Wat ik vreemd vond was dat hij de suggestie wekte dat ik categorisch stelde dat alle melk van niet-biologische koeien per definitie ziekmakend zou zijn. Dat heb ik nooit beweerd! Als ik inderdaad een dergelijke kortzichtige mening was toegedaan, had hij alle recht van spreken gehad, want dan presenteer ik inderdaad mijn mening als de enige, echte waarheid. Als het om de discussie wel of niet biologisch gaat, probeer ik juist zoveel mogelijk het grijze gebied tussen zwart en wit te belichten.
Poekie, jij weet als geen ander dat ik met deze visie de allereerste keer dat jij en Co een lezing voor mij organiseerden in de problemen kwam met een dame die tot de allereerste voorvechters behoorde van de biologisch-dynamische beweging hier in Nederland. Heel begrijpelijk, als je bedenkt hoe deze mensen hebben moeten vechten tegen de bierkaai en heel lang zijn weggezet door de samenleving als 'geitenwollensokkentypes'.
Door het gevecht dat ze hebben moeten leveren, zijn ze echter helaas nogal dogmatisch geworden en weigeren ze in te zien dat de huidige standaard voor 'biologisch' en zelfs bd zachtjes aan alsmaar verwatert en dat we nu biologische varianten van supermarktproducten hebben als chips (met gistextract!) en koekjes en zelfs tegenwoordig al frisdrank en energy-drankjes. Vandaar dat ik vaak zeg: dan krijg je dus biologische diabetes of biologische kanker. Om maar te zwijgen over de sojaproducten die in die kringen zo populair zijn en het daaraan verbonden vegetarisme. Waarmee eens te meer is aangetoond dat ook de alternatieve wereld bol staat van de mythes. En laat ik daar nu net een punt van hebben gemaakt om deze door te prikken...
Ik denk dat hij vooral een probleem heeft met mijn standpunt over antibioticagebruik. Vier maanden geleden schreef hij:
Quote:
Bij biologische boeren mag minder antibiotica gebruikt worden dus is het gehalte aan cellen meestal hoger als bij gangbaar.
Ook hier wordt weer een mythe verkondigd, nl. antibiotica is noodzakelijk om het aantal ziektekiemen in melk terug te dringen. De mens is al zo'n 10.000 jaar veehouder. Waar haalden die boeren vroeger antibiotica vandaan om melk ziektevrij te houden? En hoe slim is het om de darmflora te verstoren van dieren die met maar liefst 4 magen afhankelijk zijn van een zeer delicate balans van fermentatiebacterien om van gras en andere planten melk te maken?
In
deze aflevering van het programma 10 X beter over zout is een van de boeren aan het woord die ik heb geadviseerd, Rijkert Blokhuis in Zeewolde (vanaf ong. 3:40). Rijkert is een
gangbare melkveehouder, die maar 1 verandering heeft aangebracht, nl. toevoeging van Keltisch zeezout aan het voer van zijn koeien. Binnen slechts 2 jaar tijd heeft hij hierdoor zijn antibioticagebruik voor de koeien terug weten te brengen met maar liefst 96 procent, zoals hij ook in dit programma vertelt! Hoezo weet ik als 'stadse' niet waar ik over praat?
Hij zit overduidelijk in een dualiteit van gangbaar vs. biologich. Ik niet, ik zoek de middenweg en probeer een nieuwe standaard te bewerkstelligen die zowel gangbaar als biologisch ver overstijgt. Om die reden heb ik ook zoveel respect voor het baanbrekende werk dat Paul en Ilse Blokker verrichten, zij zijn een lichtend voorbeeld voor zowel reguliere als alternatieve melkveehouders!
Mike