Grasgevoerd?

Het technische verhaal moet inderdaad kloppen Naief, daar heb je helemaal gelijk in. In mijn enthousiasme roep ik af en toe maar wat.

De bekende klok horen luiden maar niet weten waar de klepel zit :mrgreen:

 
Hulp!!! Boze reguliere boer weer op mijn blog.

http://ondermoedersvleugels.wordpress.com/2013/07/01/een-wakkere-boer-let-op-zijn-voer/#comments

Jullie mogen me helpen, samen staan we sterk. Ik ga het wel proberen. O, waar ben ik aan begonnen 8O

 
Hoi Food en Mood,

Ik vind je artikel erg goed verwoord. Natuurlijk zijn er verschillen tussen de verschillende boeren dat geef je zelf meerdere malen aan en jammer dat het nu zo lijkt alsof jij naar alle boeren met een beschuldigende vinger wijst en verliest,je verhaal kracht. maar nog steeds is het een feit dat een dier is wat zij eet en als zij mais krijgt en soja dat is dat voor mij omega-6 en fyto-oestrogeen en dat probeer ik te voorkomen, dat krijgen we wel genoeg binnen. Blijkbaar kijken de boeren daar niet naar? Naast het feit dat grond uitgeput wordt door het verbouwen van 1-jarige in tegenstelling tot gras dat zichzelf vernieuwd en door de koeiemest voeding krijgt in de bodem.

Ik lees je blog erg graag en kijk uit naar je volgende artikel!

Groetjes

Edith

 
Quote:
Natuurlijk zijn er verschillen tussen de verschillende boeren dat geef je zelf meerdere malen aan en jammer dat het nu zo lijkt alsof jij naar alle boeren met een beschuldigende vinger wijst en verliest, je verhaal kracht.



Dat gevoel heb ik ook een paar keer gekregen bij jouw teksten F en M. Ik heb je voorstel topic niet gelezen, maar soms lijkt het of je vroeger vegetariër geweest bent. Je conclusies zijn af en toe door de binnenbocht en als je dan met je vingertje komt..... Ik vind echter dat je een paar hele aardige antwoorden op je blog gekregen hebt. Probeer van die mensen te leren, want zeker die Marlies doet haar best.

En wist je dat gras ook een graangewas is.

Kijk daar ga je al.

Mijn tip: zolang je niet zeker bent of je technische kant van het verhaal goed, wees dan niet te stellig in je conclusies. Het laatste wat je wil is, lijkt mij, de boeren die jouw blog lezen wegjagen. Je kan namelijk beter 1 boer wakker maken, dan 1 burger.

En het beste wat je kan doen en wat je doet is luisteren naar de kritiek. Elke boer is namelijk die doordenderende met oogkleppen op milieu of dierenidioot zwaar zat. Omdat die niet voor rede vatbaar zijn. Als jij dat wel bent, kunnen jullie de discussie aan gaan en dat lijkt mij voor beiden zeer leerzaam.

Dapper hoor dat je in het wespennest bent gaan staan.

 
Quote:
Dat gevoel heb ik ook een paar keer gekregen bij jouw teksten F en M. Ik heb je voorstel topic niet gelezen, maar soms lijkt het of je vroeger vegetariër geweest bent. Je conclusies zijn af en toe door de binnenbocht en als je dan met je vingertje komt.....


Ik bedoel eigenlijk iets heel anders.

Wat ik bedoel is dat een blog in eerste instantie steeds eenrichtingsverkeer is. Het artikel is heel goed om mensen wakker te maken, maar een blog is minder geschikt voor een discussie en daar draait het op uit en dat haalt de kracht eruit. Je kunt na elke reactie een aanvulling of toelichting schrijven maar het klinkt dan als verdediging. Ik hoop dat veel mensen nog steeds inzien hoe belangrijk je artikel is.

Van de omega-6 /fyto-oestrogenen/ 1-jarigen / uitputten bodem bedoelde ik als een eventuele aanvulling op jouw hulpvraag.

Aan de andere kant is het wel heel bijzonder hoe snel je artikel gelezen wordt door deze boeren en serieus wordt gezien. Ik ben heel benieuwd hoe ze je zo snel gevonden hebben.

groeten,

Edith

 
ik weet niet of dat de kracht uit de blog haalt. Wat ik sterk vind, is als mensen hun fouten durven toegeven. Ik denk dat je hierdoor serieuzer genomen wordt. Tenminste door de mensen waar je wat aan hebt. Misschien kun je zelfs wel een stagedag aanvragen bij een van de kritische boeren en daar weer over schrijven!

 
Deze Marlies, zelf boerin, schrijft o.a. het volgende:
Quote:
GMO-mais en ook GMO-Soya zit voornamelijk in krachtvoer. De totale hoeveelheid majs en soja die de koeien op deze manier binnenkrijgen, staat in geen verhouding tot de totale hoeveelheid voer. Maar ze krijgen het wel… Ik heb onlangs nog eens navraag gedaan bij mijn voerleverancier over GMO-vrij voer. Er wordt te weinig verbouwd, er is te weinig vraag naar en dus te duur. Als mij een betaalbaar alternatief (betaalbaar is hier het sleutelwoord) wordt geboden, ben ik om.



Waarmee ze dus aantoont dat Marion WEL gelijk had wat betreft het aanwezig zijn van GMO voer in de reguliere zuivelindustrie.

En ook dit:
Quote:
Wat betreft granen. Onze koeien kunnen daar niet tegen. Zodra wij ze geplet graan gaan bijvoeren, krijgen ze direct gewrichtsontstekingen. Dat doen we dus zeker niet.



Niet echt een pluspunt van de granen die wel vaak wel worden gegeven in de reguliere zuivelindustrie waar Marion het in haar blog over had.

Dus misschien is "de wakkere boer " toch niet zo wakker?

 
Ik snap het ook nog wel van hun Pike, nog niet zo lang geleden dacht ik ook dat ik gezond bezig was.

Zolang een 'Marlies of een "wakkere boer' niet beter weten, houdt het wel op he?

 
wat is er mis met deze reactie van de wakkere boer
Quote:
ik heb ook geen zin in een welles-nietes-discussie. Maar het stoort me dat u bepaalde suggesties neerzet die-ergens-vandaan-komen en dat meteen als regulier of vaststaand aanneemt. Ik heb gepoogd om u daar wat weerwoord op te geven, maar ik ben niet zo’n bio-ingenieur die het allemaal perfect kan uitleggen. Maar ik ben een boer, ik kan het wel toepassen. In mijn boerderij is niet alles perfectie. Langs de andere kant is het ook geen gangsterpraktijk waarin wij alles zo slecht mogelijk doen om alleen maar het geldgewin en tegen het dierengevoel. En zo wordt het hier en elders dikwijls verwoordt.



Door de te kort door de bocht conclusies voelt hij zich aangevallen en naar mijn persoonlijke mening vind ik dat hij gelijk heeft.

Ik herhaal mijn eerdere punt
Quote:
Mijn tip: zolang je niet zeker bent of je technische kant van het verhaal goed, wees dan niet te stellig in je conclusies.



PS ondanks mijn kritiek/ aanvulling vind ik dat je een mooie blog hebt F en M

 
Eerst wil ik Ad Ligtvoet en Wilma (tenminste ik denk dat het "onze" Wilma is, bedanken voor hun support op mijn blog.

Dat doet mij hartstikke goed. Ik heb me inderdaad, zeer onbewust trouwens, in een wespennest gestoken.

Zo voelt het althans.

Maar ik ben heel blij met hun aanvulling, waardoor de boeren ook weer op hen reactie gaan reageren.

Samen staan we sterk. Een blog is inderdaad geen plaats voor een discussie, maar voor een goed gesprek, tussen mensen met gezond verstand en met respect voor elkaars visie, ben ik wel te vinden.

Alhoewel ik me vandaag bewust een beetje heb "verstopt" 8)

Verder wil ik jullie bedanken voor jullie complimenten en jullie mening, dat is mij zeer veel waard.

Zelf dacht ik ook dat de verontschuldiging van mijn kant de kracht uit mijn verhaal zou halen maar blijkbaar heeft het goed uitgepakt. Zodoende heb ik wel een prachtige feedback gekregen van die boerin uit Denemarken (Marlies).

Ik heb me niet verontschuldigd voor mijn artikel maar voor het feit dat ik alle boeren over één kam heb geschoren blijkbaar 8O

Dat was absoluut niet mijn bedoeling, maar daar stond ook niets over in mijn artikel maar ik zei dat in een reactie op iemand anders.

Inderdaad even mijn mond voorbij gepraat.

Quote:
Misschien kun je zelfs wel een stagedag aanvragen bij een van de kritische boeren en daar weer over schrijven!



Bij Marlies kan ik geen stage lopen, zij woont in Denemarken dan blijft de wakkere boer over en moet ik eerlijk zijn? Daar zou ik nog geen stage bij willen lopen al gaf hij mij goud toe :twisted: En weet je waarom? Omdat hij niet eerlijk is, met zo'n mensen kan ik helemaal niets! :roll:

Quote:
Dat gevoel heb ik ook een paar keer gekregen bij jouw teksten F en M. Ik heb je voorstel topic niet gelezen, maar soms lijkt het of je vroeger vegetariër geweest bent. Je conclusies zijn af en toe door de binnenbocht en als je dan met je vingertje komt.....


Kun je hier wat specifieker zijn, welke teksten op mijn blog, welke binnenbocht, wanneer komt het vingertje :-)

Dat vind ik belangrijke feedback, daar kan ik misschien iets van leren.

En misschien moet je toch maar mijn voorsteltopic even lezen :wink: Ik ben inderdaad vegetariër geweest.

Quote:
En wist je dat gras ook een graangewas is.

Kijk daar ga je al.


Dat zou ik zo flauw vinden, als mensen me hier op zouden gaan "pakken". Op deze manier kun je iets helemaal kapot beredeneren, wat mij betreft om maar één reden: de aandacht afleiden van waar het in essentie om gaat.

Dat was een beetje de stijl van die wakkere boer die zich "almachtig" voelt ten opzichte van een wakkere consument, die dan wel niet helemaal op de hoogte is van alle ins en outs over de reguliere veehouderij maar wakker genoeg is om iets aan de kaak te stellen.

Gelukkig heeft Marlies een gezonde (vrouwelijke)intuïtie die feilloos werkt. Zij had meteen in de gaten dat het geen zin heeft om bepaalde feiten glashard te blijven ontkennen.

Maar ik zal me de volgende keer eerst de tong afbijten voor ik wat roep. Dit soort dingen loopt trouwens als een rode draad door mijn leven.

Nóóóóit iets durven zeggen.....en áls ik dan iets (goeds) zeg, geen reactie. Praat ik op één punt, in mijn enthousiasme, mijn mond een beetje voorbij, breekt gelijk de hel los.

Zo voelt dat althans voor mij.

Daardoor ben ik mijn mening in het verleden steeds gaan verstoppen. Want wat ik te melden heb slaat toch nergens op :cry:

Maar misschien moet ik ook maar niet eerst mijn tong afbijten, en gewoon blijven hoe ik ben.

Een wakkere consument die totaal niet geïnteresseerd is in de technische kant van het verhaal, simpelweg omdat ze daar blijkbaar te blond voor is :oops: Oeps daar ga ik weer, krijg ik dadelijk alle blonde mensen weer over me heen.

Ik wil gewoon een wakkere consument zijn met gezond (al of niet boeren)verstand, die niet teveel tijd kwijt wil zijn aan muggenzifterij.

Ik verontschuldig mij erna wel, als ik dat tenminste ook zo voel. Nobody is perfect.

Ik zeg namelijk bepaalde dingen niet om mensen bewust te kwetsen, dat vind ik wel heel belangrijk in het leven.

Vandaar dat ik ook zo wegloop met bepaalde jongeren, die zo puur zijn, zo oprecht en transparant, heerlijk vind ik dat.

Quote:
Elke boer is namelijk die doordenderende met oogkleppen op milieu of dierenidioot zwaar zat. Omdat die niet voor rede vatbaar zijn. Als jij dat wel bent, kunnen jullie de discussie aan gaan en dat lijkt mij voor beiden zeer leerzaam.


Dan moet die doordenderende, met oogkleppenop zogenaamd wakkere boer wel ook voor rede vatbaar zijn anders kan hij wat mij betreft de pot op.

Met Marlies kan ik wat, zij is eerlijk, oprecht, transparant en To the point. Dat is niet veel mensen gegeven.

Quote:
Aan de andere kant is het wel heel bijzonder hoe snel je artikel gelezen wordt door deze boeren en serieus wordt gezien. Ik ben heel benieuwd hoe ze je zo snel gevonden hebben.


Dat vraag ik me dus ook af, nou, dat heb ik dan toch maar bereikt met die domme actie van me.

Waarvan ik achteraf nog steeds niet echt kan zien wat er niet goed aan was. behalve dat ik me te algemeen negatief heb uitgelaten over reguliere boeren.

Quote:
Dus misschien is "de wakkere boer " toch niet zo wakker?


Deze wakkere boer verdient aan deze wakkere consument in ieder geval geen cent :D

Quote:
Zolang een 'Marlies of een "wakkere boer' niet beter weten, houdt het wel op he?


Marlies is volgens mij heeeel goed op de hoogte.

 
Gewoon je mening laten horen meid, ongecensureerd! niet weer in je schulp kruipen en wees niet bang voor kritiek. Ik ben trots op je!

 
Ik lees net het hele verhaal, maar laat je de mond niet snoeren hoor Food en Mood.

Je schrijft prachtig en recht uit het hart en daar gaat het om, dat zouden meer mensen moeten doen, toch?

Lia

 
Ik sluit me bij Tanja en Poekie aan Food en Mood.

net als jij weet ik waar ik voor sta, maar zodra het 'moeilijk' word dan

denken we dat we 'de' wijsheid niet in pacht hebben, maar guess what....

dat hebben we dus wel :wink:

P.s. die Wilma ben ik.

 
@ beste Food en Mood

Ik wil graag reageren op het volgende wat je zegt:
Quote:
dan blijft de wakkere boer over en moet ik eerlijk zijn? Daar zou ik nog geen stage bij willen lopen al gaf hij mij goud toe En weet je waarom? Omdat hij niet eerlijk is, met zo'n mensen kan ik helemaal niets!


Ik ben gaan zoeken waar de boer niet eerlijk zou kunnen zijn volgens jou (volgens mij), misschien bedoel je dit??:

• Zijn woorden: Indien aangevuld wordt met granen dan zijn die (in Europa) gegarandeerd NIET GGO en absoluut en totaal vrij van synthetische groeihormonen.

Stukje NIET GGO: ik denk dat hij dit zelf niet weet. In Europa worden namelijk wel transgene gewassen geteeld. Ik heb er al een aantal keren op gegoogled, maar het ik ben de site nog niet tegen gekomen waar alles eerlijk opstaat. De ene keer worden er 3 landen genoemd, dan weer 5, dan weer 2 en de hectares wisselen ook nog al eens. Als de wakkere boer de krant en zijn vakbladen leest en met de voerleverancier praat, is hij niet op de hoogte van de werkelijkheid. Er is ook geen een voerleverancier geweest die zin klanten heeft opgebeld om te melden dat ze de gewone mais en soja door transgene gingen vervangen. Ik heb er eens naar gevraagd en toen kreeg ik al antwoord dat er grote schepen in Rotterdam aankwamen en dat ze niet zo’n groot schip helemaal vrij gmo vrij konden houden. Het was trouwens toch maar hele kleine hoeveelheden en op het totaal stelde het niets voor. (het was wel een antwoord van een aantal jaren terug, dus toen klopte de minuscule hoeveelheden misschien wel) Dus geef de w-boer het voordeel van de twijfel op dit punt.

Vrij van synthetische groeihormonen: klopt

• Zo is het volledig verkeerd om te stellen dat een koe 70% granen zou eten in de voeding.

Ik wou hier ook nog op reargeren, maar jij zei bv. Op een voorbeeld kun je niet afgekraakt worden, maar de 70% is wel wat ongelukkig gekozen in een scherpe discussie. Met 70% granen in het rantsoen kun je namelijk Rendac bellen, want dan gaat je koe dood. Oppervlakkig gelezen suggereer jij hier wel wat. Als hij niet oppervlakkig leest, dan weet hij wel dat veel andere mensen dat wel doen. Die 70% kan blijven hangen en een eigen leven gaan leiden, ondanks dat er voorbeeld bij staat.

• Blijkbaar komt u hiertoe door mais als graan te erkennen. Dat is heel verkeerd van u want een koe eet de gehele maisplant (gehakseld en gekneusd), die bestaat voor 50% uit stengel en blad en voor 50 % uit kolf, die dan nog eens schutbladeren en spil bevat. Het is dan ook tragisch (of tragi-komisch) om te moeten lezen dat een koe niet kan herkauwen op mais. : dit laatste zeg jij inderdaad. Ik denk dat jij de maiskorrel bedoelde?

• Zo bevat dit en andere artikels van u halve waarheden die dan meteen als volle aannames worden verwerkt. Zo verspreid u verkeerde informatie.: klopt

• koeien eten namelijk géén kippemest: zo is de quote van jou ook niet bedoelt, maar of hij was zijn gevoel voor humor kwijt of hij wist het niet zeker met je

Zijn woorden:u hebt het bij mais blijkbaar alleen nog maar over de korrels. Jouw woorden: Ik blijf erbij, een herbivoor is er niet op gemaakt om graan te eten, wat maïs wel degelijk is. Mijn woorden: gras is ook een graan. Wees specifieker. Boeren voeren 2 soorten mais. In de brok, afhankelijk van het importland wel of geen of gedeeltelijk gmo (veevoersoja is altijd gmo!) en als ingekuild gewas. Dit is nederlandse teelt, vaak door de boer zelf, en het is de hele plant. Als een boer het over mais heeft, heeft hij het ALTIJD over het hele gewas, anders meld hij dat wel.

• En tegelijk wordt deze techniek absoluut NIET toegepast in de veehouderij in onze streken, wat ik nog steeds als een suggestie lees in uw artikel of blog. :dit is dus een nadeel van te veel varen op amerikaanse artikelen.

• Daarbij, om even te reageren op de rest van uw artikel, is het volkomen verkeerd om het gehalte aan E-colli’s toe te wijzen aan het bijvoederen van granen. Wat een onzin.: Je punt over E-coli heb ik ook 1 keer gehoord. Misschien is dit waar. Ik heb het echter nog nooit in een vakblad gelezen en de beste man zal dan ook geen idee hebben waar jij het vandaan hebt. Misschien dat je hier een punt hebt, maar de voor de w-boer komt het uit de lucht vallen.

Waarom wordt er mais aan de koeien gevoerd? Het is een gewas wat een hoge opbrengst per hectare heeft. Het combineert heel mooi als de grasmat vervangen moet worden. Het is een ideale teelt als er een perceel op afstand ligt (qua trekkerbewegingen). Mais is eiwitarm, meer energierijk. Mais is ook een rustige grondstof voor de pens. Vaak past het voedertechnisch heel mooi in een rantsoen naast gras. Het ureumgehalte in de melk daalt en daar worden boeren ook op afgerekend. Naast matig bemest grasland past het minder. Koeien groeien ook op mais. Soms is dat een probleem, maar als ze te schraal zijn is dat plezierig en als ze naar de slacht toegaan ook. Dat je van mais hardere vetten krijgt is algemeen bekend, vandaar de graskaas. Dus als je maisvrije melk en vlees wil, is dat vanuit de Weston Price gedachte logisch. Persoonlijk denk ik dat mais inderdaad niet of met mate in een rantsoen van de koe thuis hoort.

• Jouw woorden: En nu ben ik er klaar mee. U heeft mij als veehouder niet weten te overtuigen waarom ik voor producten uit de reguliere veehouderij zou moeten kiezen. Ik blijf teveel vragen hebben omtrent de gezondheid van de dieren, over onder andere leverziekten, preventief antibiotica gebruik, vruchtbaarheidshormonen en gewasbestrijdingsmiddelen op de granen.: Een beetje oneerlijk. Ik heb de man niet op leugens betrapt, al zit hij op het randje met de GGO-mais.

Hij blijft netjes en nu heb je er genoeg van???????? Zie ook zijn reactie erna. Ondanks dat jij niet eerlijk bent, blijft hij proberen de discussie met jou aan te gaan, hij is welwillend! Gooi je zelf in het diepe en dit is je ideale stageboer! Vraag het hem. Ga er heen. Met een open blik, om te leren, stel vragen, vraag netjes of je conclusies kloppen, maar ga er niet heen met vooroordelen. Ga er heen om wederzijds respect te verdienen. Ik kom er nog een keer op terug (en anders herinner je me maar), maar je zet jezelf en de boeren tov elkaar. Ik zie dat helaas ook terug in een aantal reacties van anderen op dit forum. Je kan het een wij zij discussie gaan maken of een ons discussie. Ga naar die boer met je twijfels, met je bezorgdheden. Dit is juist iemand, als je het aandurft waar wat leuks uit kan komen. Misschien even nog aan Poekie vragen hij zij haar boer omgeturnd heeft. Zie het maar als je grensverleggende activiteit van dit jaar. Doen! Ik ga dan je volgend blog aan iedereen doormailen en wie weet die boer ook wel. Wie weet maak je er een serie van. Haha.

 
Quote:
Ja, haha Naief, dat schreef ik al eerder, dat 'hun' nog niet op de hoogte zijn van wat wij wel weten... snappie.



Ja boeren staan aan dezelfde desinfo bloot als de niet boeren, zo niet erger door alle vakinfo. Daarbovenop komen allerlei onlogische regels. Ook vraag ik me wel eens af of het niet express is dat iedere keer als de sector na de vorige ellende (stomme regelgeving, mkz, etc) er financieel weer bovenop begint te raken er weer nieuwe regels komen, die tijd en geld kosten.De meeste boeren hebben pittige werkweken en al zoveel aan hun hoofd dat de tijd en zin voor reflectie vaak ontbreekt. Boeren zouden juist vanwege hun band en omgang met de natuur eerder door de leugens heen moeten prikken. Maar er is ook een soort moeheid. Het maakt niet uit hoe stom een regel is en hoeveel bewijs je hebt dat de regel stom is, de bureaucratie stompt af, je komt nergens. Veel boeren voelen zich suf gebeukt. Reden te meer om er een ons discussie van te maken.

 
Quote:
gras is ook een graan


Gras is GEEN graan! Die mening hoor ik wel vaker. Graan is het EINDSTADIUM van gras. In dit stadium bevat het gluten en omega-6 en fytinezuur, maar zodra het graan ontkiemt bevat het omega-3, geen gluten en geen fytinezuur. Zodra het graan ontkiemt, wordt het een plantje dat we gras noemen. Conclusie: gras is geen graan en graan is geen gras, het zijn twee totaal verschillende ontwikkelingsstadia van hetzelfde gewas.

Mike

 
Deze 'wakkere boer' zegt zelf dat mais gehakseld moet worden om verteerbaar te zijn voor koeien. Daarmee toon je al de zwakheid van zijn argument aan. Mais is in intacte staat volledig onverteerbaar voor koeien en koeien zouden er in de natuur niet aan denken om zelf te gaan knabbelen aan maisplanten. Vervolgens gaan wij deze plant versnipperen om deze beter verteerbaar te maken voor koeien (dat valt overigens nog te bezien, het is net zoiets als rauwe planten in een blender voor mensen: je krijgt alleen maar kleinere, onverteerbare deeltjes). Waarom hoort een koe mais te hebben? Wat is de logica? Een andere persoon die reageert stelt dat men baat heeft bij gezonde dieren. Voer ze dan geen mais, die hun spijsvertering stelselmatig belast! So what als men 'de hele plant' voert i.p.v. alleen de korrels? Voer simpelweg geen mais, punt, als de gezondheid van je vee je lief is!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan