De laatste paar keer heb ik een
sole van keltisch zeezout bij het brood bakken gebruikt in plaats van de
kristallen. Iedere keer als ik brood bak doe ik weer een bepaald experiment en hou ik bij welke hoeveelheden ik van alles heb gebruikt. Zo probeer ik het ideale recepten voor mezelf te vinden. Vind ik gewoon leuk om te onderzoeken.
Ik heb gelezen en van Mike gehoord dat in water
maximaal 26% keltisch zeezout kan oplossen. Ik heb dus bijvoorbeeld voor 15 gram zeezout 60 gram sole gebruikt. Echter, keer op keer was mijn brood te zout van smaak als ik sole gebruikte, terwijl de equivalente dosis aan kristallen qua smaak precies goed was. Dit kan niet aan die 1% liggen, er is een duidelijk smaakverschil.
Ik heb de proef op de som gedaan en heb 15 gram in 45 gram water opgelost om 60 gram te krijgen. Natuurlijk loste al het zout op en er zou nog een beetje meer extra opgelost moeten kunnen worden ook. Ik heb dus een gram extra zout erin gedaan en een dag of langer gewacht totdat deze ook helemaal opgelost was. Dit heb ik 2x zo herhaald, dus in totaal heb ik 18 gram aan het water toegevoegd. Pas bij de laatste gram zijn er minuscule kruimeltjes blijven liggen die misschien nog zout zouden kunnen zijn, maar dit weet ik niet eens zeker. Anyway, ik zit nu al aan de 30%. Ik heb vandaag een 4e extra gram toegevoegd om te kijken of hier nog veel van oplost.
Nu vraag ik me af. Klopt die 26% wel? Hoe kan mijn experiment dan zo verschillen met die 26%? Komt dit door het vocht in het zout? Door de kleimineralen die ook gewicht hebben en misschien niet meegerekend worden bij de 26%? Of komt het dat 60 gram sole niet gelijk is aan 60 ml water, vanwege een verschil in soortelijke massa of zoiets?
Ik heb
Wikipedia er eens op nageslagen:
Quote:
Een verzadigde zoutoplossing heeft een bevriezingspunt van -21°C, een kookpunt van 108°C en bevat
356 g NaCl per liter bij een temperatuur van 0°C (359 g/l bij 25°C).
Volgens Wikipedia zou er dus minstens
35% zout op te lossen moeten zijn in water. Dat is 350 gram op een liter water en wellicht nog meer omdat er ook vocht en kleideeltjes in Keltisch zeezout zitten.
Op de site van
de Zoutkamer spreken ze ook over dit percentage van 35%.
Ach ja, je kunt je maar ergens mee bezig houden he...