

Verhoging an de bloeddruk

Darmmanagement is een vezelprodukt een soort senna erin .
  1. Richtlijn voor het management van Neurogene …

    WEBHet is een plotselinge verhoging van de bloeddruk die vaak wordt veroorzaakt door een volle blaas of darm. Darmmanagement is daarom belangrijk om de druk vanuit de darmen te …
    Mensen zoeken ook naar
 
Laatst bewerkt:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
529.791
Leden
8.655
Nieuwste lid
Monique vdf Jacobs
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan