Haaruitval

Ben ik niet met je eens Alexander. Een neef van mij werd met 16 al kalend, grote inhammen die je inderdaad niet bij een puber verwacht. Voor zijn 20e verplicht een heel kort koppie, omdat andere kapsels geen optie meer zijn. De start vh probleem is een trauma, opgevolgd door heel veel roken, drinken en ongezond eten.

Dat is erg vroeg inderdaad Alexandra. Laat ik het nog wat extremer stellen: Je ziet haaruitval en kaalheid nooit optreden bij jonge kinderen.

Verder zijn haartransplantaties succesvol omdat de nieuwe haren boven op het hoofd niet gevoelig zijn voor haaruitval.

Dat zijn 2 punten over haaruitval die ik niet kan verklaren.

Mijn neef is ook de enige die ik ken hoor.

Is dat zo, verliezen kleine kinderen die erg onder stress staan bijvoorbeeld hun haar niet? Of echt uitdunnen?

Kaal zoals bij volwassenen heb ik inderdaad nooit gezien. Gelukkig!

Nee sorry, ik zeg het verkeerd: te veel vitamine A kan haarverlies opleveren (staat ook bij de link te lezen) en Enjoy zegt dat feitelijk al aan het begin van deze discussie omdat ze ermee heeft gedeald :oops:

Alleen teveel SYNTHETISCHE vitamine A! Er wordt nog te vaak geen onderscheid gemaakt tussen natuurlijke en onnatuurlijke vit. A!

Mike

Nu we het er toch over hebben. Ik neem geen syntetische vit.A ,eet ongeveer 500 gr orgaanvless per week en heb iets langer haar(voor een man dan).Toch denk ik dat er meer dan normaal haren uitvallen. Het kan natuurlijk zijn dat ik ze nu meer opmerk omdat ze langer zijn. na het wassen van de haren liggen er gauw 20-30 haren in bad.Ook 's morgens met kammen komen er zo ongeveer 20 haren vrij/aan de kam en overdag zie ik zo nu en dan enkele op mijn trui.

Ik wordt echter niet kaler en dus vraag ik me af of deze aantallen van uigevallen haren normaal zijn?

ad

Moeilijk om te zeggen vanuit deze stoel. Als er al sprake is van overmatige haaruitval is deze in ieder geval niet te wijten aan je inname van natuurlijke vit. A. Ik zit dan eerder te denken aan de schildklier. Mijn voorlopige theorie:

Ondanks het feit dat jij de meest gezonde sportroutine erop nahoudt van iedereen die ik ken, is en blijft intensief sporten een belasting voor je bijnieren )stress). Dit heeft zijn uitwerking op je schildklier die door overactieve bijnieren (cortisol) onderdrukt kan worden. Haaruitval is een symptoom van een onderactieve schildklier.

I hate to be the bearer of bad news, maar het zou maar zo kunnen dat dit bij jou speelt...

Mike

Don't worry, I don't shoot the messenger.

De schildklier had ik ook al eens aan gedacht,dit is echter het enigste symptoom dat ik ondervindt. Daarbij komt dat ik niet kaal wordt,dus er moet voldoende haargroei zijn en/of de hoeveelheid van haaruitval is vrij normaal. Dat is iets dat ik nog niet weet.

Ja , die stress hormonen. het is inderdaad zo dat deze een belangrijke rol spelen in mijn benadering van training. Je kunt er niet omheen. Zelf denk ik dat wanneer deze te weinig herstel krijgen, ik ook andere hinder ervan moet ervaren. Tot nu toe niet. Maar ik sluit het zeker niet uit dat daar een oorzaak kan liggen.

verder wil ik ook vermelden dat ik mijn haren met bica was, 2 a 3 x per week.Tot de 2e dag voelt het haar wel droger aan. Teveel bica of misschien te vaak?

ad

In die bica zou ook wel eens de oorzaak kunnen liggen. Bica is nl. een basisch zout en de hoofdhuid hoort licht zurig te zijn.

Mike

"Ik kom straks om 3 uur 's nachts thuis en als ik naar een willekeurige Nederlandse zender ga, zie ik 'stoute meiden'

Ok,wie heeft hier ervaring mee?

Wat mij wel nog opvalt is dat ik wel wat haren verlies maar niet mijn.......

Ben ik nu een oude of een sluwe vos? :wink:

ad

Dag Ad,

Ik las toevallig jouw haarvraag (-: Ik ben (jammer genoeg) ervaringsdeskundige op dit gebied en 20-30 haren bij kammen en wassen verliezen is volstrekt normaal. Gemiddeld kan je probleemloos wel tot 150 haren per dag verliezen en wordt dit nog gezien als normaal. Ik heb ook jaaaaaren last gehad van haaruitval en dan na wassen rond de 100 en de hele dag door ook nog. Ik bleek dus wel een te trage schildklier te hebben. Was nooit uit de reguliere bloedtest gekomen omdat ze de TSH waarde van 2.6 (geloof ik was het zoiets) nog als ok beschouwden. Nu gebruik ik sinds 2010 Armour Thyriod en heb ik geen last meer van overmatige haaruitval. Maar wat jij noemt zou ik zeker niet als zo omschrijven. En bij een trage schildklier heb je echt wel nog wat meer klachten, bv koude handen en voeten dat werk, maar dat weet je vast wel. En idd haren wassen met bica I don't know... lijkt mij nou niet echt het allerprettigst voor je hoofdhuid en haartjes. Misschien dat even minderen. Good Luck!

@ Frida : herkenbaar verhaal. Zo erg is het gelukkig hier nooit geweest.

@ Ad

Hier sluit ik me aan bij de opmerking van Mike van de onderactieve schildklier.

Hier binnen een korte periode een periode van te veel haaruitval als volgt effectief afgesloten : inname van voldoende jodium uit de voeding, levertraan (COD liver met butter oil) van Green Pastures en Royal Jelly.

Uitwendig werkt volgende combinatie om de hoofdhuid te kalmeren goed : Nourish shampoo van l'Anza opgevolgd door haarmasker op basis van originele Arganolie.

@Vivianne,

OOk jij bedankt. Maar, zoals ik al aangaf vindt ik het vreemd dat alleen de haaruitval opduikt als gevolg van een onder actieve schildklier. Verder denk ik dat wanneer er inderdaad sprake is van compensatie als gevolg van harder werkende bijnieren ,de onderactiviteit niet ligt aan een tekort aan nurtienten voor de schildklier. Dan zou het zinvoller zijn om de echte oorzaak aan te pakken.

Van een overactieve cortisol produktie merk ik ook niets.Goede slaap,energie,geen inzakken van energie,problemen met immuunsysteem.

Ik ga in ieder geval nog verder op onderzoek. Ik wil eerst goed weten of de hoeveelheid uitval onder 'normaal 'valt'.

'Volgens mij heb je het verkeerde citaat in je laatste post geplaatst'

Oeps,

geeft wel een verwarrende context. :lol:

ad

@ Ad

Misschien heb je een tekort aan een bepaald mineraal of bepaalde anti oxidant en dan kan je meer haaruitval hebben. Het is dan inderdaad uitzoeken aan wat je een tekort hebt.

Of een teveel.....aan zware metalen. verdacht zijn: kwik, lood, koper, tin, nikkel, aluminium, zilver. Drink nooit water uit een warm-watertoestel, dat kan een vrij grote hoeveelheid koper bevatten, laat, voor je water uit de kraan tapt om te drinken de kraan even goed doorlopen, gebruik liefst geëmaillerde pannen, gebruik geen roestvaststalen lepels om in pannen te roeren, doe handschoenen aan als je koper gaat poetsen, eet vis uit schone wateren, gebruik geen cosmetica, draag geen metalen sieraden.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan