Hij gaat uit van reincarnatie als een gegeven. Ik heb ook nooit begrepen waarom je volledig blanco opnieuw zou moeren beginnen. Ik ben dan ook niet overtuigd van reincarnatie. Of het nu wel bestaat of niet, het enige wat ik ken is dit leven.
Uitgaande van enkel dit leven zie ik het als een school. Hij maakt een onderscheid tussen een school waar je onderwijs kunt genieten in vrijheid en een gevangenis waar je in onvrijheid boete moet doen ('atonement'). Vervolgens wordt hij zwartgallig en ziet alleen maar negatieve dingen waar je niet aan kunt ontsnappen in dit leven. Het lijkt me dat hij in een gevangenis zit, eentje waar hij zelf voor kiest.
Hij vraagt zich af waarom een volmaakte God ook geen volmaakte wereld met volmaakte mensen heeft geschapen. Het antwoord is omdat er dan niets te leren valt. Als wij willen dat alles perfect is, dan moeten we onze eigen imperfectheden onderzoeken, toegeven en hier berouw voor tonen. Daar zit het leerproces, in de kwetsbaarheid zit de kracht. Ga je dat aan, dan zit je op school en geniet je onderwijs in vrijheid. Ga je dit niet aan, dan zit je in de gevangenis en moet je boete doen. De sleutel uit de gevangenis is berouw tonen, de allerhoogste staat van mens-zijn.
God schept alleen maar voorwaarden, Hij bouwt het huis maar de inrichting doen we zelf. God is liefde, maar liefde is geen opgelegd dictaat, daar moeten we zelf voor kiezen. De onvolmaaktheid van het leven komt voort uit een onvermogen van mensen om goed en kwaad van elkaar te scheiden. Dat begint altijd bij jezelf.
Frank Buchman, de oprichter van de Oxford Group, de voorloper van AA, ging uit van de Four Absolutes:
The Four Absolutes are Honesty, Purity, Unselfishness, and Love. These are guides to keep you in tune with God’s will in your life.
www.jcrecoverycenter.com
Langs deze meetlat kunnen we ieder aspect van ons gedrag en gedachtegoed leggen, de enige voorwaarde is dat we eerlijk zijn naar onszelf, naar onze medemens en naar God.
Of jouw leven dus een school is of een gevangenis is een persoonlijke keuze. Ik kies voor de school, maar heb ook zeker bepaalde aspecten van de gevangenis beleefd.
Mike