Goed functionerend autonoom zenuwstelsel ook belangrijk

Peti,

Dank je, grappig dat het niet bezet was toen ik zo'n gebruikersnaam gebruikt heb haha :-)

Als adem voor jou gezondheid betekent, doe je dan ook iets aan zelfontplooiing zoals meditatie, Qi Gong, Tai Chi, Yoga en nog meer van dat soort activiteiten die de parasympaticus juist stimuleren?

En wat ik ook zo mega-interessant vind is dit:

http://www.nu.nl/opmerkelijk/2255120/the-iceman-kan-kan-niet.html

Hoe doet die Wim Hof(Iceman) dat toch? Hij kan extreem koude doorstaan waar moderne mensen absoluut dood aan kan gaan terwijl hij niet zoals wij op een gezonde voedingspatroon overgestapt is. Hij zegt dat hij zijn autonoom zenuwstelsel kan beïnvloeden.

Dit gaat mijn verstand toch te boven haha :-)

Gezondheid,

 
Hallo Gezondheid, er bestaan tegenwoordig zulke leuke app's (leve de techniek) die je op je iPad kan zetten. Ik oefen veel met de app Pranayama, ik heb dan wel de duurdere app (geloof ongeveer 5 euro) gekocht daar kan je zoveel mee.

Je kunt deze instellen naargelang hoeveel keer je wilt ademen per minuut, je kunt alles aanpassen, de inademing, adem vasthouden, de uitademing, de pauze na de uitademing. Ik begin met 6 ademhalingen per minuut en eindigt de sessie met 3 ademhalingen per minuut

Je wordt hier zo rustig van... dit is mijn meditatie.

En dan heb je nog de Inner Balance (een heel stuk duurder) en daar kan je hartcoherentie meten, dat is even teveel om uit te leggen, een ander keer als je het interessant vindt.

De Iceman doet iets met zijn ademhaling, daar ben ik zeker van. Het geheim ligt erin dat hij zelf 'als persoon' niet ademt, maar de adem laat gebeuren zonder inmenging van zijn persoontje. Eigenlijk laat hij God in zichzelf ademen, want de adem is het rechtstreekse lijntje naar boven. Met de adem sta je in verbinding met al wat leeft.

Je moet als het ware de adem buiten jezelf laten gebeuren en dat is zo moeilijk....we willen zo graag alles zelf doen.

Kenmerk van deze ademhaling is dat je bij iemand niet kan zien dat hij ademt, want de adem komt buiten hem tot stand. Net zoals een baby die rechtstreeks uit het paradijs komt, die ademt nog in hemelse sferen.

En dit is wat Dr. Buteyko bedoelde met 'oppervlakkig' ademhalen, een verkeerd woord wat voor veel misverstanden zorgt. Oppervlakkig betekent hier 'bijna geen beweging in de borstkas'

Van Maria Callas wordt gezegd dat zij kon zingen zonder dat je aan haar zag dat ze ademde. Het leek net of ze helemaal niet ademde, ze werd ook weleens de 'heks' genoemd door haar collega's die jaloers waren op haar ademhaling. Maria Callas was op de hoogte van deze 'onzichtbare' ademhaling.

Met deze 'onzichtbare' ademhaling kan je alles..... omdat dit onze oorspronkelijke adem is.

 
Jij bent de eerste die mij nu eindelijk eens fatsoenlijk uitlegt waar die Buteyko voor staat, waarvoor dank!

Mike

 
Quote:
Kenmerk van deze ademhaling is dat je bij iemand niet kan zien dat hij ademt, want de adem komt buiten hem tot stand. Net zoals een baby die rechtstreeks uit het paradijs komt, die ademt nog in hemelse sferen.En dit is wat Dr. Buteyko bedoelde met 'oppervlakkig' ademhalen


Haha, dit vind je nou eindelijk duidelijk over buteyko? En alles wat Jenneke en ik je hebben proberen uit te leggen niet? :lol:

Apart, want dit vind ik nou weer erg onduidelijk. een baby uit het paradijs dat is hemelse sferen ademt... Juist, eindelijk duidelijkheid! :lol:

 
@peti,

Niks tegen jou hoor, ik vind dat je erg mooie en ook duidelijke dingen schrijft over ademhaling.

Ik begrijp alleen echt helemaal niks van Mike..

 
Quote:
Haha, dit vind je nou eindelijk duidelijk over buteyko? En alles wat Jenneke en ik je hebben proberen uit te leggen niet?


Nee, en dat heb ik destijds ook meerdere malen aangegeven. Niemand van jullie was in staat om mij in heldere termen uit te leggen hoe het nu precies zat. Peti doet dit als eerste wel. En, in alle eerlijkheid, Bizzkwiekje heeft me persoonlijk, voorafgaand aan een lezing in Driebergen, ook e.e.a. helder en duidelijk uitgelegd.

Mike

 
Janse, hahaha...geeft niks hoor, maar toen mijn dochter was geboren is mijn interesse voor de ademhaling eigenlijk begonnen.

Toen mijn dochter als baby zijnde in haar wiegje lag, zag ik haar niet ademen...doodeng vond ik dat. Als moeder-zijnde levert dat een hoop stress op maar langzamerhand ging ik inzien dat zij normaal ademde en ik ademde op een gedwongen manier.

Een baby ademt natuurlijk want ze is nog niet 'verpest' door onze ik-cultuur.

En ach Janse...Mike is zelf 'adembenemend' :-)

 
Peti,

Aha ok, dat is wel handig inderdaad. Fijn dat je dan zo rustig van wordt. Dat merk ik zelf ook en als de ontspanning zich verder verdiept, het is dan alsof de negatieve emoties steeds minder vat op je gaat krijgen. Wees zo onbevangen als een klein kind. Ik ben van mening dat volwassenen veel van kleine kinderen kunnen leren :-)

Het is kijken zonder een oordeel te vormen, kijken voorbij de etiketten en concepten, het is bevrijding van dwangmatige denken en daar komt ook de emotionele vrijheid bij kijken. Dat bedoel ik met onbevangen zijn en dat is wat je eigenlijk wilt zijn als je meditatie beoefend, dan straal je toch echt pure liefde uit.

Dit is enorm voordelig want dat vergroot je zelfbeheersing enorm en je wordt er absoluut veel zelfverzekerder van.

De Iceman geeft zichzelf over aan dat onmetelijke, dat oneindige, wat het verstand te boven gaat. Dat denk ik dus ook en daarom kan hij de extreme koude temperaturen makkelijk weerstaan.

Quote:
Je moet als het ware de adem buiten jezelf laten gebeuren en dat is zo moeilijk....we willen zo graag alles zelf doen.


Klopt, of het is eenvoudig maar maken wij onszelf toch zo onnodig moeilijk, maar het vergt dat je alles moet loslaten. Jezus zei het al dat we moeten worden als kleine onbevangen kinderen willen we de Hemel betreden. Dat houdt in dat je het verstand(ego) achter je moet laten en dat is wat je doet bij mediteren.

Quote:
Kenmerk van deze ademhaling is dat je bij iemand niet kan zien dat hij ademt, want de adem komt buiten hem tot stand. Net zoals een baby die rechtstreeks uit het paradijs komt, die ademt nog in hemelse sferen.


Nou, hier heb je het al. Ademhalen als een baby.

Je vertelt echt zulke interessante dingen Peti :-)

Gezondheid :mrgreen:

 
Hallo Gezondheid

Ik heb net even je voorstelbericht gelezen, mijn complimenten naar jou toe

Autistisch, 22 jaar en dan al het leven doorgronden, de adem begrijpen…..echt je hebt een voorsprong op alles.Je hebt nog een heel mooi interessant leven voor je.

De meeste jonge mensen beginnen veel later met het verdiepen in de levensvragen, ze hebben het druk met alles en nog wat maar jij denkt na over het ‘waarom’. Deze vraag spookt bij mij ook altijd door het hoofd. Waarom gebeurt dit, en waarom ben ik zo…waarom…waarom..?

Alle kinderen komen met het geschenk van kennis, ze zeggen dat kinderen van hun ouders moeten leren maar in feite is het andersom: wij leren van onze kinderen.

Ze zeggen dat autistische mensen emotioneel veel gevoeliger zijn, maar wij verstoppen onze gevoelens...wat is dan beter? Emotie is de taal van de ziel.

Eckhart Tolle legt heel goed uit waarom je van je lichaam moet houden in plaats van je lichaam te negeren, je lichaam is je leidraad in jouw leven. Hij is ook mijn lievelingsschrijver, lees graag zijn boeken.

 
Peti,

Dankjewel voor de complimenten :-)

Quote:
Ze zeggen dat autistische mensen emotioneel veel gevoeliger zijn, maar wij verstoppen onze gevoelens...wat is dan beter? Emotie is de taal van de ziel.


Nou, eigenlijk is autisme net als andere erge aandoeningen niet om toe te juichen want autisme is een zo ondraaglijke kwelling voor mij geweest dat het voor mij zo extreem zwaar was en dat doet je wel wat als je niet het vermogen hebt om sociale interacties aan te gaan. Autisme, met name klassiek autisme maakt je buitengewoon onzeker in sociale situaties, je klapt onmiddellijk dicht en de ondraaglijke verlegenheid als je niet weet hoe je sociaal met mensen om moet gaat, als dat voor een keer gebeurd is het tot daar aan toe, maar als je dag in dag uit en dan ook jarenlang met ernstige beperkingen van je autisme geconfronteerd wordt dan is het lijden zeker ondraaglijk. Deze ongewone vorm van lijden heeft mij wel gedwongen om erg ver te gaan met zoeken naar de antwoorden over waarom ik zo ben geworden maar heeft ook ervoor gezorgd dat ik de diepe ongelukkigheid kon opgeven, met als gevolg dat ik weer terug ben en niet meer zo slachtoffer van mijn autisme voel, zeker niet als ik zie wat ik nou bereikt heb.

Ik ging zoeken naar de antwoorden en daar kwam ik bij gezondheid uit, maar daarbij kwam ik nog een buitengewoon harde waarheid tot ontdekking dat het niet alleen mijn klassiek autisme het probleem is maar dat de hele samenleving een gigantische groot probleem heeft op gebied van gezondheid en dat de mens nog nooit zo ongezond is geweest als nu, vandaar dat mensen vooral geestelijk hard aan het aftakelen zijn waaronder autisme een uiting van is. Eerst liet ik mij teveel onder de lagen van diepe ongelukkigheid lijden, vooral door mijn autisme en beperkingen daarvan, al helemaal als er verteld werd dat autisme niet te genezen is en dat je daar levenslang last blijft houden, maar op een bepaald moment was deze zware ongelukkigheid gewoon niet te doen, toch bleef ik maar doorgaan met zoeken naar antwoorden, maar nadat ik te weten ben gekomen dat de mens niet perse hoeft te aftakelen(degenereren) maar ook kan regenereren en zelfs erge aandoeningen kan genezen, gaf dat mij een hoop dat ik WEL iets tegen mijn autisme kon doen, want ik las op internet over dat de moderne mens aan het degenereren is en dat ook autisme met degeneratie te maken had, dat houdt dus in dat als ik van mijn autisme af wil komen, ik juist mijn zelfvernietigende voedingspatroon moest opgeven en overstappen naar veel gezondere voedingspatroon, zo dichtbij mogelijk als wat de gezonde natuurvolkeren aten, dan pas kan ik weer regenereren i.p.v. degenereren en kan mijn autisme aangepakt worden met steeds beter vermogen om sociale interacties aan te kunnen gaan.

Nu is mijn eczeem op mijn gezicht zelfs HELEMAAL verdwenen waar mijn moeder erg verbaasd over is en ook merk ik dat ik minder verlegen ben geworden, sociale angst is aan het afbrokkelen en ook durf ik meer te groeten naar de onbekende mensen toe, voel ook meer op gemak en klap ook minder gemakkelijk dicht wat wel zo kenmerkend is bij autisme. Het heeft alles te maken met hoe je van binnen bent en ongezonde voeding zorgt voor zelfhaat en geestelijke aftakeling, maar echt gezonde voeding zorgt ervoor dat je van jezelf gaat houden en dat je veel beter erdoor gaat voelen, als je van binnen goed voelt en lekker in je vel zit, zonder dat de sluiers van onzekerheid of (sociale) angst in de weg zit, dan gaan mensen door je aanwezigheid alleen al veel meer op hun gemak voelen. Het is zo binnen en zo buiten. Je moet dus eerst jezelf zoveel mogelijk negatieve energieën en ongelukkigheid bevrijden. Of dat nou door de adem of voeding gebeurt, maar je moet niet alleen je geest goed verzorgen maar ook je lichaam wat vooral met voeding te maken heeft.

En zo kwam het dus dat ik al vroeg begonnen ben met verdiepen naar de levensvragen, de ongewone lijden als gevolg van autisme had mij hier naartoe gedwongen.

Maar nu ben ik toch best wel tevreden wat ik bereikt heb, ook heb ik mijn ouders over kunnen overhalen dat ze ook wat meer naar gezondere voedingspatroon overstappen.

Ik zie nu wel in dat het geen zin heeft om mee te gaan werken met de maatschappij die tot nu toe nog altijd erop uit is naar aftakeling, degeneratie en uiteindelijk volledige zelfvernietiging, maar ik vind het fantastisch dat ik wel erbij mag dragen voor regeneratie van de maatschappij :-), al is de maatschappij nog steeds voor minstens 95% zwaar gedegenereerd dus als dat mijn voorsprong is, misschien heb je gelijk.

Ja Eckhart Tolle vind ik ook zeer goed. Wat leuk dat je ook zijn boeken leest, dat doe ik wel eens haha :-)

Gezondheid,

 
Interesant topic is dit geworden zeg! ik geloof ook in "goede ademhaling en goede voeding" maar wat jij schrijft Gezondheid vindt ik heel mooi om te lezen..nooit bij stil gestaan dat slechte voeding ZO"N invloed kan hebben..

 
Gezondheid, ik sta ook versteld over jou....zoveel inzicht al op jouw leeftijd.

Het verdwijnen van je eczeem is prachtig, je ziet het verband tussen innerlijk en uiterlijk.

Mijn bewondering heb je.

 
Mooi hoor Gezondheid, ik hoop dat er veel autisten en andere gedegenereerde van jouw verhaal kunnen leren. Wat super dat je al zo snel verbetering merkt. Ik vind jou verhaal in ieder geval zeer inspirerend.

 
Gezondheid is normaal gesproken ook vanzelfsprekend en heb je zelf volledig in de hand, tenminste zo hoort het wel. Welvaartsziekten horen gewoon niet, ook autisme niet. Laatst ook meegekregen dat aantal gevallen darmkanker afgelopen 10 jaar met meer dan 40 procent!!! gestegen is, er is niemand die mij wijs kan maken dat het zo hoort en dat mensen tegenwoordig vitaminepillen moeten nemen is te schandalig voor woorden, zegt veel over de kwaliteit van onze voeding die in de grond groeien. De grond is uitgeput en ook door gebruik van kunstmest. Steeds meer mensen aan de pillen en doen net alsof pillen een gigantische super wonder is voor de gezondheid, nou mij niet gezien. Later als ik op mezelf woon heb ik een eigen moestuin en die bemest ik mooi met Keltische zeezout :-)

Maar bedankt voor jullie lieve reacties trouwens :-)

Gezondheid,

 
hoi Gezondheid,

mijn dochter heb ik een jaar op dit dieet gehad. Het werkte in het begin prima, echter na verloop van tijd moest ik steeds meer voeding weg laten en ze kreeg al zo weinig. Uiteindelijk werd haar gedrag hetzelfde als voor ik met het SC diet begon.

Het SC diet verhaal klopt gedeeltelijk maar is lang niet compleet, vandaar weer regressie.

Toevoeging: ik paste het ook zeer secuur toe, geen gesjoemel dus.

 
Marijan,

Het SC diet bedoelde ik eigenlijk niet zo zeer en dan krijg je inderdaad ook te weinig binnen, dat is ook niet goed, maar het ging mij vooral om dat er link is tussen voeding(vooral granen) en geestelijke problemen waaronder autisme maar ook schizofrenie. Ik dacht dat de mens er eigenlijk niet voor gebouwd is om granen te eten, dat deden de meest gezonde natuurvolkeren ook niet en daarom kan ik wel deels met het artikel vinden.

Gezondheid,

 
Mercola over de link tussen Roundup van Monsatan en autisme:

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/06/09/monsanto-roundup-herbicide.aspx?e_cid=20130609_SNL_Art_1&utm_source=snl&utm_medium=email&utm_content=art1&utm_campaign=20130609

Roundup tast het zenuwstelsel aan, dus het past in deze topic!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.516
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan