Nu het topic dan toch weer naar boven komt.........zoals ik als topic-starter al schreef heb ik een maand of twee nadat ik met WP begon last van hevige haaruitval gekregen. Dat het met m'n veranderde eet-patroon te maken heeft staat voor mij als een paal boven water. Maar wat precies? Ik heb zoveel veranderd :?
Was het de H2O2? Gebrek aan vitamine B omdat ik minder brood eet?
Dat eerste lijkt me sterk. De vitamine B eigenlijk ook, want ik bleef wel multi-vitamine, niacinamide, biotine en vitamine B12 slikken. Dan heb je alle B's toch wel gehad.
Plots kwam Dia met een idee: kreeg ik niet teveel vitamine A binnen? 8O
Ik snel googelen: en ja hoor, overal las ik dat teveel aan vitamine A haaruitval kan veroorzaken. En waar zit het in? In dierlijk vet: boter, melkvet, slagroom, kaas, eieren, vlees.... Alles wat ik 30 jaar lang nauwelijks heb gegeten en nu opeens in overvloed. Maar daarnaast slikte ik ook nog steeds m'n multivitamine (met vitamine A) en gebruikte ik een gezichtscreme waar eveneens vitamine A in zat.
Dus ik ben heel bang dat mijn haar inderdaad gevoelig is voor de vele vitamine A. Ik at echt héél veel slagroom, kaas en boter. En sinds half december tot half februari ook een paar (op het laatst vier) liter volle melk per week. Ik werd er nauwelijks dikker van, dus wat lette me? Nou, dit nu dus
Ik wil niet stoppen met dit eetpatroon, eet nog steeds veel kaas en roomboter, maar al een maand geen melk meer, nog maar een beetje vette yoghurt, en heel zelden slagroom. In plaats daarvan doe ik een heel blik kokosmelk in de smoothie, en kook ik vaker met kokosolie.
En of het nou echt de oorzaak was, sinds een week is m'n haaruitval beduidend minder, en ik duim en duim en duim dat het het tot stilstand komt en dat de verloren haren weer terug komen.
Ik vind het wel heel jammer hoor, ik was net overtuigd van het belang van vet eten, en als ik m'n vet niet uit zuivel kan halen blijft er wel heel weinig over. Oh ja, uiteraard ben ik ook gestopt met de multivitamine en de vitamine A creme. Dat zal ook wel helpen.
Helemaal stop ik dus niet met (vette) zuivel, dat hoeft ook niet want je hebt gewoon vitamine A nodig, maar de kans is groot dat het voor mij gewoon teveel was.
Ik heb trouwens vandaag het (kook)boek Oergondisch Genieten gekocht, over oereten, meer volgens het Paleo-dieet. Een prachtig boek met mooie foto's en veel informatie over oereten. Eens kijken of ik daar wat goede recepten uit kan halen. En dan blijf ik ook m'n geliefde dubbele kaasomeletten eten