FvD

Ze mikken op een normie-publiek. Geen goed idee. Gewoon meegaan met de seizoenen
Sla komt weer met het voorjaar, tenzij je spreekt iver porselein (ook lekker).

Mike
 
Ik kan met geen mogelijkheid begrijpen waarom Baudet voor een rechterlijk toetsingsverbod van de grondwet.

Mike
Forum is meer in de lijn van "directe" democratie, terwijl Trump enzo aanhangers zijn van de constitutionele republiek. In de VS hebben de meeste staten wel een mogelijkheid tot referenda op lokaal level. Ik dacht zelfs ergens gelezen te hebben dat de grondwet een federaal referendum verbiedt. Het idee hierachter was dat de meerderheid niet doormiddel van referenda vrijheden van minderheden mag beroven.
 
Dank voor de uitleg. Ik ben echt 100%, nee 1000%, voor het Amerikaanse systeem van een Constitutionele Republiek. FvD ziet Zwitserland als modelnatie voor wat betreft referenda. Je ziet dat ze daar ook stemmen voor hun eigen ondergang. Zo lang vrouwen stemrecht hebben gaat directe democratie niets worden.

Mike
 
Dank voor de uitleg. Ik ben echt 100%, nee 1000%, voor het Amerikaanse systeem van een Constitutionele Republiek. FvD ziet Zwitserland als modelnatie voor wat betreft referenda. Je ziet dat ze daar ook stemmen voor hun eigen ondergang. Zo lang vrouwen stemrecht hebben gaat directe democratie niets worden.

Mike
Voor zover ik beide systemen gebestudeerd heb ben ik ook een voorstander van de constitutionele republiek.

Waar Thierry denk ik huiverig voor is, is dat Nederland een dikastocratie wordt. We hebben in het verleden al gezien dat veel rechters politiek bedrijven in het vonnis.

Referenda kunnen op korte termijn wel nuttig zijn om bepaalde trends te keren. De meeste Nederlanders willen inmiddels wel migratie en de klimaatwaanzin stoppen. Ook ben ik benieuwd als er een referendum komt over militaire steun aan Israël, wat dan de uitkomst zal zijn. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander dan niet komt opdagen en de allochtonen/progressieven/complotdenkers wel eens de meerderheid kunnen halen. Niet voor niets hebben ze het referendum eerst heel de tijd gesaboteerd, en vervolgens een referendum met een hoge opkomstdrempel ingevoerd.
 
Een dikastrocatie kan worden vermeden door de Scheiding der Machten. Daar heb je juist een Hooggerechtshof voor nodig!

Mike
 
Een dikastrocatie kan worden vermeden door de Scheiding der Machten. Daar heb je juist een Hooggerechtshof voor nodig!

Mike
Had Polen ook niet een tijd lang te maken met een aantal activistische hogerechters die de regering continu dwarsboomden? Ik denk dat Thierry daar bang voor is. Hoe dan ook zitten er neer voordelen dan nadenken aan een hooggerechtshof.
 
Had Polen ook niet een tijd lang te maken met een aantal activistische hogerechters die de regering continu dwarsboomden? Ik denk dat Thierry daar bang voor is. Hoe dan ook zitten er neer voordelen dan nadenken aan een hooggerechtshof.
Dat is nu precies het idee achter scheiding der machten, ze dienen elkaar te controleren met de grondwet als allerhoogste principe!

Mike
 
Dat is nu precies het idee achter scheiding der machten, ze dienen elkaar te controleren met de grondwet als allerhoogste principe!

Mike
Als eindstadium is een constitutioneel hof een goed idee. Als dat vandaag in Nederland opgetuigd zou worden komen daar denk ik alleen rechters in die de belangen van de elite dienen. Als er dan ooit voor de eerste keer een welwillende conservatieve regering komt, wordt die meteen lamgelegd. Daarom moet de deepstate eerst wat verzwakken voordat er eerlijke rechters geïnstalleerd kunnen worden en het juist een middel tegen de deepstate wordt.
 
Geen benoemingen. Gekozen rechters, gekozen burgemeesters, gekozen provimciale gouverneurs (geen Commisaris van de Koning). Geen ongekozen heersers meer!

Mike
 
Geen benoemingen. Gekozen rechters, gekozen burgemeesters, gekozen provimciale gouverneurs (geen Commisaris van de Koning). Geen ongekozen heersers meer!

Mike
Voor een goed functionerende democratische rechtstaat met de voorstellen van jou is het essentieel dat de informatiekwaliteit op orde is.
Dat is het nu niet.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.695
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan