Hoi, terug van weggeweest met een vraag waarbij ik heel erg aan jullie dacht.

Naief, er is toch volgens mij iets misgegaan in je berekening. Er gaan 100 hectaren in een km2.

22000 x 100 x 2,7 is dus bijna 6 miljoen mensen. Scheelt toch ruim een factor 10.
 
Koolstof is een fantastische meststof en dat wisten zij. Nu zouden ze beboet worden wegens overmatige CO2-uitstoot en veganisten zouden hen veroordelen omdat ze op wilde dieren jagen en omdat ze het bos leed toebrengen met dat verbranden!

Mike
 
Ik gebruik ook koolstof (actieve) op mijn gronden maar ik krijg (nog) geen boete! ,deze koolstof zorgt voor meer humus in de grond is dus goed voor de bodemactiviteit, trouwens over CO2 gesproken, in de tuinbouw hebben ze het nodig om meer produkt van hun plant te oogsten.
 
Ssst, niet doorvertellen, jon, dat het plantengroei bevordert en ook niet dat wij mensen koolstofwezens zijn!

Mike
 
@naief @gemberthee

6 liter melk is al snel 4800 kcal. Nu weet ik dat hier niet in kcal gedacht wordt, maar ik kan me zomaar voorstellen dat een gemiddelde mens in Nederland met de helft uit kan. Om nog een veilige marge aan te houden zouden we kunnen zeggen dat een koe niet 5,4 maar 5 mensen kan voeden met melk. Dan zitten we al op 11.000.000 mensen. Dan hebben we ook nog vlees.

Daarnaast kan je kippen houden die 'achter de koeien aan grazen'. Dit levert zowel eieren als kippenvlees op. Dat is nog maar één idee dat de opbrengt kan vergroten.

Volgens mij kan Nederland gemakkelijk in zijn eigen voedselbehoefte voorzien op een duurzame manier.

 
Dat klinkt al weer beter Hamster :)

Ik vraag mij trouwens ook af als de veganisten hun zin krijgen en nederland dierenkaal wordt, hoeveel landbouwgrond er dan nog is? Wat is hun gedachte daarover, of denken ze niet zo ver?
 
En als je koolstof aan je koeien voert, kun je dat zelfs beschouwen als eiwitbron. Want de bacteriën eten de koolstof en de koeien eten de bacteriën. (sorry voor iedereen die dat nog niet wist, maar jouw melk is van dooie bacteriën gemaakt)
 
Volgens mij legt verantwoord vlees en zuivel de minste belasting op de aarde. Wap heeft het toch over volken die 1x per week vlees eten, maar dagelijks andere dierlijke producten zoals zuivel?
 
In hoeverre is die Allan Savory methode nou bewezen?
Uit de youtube comments



Guilherme C. 6 maanden geleden
This dude is the Hitler of elephants

Deze man heeft op z'n zachts gezegd een twijfelachtig verleden. En dan op basis van 22 minuten ted talk iets voor waar aannemen dat is mij te kort door de bocht en te mager. Ik zou graag meer bronnen willen lezen die zijn claims bevestigen.

Zoals de door jp genoemde 10 seconden van af 16:55 wie zegt mij dat de kale foto niet in de winter is genomen en de foto met alles groen vlak na het regenseizoen?


Hier een kritische veganist die met satelliet foto's aan komt zetten en een interessante discussie in de comments.
http://terrastendo.net/2013/03/26/livestock-and-climate-why-allan-savory-is-not-a-saviour/
 
Allan Savory geeft in zijn TED-presentatie toe dat hij inderdaad verantwoordelijk is voor het afslachten van 40.000 olifanten vanuit de foutieve overtuiging dat olifanten de boel kaal vreten en dus verantwoordelijk zijn voor verwoestijning. In de presentatie beschrijft hij hoe hij uiteindelijk tot inkeer is gekomen, want 40.000 dode olifanten verder bleek er geen sprake te zijn van een positieve verandering in het landschap, waardoor hij zijn theorieen moest herzien. Hij is daar dus heel eerlijk en open over.

Voor wat betreft tegenargumenten van veganisten geldt maar 1 motto: als een veganist begint te praten, steek dan je vingers in je oren! Zelfden lui gezien die zo creatief met de waarheid omspringen om hun sprookjeswereld te rechtvaardigen.

Mike
 
Uit de recensie van Cowspiracy door Tim Boyd van de WAPF:



While he was looking at the over-grazing issue, he came across the name of Allan Savory, and for a brief moment I thought he might come to an intelligent conclusion about grazing. Silly me. Allan Savory made mistakes in his earlier years, some very unfortunate, but learned from those mistakes and went on to do some great work. Andersen fixated on the mistakes and decided he would not listen to anything said by someone who would make mistakes.

Conclusie: focus je op fouten in het verleden van Savory of op zijn huidige werk, gebaseerd op de lessen die hij uit deze fouten heeft getrokken?

Mike
 
Mijn conclusie is dat iemand die in het verleden bewezen heeft er keihard naast te kunnen zitten, dat je die inhoudelijk zeer kritisch moet benaderen wat betreft nieuwe theorieën.

Laatst nog zo'n voormalig satanist die openlijk afstand neemt van z'n foute verleden, daarvan wijs jijzelf toch ook al op voorhand z'n nieuwe theorieën af.(en terecht ik ga ook niet 10 uur na zo'n mafklapper zitten kijken)

Wat mensen vaak als mechanisme/automatisme hebben is wanneer je de gedachte niet aan kan vallen, val dan de denker aan. Dus ergens snap ik wel dat je het zegt.

Maar wat mij opvalt is dat de inhoud in deze topic nauwelijks wordt besproken. Laat staan kritisch gewogen en dat is mij een stap te snel. In de youtube comments word er ook al opgeroepen om Savory een nobelprijs toe te kennen.

Als het allemaal klopt juich ik het zeker toe, maar graag meer proof of concept en niet Savory alleen die dit beweerd, maar meer onafhankelijke bronnen die het zelfde claimen.

http ://www.ted.com/talks/allan_savory_how_to_green_the_world_s_deserts_and_reverse_climate_change

Hier in de comments ook weer discussie en er wordt van alles op een hoop geveegd zoals opwarming van de aarde, co2-uitstoot. Sowieso al een lastig onderwerp om te bevatten zonder al dit soort zaken die de discussie onnodig verder vertroebelen.
 
Ok dank je wel Mike.

Een wilde kudde grasgrazers die kunnen de begroeiing dus wel degelijk schaden, omdat ze teveel op dezelfde plek blijven en dat is wat die veganist met z'n satelliet foto's laat zien.

Maar wat nodig is, is holistic planned grazing ook wel Advanced Cell Grazing genoemd, om er voor te zorgen dat de kudde niet te lang op de zelfde plek blijft.

Ik snap er wel wat meer van inmiddels.



 
Het is wat Ado Bloemendal van Pure Graze 'stripgrazen' noemt. In het wild zou zo'n kudde bejaagd worden, dus wat zie je dan: de dieren staan dicht op en bij elkaar en verplaatsen zich regelmatig.

Dit is simpel te imiteren door de wei op te delen in kleine stroken, waar de dieren op korte afstand van elkaar staan. Als de ene strook opgegrazen is, verplaats je de dieren naar een volgende 'strip', zodat ze die kunnen afgrazen en de oude strip/strook weer kan aangroeien. Het grasland wordt op deze manier zeer effectief gebruikt en je haalt maximaal rendement uit een relatief klein stuk land.

Door de jacht wordt de kudde natuurlijk uitgedund, maar wij kunnen de jacht vervangen door de slacht en zo de kudde 'uitdunnen' en er een fantastische voedselbron aan overhouden. Goed voor de aarde, goed voor de dieren en goed voor de mens!

Mike
 
Simon, Ik snap je punt helemaal ik heb ook moeite om dit een een vriendin uit te leggen die geen dieren wil eten (aan anderen ook trouwens). Al hadden we toen niet genoeg tijd om het hele filmpje te bekijken, ik heb er toen alleen maar wat voorbeelden zoals die na 16:55 minuten uit gehaald. Het punt is alleen er zijn van Allan Savory meerdere filmpjes zijn waarin hij net weer andere dingen er tussen door vertelt, in deze die ik had gepost vertelde hij meer dan het filmpje wat je normaal van hem ziet in andere laat hij bijvoorbeeld ook zien hoe hij de lokale bevolking overtuigd. In het filmpje wat ik aanhaalde vertelde hij bijvoorbeeld ook dat je de dieren niet de complete planten weg moet laten grazen, maar dat je dat gepland moet doen. Gras maakt tenslotte ook harder nieuwe sprietjes als je het maait.

Van uit mijn eigen achtergrond van hydrologie weet ik ook dat van kale grond veel meer water verdampt, als ik het me goed herinner verdampt ook bos minder. Ik weet het eigenlijk wel zeker meer ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, zo ingebakken zit het dat planten water verdampen.

Een andere mogelijk is om zoals bij back te eden gardening 30 cm houtsnippers op de grond te doen en dat elk jaar weer aan te vullen. Maar waar haal je in zo'n gebied zo veel houtsnippers. Dat is echt iets voor een gebied dat van nature bos heeft en waar ook dicht bij in de buurt bos staat en natuurlijk als het alleen over je eigen tuin gaat dan heb je genoeg aan een vrachtwagen houtsnippers.
 
en als het gegraasd wordt door een herkauwer, gaat alles door een fermentatievat voor het weer uitgepoept wordt. Dit werkt ook positief op het geheel. Tel daar alle insecten bij op die van het gepoep en gegraas profiteren en de beesten die de insecten weer opeten etc.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.478
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan