[...] het niezen, snotteren en kriebelen gebeurt alleen, als een pol door de neusbarrière is gekomen. En dat geldt voor alle allergieën. Ik eet nu al enige tijd zogenaamde oervoeding en wat blijkt? Die oervoeding zorgt ervoor dat mijn barrières goed werken! Dat betekent geen hooikoorts of kruisallergieën meer. Hoe geweldig is dat?!
Maar dat betekent ook dat wat ik voor de tijd van de oervoeding at, mijn barrières open zette voor ‘de vijand’ (de pol). En wat at ik? Een beetje de schijf van vijf. Veel brood en andere graanproducten, allerlei soorten bonen, veel (lees: heel veel) zuivel, aardappelen en suiker.
Het effect van oervoeding merkte ik al, voordat ik er de theorie achter kende. Granen, peulvruchten, en aardappelen bevatten stoffen (gluten, lectines en saponines) die de darmbarrière verhoogd doorlaatbaar maken. (4, 5, 6) En aangezien de toestand van de darmen voor een groot deel de toestand van de andere barrières bepaalt, zorgde ik met wat ik at dat mijn neusbarrières lek waren met jaarlijks een half jaar hooikoortsklachten tot gevolg.
Dus het is eigenlijk heel simpel. Eet gewoon geen dingen waar je darmbarrière lek van wordt. Maar aan de andere kant is het ook weer niet zo simpel. http://jenaidavanwijk.com/help-ik-heb-hooikoorts-wat-nu/