Galblaas verwijderd

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jur
  • Startdatum Startdatum

Jur

New member
Ik heb een vriendin waar ze de galblaas in het verleden weggehaald hebben. Ze stelt me de laatste tijd wel eens wat vragen over WP voeding. Wanneer ze een blokje gaat hardlopen geeft ze aan dat ze er dan op moet letten wat ze eet, vlees verteert niet zo goed zegt ze en dat breekt haar dan op. Hoe kan zij zonder galblaas toch een normaal maagzuurniveau hebben om vetten en eiwitten goed af te breken?

Dat is een lastig verhaal, aangezien het galzouten zijn die nodig zijn voor de vertering van dierlijke vetten en maagzuur voor de vertering van dierlijke eiwitten. Als ik haar was zou ik het accent vooral leggen op kokosolie, vanwege het hoge gehalte aan MCT's, die geen vertering via de galblaas behoeven en door de lever direct aan het bloed worden afgegeven. Voor de aanmaak van meer maagzuur raad ik aan om meer Keltisch zeezout te eten.

Mike

Mike (of iemand anders natuurlijk) heb je nog meer voedings adviezen voor mensen zonder galblaas?

Wat wel en wat vooral niet te eten? Welke preparaten wel en welke absoluut niet.

Ik heb me al suf gezocht op internet, maar kan zelf niks vinden. Ja, je kunt gewoon alles weer eten, verder kom je niet :-(

Links zijn ook erg welkom.

In combinatie met PDS vind ik het leven zonder galblaas erg moeilijk. Veel diarree, buikpijn, verhoging-koorts, licht in het hoofd. Moet volgende week naar een internist, maar die zal me waarschijnlijk niet veel wijzer kunnen maken.

Quote:
Mike (of iemand anders natuurlijk) heb je nog meer voedings adviezen voor mensen zonder galblaas?

Wat wel en wat vooral niet te eten? Welke preparaten wel en welke absoluut niet.

Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk voeding eet die geen vertering behoeft via de galblaas. Vloeibare voeding dus. Vermijd plantaardige olieen en vetten, m.u.v. kokosolie en rode palmolie. Deze zijn rijk aan MCT's, vetzuren met een middellange keten. MCT's behoeven geen vertering via de galblaas, vanwege hun kleinere moleculen, waardoor de lever ze rechtstreeks afgeeft aan het bloed en ze direct als energiebron (ketonen) kunnen dienen.

Olijfolie, daarentegen, heeft wel grotere vetmoleculen die vertering via de galblaas behoeven. Moritz raadt de lever- en galblaaszuivering aan ook voor mensen zonder galblaas, maar hoe moeten deze mensen dan de olijfolie verwerken? Uiteraard is er altijd een oplossing, de mens is immers geevolueerd op basis van zijn intellgentie, nietwaar? Ox bile (ossengal, rundergal) is het antwoord:

http://www.iherb.com/Nutricology-Ox-Bile-500-mg-100-Veggie-Caps/3451

Voor iedereen die een slechte spijsvertering heeft en al supplementeert met enzymcomplexen en/of maagzuur (betaine HCL) is ox bile eveneens aan te raden!

Mike

Mike ik googelde op rundergalcapsules en kwam dit tegen www.thijskramer.info/levenzondermaaghtml?i6 .Is dit iets waar we wat aan hebben?

Nee, heb ik gemerkt. Heb het wel goed overgenomen.

Googel: Leven zonder maag - thijs Kramer.

Dank je Mike.

Je zegt plantaardige oliën en vetten vermijden. Geldt dit dan ook voor lijnzaadolie, borageolie en teunisbloemolie e.d.?

Wat is die rundergal precies? Wat voor functie heeft die?

Quote:
Je zegt plantaardige oliën en vetten vermijden. Geldt dit dan ook voor lijnzaadolie, borageolie en teunisbloemolie e.d.?

Geen lijnzaadolie vanwege de oestrogenen. Die GLA-olieen zijn wel OK, zoals borage- en teunisbloemolie, mits van uitstekende kwaliteit en onverhit.

Mike

Net vorige week een flesje koudgeperste lijnzaadolie gekocht haha. Nou ja, kan die meteen weer in de glasbak.

Bedankt voor je reactie Mike.

Ik heb de borage olie van Now Foods.

Heb je hier misschien nog een reactie op Mike? Ik heb op internet gezocht maar kan er niet echt wat zinnigs over vinden:

Wat is die rundergal precies? Wat voor functie heeft die?

Quote:
Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk voeding eet die geen vertering behoeft via de galblaas. Vloeibare voeding dus. Vermijd plantaardige olieen en vetten, m.u.v. kokosolie en rode palmolie. Deze zijn rijk aan MCT's, vetzuren met een middellange keten. MCT's behoeven geen vertering via de galblaas, vanwege hun kleinere moleculen, waardoor de lever ze rechtstreeks afgeeft aan het bloed en ze direct als energiebron (ketonen) kunnen dienen.

Wat bedoel je met vertering via de galblaas? Er is nog steeds gal, alleen wordt het niet opgeslagen en is het minder geconcentreerd. Hierdoor sijpelt gal continu (?) door naar de dunne darm en is dunner; vetten worden onvolledig verteerd en vetoplosbare vitamine niet (of minder goed?) opgenomen. Ik vraag mij met name af: neemt iemand zonder galblaas helemaal geen vetoplosbare vitamines meer op of is er nog wel sprake van enige opname. Hoe kan iemand zonder galblaas ervoor zorgen dat de vetoplosbare vitamines alsnog zo goed mogelijk worden opgenomen?

Quote:
Wat bedoel je met vertering via de galblaas? Er is nog steeds gal, alleen wordt het niet opgeslagen en is het minder geconcentreerd. Hierdoor sijpelt gal continu (?) door naar de dunne darm en is dunner; vetten worden onvolledig verteerd en vetoplosbare vitamine niet (of minder goed?) opgenomen. Ik vraag mij met name af: neemt iemand zonder galblaas helemaal geen vetoplosbare vitamines meer op of is er nog wel sprake van enige opname. Hoe kan iemand zonder galblaas ervoor zorgen dat de vetoplosbare vitamines alsnog zo goed mogelijk worden opgenomen?

Ja, hier zou ik ook graag een antwoord op willen.

Wat raad je iemand aan wiens galblaas is verwijderd: Ik heb iemand (met chronische CVS/ME klachten/bijnierruitputing, vegetarisch vanaf puber af aan, en galblaas weg) WAP geintroduceerd en die is nu het roer aan het omdraaien en aan de slag met rauwe melk, room, boter, veel dierlijke vetten...ik schrik hier nogal van dat die vetten dus niet gaan verteerd gaan worden en vitamines niet goed opgenomen...wat nu?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan