Hulp met babyvoeding

• Onderwerp starter Onderwerp starter NMB
  • Startdatum Startdatum

NMB

New member
Beste mensen,

Na even getwijfeld te hebben heb ik toch maar besloten een topic
te openen over vragen over babyvoeding. Ik probeer nu al een paar
jaar volgens West. Price te eten (wat mij erg goed bevalt, eerst meer last
van migraines welke nu nagenoeg over zijn)

Nu is mijn prachtige zoon 16 september geboren en nu dus bijna 3 weken oud, ook
tijdens mijn zwangerschap zo veel mogelijk volgens de richtlijnen proberen te eten
(zuurdesem brood, rauwe melk enz) en hij werd geboren met een prachtige neus ;)
niemand snapte van wie hij die nou had, al wist ik beter natuurlijk.

Maar ik zou natuurlijk geen hulp topic openen als het helemaal goed liep, helaas
blijk ik te weinig borstvoeding te kunnen geven (en daar heb ik echt een paar dagen
stevig van gebaald) en staan wij momenteel noodgedwongen op flesvoeding, gelukkig heb
ik er een kunnen vinden zonder soja en met ´volle´melk (als ik mag geloven). ook omdat
ik er vanuit ging dat ik borstvoeding zou geven heb ik niet de benodigdheden in huis om
zelf een batch te maken via de baby formula. Gister ben ik wel naar boerderij de Haan
gereden om melk in te slaan en slagroom. Maar voorlopig kan ik het nog niet maken. Nu is mijn
vraag (omdat ik mijn kindje heel erg graag via deze wijze wil blijven voeden) of het mogelijk
is om bijv. een eet/theelepen (rauw)melkse slagroom door zijn voeding kan doen en/of
levertraan.

Ik heb ergens gelezen via voedingisgezondheid.nl dat er levertraan toegevoegd kon
worden staat mij nog bij , zijn er mensen met ervaring hiermee... Of is het toch echt
beter te wachten tot hij 3 maanden is.

Hopelijk willen en kunnen mensen mij hierbij helpen.

Met vriendelijke groet
Nienke

2 topics onder elkaar voor wat betreft baby voeding. Hopelijk kan Tanja jullie snel advies geven. Sterkte!!

ja ik zag het ook al, gelukkig is het niet willen eten bij mijn jongen het probleem niet ;) en we willen natuurlijk het beste voor ons kindje. daarom ben ik bij dat ik in ieder geval informatie op een forum als dit kan vragen.

Geef je nog wel borstvoeding? Ik zou dat zo veel mogelijk blijven doen. Misschien dat de hoeveelheid nog wel toeneemt ook. Verder bevat koemelk al voldoende vet, je hoeft daar geen slagroom aan toe te voegen. het caseïnegehalte is wel; wat aan de hoge kant in vergelijking met moedermelk, ook daarom eerst de borst, dan aanvullen met de fles. Melk is volledig voedsel voor baby's, daar hoeft niet bij, mits rauw. Het ergste dat je kan geven is gehomogeniseerde melk.

helaas is borstvoeding niet meer mogelijk, het is nu al zo ver terug gelopen dat er heel weinig uitkomt en de kleine is nu al gewend aan de fles, al wil hij nog wel eens zijn hoofdje draaien richting borst. Echt ik heb hiervan flink gebaald, veel overlegd met de kraamverzorgster. Het probleem is dat hij nu dus op de 'comerciele' voeding staat. Wel biologisch (maarja dan weet ik natuurlijk nog steeds niet of het grasgevoerd is of niet) en in ieder geval zonder soja en geen ellenlange ingrediënten lijst. Maar goed voel ik mij hier niet bij, daarom ben ik begonnen om de benodigdheden om zelf op basis van de rauwe melk baby formula bij elkaar te gaan verzamelen. Ook zal ik hierover in overleg moeten gaan met mijn vriend, we laten elkaar los in wat we eten, ik richt mij dus op de Weston Price manier, hij heeft hier helemaal niets mee, maar tijdens mijn zwangerschap heb ik mij aan mijn etenswijze gehouden. Helaas ben ik degene die straks weer aan het werk zal gaan en hij zal voornamelijk de zorg van ons kindje op zich nemen, dus hij zal dan diegene moeten zijn die deze voeding moet geven. Ik heb heb dus de
- (rauwe) melk
- room (slagroom?)
- collageen
- olijfolie en zonnebloemolie kan ik ook wel aan komen
- levertraan

ik mis dus nog
- edelgistvlokken
- lactose
- wei
- acerola poeder

Mocht het niet lukken begrijp ik hieruit dat ik beter kan wachten tot hij 3 maanden is en dan beginnen met levertraan ?

Waarom andere dingen dan melk? Het is compleet voedsel, voor baby's in de eerste plaats.
Zonnebloemolie al helemaal niet aan beginnen, dat is echt gif.Lactose en wei zijn delen van melk, hoeft niet, het zit al in melk. Melk dus!
Ik weet het, als ouder wil je alleen het beste voor je kind, maar dat is....Melk!

beetje laat, maar wie weet heb je er nog iets aan in de toekomst, Oxytocine heb je nodig om borstvoeding te geven, je baby geeft het ook aan jou via de huid. Wil je de borstvoeding op gang krijgen leg je baby bloot op je buik. En je voelt het gebeuren, je maakt borstvoeding aan. Vandaar in de begin uren na de geboorte, houd je kind bij je huid op huid.

Gerard
Misschien begrijp ik je niet maar bedoel je met melk, rauwe melk of ´gewoon´melk, ik heb deze formule via de weston price en voedingisgezondheid site dus dat leek mij wel een goede richtlijn om te volgen. Ik heb begrepen dat de collageen nodig is om het beter verteerbaar te maken voor een baby en de zonnebloemolie om toch omega 6 binnen te krijgen, er word gewaarschuwd dat je hier beter niet van kan afwijken?(van de formule)

tandenkiezen
Dit is wel gebeurd, direct na de geboorte is hij bloot tegen mij aan gelegd en heeft direct is gedronken. De eerste week is dit ook gelukt maar hij kwam niet genoeg aan, mijn vriend en ik gaven aan dat we het gevoel hadden dat er iets niet klopte, in de nachten bleef hij zowat krijsen van honger. Maar iedere keer uit de weegmomenten bleek hij wel aangekomen te zijn. Dus toen de optie gedaan deels borstvoeding en deels bijvoeden, tot een paar dagen terug had ik nog wel van die ´toeschiet´momenten. Maar ik kan merken dat het helemaal terug loopt nu, daarom nu de zoektocht naar een goede 2de optie. Als we weer voor een kindje zouden willen gaan zou ik indd zo weer proberen om toch voor borstvoeding te gaan, ergens blijf ik het gevoel houden dat het wel mogelijk geweest zou zijn.

de zonnebloemolie om toch omega 6 binnen te krijgen

Zit er in moedermelk veel omega 6? Volgens mij niet.
Ook al zegt de wapf dat het erin moet ik zou het niet doen.

http://raypeat.com/articles/articles/unsaturatedfats.shtml

Het is inderdaad wat de WAPF aanbeveelt. Ik ben het daar alleen niet mee eens :) Ik geloof niet meer in essentiële vetzuren. Daar is geen bewijs voor en het is zelfs zo dat ze heel moeilijk te vermijden zijn wat je ook eet.
Maar je moet natuurlijk doen wat jezelf het beste vindt. Ik was alleen even geschokt dat de WAPF zonnebloemolie aanbeveelt in voeding voor baby's.

Mothers whose breast milk contains more long-chain n-3 fatty acids are more likely to have allergic children (Stoney, et al., 2004). (And children whose mothers are allergic have higher levels of DHA and EPA in their tissues.) These associations aren't mentioned by the manufacturers who speak of those fats as essential.

When animals have been "deprived" of the EFA during gestation and nursing, and then given a standard diet, they develop larger bones, with a thicker cortex and more trabecular bone, both of which would suggest a lower level of stress. Many types of inflammation and stress are significantly reduced in "EFA deficient" animals. Inflammation caused by the injection of carrageenan is decreased, partly because of the absence of prostaglandins in these animals. The absence of the EFA protects against colitis and nephritis ( ). The kidneys are more effective in several ways in the deficient animals.

Ik stond er zelf ook erg van op te kijken. Zonnebloemolie is juist hetgeen wat ik vermijd. Maar is het dan mogelijk om rauwe melk/melk gewoon op te warmen (ik heb een flessenwarmer) en gewoon 'zo'te geven ?

Vooropgesteld dat ik geen expert ben op het gebied van hoe ideale babyvoeding moet worden samengesteld, wil ik hierbij wel aantekenen dat de WAPF hier gedegen onderzoek naar gedaan heeft en tot deze samenstelling is gekomen, incl. de koudgeperste zonnebloemolie. Ik zou hier dus niet mee gaan experimenteren en gewoon deze ingredienten in de juiste hoeveelheden gebruiken.

Mike

Daar ben ik het helemaal mee eens en ik ben ook allesbehalve een expert op het gebied van babyvoeding.
Dus de formule zal zeer zeker de gemiddelde samenstelling van moedermelk bevatten. En daarom zeker aan te bevelen zijn.
De hoeveelheid zonnebloemolie is ook vrij gering heb ik gezien.
Dus om op safe te spelen zou ik gewoon de formule volgen.
Ik vraag mij alleen af of de gemiddelde "normale" moedermelk niet (te) veel omega 6 bevat door de voeding van de moeder.

Zou ong een week op alleen rauwe melk wel kunnen ? Ik weet natuurlijk niet precies hoe lang het gaat duren voor ik de overige spullen binnen heb, deze zal ik via internet moeten bestellen. Of nog een week op de conmerciele voeding en dan pas over ? Het lijkt wel of hij het slechter op deze voeding gaat doen, misschien beeld ik mij dat ook wel in hoor.

Beste NMB,
de wapf heeft erg zijn best gedaan een goed recept te maken en ipv zoals sommige hier de ingrediënten afkraken is het beter de kwaliteit van de ingrediënten zo goed mogelijk te laten zijn.
Via voedingisgezondheid kun je aan een shoplijstje komen met waar het te kopen.
http://www.voedingisgezondheid.nl/Juiste_voeding_babyvoeding.html

jouw lijstje:
– (rauwe) melk
– room (slagroom?)-ja kies voor slagroom, persoonlijk vind ik de AH bio slagroom een gebruikersvriendelijk product, is wel meer bewerkt dan de ecoplaza versie
– collageen, je bedoelt gelatine, is in nl te koop (ik geloof great green flakes of zoiets) ik heb het gekocht bij iHerb
– olijfolie en zonnebloemolie kan ik ook wel aan komen (olijfolie kocht ik bij ecoplaza, de zonnebloemolie bij iherb, reden?, een beter gevoel)
– levertraan , +boterolie

ik mis dus nog
– edelgistvlokken, nee, niet de edelgist! Zie shoplijst voedingisgezondheid. Het verschil schijnt belangrijk te zijn!
– lactose, iherb
– wei, zelf gemaakt (bewerkelijk) en gekocht bij de kefirboerderij annahoeve. Later heb ik de wei eruit gegooid omdat de melk snel ging vlokken, maar toen was ze al een maand of 9 ? ofzo.
– acerola poeder, bij gezond en welwinkel gevraagd naar de beste kwaliteit. Duur, maar je doet er heel lang mee.
Ik mis in je lijst nog kokosolie en de speciale druppels probiotica. Deze zijn het duurste van alles, uiteindelijk heb ik dat ingrediënt ook geschrapt. Maar jouw wup is zo jong dat ik dat er wel bij zou doen. Alle ingrediënten staan niet voor niets op de lijst.

Wat je dus nodig hebt is een creditcard om te kunnen bestellen bij iHerb. Behalve dat dingen bij iHerb goedkoper zijn, kun je anders niet de lactose kopen bij. En de bezorging van hun is snel, zelfs sneller dat sommige NL-webwinkels. Wel staat hier nog een topic over douanekosten. Dan moet je dus bijbetalen voor je je pakket krijgt. Ik heb daar nooit last mee gehad, veiligheidshalve heb ik wel altijd kleinere bestellingen gedaan. Al denk ik achteraf dat als ik 1 keer heel veel bestelt had, de bespaarde verzendkosten dit gecompenseerd had.

Ik heb nog wel wat spullen over, lactose e.d. Je kan dit overkopen. Vraag dan aan Mike mijn emailadres.

en of je beter rauwe koemelk of poeder kunt geven totdat je zover bent? Mijn oma had geen melk en dus zijn alle kinderen noodgedwongen op de koemelk groot gebracht. Dat bracht toen de nodige problemen, maar niet bij alle kinderen.
Er zijn volkstammen die nu opgroeien met poedermelk en dat gaat bij de meeste kinderen gewoon goed! Het mag dan niet ideaal zijn, ze blijven wel in leven en ze worden er wel groot van!
Persoonlijk zou ik gewoon bij de ecoplaza een merk melkpoeder kopen waar jij het beste gevoel bij hebt. Want ook voor straks, als de eigen gemaakte voeding op is of de laatste fles valt en jij bent niet thuis of je bent ziek of wat dan ook, dan kun je je kind gewoon eten geven. Wees niet te panisch hierin.

Naief, ik ben erg blij dat je de moeite neemt om te reageren (de rest trouwens ook hoor) omdat je ervaring hebt in het maken van de formule en de benodigdheden. Ik ben ook van plan om indd alles aan de formule te voegen wat is beschreven en daar aan te houden. De creditcard heb ik dan weer niet maar ook dat moet goed komen, en dan bestellen. Nu staat hij ook op commerciele flesvoeding, dit zal hij dan even moeten blijven tot de spullen in huis zijn. Deze wil ik ook achter de hand houden voor de voorbeelden die je gaf, er is een keer wat op enz.

NMB, ik had ook te kort melk en ben al heel snel met bijvoeden begonnen en de 1e 4 maanden was dat ook uit een pak. Ik had ook geen creditcard (bleek dat ik hem gratis aan kun vragen bij mijn bank). En zag er tegenop.
De formule is goed te doen. Als je aan wei kan komen is dat wel makkelijker. Ik begreep dat niet alle soorten wei kunnen, ik dacht die van kaas niet. Ik weet het niet meer. Eigen gemaakte yoghurt uitlaten lekken (ik gebruikte een koffiefilter met een email schenkdinges) kan ook.

Heel eerlijk gezegd zie ik er ook wel een beetje tegenop, als ik de formule maar niet fout maak en rauwe melk aan zo'n kleintje nog geven vind ik wel een beetje eng. toch wel raar dat ik hier tijdens mijn zwangerschap geen last van had en hij is gezond en wel ter wereld gekomen. Van het lijstje heb ik nu aardig wat of het is in bestelling.

2 CUPS - Rauwe melk
Ligt al in de vriezer, en desnoods kan ik voor de eerste aantal keer verse halen.

1/4 CUP - Wei
Yoghurt is gehaald

4 Tablespoons (Eetlepels) - Lactose
Is in bestelling

1/4 Teaspoon (Theelepel) - Probiotica
Is in bestelling

2 Tablespoons (Eetlepels) - Room
Ik heb een halve liter fles ingevroren slagroom, van de Haan

1/2 Teaspoon (Theelepel) - Levertraan
Had ik al

1/4 Teaspoon (Theelepel) - Boterolie
Is op zich optioneel dus nog niets mee gedaan

1 Teaspoon (Theelepel) - Zonnebloemolie
Is gekocht

1 Teaspoon (Theelepel) - Olijfolie
Is gekocht (voor baby)

2 Teaspoons (Theelepels) - Kokosolie
Is gekocht (voor baby)

2 Teaspoons (Theelepels) - Nutritional Yeast
Is in bestelling

2 Teaspoons (Theelepels) - Gelatine
Had ik al

1/4 Teaspoon (Theelepel) - Acerola
MM toch moeilijker aan te komen dus nog niet binnen of besteld

1 - 7/8 CUP - Gefilterd water
We deden al geen kraanwater dus dat zit wel goed :)

En helaas zag ik dat de AH niet de maten in cups enz verkocht dus daar moet ik ook nog even naar op zoek.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.541
Leden
8.664
Nieuwste lid
pioenroos
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan