H2O2 kan gebruikt worden voor kinderen. Gebruik in ieder geval 3% H2O2 en maskeer de smaak onmiddellijk. Ik heb zelf nog geen H2O2 geproefd in appelsap of sinaasappelsap, maar kan me voorstellen dat dat goed werkt, evt. met wat extra honing erbij als de dosering wat hoger wordt. Hoever je kunt gaan hangt voortdurend af van hoeveel ontgifting er plaatsvindt en hoe lang de persoon het nog kan volhouden. Dit geldt ook voor kinderen.
Wat extra zuurstof in een aquarium of vijver werkt zeker goed, maar ik heb er zelf geen persoonlijke ervaring mee. H2O2 gaat algenvorming tegen. Algen ontstaan in zuurstofarm water en verstikken de boel. Volgens het boek 101 Home Uses of Hydrogen Peroxide kun je (omgerekend) een oplossing van 7 ml. toevoegen aan een liter water op basis van 3% H2O2. Deel dit door 11 of 12 en je hebt de dosering in 35%. Dit komt neer op pakweg 0,5 ml. per liter water op basis van 35% H2O2. Afhankelijk van het watervolume van je aquarium of vijver kun je dan uitrekenen hoeveel 35% H2O2 je moet toevoegen door het aantal liters te vermenigvulden met 0,5 ml. Stel, je hebt een inhoud van 10 liter, dan moet je dus 5 ml. 35% H2O2 toevoegen aan het water. Bij de levertraan is zo'n spuitje meegeleverd dat een maximuminhoud heeft van 5 ml. Dat zou dus 1 zo'n spuitje zijn op 10 liter water. Zoals je ziet is dat een bijzonder sterke verdunning, die volgens de auteur van 101 Home Uses of Hydrogen Peroxide geen nadelige gevolgen heeft voor de vissen, maar juist positieve omdat ze dan rondzwemmen in zuurstofrijk water.
Mike