Hart (vlees)

San,

Ja op zich is een hart wel redelijk groot maar er zit er maar 1 in een koe dus de aanvoer is relatief beperkt. En ik wil graag 1 keer per week hart eten ongeveer (altijd in een stoofpot) dus dan gaat het toch wel redelijk snel.

Zo'n hart blijft wel een half jaar tot een jaar goed bij -18 volgens mij dus dat is het probleem niet.

 
Ik denk dat iedereen kan en zal jagen wanneer het er echt op aan komt. Kijk, nu kunnen ze nog terug naar het 'modern food'.Maar wat zullen ze doen wanneer er gewoon geen weg terug meer is ,'hunt or die' dat zou pas een programma zijn.

ad

 
Quote:
van Morgan Spurlock (bekend van de docu Supersize Me), die met weinig of geen kennis van zaken in de wildernis moeten zien te overleven als holenmensen



Spurlock? Ik dacht dat hij veganist was geworden na zijn supersize me docu ?

Quote:
.Maar wat zullen ze doen wanneer er gewoon geen weg terug meer is ,'hunt or die' dat zou pas een programma zijn.



Dan vrees ik dat er een hoop het loodje leggen...

 
Jammer dan,

don't mess with mother nature,she's tough but honest.

Maar even zonder flauwekul,mensen staan zo ver veg van voedsel en de produktie ervan dat het gewoon geen wonder mag zijn dat men is staat is om zo vanalles door de strot te duwen zolang het maar schoon en verpakt gekocht kan worden.

Vlees van een dier? Nee mama(of papa) dat komt uit de fabriek(klopt helaas vaak ook nog).

ad

 
Had ik gelezen ja van die vriendin. 'leuke' reacties kreeg ze ook van haar mede vega gelovigen.

En hij is blijkbaar meteen nadat zijn relatie met haar voorbij was een groot stuk biefstuk gaan halen...

 
Weer een stukje dichter bij de natuur: vanmorgen het hart in stukken gesneden, inmiddels staat het te stoven op het vuur in BB-bouillon. Vanavond klaar om te eten. Ben erg benieuwd, ik vond het hart helemaal niet vies om te zien, had ik wel gedacht. Wel zwaar om te snijden, tijd voor nieuwe messen.

 
Ik zou de messen naar een ambachtelijke slager bregen. Je verknoeit het mes wanneer je de techniek niet goed beheerst. Vergt fijngevoeligheid mbt hoe het mes op het slijpband te houden(hoek,druk tijd etc.) Mijn vader kan het nog steeds als de beste.

verder zou ik een goede aanzet staal kopen. Maar ook hier weer goed oppasen. Toen ik het in mijn jonge jaren van mijn vader leerde heb ik me regelmatig het mes in de duim gezet ondanks de beschermrand. Ook hier weer de juiste slag vinden met een juiste hoek.

Misschien wilt een slager of kok het je wel leren. Maar het slijpen....zou ik aan de experts overlaten.Of zelf een expert worden,maar dat kost tijd en geld.

ad

 
Bedankt ad! Als ik zoek op hart op de tong krijg ik niet echt een recept. Heb jij er toevallig een? Ik heb gister trouwens schelvislever geprobeerd, en kreeg het niet weg ;-) Mijn dochter hapte het zo naar binnen uiteraard, slim kind!

@Pike: ik heb het hart met 2,5 eetlepel arrowroot gemengd: in de stoofpot zit nu tijm, foelie en kzz, ondergedompeld in de BB-bouillon. Als groenten heb ik 2 wortels en 1 ui gebruikt. Ik las dat een scheutje rode wijn ook heerlijk is bij hartstoofpot, alleen doe ik dit niet ivm mijn dochter.

Nee rundertong nog niet. Ik kan het wel krijgen bij de boer waar ik het vlees haal.

Edit: goede tip van de messen ad.

 
@San,

Hart op de tong bestaat naar mijn weten niet,was een idee van mij. :D

Heb ook geen recept maar het bestaat in iedergeval(zou kunnen)uitstukjes tong met hart erop.Zover duidelijk.Misschien als prikkers voor als er bezoek komt.Is weer eens iets anders.

Of tong met een saus waarin goed gegaarde hart in zit.

ad

 
Klinkt goed die stoofpot, je kan ook een beetje azijn erbij doen in plaats van wijn.

Ik doe er ook altijd wat laurierblaadjes en jeneverbessen bij.

Ad, ik slijp mijn mes altijd met dat apparaatje van Ikea, als je het mes daar doorheen haalt heb je automatisch de juiste hoek te pakken.

Een professional kan het ongetwijfeld beter maar ik doe de dingen liever zelf.

Mijn mes wordt er goed scherp van, in ieder geval scherp genoeg om als boter door mijn vlees te gaan. Als je zou gaan uitbenen of iets dergelijks dan heb je misschien wel professioneel geslepen messen nodig.

 
@Pike,

ja , zo kan het natuurlijk ook.De vraag is(en ik weet het antwoord niet)of de messen op die manier lang genoeg scherp blijven en je dus evt.vaker moet slijpen en de messen dus sneller slijten. Kosten baten verhaal. Regelmatig het mes op de aanzetstaal zetten helpt ook.

ad

 
San de alcohol kook je er wel uit met een paar uur stoven, dat hele kleine beetje alcohol dat overblijft lijkt me geen probleem. En anders idd appelazijn/wijnazijn ieg iets zuurs, dat maakt het gerecht echt vele malen lekkerder en vlees malser.

 
Ik zie mijn verjaardagsvisite nog niet zulke snacks eten ad ;-) maar bedankt voor de tip!

Ik heb er ook nog even 2 laurierbladeren bijgedaan Pike, die was ik vergeten.

Dat is zo Tanja, ik heb hier nog sherry staan, doe er zo wat bij in. Werkte ook prima bij de ossenstaartsoep, zal hier ook wel lekker bij smaken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.516
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan