Koeien buiten laten grazen kost extra geld?

Ik leg het niet bij jou neer, naief, ik geef alleen aan dat er wel degelijk clandestien met hormonen kan worden gerommeld. Het is dus niet zo zwart-wit als jij stelt.

Mike

 
Maar Mike, hoe moet ik dit lezen dan?
Quote:
Dat ik het graag anders zou zien en dat ik preventieve antibiotica en groeihormonen rotzooi blijf vinden, staat hier in principe redelijk los van.



Geef toe dat er de indruk gewekt wordt dat het op grote/redelijke/ whatever schaal gebeurd. Waarom zou een melkveehouders groeihormonen aan zijn melkkoeien geven? Daarom kom ik in het verweer! Die cenbuterol werd (wordt?) ingezet voor de groei van vlees, niet voor de melkproductie!

Ik heb een blauwe maandag op een feedlot in Australie gewerkt (15 jaar terug). Daar werden alle dieren standaard met hormonen behandeld. Volstrekt legaal. Volgens de boer werkte zo'n hormonenampul, die onder de huid werd ingebracht zo'n 6 weken. Vandaag nog in een vakblad gelezen dat de VS graag zijn vlees naar de EU wil exporteren, maar dat daar >90% van de dieren met hormonen behandeld zijn.

Zoals jij van sommige dingen moe wordt Mike, zo zie ik ook steeds niet geupdate en uit het verband getrokken meningen en verkeerd gekopieerde zaken voorbij komen (niet allemaal hier hoor!). Zo zijn kistkalveren per 1-jan 2004 verboden, maar denkt nog steeds een flink deel van de mensen dat er zo dieren gehouden worden. Meestal denk ik zucht, maar voor dit forum wil ik wel graag de moeite nemen om te corrigeren. En natuurlijk mag je mij terug corrigeren. Ook al weet ik meer van dit onderwerp af, wil dat natuurlijk niet zeggen dat ik het altijd bij het juiste eind heb. Maar wel vaak :mrgreen: .

 
http://www.piepvandaag.nl/kistkalveren-verleden-tijd/

En al zou het niet meer bestaan, zonlicht zien stiertjes nauwelijks, genoeg bewegingsruimte met 5 stuks in een hokje?

(ik ken iemand met een kalfshouderij, de stiertjes die ze zelf eten lopen wel buiten)

Koeien horen in de wei te komen, al het andere is dierenmishandeling.

Dat het in het buitenland slechter is, maakt het hier nog niet goed.

Elke vorm van antibiotica is teveel, als het nodig is dan zit er iets fout, zowel bij mens als dier.

Dat wij excessen langzaam vergeten kan je ons niet kwalijk nemen.

Net als dat ik jouw persoonlijk niet kwalijk neem dat je antibiotica gebruikt.

De vraag is hoe we die 20 cent gaan regelen zodat ook jij echt goeie melk kan produceren.

Goeie en recente informatie is altijd een probleem, helemaal als het over melk en vlees gaat, dan gaan veganisten zich er mee bemoeien en wordt er wel eens wat verzonnen.

Corrigeer ons zoveel je kan, maar neem dingen niet te persoonlijk. Ik denk dat jullie een stuk beter bezig zijn dan de gemiddelde boer, hoewel ik eigenlijk niet weet wat een gemiddelde boer is.

 
Quote:
En al zou het niet meer bestaan, zonlicht zien stiertjes nauwelijks, genoeg bewegingsruimte met 5 stuks in een hokje?



Hier kaart je wel wat aan Jp. Ik vraag me de laatste tijd wel af na alle vit. D verhalen hier op het forum hoe dat bij beesten zit. Ik weet dat voor sommige zaken vroeger vit. D injecties gebruikt werden, waar nu nieuwe midddelen voor gebruikt worden. Helaas ben ik te jong om hier het fijne van te weten. Dus we hebben ook nog een oude boer op het forum nodig.
Quote:
De vraag is hoe we die 20 cent gaan regelen zodat ook jij echt goeie melk kan produceren.



Jep, en liever nu dan later. Ik wil wel!
Quote:
maar neem dingen niet te persoonlijk



Doe ik ook niet hoor (zolang ik me niet veroordeeld voel), maar voor de discussie hier wel net zo makkelijk.
Quote:
hoewel ik niet weet wat een gemiddelde boer is.

Ik ook niet. Laten we de mediaan pakken

 
Mijn 1e ingeving was "zal wel in het (kracht) voer zitten." Het wordt er zo te zien aan toegevoegd, daar hebben jullie vast ergens een lijst van.

http://resource.wur.nl/wetenschap/detail/biologische-koe-krijgt-zwakke-botten/

injecties?:

http://www.boerderij.nl/Rundveehoud...vitamine-D-in-verminderen-mastitis--1033644W/

(dit waren de 1e en 3e google link op "koe vitamine d" ik heb geen onderzoek gedaan ofzo)

Bij in ieder geval 1 van mijn adressen kunnen de koeien ook in de winter naar buiten, daar krijgen ze soms extra controle omdat er koeien buiten staan als het vriest en mensen denken dat de koeien verwaarloost worden.

Als het echt koud wordt gaan ze vanzelf naar binnen, van heet weer zoals vandaag (30+) hebben ze meer last, dan gaan ze ook naar binnen.

Wie de mediaan boer is weet ik ook niet. :? En als we die te pakken hebben, wat doen we er dan mee? :lol:

 
Gister kon ik er niet opkomen Jp, maar die injecties waren voor ringschruft. Deze aandoening komt nogal eens voor bij jongvee op stal. Wij behandelen er nooit voor, dat is bij geringe mate niet nodig. Als de dieren naar buiten gaan, gaat het over. Bij omgekeerde gedachte is dat een vit. D tekort wellicht 1 van de factoren is waardoor het optreed.

Bij ons voer zit een ingrediëntenlijst. De bovenste link geeft wel mooi weer wat wij ook wel eens zien bij biologische veehouders. Dat je als koe bij een bioboer echt niet perse beter af bent.

Dank je Poekie, Ik zal ze gaan lezen.

 
Toen ik op vakantie was logeerde ik bij een (campina)melkboer die zijn koeien (die hij wel in de wei had staan) iedere dag bij voerde met brok, hij vertelde dat hij daarmee de productie hoger hield. Ik heb de ingrediëntenlijst gelezen en daar stond als eerste ggm soja op. De koeien hadden ook die dunne ongezonde ontlasting en ik vond de melk niet zo lekker als bij mijn reguliere adresje. Ik ben daarom op zoek gegaan naar andere melk en bij een bd boerderij uitgekomen, omdat ik daar ieg geen ggm soja in het voer verwacht.

Ook haalde de boer het kalfje direct na de geboorte weg. Toen ik hem vroeg waarom hij dit deed vertelde hij dat dat het makkelijkste is (voor hem). Anders zou het kalfje niet goed uit de emmer leren drinken en hechtingsproblemen krijgen. Ik weet dat veel boeren om dit hechtingsverhaal ze na een paar dagen weg halen, maar direct zou niet nodig zijn, bovendien kunnen ze zo de biest binnen krijgen.

Koeien worden natuurlijk wel behandeld met vruchtbaarheidshormonen om ze sneller tochtig te laten worden, net zoals veel dieren in de bio-industrie om vaker te jongen. Al met al vind ik het ondanks dat de rauwe melk hier veel goeds doet niet altijd even makkelijk om hier (vooral die kalfjes weg bij de moeder halen doet mij zeer) overheen te stappen en zou het graag anders zien. Bij (wildernis) vlees weet ik in ieder geval dat het dier een zo natuurlijk mogelijk bestaan heeft geleid.

 
Quote:
De koeien hadden ook die dunne ongezonde ontlasting en ik vond de melk niet zo lekker als bij mijn reguliere adresje.



Ik weet nauurlijk vanaf hier niet hoe die mest eruit zag, maar koeien die dikke hopen poepen, geven geen melk.
Quote:
Ik weet dat veel boeren om dit hechtingsverhaal ze na een paar dagen weg halen, maar direct zou niet nodig zijn, bovendien kunnen ze zo de biest binnen krijgen.



De meeste boeren halen het kalf binnen een paar uur weg. Na een paar dagen is er al een flinke hechting en het is echt niet leuk om een koe om een kalf te zien schreeuwen. Je bewijst de koe hier dus echt geen dienst mee! Het is een verkeerde teerhartigheid! Mocht je hier echter wat tegen hebben, er zijn ook bedrijven met familiekuddes. De kalveren blijven dan bij de koeien.

Tevens is het hygiënischer om het direct te doen en het is meermaals bewezen via bloedtesten dat dat fles gevoerde kalveren meer antistoffen in het bloed hebben.
Quote:
Koeien worden natuurlijk wel behandeld met vruchtbaarheidshormonen om ze sneller tochtig te laten worden, net zoals veel dieren in de bio-industrie om vaker te jongen.



Oh, nou dan weet jij meer dan ik.

 
Naief, ik weet van de boeren die ik heb gesproken dat koeien gaan balken en snel hechten en dat dat geen oplossing is om ze langer bij hun moeder te laten.

Liever zou ik echter de melk drinken die overblijft nadat het kalfje heeft gedronken, zodat hij bij z'n moeder kan blijven.

Quote:
Tevens is het hygiënischer om het direct te doen en het is meermaals bewezen via bloedtesten dat dat fles gevoerde kalveren meer antistoffen in het bloed hebben.


Ik kan niet geloven dat de biest niet bijdraagt aan de gezondheid van een dier net zoals het colostrum dat doet voor een mens.
Quote:
Oh, nou dan weet jij meer dan ik.


Er zijn melkveehouders die tochtig spuiten met prostaglandine. Vast niet allemaal, maar het gebeurt wel.

http://melkveehouders.nieuwsgrazer.nl/topic/27446/

http://www.veeteeltforum.nl/viewtop...910309f316b1a2244d710e4fe8cbf03c&start=15

http://www.virbac.nl/producten/rund/algemene-gezondheidsinformatie/vruchtbaarheidsproblemen

of aan oestrussynchronisatie doen, zodat ze meerdere koeien tegelijk kunnen insemineren.

In de bio-industrie gebeurt het ook dat ook met varkens, laatst nog een aantal kamervragen over gebruik van hormonen van moeders voor moeders in varkensindustrie.

http://www.rijksoverheid.nl/documen...arheidsversnellers-voor-de-bio-industrie.html

Bij schapen gebruiken ze sponsen:

http://www.schapendokter.nl/pagina/schapenziekten/vruchtbaarheid-en-geboorte.html

http://www.a7noorddierenartsen.nl/landbouwhuisdieren/schaapgeit

Naief, ik ben blij dat jij je informatie met ons deelt hoor en niets persoonlijks, maar het is gewoonweg ver van ideaal in mijn ogen.

 
Quote:
Ik kan niet geloven dat de biest niet bijdraagt aan de gezondheid van een dier net zoals het colostrum dat doet voor een mens



Biest past ook in een fles :mrgreen:
Quote:
Er zijn melkveehouders die tochtig spuiten met prostaglandine. Vast niet allemaal, maar het gebeurt wel.



Doen wij ook soms. Als wij dat doen, dan is dat meestal omdat er bv de baarmoeder nog niet volledig schoon is. Niet standaard om dieren drachtig te krijgen. Er zullen vast boeren zijn die hier makkelijk mee om gaan.
Quote:
of aan oestrussynchronisatie doen,



Ik heb er van gehoord. Ik zou niet weten waarom ik dat zou moeten doen. Ik kan me voorstellen dat het voor sommige fokkers voordelen biedt en dat het in het management past op sommige bedrijven. Hou het maar op sommige.

Over de varkenshouderij laat ik me liever niet uit. Ik weet daar te weinig van om op dit punt inhoudelijk te reargeren, dus als er een varkenshouder in de zaal is.......... Ik kan me wel voorstellen dat als een varken na het spenen niet snel weer in cyclus is, dat er naar de hormonen gegrepen wordt. De marges bij varkenshouders zijn bedroevend slecht. Geldtekort (en door sommige boeren bejag) is bron van wel meer dingen die minder wenselijk zijn.

Schapensponzen.

Ja dat heb ik op school gehad. Ik vond het maar een beetje een raar onderwerp. Naar ik dacht vooral in trek bij schapenhouders die de dieren 3x in de 2 jaar willen laten aflammen. Sommige schapenrassen lenen zich hiervoor. Ik weet niet op welke schaal dit gebeurt. Wij hebben het nooit gedaan en onze buren ook niet. Samen met synchronisatie bij koeien een vraagje voor een dierenarts hier in de zaal.......

 
Wat is eigenlijk de gemiddelde ruimte aan grasland per koe bij reguliere / biologische / biodynamische landbouw?
Gisteren vernam ik dat er een boer is in NL die zijn koeien een hectare land per koe gunt.
 
Dan kost die hectare vast geen € 50.000 per hectare ;)
Daar zijn normen voor lievergezond, dus dat is te googlen
 
Het aantal koeien per hectare is erg divers. De verschillen tussen op stal staan en buiten lopen zijn natuurlijk het grootst. Verder is voor ons schaduw in de zomer belangrijk. Bij ons lopen de koeien het jaar rond buiten en maximaal een koe per hectare, dat geldt ook voor het jongvee.
 
Beste Schotsehooglanders.nl : dank voor het antwoord en vraag: omdat de koe van het bosrund afstamt: waarom staan weilanden gemiddeld niet veel meer vol met bomen eigenlijk, ook omdat je het over schaduw hebt, maar ook: omdat koeien bladeren lekker schijnen te vinden. Weet je dat misschien?
 
Nee de oeros kwam uit uiterwaarden en weiland achtige gebieden.

De oeros leefde waarschijnlijk vooral in en bij vochtige, moerasachtige gebieden: moerasbossen, rivierdalen, rivierdelta’s en kwelders. Daarnaast kwam de oeros in Europa ook voor in bossen op drogere gronden, maar dat lijkt meer de habitat van de wisent te zijn geweest.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oeros
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.516
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan