@Sampjes,
Op advies gebruik ik al een tijdje Quercetine maar dat helpt ook geen donder!
Quercetine is een van de natuurlijke middelen die WEL helpt! Het grote verschil met de reguliere medicijnen (h2 blokkers zoals Cetirizine) is dat het een tijdje duurt voordat Quercetine werkt. Bij sommige duurt het wel maanden voordat het volledig werkzaam is. En ook hier geldt, begin je januari al met quercetine dan heb je in het hooikoortsseizoen minder last. Maar goed, het blijft een natuurlijk middel. Je moet er niet van verwachten dat het grote hooikoortsaanvallen stopt, daar is het te licht voor.
Daarnaast, als je echt van de reguliere medicijnen af wilt, dan moet je je voeding ook zodanig aanpassen dat je in het hooikoortsseizoen geen voeding die hoog in histamine is tot je neemt, plus dat je bewust wordt van de kruisreacties (bijv. bij appels).
@Heksje,
Hooikoorts is een teken van oververmoeidheid. Dat houdt in dat je de bijnieren moet voeden om de symptomen te bestrijden.
Vergeet niet dat dit ook andersom geldt! Hooikoorts geeft veel vermoeidheid en daarnaast bij vele ook lusteloosheid. Dit komt omdat histamine een neurotransmitter is. Hoog histamine gehalte = laag serotonine gehalte! Hoog histamine gehalte is meer ontstekingen (cytokines die via mestcellen losgelaten worden) in het lichaam = meer vermoeidheid!
Kortom, ik denk dat er een kans is dat het niet aan pollen ligt. Verder blijf ik zeggen dat het een symptoom van vermoeidheid (of het geliefde woord op dit forum: bijnieruitputting) is.
Het hoeft niet altijd aan de pollen te liggen. Zo kunnen schimmelsporen of voeding die rijk is aan histamine ook hooikoortssymptomen triggeren. Daarnaast zijn er nog vele verschillende oorzaken van het openen van mestcellen in je lichaam (een mestcel bevat oa histamine) (denk aan stress, teveel beweging en meer).