Kinderen

Iklustvet

New member
Ik heb wat vragen specifiek over kinderen. De jongste is 1 jaar en 4 maand en zij eet heel graag bottenbouillon of soep die ik daar mee maak. Ze drinkt bij mij dat gaat ook goed, verder eet ze graag vlees (vlees uit de slowcooker is ze gek op), groenten moet ze niks van weten, fruit eet ze ook graag. Ik heb mijn kinderen nooit gevoerd, ze hebben altijd stukken gekregen en met ons meegegeten.

Mijn zoon van bijna 4 dat is een ander verhaal. Wat hij het liefste eet is fruit en koolhydraten, pasta vooral, en pannenkoeken. Ik heb me weer wat verder ingelezen (kom van paleo) en wil nu minderen met fruit maar wat in godsnaam geef ik hem in de plaats. Hij at graag soep met gehaktballen (ook smorgens) maar van de ene op de andere dag zit hij er van te gruwen en wil geen hap meer eten. Gisteren had ik komkommer (dat is de enige groente die hij eet buiten erwten en tomaten) met basmatirijst gekookt in bone broth van kip, en wat stukjes kip. Hij heeft alleen de komkommer geten. Verder eet hij wel graag eieren met spek, en olijven. Smorgens krijgt hij twee zuurdesemspeldboterhammetjes met een cm dikke laag grasroomboter er op. Het liefst zou hij de hele dag brood eten. Yoghurt eet hij ook graag, met een beetje slagroom. Ik zou heel graag zelf yoghurt maken van rauwe melk maar ik woon in Belgisch Limburg en ik heb nog geen biologisch bedrijf gevonden waar ik rauwe melk kan kopen. Ik woon tussen de boeren maar die koeien komen zelfs in de zomer niet op het land! Ik zal er ver voor moeten rijden en dan invriezen.

Hebben jullie tips hoe ik mijn zoon van het fruit en de kh af krijg. Het lastige is dat hij naar school gaat en ze bakken daar al eens pannenkoeken in de klas, of een ´gezonde´ taart. Ze krijgen tractaties, na het zwemmen een koek, het is altijd rotzooi maar de trek blijft daardoor wel in stand. Ze krijgen op school ook twee keer per dag fruit/groente.

Als ik hem zou laten kiezen zou hij smorgens brood eten, smiddags pannenkoeken en savonds spaghetti :-/

Verder neemt hij een keer per dag visolie (met aardbeismaak, ik heb ook een gewone vitaminepil voor kinderen maar die vindt hij niet lekker en die eet hij dus niet).

Vanaf welke leeftijd raden jullie sole aan?

Sole kun je gewoon in het water doen, denk niet dat daar een leeftijd aan verbonden is.

Maar begin rustig aan, als je het gelijk al te zout maakt zal hij het niet lusten, ben je terug bij af.

Een heel klein beetje in een glas water zodat je het bijna niet proeft, en dan langzaam aan steeds ietsje meer.

Heb je al eens een lekkere yoghurtsmoothie geprobeerd?

Dan niet met alle kruiden erin maar kindvriendelijk: yoghurt, (als hij niet kijkt) een rauw ei, kaneel, honing,

Je kunt hem er ook bij betrekken bij het smoothie maken. Vindt-ie misschien wel leuk.

Hij lust graag eieren met spek, nou lekker laten eten, ook als hij dat veel wil eten.

Als hij goede vetten eet krijgt hij vanzelf minder trek in tussendoortjes zoals fruit.

En hopelijk kun je rauwe melk krijgen, dat zal hij vast lekker vinden.

Het hoeft niet perse biologisch te zijn. Gewoon veel vragen stellen aan een boer als je er eentje vind die je wel wat lijkt.

Niet de boer dan he (die je wel wat lijkt, of het moet een lekker ding zijn 8) ).

Wij halen ook melk bij een boer die niet biologisch is maar die wel goed bezig is.

Lia

Sole is niet aan leeftijd gebonden, ik ken persoonlijk een klein kind dat hier gek op is en al van baby af aan Sole drinkt. Evt. kun je de smaak van Sole verdoezelen door dit toe te voegen aan sinaasappelsap of appelsap. Ik weet het, vloeibare fructose, maar je moet ergens een begin maken met hem, nietwaar? Wat de Sole doet is het fungeert als smaakversterk, waardoor de smaak van het vruchtensap intenser wordt, je proeft het dus niet als zout.

Verder ben ik het met Poekie eens: ga uit van de dingen die hij in ieder geval nog wel lust en niet van wat hij niet lust. Geef hem daar zoveel mogelijk van en hij raakt zo verzadigd dat zijn honger naar koolhydraten vanzelf zal overgaan. Honger naar kh = gebrek aan verzadiging. Koolhydraten zijn 'aanmaakhout' en je hebt heel veel aanmaakhout nodig om het dagelijkse vuurtje brandend te houden. De natuur heeft nooit bedoeld dat we afhankelijk zijn van onze eigen bloedsuiker als energiebron, dat is veel te vluchtig. Vetten en eiwitten verzadigen, dus geef zoveel mogelijk vetrijke en eiwitrijke voeding die hij wel binnen krijgt.

Mike

Echt fijn dat jullie zo meedenken! Bedankt!

Zou het niet kunnen dat door het zoutgehalte in sole de nieren van kleine kinderen toch te zwaar belast worden?

Fruitsap krijgt hij niet, hij drinkt water, of water met koolzuur (ziet hij van papa), op school krijgen ze van de school bij het eten aangelengde diksap maar thuis komt het er niet in.

Ja het is waar, denken vanuit de mogelijkheden niet vanuit de moeilijkheden, fijn dat ik daar even aan herinnerd word.

Ik kan kiezen uit volle bioyoghurt uit de natuurwinkel (met mager melkpoeder, dus echt goede yoghurt zal dit wel niet zijn, wel duur!) en de meter melk, bio, wel gepasteuriseerd maar niet gehomogeniseerd. Blijft volgens het pak 3 dagen goed in praktijk veel langer.

Dan kan ik wel op zoek gaan naar een niet bioboer in de omgeving maar wat zou dan beter zijn, rauwe niet bio melk of die De meter melk? De boeren hier in de omgeving injecteren de mest, geven brokken, er staan hier geen koeien buiten. Wanneer is een boer goed genoeg bezig..

Quote:
Zou het niet kunnen dat door het zoutgehalte in sole de nieren van kleine kinderen toch te zwaar belast worden?

Niet van ongeraffineerd keltisch zeezout. Van gewoon keuken (wit) zout zou ik dat wel kunnen denken, een overbelasting van de nieren.

het juiste zout voegt alleen goede dingen toe.

Quote:
of water met koolzuur (ziet hij van papa)

Misschien dat hier voor papa een schone taak ligt, een goed voorbeeld geven?

Een boer is goed bezig als de koeien het grootste deel van het jaar buiten lopen en in de winter grasgevoerd zijn.

Als hij geen pesticiden op de landerijen gebruikt.

Het allermooiste is als ze bovengronds uit mogen rijden maar dat is zelfs in het biologische wereldje geen gemeengoed.

Het lijkt mij dat er bij jou in de buurt toch wel een boer is waar je je rauwe melk kunt kopen?

Kun je niet een oproepje in een dorpsblad/krantje zetten?

'Vrouw zoekt boer met gezonde grasgevoerde koeien'.

Moet je erbij zetten dat het alleen voor de melk is hoor, anders zit je straks zomaar aan een boer vast. En je bent al voorzien lees ik.

Ik zou dan die rauwe melk (ondanks niet biologisch) prefereren boven een gepasteuriseerd product.

En bovendien kun je er dan ook nog zelf yoghurt en kefir van maken.

Lia

Quote:
Ik zou dan die rauwe melk (ondanks niet biologisch) prefereren boven een gepasteuriseerd product.

Ik niet. De kans is erg groot dat die rauwe melk boordevol ziektekiemen zit. De WAPF adviseert ook biologisch-dynamische gepasteuriseerde, niet gehomogeniseerde volle melk bij gebrek aan een goede bron van rauwe melk.

Mike

Ik bedoel ook niet dat je het van elke boer koopt.

Wij halen ook melk, kaas en roomboter bij een (niet biologische) boer waarvan ik weet dat de koeien grasgevoerd zijn, zomers en 's winters.

Je proeft gewoon aan de producten dat het goed zit.

En zoals je weet zijn Paul en Ilse Blokker ook niet biologisch maar wel goed bezig.

Lia

Maar dat is niet de situatie waarin Iklustvet zich bevindt:

Quote:
De boeren hier in de omgeving injecteren de mest, geven brokken, er staan hier geen koeien buiten.

Mike

Hoi ik lustvet!

Mijn jongste van de 4 is ook 1 jaar en 4 maanden,zij lust ook alles.Behalve fruit,dat vindt ze niks.Maar dat vind ik ook niet belangrijk.

dan kan ik ook heerlijk het consultatiebureau stangen als ik er dinsdag weer heen ga.Met niet inenten en geen fruit eten haha.

dan nog een dochter van 4 en die lust echt bijna niets.Dat is iedere dag weer een zorg.Ik zou willen dat ze yoghurt en eieren zou eten.

Nog 2 jongens van 7 en 10 jaar en die lusten wel redelijk veel.

Lia,ik haal melk hier 1 km vandaan,kan ff niet op hun naam komen,maar je weet wel welke ik bedoel.vlakbij de stoplichten.Die koeien staan altijd buiten als het kan,nu dus niet maar dan krijgen ze kuilgras en wat bix bijgevoerd ze krijgen geen mais en granen ook wordt er niet preventief antibiotica gegeven,en als dat wel gebeurd worden ze apart gezet en niet gemolken uiteraard.Zij maakt ook zelf roomboter die je kunt kopen,ziet heel erg geel.

Groetjes Danielle

Nee, die melk van hier uit de buurt, ik ben er redelijk zeker van dat de gemiddelde boer hier kwistig is met antibiotica en niet erg idealistisch is. Ik wil niet alle boeren over een kam scheren maar die ene idealist gaan zoeken daar heb ik het geduld niet voor. Ik zit er ook niks mee in om een eindje te rijden, voor vlees rijd ik ook 45 min (veeakker) maar als je rauwe melk invriest blijft er dan nog wat van over? Is dan de biomelk uit de winkel niet even goed/slecht? Ik weet dat als je borstvoeding invriest het er niet lekkerder op wordt. Die demeter melk heb ik al ingevroren en dat verandert neit, maar die is wel gepasteuriseerd.

Poekie, wat betreft het bruiswater. Als het aan mijn man lag dronk hij fruitsap en cola light, dus wat hem betreft geeft hij een heel goed voorbeeld :-)

Over boter, ik koop altijd grasboter http://www.zuiverzuivel.nl/producten/boter/grasboter-pakje-250-g.aspx in de natuurwinkel, 3 euro per pakje en ik vind eigenlijk niet dat ie erg geel ziet.

Sorry Mike je kunt dan wel van heel dingen verstand hebben maar van melkkoeien houden en wat er gevoerd wordt heb je echt geen kaas van gegeten.En dan kom je ook nog met het verhaal dat niet biologische melk boordevol ziekte kiemen zit slaat echt alles.Ik durf de stelling wel aan dat biologishe melk gemiddeld een hoger celgetal hebben dan niet bio. Sorry hoor maar als je ergens geen verstand van hebt geeft niet maar doe dan niet alsof en zeg dan gewoon ik weet het niet.

Ze hebben bij de Lidl ook bio roomboter en die ziet nog bleker dan hun gewone roomboter.Maar zegt biologisch dan ook dat het grasgevoerd(waar de gele kleur vandaan komt) is,het kan ook melk zijn van biologische graangevoerde koeien.Of heb ik het mis?

Hoe zit het dan? Ik heb ook altijd gehoord dat in de gemiddelde melk een vingerhoedje pus zit per liter, dat zijn toch ziektekiemen? Een koe die preventief antibiotica krijgt krijgt dit toch omdat ze anders uitbraken doet van het een of ander? toch niet omdat ze zo gezond is?

Danielle,

Ik weet welke boer je bedoelt, die koeien hebben wel hoorns. Ik kan er niet over oordelen, ben er nog nooit geweest. Maar het is idd wel belangrijk dat ze grasgevoerd zijn en buiten lopen (als dat kan).

Lia

Quote:
Sorry Mike je kunt dan wel van heel dingen verstand hebben maar van melkkoeien houden en wat er gevoerd wordt heb je echt geen kaas van gegeten.En dan kom je ook nog met het verhaal dat niet biologische melk boordevol ziekte kiemen zit slaat echt alles.Ik durf de stelling wel aan dat biologishe melk gemiddeld een hoger celgetal hebben dan niet bio. Sorry hoor maar als je ergens geen verstand van hebt geeft niet maar doe dan niet alsof en zeg dan gewoon ik weet het niet.

Ben je soms zelf veehouder dat je zo reageert? Je mist een belangrijke nuance. Ik stel nl. helemaal niet heel zwart-wit dat niet-biologische melk per definitie slechter of ziekmakender is, dat is een zwart-wit interpretatie van jouzelf.

Poekie noemt een mooi voorbeeld: Paul en Ilse Blokker in Midwoud, www.natuurlijkvoedsel.nl. Deze mensen beschikken over 10 keer meer visie dan menige biologische of biologisch-dynamische boer en hun kwaliteit overstijgt dan ook bio in ruime mate. Sterker nog, door het bio-keurmerk voelen ze zich heel erg beperkt in het uitoefenen van hun visie, aangezien de SKAL-richtlijnen nogal spartaans zijn (op een verkeerde manier) en daarom kiezen ze daar niet voor. Ik kan daar alleen maar het grootst mogelijke respect voor opbrengen.

Het zal je misschien vreemd in de oren klinken, maar ik vind biologisch en biologisch-dynamisch in deze tijd eigenlijk achterhaald. Het werkte in de jaren '70 en '80 als alternatief voor gangbare landbouw en veehouderij, maar nu moeten we verder evolueren en ons niet laten inperken door restrictieve SKAL-richtlijnen.

Ik lig vanwege deze visie overigens erg goed bij boeren die verder kijken dan hun neus lang is, regulier of niet. Om die reden kom ik ook zeer regelmatig bij boeren en er zijn zelfs boeren die mij regelmatig raadplegen over wat ze hun dieren het beste kunnen (bij)voeren en hoe ze hun bodem het best kunnen behandelen. Nogmaals, hier behoren ook niet-biologische boeren toe. Kennelijk hebben deze boeren, in tegenstelling tot jou, het idee dat ik er wel degelijk iets vanaf weet.

Dus niet van die lange tenen, daar heb ik je al eerder op betrapt. Mijn geduld met negatievelingen hier begint een beetje op te raken en daar mag jij jezelf ook toe rekenen. Als je goed had gelezen, ging het mij specifiek over de niet-biologische boeren waar Ikwilvet het over had, nl. boeren die antibiotica gebruiken, hun koeien zelfs in het weideseizoen binnen houden en verkeerd voer geven. Melk van deze koeien zou ik persoonljk niet vertrouwen.

Mike

Daniellemv4 Grasboter hoort van koeien te zijn die gras gegeten hebben en niks anders. Gewone roomboter is van koeien die van alles gegeten hebben. Normaal moet grasboter beter zijn, en ook geler. Een koe hoort gras te eten, als ze ook maar een klein beetje ander voer krijgen verandert de samenstelling van melk en vlees ongunstig.

Mike
Quote:

Ik bedoelde ook niet van de melk van die boeren waar iklustvet het over heeft maar over de boer die ze misschien ooit gaat vinden.

Ook als die dan niet biologisch is, maar wel goed bezig is, zou ik die melk prefereren boven de gepasteuriseerde versie.

Verder zijn we aardig met elkaar eens hoor. :lol:

Paul en Ilse Blokker hebben naast www.natuurlijkvoedsel.nl ook nog een site: www.kefirboerderij-annahoeve.nl

Lia

@Ik lust vet

Dat is waar dat grasboter van gras hoort te zijn,ik was in de war met biologische boter.

Mike, ik ben helemaal niet negatief maar ik heb een bijzondere hekel aan mensen die denken dat ze overal verstand van hebben, en hun mening dan ook altijd ventileren als de waarheid en de enige waarheid. Ik zou het dan ook heel netjes vinden als je zulke stellingen dan ook begint met, ik vind,ipv je mening ventileren als de enige echte waarheid.Ik wil je dan ook een keer uitnodigen om van persoon tot persoon eens even uit te leggen hoe het echt zit als jij je daar voor open wilt stellen en niet van de zijlijn zomaar van alles roepen zonder dat je echt weet hoe het zit .

Gert.

Ik zou het zeer op prijs stellen als je mij niet gaat vertellen hoe ik me moet uitdrukken. Daar heb ik nl. een gruwelijke hekel aan. Dit is MIJN forum en ik uit me zoals ik wil. Als je daar een probleem mee hebt, moet je ophoepelen.

Ik zie trouwens bij de info die je hebt achtergelaten bij het inschrijven dat je inderdaad melkveehouder bent. Ik kan je niet volgen, want ik ben juist zeer op de hand van melkveehouders!

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan