Ik voel me schuldig als ik slagroom drink

Quote:
Ikzelf heb de eerste 2 jaar van mijn WAPF-periode rondgelopen met 10 tot 15 kg meer dan wat ik voorheen had. Nu ben ik slank, maar goed doorvoed. Mijn lichaam legde eerst reserves aan, om tekorten weg te kunnen werken. Daar is het 2 jaar mee bezig geweest. Pas toen is het toegekomen aan het verbranden van vetten. Uit mijn voorbeeld blijkt wel dat het allemaal niet zo eenvoudig is als Gadsie hier stelt.

Hoi Mike,

Ik las ergens anders dat het twee jaar duurde voordat je weer vlees ging eten (nadat je je in voeding ging verdiepen). Zijn dat dezelfde twee jaar, of weer twee jaar daarvoor?

Gewoon nieuwsgierigheid hoor. Ik weet inmiddels dat dit een meerjaren/levenslang traject is :wink:

Overigens zijn er online ook nog een aantal dingen te vinden waarin je je negatief uitlaat over vlees eten. Vermoedelijk ook eerder in de chronologie. Maar misschien verwarrend voor mensen die niet het hele verhaal kennen?

@Gadsie, over dat schuldig voelen. De wereld is niet in kort tijdsbestek te veranderen. We blijven dus voorlopig in een omgeving waarin magere melk de norm is. Dit heeft ook voor ons een keer zijde. Na 6 weken heb ik al een aantal ongemakkelijke sociale situaties gehad door deze manier van eten en niet in de laatste plaats mijn kinderen. Dat is ook een gevolg van die verkeerde norm. :(

Quote:
Ik las ergens anders dat het twee jaar duurde voordat je weer vlees ging eten (nadat je je in voeding ging verdiepen). Zijn dat dezelfde twee jaar, of weer twee jaar daarvoor?

Ik heb het over de eerste 2 jaar dat ik WAPF ging eten. Daarvoor ben ik 19 jaar vegetarier geweest.

Quote:
Overigens zijn er online ook nog een aantal dingen te vinden waarin je je negatief uitlaat over vlees eten. Vermoedelijk ook eerder in de chronologie. Maar misschien verwarrend voor mensen die niet het hele verhaal kennen?

Ik heb me als vegetarier nooit negatief uitgelaten over vlees eten, maar heb wel beweerd dat je beter wit vlees (kip) kunt eten dan rood vlees. Nu zie ik dat precies andersom, ik wist gewoon te weinig van vlees omdat ik het zelf niet at. Dit zijn oude artikelen (2007-2009) die links en rechts rondcicruleren op het net en het is onbegonnen werk om dit allemaal te gaan opsporen en corrigeren. Voortschrijdend inzicht, zullen we maar zeggen!

Mike

Ok, dank je!

Je noemde ergens vlees een stimulerend middel. Verder was het geloof ik ook een site/stuk van Ron Fonteine die zich negatief uitliet over dierlijke vetten/eiwitten maar ook negatief over koolhydraten. Beetje in het midden dus.

Ik vertrouw graag op je huidige inzicht! :)

Quote:
Ikzelf heb de eerste 2 jaar van mijn WAPF-periode rondgelopen met 10 tot 15 kg meer dan wat ik voorheen had. Nu ben ik slank, maar goed doorvoed. Mijn lichaam legde eerst reserves aan, om tekorten weg te kunnen werken. Daar is het 2 jaar mee bezig geweest.

Sinds ik meer vetten eten merk ik dat ik aankom. Ik zit zeker nog niet op vetverbranding. Mijn inname van koolhydraten is vermoedelijk nog aan de te hoge kant. namelijk twee stevige speltzuurdesemboterhammen in de ochtend en soms vier boterhammen op een dag, verder eet ik elke dag quinoa of rijst. Ik durf niet drastisch terug te gaan met de koolhydraten in een keer. Maar goed, ik wordt nu voller en vandaag ben ik zelfs uit mijn jurk geschuurd terwijl ik aan het reizen was (fun). Alleen krijg ik nu ook vet op mijn rug boven de heupen. Nu ben ik wat bang dat ik straks een vreemd figuur krijg. Wat zijn jullie ideeen? Verder heb ik zoals ik eerder schreed na de eerste keer h2o2 mooie ontlasting gehad met groen slijm erop en daarna wit/gele ontlasting. Na twee druppels h2o2 merkte ik 's ochtens niks aan mijn ontlasting. Hoe kan dat? Kan het te maken hebben met dat ik nu ongesteld ben?

Ik vind die Elliot maar een creep,moet je geen ruzie mee krijgen :mrgreen:

Eli,

Zoals je eerder kon lezen schreef Mike:
Quote:
Dit is een volkomen achterhaald standpunt. Het menselijk lichaam is geen verbrandingsmotor, maar een complexe hormonale en alchemische 'fabriek'. Als je vetten verbrandt, kun je zoveel eten als je wilt, maar dan kom je er niet van aan. Suikers worden daarentegen omgezet in vet en deze zetten wel degelijk aan. Als je wilt aankomen, doe je er dus verstandig aan meer koolhydraten te eten.

en later nog:
Quote:
Dus ieder persoon zou in theorie 10000 calorieen aan boter kunnen eten zonder aan te komen?

Ligt eraan of die 1000 calorieen ook daadwerkelijk verbrand worden. Hier op dit forum is wel duidelijk geworden dat menigeen de grootste moeite heeft om vetten te verbranden a.g.v. een verzwakte lever-, galblaas- en alvleesklierfunctie en chronische stress, waardoor het lichaam eiwitten omzet in glucose en je alsnog een suikerverbrander blijft.

Dus als je wel aankomt van vetten dan kun je ze niet op de juiste wijze verteren door een verzwakte spijsvertering en chronische stress.

Lia

Lijd dus heel erg aan het 'door de bomen het bos niet meer zien' -syndroom. :-)

Ik concludeer nu dat ik aan mijn verzwakte spijsvertering moet werken.

Want ik verbrand dus geen (reeds in mijn lichaam aanwezig )vet, althans dat zou ik toch moeten merken, of niet?

Ik ben bezig vanaf 1 februari.

Ik gebruik sole, moet ik misschien opvoeren. hoeveel per dag?

ik slik 300mg Adrenal, wat kan ik nog voor mijn bijnieren doen?

En de lever, ik heb geen idee wat ik voor de lever kan doen.

Misschien kan iemand zijn licht laten schijnen op wat ik zo al eet.

1 sneetje speltdesembrood met roomboter en kaas (per dag)

yoghurtsmoothie a la mike, vaak met wat meer eieren.

soep van beestenbotten en veel vlees en soepgroenten.

rundvlees gebakken in kokosolie en boter (soms als bief soms als stoofschotel o.i.d.)

kip (in mindere mate)

rauwe melk

thee met melk en kokosolie

muffin van amandelmeel-kokosmeel-ei-kokosmelk-honing-cacao (1à2 per dag)

eieren

aan supplementen:

zoals al gezegd adrenal

rhodiola

msm

5htp

wat kan beter??

Eli,

Zoals je eerder kon lezen schreef Mike:

Dit is een volkomen achterhaald standpunt. Het menselijk lichaam is geen verbrandingsmotor, maar een complexe hormonale en alchemische 'fabriek'. Als je vetten verbrandt, kun je zoveel eten als je wilt, maar dan kom je er niet van aan. Suikers worden daarentegen omgezet in vet en deze zetten wel degelijk aan. Als je wilt aankomen, doe je er dus verstandig aan meer koolhydraten te eten.

en later nog:

Dus ieder persoon zou in theorie 10000 calorieen aan boter kunnen eten zonder aan te komen?

Ligt eraan of die 1000 calorieen ook daadwerkelijk verbrand worden. Hier op dit forum is wel duidelijk geworden dat menigeen de grootste moeite heeft om vetten te verbranden a.g.v. een verzwakte lever-, galblaas- en alvleesklierfunctie en chronische stress, waardoor het lichaam eiwitten omzet in glucose en je alsnog een suikerverbrander blijft.

Dus als je wel aankomt van vetten dan kun je ze niet op de juiste wijze verteren door een verzwakte spijsvertering en chronische stress.

Lia

Lia,

Ik vroeg het eigenlijk naar aanleiding van dat Gadsie specifiek slagroom noemde om aan te komen, want slagroom is vet en boter is vet, waarom dan niet meer boter eten als je wil aankomen? Ik dacht dus dat slagroom misschien wel iets 'speciaals'had ofzo

Heb je wel eens een botersaus gemaakt Gadsie? Heerlijk en zo krijg je makkelijk een heleboel boter binnen. Ik zal het recept van Mike ff opzoeken.

Quote:
Ik heb een goed hamburgerrecept. Werkt ook met worstjes.

De Engelsen eten graag relish bij hun vlees. Dit is een dikkige, zoetzure saus, vaak gebaseerd op uien. Deze relish kun je natuurlijk apart maken, maar ik bereid graag mijn hamburgers en relish kant en klaar in 1 pan (ben een groot voorstander van alles in 1 pan!). Ga als volgt te werk:

Doe een flinke klont roomboter in een gietijzeren braadpan (1/4 tot 1/2 pak boter), de relish moet nl. flink romig zijn. Voeg hier in ringen gesneden uien aan toe (2-3 uien, afhankelijk van hun grootte), in kleine stukken gesneden mag ook. Voeg hier de hamburgers (of worstjes) aan toe. Zorg ervoor dat de boter niet bruin wordt door een flinke scheut rode wijnazijn toe te voegen en daarna 1 of meerdere kopjes water. De bedoeling is dat de hamburgers (of worstjes) gekookt worden in de saus en niet gebakken, dus ze moeten letterlijk zwemmen in de relish. Dit betekent dat de uien ook niet bruingebakken hoeven te worden, ook zij zwemmen in de saus en koken gaar.

Voeg nu naar smaak versgemalen zwarte peper toe (ik houd wel van pittig, dus ik voeg minimaal een theelepel zwarte peper toe, die ik zelf maal in een vijzel). Voeg vervolgens naar smaak Keltisch zeezout toe (ik houd wel van zout, dus er gaat bij mij opnieuw minimaal een theelepel zout in). Het zout hoeft niet gemalen te worden, want het lost uit zichzelf op in de saus. Voeg vervolgens Billington's suiker toe (palmsuiker of kokosbloesemsuiker is ook prima), maar wees voorzichtig en proef voortdurend! Wat je wil is een perfecte combinatie tussen zuur, zout en zoet. Dus smelt de suiker in de relish en proef, net zo lang tot je die perfecte combinatie hebt. Voeg ten slotte 1-2 teentjes versgeperste knoflook (ik vermaal de knoflook in een vijzel) toe. De knoflook geeft een romige smaak aan het geheel, maar zonder knoflook smaakt het ook prima.

De saus (die op middelhoog vuur staat) zal snel gaan indikken, maar dan is je vlees wellicht nog niet gaar (als je echt vlees gebruikt heeft het zeker wel een half uur, soms 3 kwartier) nodig om te garen). Dus regelmatig kopjes water toevoegen en je hamburgers (of worstjes) regelmatig omdraaien in de saus. Als het vlees goed is, stop je met water toevoegen en laat je de relish indikken. Je kunt dan zelf kiezen wanneer je het vuur uitzet. Je kunt de relish zo ver in laten dikken tot deze gaat karameliseren, of iets eerder stoppen, waardoor je meer een soort dikke jus krijgt.

De hamburgers (of worstjes) en de relish krijgen door deze bereidingswijze een smaakuitwisseling, waarbij het vlees in de relish gaat zitten en de relish in het vlees (wat is er toch met die magische combinatie van vlees en uien?). Je schept dan de hamburgers (of worstjes) uit de pan en dient deze op met een beetje relish (saus met uien). De rest van de pan zet je op tafel, zodat iedereen naar hartelust relish kan bijscheppen (en geloof me, die pan gaat leeg!). Het is supersimpel om te maken en ik beschouw het vaak als een volledige middag- of avondmaaltijd. Smakelijk!

Mike

Het is sowieso een heerlijk recept vind ik maar zo kan je ook nog makkelijk je vlees wat "opvetten".

Inplaats van water gebruik ik vaak wat bottenbouillon zodat ik daar ook weer wat van binnen krijg.

Het staat nu bij mij te pruttelen. Wat ruikt t overheerlijk zeg! Heb de afzuigkap uit gelaten, zo lekker ruikt t! En de smaak, veel beter dan dat ik had gedacht. Ik heb het nog niet gegeten, maar weet nu al, die houden we erin!

Het was super lekker! Vandaag een dunnere saus, morgen kook ik m met opwarmen verder in.

... En vandaag staat 'ie bij mij op het vuur. Het heeft vooralsnog weinig weg van saus, maar dat komt hopelijk nog wel. En anders is het duidelijk dat ik géén keukenprinses ben :P

Ik ben ook geen keukenprinses! En daarom zo blij met dit gerecht, want het is echt super makkelijk. Ik ga zometeen kijken of ik de saus kan laten karameliseren. Geen idee of me dat gaat lukken.... Oppassen dat de boel niet droogkookt Pinklady! Want dat kan opeens best snel gaan. Achter de computer weg en achter t fornuis :D

Haha, het duurt nog wel even voor de boel droogkookt, hoor ;) Heb er behoorlijk veel water bij gedaan, volgens mij :P

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan