Galblaas verwijderd

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jur
  • Startdatum Startdatum
Het antwoord van Mike staat er al:
Quote:
Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk voeding eet die geen vertering behoeft via de galblaas. Vloeibare voeding dus. Vermijd plantaardige oliën en vetten, m.u.v. kokosolie en rode palmolie. Deze zijn rijk aan MCT's, vetzuren met een middellange keten. MCT's behoeven geen vertering via de galblaas, vanwege hun kleinere moleculen, waardoor de lever ze rechtstreeks afgeeft aan het bloed en ze direct als energiebron (ketonen) kunnen dienen.

Olijfolie, daarentegen, heeft wel grotere vetmoleculen die vertering via de galblaas behoeven. Moritz raadt de lever- en galblaaszuivering aan ook voor mensen zonder galblaas, maar hoe moeten deze mensen dan de olijfolie verwerken? Uiteraard is er altijd een oplossing, de mens is immers geëvolueerd op basis van zijn intelligentie, nietwaar? Ox bile (ossengal, rundergal) is het antwoord:

http://www.iherb.com/Nutricology-Ox-Bile-500-mg-100-Veggie-Caps/3451

Als je zelf gal toevoegt in de vorm van een supplement zou de vertering en opname moeten verbeteren.

Merkt ze zelf dat de vetten niet goed verteerd? bv vettige/plakkerige ontlasting? misselijk na vette maaltijd? De lever en gal reiniging zou ook voor verbetering van spijsvertering kunnen zorgen en moet te doen zijn met de tip van Mike.

Weet iemand misschien hoe het komt dat galblaasverwijdering geregeld voorkomt bij vrouwen een tot een paar maanden na hun bevalling? Ik heb twee vriendinnen bij wie dit is gebeurd. Wat is de link met zwangerschap bevalling en verwijdering galblaas?

Hi Tanja,

ja, dit had ik al gelezen, maar het geeft mij geen inzicht in de dierlijke vetten die dus blijkbaar niet goed worden verteerd en de vitaminen niet goed worden opgenomen, waar gaan die dan heen? -ik kan haar toch niet alleen op de kokos-olie 'zetten'?

..Ze is praktisch net begonnen, na een jarenlange (vanaf puber en is nu 44) volkómen vegetarische levensstijl let wel,

wat eea gaat doen met haar daar kan ik nog niks over zeggen, zij is nu in de omschakeling van denken en het toenemen van vetten wat ze totaal niet gewend is, is voor haar een mega-stap hierin. Maar als ik nu lees over die galblaas, ben ik bang dat haar klachten erger gaan worden..

Als vetten niet worden verteerd worden die weer uitgepoept, samen met de vetoplosbare vitaminen, vandaar mijn vraag over de ontlasting. De lever scheidt nog altijd wel gal uit en zal daardoor wel wat vetten kunnen verteren, maar niet zo effectief meer als wanneer er grote hoeveelheden gal vrijgemaakt kunnen worden.

Geen reden tot paniek, en geen reden om geen dierlijkevetten te gaan toevoegen, ze zal moeten ervaren wat bij haar nog wel gaat en wat niet. Ik denk dat vette yoghurt en kefir wellicht beter zullen verteren als slagroom, zoals Mike zegt zijn het vooral de plantaardige oliën die slecht verteren. Ik neem aan dat ze als vegetariër wel gebruikt maakte van plantaardige olie en daaraan heeft ze ook al kunnen merken hoe haar vetvertering verloopt. De omschakeling van plantaardige naar dierlijke vetten hoeft ook om die reden niet tot een verergering van haar klachten te leiden. Ik zou de omschakeling geleidelijk aan doen, dus steeds meer vetten toevoegen en kijken wat er gebeurt.

Quote:
Ik heb iemand (met chronische CVS/ME klachten/bijnierruitputing, vegetarisch vanaf puber af aan, en galblaas weg)

Laat dit een waarschuwing zijn voor iedereen die dit leest en vegetarisch eet!

Mike

In mei 2005 is mijn galblaas verwijdert..totaal geen last gehad met vetten (wel ander eten)..tot zo 2 jaar geleden is het begonnen

Mijn homeopatisch arts zegt dat er veel fructose in kokes olie zit.. weet iemand daar iets van?

hoi Jikke, sjonge, wat een arts!

Er zit geen fructose in kokosolie.

Vraag die arts hoe die daarbij komt en waar die dat vandaan heeft.

Tijd voor een andere arts :mrgreen:

Misschien iemand op het forum Jikke?

Bedankt voor jullie antwoorden..

Tja tijd voor een andere arts? Wie dan he...loop al van de een naar de ander.Moet ook wel eerlijk bekennen dat dieet houden me wel lukt behalve de suiker... :|

Zelf denk ik ook steeds meer de kant van de candida op....is palmsuiker wel een suiker die je mag gebruiken?

Alleen moe ben ik zelden!!! 'Morgens al vroeg wakker ..nou ja meer midden in de nacht dan..5 uur das niet echt leuk...ben dan ook heel actief,....men is wel eens jaloers op me ,maar ik vind het niet echt fijn.

Oww ja die afschuwelijke middagdip...kwa eten dan he..hoe lossen jullie dit op?

Die middagdip is een typisch gevolg van candida (hypoglykemie).

Je bloedsuikerspiegel is dan gekelderd omdat je insuline het teveel aan suikers probeert weg te werken uit je bloed. Dit is op te lossen door... je suikerinname te beperken.

Vervang dus zoveel mogelijk suikers door vetten.

Dan ga je na een tijdje merken dat je middagdip zal verdwijnen.

Er zijn diverse artsen op het forum aanwezig. Die kunnen je helpen en nemen WAP als uitgangspunt.

Via deze link kun je kijken of er eentje bij jou in de buurt zit.

Weston A. Price. Onze geliefde tandarts/onderzoeker die het harde werk voor ons heeft gedaan ;-]

Als het goed is kun je met je muis op de woorden "deze link" gaan staan, met de rechterkant van de muis op klikken en dan in een nieuw venster de link openen.

Jikke,

Ga je eens inlezen op 'onze site' daar staat informatie vanaf dit forum.

Je vind er ook een advies hoe je voedingspatroon aan te passen: http://www.voedingisgezondheid.nl/Juiste_voeding_advies.html

En lees ook het 'alleen lezen forum' met teksten van Mike.

En als je dan toch bezig bent pak dan ook even de 'gebruiksaanwijzingen voor nieuwe leden' mee van Dennis.

Onder suikers verstaan we hier: suiker, koolhydraten, granen, zetmeel, aardappelen, pasta's, macaroni/spaghetti etc......

Vervang die door de juiste koolhydraten (100 gram drooggewicht per dag, verdeelt over de maaltijden): quinoa, gierst, boekweit, witte (basmatirijst), honing, bataat (zoete aardappel).

En eet veel verzadigde vetten, die houden je bloedsuiker stabiel, zodat je in ieder geval geen bloedsuikerschommelingen meer hebt, dus weg is het cup-a-soup moment om 16uur.

En probeer gewoon de suiker te laten voor wat het is, het is een verslaving waar je van af moet.

Er is wel een goede suiker: billington's melasse (bevat veel mineralen) maar zelfs dat moet je maar mondjesmaat nemen, liever niet.

De links zijn altijd groen gekleurd in de tekst.

Lia

Quote:
Alleen moe ben ik zelden!!! 'Morgens al vroeg wakker ..nou ja meer midden in de nacht dan..5 uur das niet echt leuk...ben dan ook heel actief,....men is wel eens jaloers op me ,maar ik vind het niet echt fijn.

Klintk als zwakke bijnieren en dus innerlijke onrust. Het is stress en de bijbehorende stimulatie die je zo actief maakt. Ik denk dat je in werkelijkheid doodmoe bent en dat je dit ook gaat ervaren als je meer leert ontspannen.

Mike

Wat te doen aan zwakke bijnieren Mike?En ontspannen is inderdaad moeilijk voor me :evil:komt dat door die zwakke b ijnieren?

Ik moet verder nog ff bijlezen.....

Voor je verdere vragen gaat stellen: bekijk de linkjes van Poekie maar eens.

En lees inderdaad deze site door.

Daarmee heb je waarschijnlijk al een hoop antwoorden.

Dank je Paradogma

Heb een stuk gelezen bij de site van Poekie,ik lees ook dat ze ergens schrijft "" Mike zegt eet waar je last van hebt.. Dus ik begrijp dat ik maag,darmen,nieren moet eten,maar ik heb ook last van stress...wat neem ik daarvoor?

En voor mijn dyslectie....neem ik dan hersenen?

Sorry ,nou heb ik toch weer vragen gesteld :oops:

Quote:
ik heb ook last van stress...wat neem ik daarvoor?

Bijnieren. Deze kun je helaas niet krijgen bij de slager, dus het beste wat je kunt doen is dierlijk bijnierextract kopen als supplement.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan