Kinderen

Ik dacht dat dit het Weston Price Forum was en niet het Mike Donkers forum.Ik wist niet dat mensen die zo gezond eten het toch nog zo in hun bol kan schieten.Sorry ik heb me blijkbaar vergist in wat voor forum dit is . Grootheidswaanzin hou ik niet van .

Het is inderdaad het Weston Price-forum en het is MIJN initiatief. Ik heb het gehad met je, je bent geblokkeerd. Na die 'fruitcake' Ghee heb ik nog maar weinig geduld met negatievelingen. Daar houd ik nl. ook niet van.

Mike

Ik zit eens even dit allemaal te lezen en dan reist bij mij toch eigenlijk wel de vraag; wie is eigenlijk de baas van deze site. Ik heb het idee dat er hier iemand is die niet tegen kritiek kan. Ze zeggen wel eens schoenmaker hou je bij je leest. Een boer heeft verstand van boeren een schilder weer van zijn vak. Nu heb ik het idee dat er iemand is die denkt het allemaal te weten, knap hoor. Ik wil meegeven mensen slik niet alles voor zoete koek. Het is toch neem ik aan de bedoeling van zo'n forum om te reageren als blijk dat het niet klopt en het heel anders in elkaar steekt. Kom op zeg, dult kritiek! We zijn neem ik aan toch allemaal volwassen mensen hier. Je heb niet alle wijsheden in pacht!

Vind het echt jammer. Heb nu het gevoel dat mensen gehersenspoelt worden. En het alleen haleluja mag zijn en amen maar heb je beetje kritiek of is je mening anders gedeeld wordt je er al geknikkerd. Dacht dat we in een land leven met vrijheid van meningsuiting. Dit wilde ik toch graag even kwijt

Hij reageerde op deze opmerking van mij:

Quote:
De kans is erg groot dat die rauwe melk boordevol ziektekiemen zit. De WAPF adviseert ook biologisch-dynamische gepasteuriseerde, niet gehomogeniseerde volle melk bij gebrek aan een goede bron van rauwe melk.

Ik probeerde het later nog te nuanceren in deze post:

https://www.fatsforum.nl/topic/kinderen#post-34440

Waarin ik schreef:

Quote:
Als je goed had gelezen, ging het mij specifiek over de niet-biologische boeren waar Ikwilvet het over had, nl. boeren die antibiotica gebruiken, hun koeien zelfs in het weideseizoen binnen houden en verkeerd voer geven.

Om dit soort conclusies te trekken, hoef je echt geen raketgeleerde te zijn, dit heeft niets te maken met wel of geen boer zijn. Dit komt eerder op mij over als 'boerenbekrompenheid', zo van: die stadse gaat ons wel eens even vertellen hoe het zit, nou mooi niet!

Ik heb veel contact met boeren en er is wederzijds respect naar elkaar toe. Ze zijn erg blij met mij, omdat ik via een forum en via mijn lezingen mensen in binnen- en buitenland herinner aan het belang van boeren en hun producten. Ik snap werkelijk niet wat nu zijn probleem was, want met uitzondering van hem leren boeren van mij en ik van hen. Hij heeft nooit uitgelegd wat nu precies zijn probleem was met mijn woorden en nu ben ik er klaar mee, want ik ben inderdaad de baas van deze site. Het heeft niets te maken met niet tegen kritiek kunnen, het heeft te maken met dit forum vrijhouden van negatieve elementen.

Ik zie dat je je iets meer dan een half uur geleden hebt ingeschreven. Als ook jij meent hier te moeten zieken, zal ik ook jou blokkeren, dus je bent gewaarschuwd. Indien nodig kan ik zelfs jullie IP-adres(sen) laten blokkeren, zodat je onder geen enkele naam hier meer actief kunt zijn. Ga door met je leven, dan doe ik dat ook.

Mike

Ik vond dat ik hem ook een paar geldige vragen stelde waar hij totaal niet op in ging. Ik begrijp best dat het heel moeilijk is te horen dat er getwijfeld wordt aan iets dat voor jou misschien heel belangrijk is. Maar als je zo vol in de aanval gaat zoals hij hier deed en verder inhoudelijk nergens op in gaat en wel vraagt persoonlijk af te spreken. Sorry, maar moest een wildvreemde mij vragen af te spreken om eens flink te discussieren ik zou bedanken en ik denk dat ik niet moet uitleggen waarom :-)

Mike,

Ik vind dat je in deze juist gehandeld hebt. Ik vind het zwak als iemand niet in durft te gaan op vragen die hem gesteld worden maar het dan wel weer persoonlijk toe willen lichten (kwam trouwen op mij redelijk agressief over) aan jou.

Alsof hij jou van iets wil overtuigen. In dit geval iets waar jij alles al van af weet.

En net wat je zegt aan negatieve inbreng hebben we niet zoveel. Laten we het positief houden, met respect voor elkaar.

Bovendien begon je je 'stelling' met: De kans is erg groot.......

Lia

Wat ik vreemd vond was dat hij de suggestie wekte dat ik categorisch stelde dat alle melk van niet-biologische koeien per definitie ziekmakend zou zijn. Dat heb ik nooit beweerd! Als ik inderdaad een dergelijke kortzichtige mening was toegedaan, had hij alle recht van spreken gehad, want dan presenteer ik inderdaad mijn mening als de enige, echte waarheid. Als het om de discussie wel of niet biologisch gaat, probeer ik juist zoveel mogelijk het grijze gebied tussen zwart en wit te belichten.

Poekie, jij weet als geen ander dat ik met deze visie de allereerste keer dat jij en Co een lezing voor mij organiseerden in de problemen kwam met een dame die tot de allereerste voorvechters behoorde van de biologisch-dynamische beweging hier in Nederland. Heel begrijpelijk, als je bedenkt hoe deze mensen hebben moeten vechten tegen de bierkaai en heel lang zijn weggezet door de samenleving als 'geitenwollensokkentypes'.

Door het gevecht dat ze hebben moeten leveren, zijn ze echter helaas nogal dogmatisch geworden en weigeren ze in te zien dat de huidige standaard voor 'biologisch' en zelfs bd zachtjes aan alsmaar verwatert en dat we nu biologische varianten van supermarktproducten hebben als chips (met gistextract!) en koekjes en zelfs tegenwoordig al frisdrank en energy-drankjes. Vandaar dat ik vaak zeg: dan krijg je dus biologische diabetes of biologische kanker. Om maar te zwijgen over de sojaproducten die in die kringen zo populair zijn en het daaraan verbonden vegetarisme. Waarmee eens te meer is aangetoond dat ook de alternatieve wereld bol staat van de mythes. En laat ik daar nu net een punt van hebben gemaakt om deze door te prikken...

Ik denk dat hij vooral een probleem heeft met mijn standpunt over antibioticagebruik. Vier maanden geleden schreef hij:

Quote:
Bij biologische boeren mag minder antibiotica gebruikt worden dus is het gehalte aan cellen meestal hoger als bij gangbaar.

Ook hier wordt weer een mythe verkondigd, nl. antibiotica is noodzakelijk om het aantal ziektekiemen in melk terug te dringen. De mens is al zo'n 10.000 jaar veehouder. Waar haalden die boeren vroeger antibiotica vandaan om melk ziektevrij te houden? En hoe slim is het om de darmflora te verstoren van dieren die met maar liefst 4 magen afhankelijk zijn van een zeer delicate balans van fermentatiebacterien om van gras en andere planten melk te maken?

In deze aflevering van het programma 10 X beter over zout is een van de boeren aan het woord die ik heb geadviseerd, Rijkert Blokhuis in Zeewolde (vanaf ong. 3:40). Rijkert is een gangbare melkveehouder, die maar 1 verandering heeft aangebracht, nl. toevoeging van Keltisch zeezout aan het voer van zijn koeien. Binnen slechts 2 jaar tijd heeft hij hierdoor zijn antibioticagebruik voor de koeien terug weten te brengen met maar liefst 96 procent, zoals hij ook in dit programma vertelt! Hoezo weet ik als 'stadse' niet waar ik over praat?

Hij zit overduidelijk in een dualiteit van gangbaar vs. biologich. Ik niet, ik zoek de middenweg en probeer een nieuwe standaard te bewerkstelligen die zowel gangbaar als biologisch ver overstijgt. Om die reden heb ik ook zoveel respect voor het baanbrekende werk dat Paul en Ilse Blokker verrichten, zij zijn een lichtend voorbeeld voor zowel reguliere als alternatieve melkveehouders!

Mike

Mischien ook wel interessant om te benadrukken dat ik behalve geen agrarische achtergrond ook geen scholing heb gehad in dietiek of geneeskunde. Zoals ik wel vaker tijdens lezingen zeg: ik word niet gehinderd door (academische) kennis. :D

Volgens deze twee heb ik dus nergens zeggenschap over. Gelukkig zijn er veel meer mensen die dit totaal anders zien, gezien het succes van dit forum in iets meer dan een jaar tijd!

Mike

Ik vind dit een fijn forum en raak niet uitgelezen .

Maar Mike ik heb wel een vraag :

Gangbare boeren voeren toch hun vee in de winter ook bij met brok ?

Daar zit ook allerlei troep in (GM Soja enz).

Dus zou ik niet graag melk halen bij een gangbare boer buiten de antibiotica om.

Er zijn ook 'gangbare' boeren (zeg maar niet officieel biologisch) die alleen grasvoeren.

Bij zo'n boer halen wij melk, kaas en boter.

Je kunt het eigenlijk onderverdelen: gangbaar - niet biologisch - biologisch - biologisch dynamisch.

Bij de eerste zou ik ook zeker geen melk kopen.

Lia

Dat is dus het hele punt: we moeten communiceren met onze boeren, ze het hemd van het lijf vragen. Paul Blokker geeft zijn koeien in de winter weliswaar krachtvoer, maar absoluut zonder GMO's en hij is officieel gangbaar. Aan de andere kant zijn er talloze biologische of bd-boeren die hun koeien brok met soja geven, weliswaar geen GMO-soja maar wel soja.

Uiteindelijk draait alles om VISIE en daarom moeten we af van die tweedeling tussen gangbaar en biologisch/bd. Er kan echt een hele mooie wisselwerking ontstaan tussen boer en klant. Zo heeft Poekie (Co en Lia) de gebroeders Verdegaal aan het Keltisch zeezout gekregen en bewerkstelligd dat deze rauwmelkse boter (met precies de juiste hoeveelheid Keltisch zeezout!) zijn gaan produceren. De gebr. Verdegaal zijn officieel ook gangbaar, maar ze luisteren naar hun klanten en zijn bereid nieuwe dingen te leren. Ikzelf heb Jan-Dirk v/d Voort van de Remeker-kaas aan het Keltisch zeezout geholpen en het voorbeeld van Rijkert Blokhuis heb ik al eerder genoemd.

Mike

Ik heb ondertussen heel het internet uit gekamd, er zijn in belgie 24 bio melkveehouders, ik heb er geen enkele binnen een straal van een uur rijden van mij gevonden. Dan heb ik alle natuurwinkels in de omtrek gevraagd en de bioslager, zonder resultaat. Ik heb nog twee boerderijen met biorundvlees gevonden maar deze hebben geen melk. Kortom, voor mij gaat eindhoven nog het dichtste bij zijn. Gewone boeren daar ben ik nog niet langs geweest maar daar verwacht ik heel weinig van. Ik vind het zo jammer, het is toch van de gekke dat er gewoon geen drinkbare melk te krijgen is!

misschien als je aangeeft waar je je ongeveer bevindt dat er andere forumleden een tip hebben?

Vanaf welke leeftijd kan ik mijn kinderen rauwe melk geven? Mijn dochter van 4 maanden drinkt nog bij mij. Maar als dat niet meer lukt, vanaf wanneer volstaat dan alleen rauwe melk (en dus niet de baby formula)? Ik heb gezocht maar kan het antwoord niet vinden. Kan een van jullie mij daarbij helpen? Alvast bedankt!

Voedingsbaden voor kwakkelende kinderen...

https://mercuur.praktijkinfo.nl/pagina/143/voedingsbaden/

Milky,

Ik had laatst dezelfde vraag gesteld in een ander draadje. Sally Fallon zegt hierover: “Yes, at age one, or even starting around age 8 months if the baby is mature enough, you can wean to straight raw cow’s milk. Sally”

Ons dochtertje is 7,5 maand en ik geef haar heel af en toe wat rauwe melk naast de borstvoeding om te wennen of als ik niet genoeg kolfvoorraad meer heb. Ik was vandaag bij het Ecoloar en daar zei Tonny dat er meerder ouders komen voor rauwe melk voor hun baby, soms al vanaf 4 maanden. Ik vroeg of ze daar de WAPF baby formula van maakte, maar volgens haar niet. Zeker bij 4 maanden zou ik dat wel doen. Het lijkt me niet dat rauwe melk dan volstaat. Wel opvallend vond ik dat een ouderpaar was doorverwezen vanuit het borstvoedingscentrum in Zwolle om rauwe melk te halen bij het Ecoloar!

Mike en bloempje,

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb de links (en de links in die artikelen) gelezen. Echt fijne info. Gelukkig gaat mijn bv goed en heb ik behoorlijk voorraadje in de vriezer.

Vandaag is ze precies 4 maanden dus dacht maar meteen te beginnen met rauw eigeel. Gedaan zoals Sally voorschrijft (zacht koken en dan eidooier eruit halen). Heb het 3 x geprobeerd maar nog niet gelukt helaas. Eerst te hard gekookt. Toen sprong de dooier te vroeg kapot en bij derde keer kreeg ik niet al het eiwit er goed vanaf. Morgen maar weer opnieuw proberen.

Een van jullie hier ervaring met het geven van eidooier aan je baby/kind?

Milky, je zet het ei op in koud water, redelijk hoog vuur eronder, als het water kookt 2 minuten koken. Even onder koud water. Dan sla je met een mes kort op de zijkant van het ei op 1/3 zodat je het kopje van het ei eraf kunt breken, dan kun je met een lepeltje zo het eigeel eruit schappen

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan