Koeien buiten laten grazen kost extra geld?

Koeien vinden schaduw lekker en hebben het ook wel nodig in de zomer. Maar ze komen oorspronkelijk niet uit een bos (ik dacht dat je dat bedoelde). In uiterwaarden staan ook bomen en struiken en ik denk ook vroeger in de weilanden en andere gebieden waar ze voor kwamen, maar dat is nog geen bos. Ik denk ook dat koeien van een boer het vroeger ook vaak moesten doen met de bomen van de houtwal om het weiland.

Ik heb wel schaduw schuurtjes gezien hier in weilanden en als ze er bij in de buurt staan kunnen ze ook de stal in. Maar bomen maken het ploegen ook lastiger.
 
https://vimeo.com/28055108
@ Kaaskanlekkerzijn: hierover:

bomen maken het ploegen ook lastiger.

zie na 7 min 14 sec bovenstaande video:

"When man became disconnected from god, he began to tilt the soil"
Oftewel: Vanaf het moment dat de mens zich van god afkeerde, begon hij de grond te ploegen.

(volgens mij staat dit ergens in genesis in het oude testament volgens de spreker Paul Gautschi in Back to Eden).
 
Bomen zijn erg fijn voor de koe, maar niet voor de boer. Een boom kost productie van gras en voor bemesting / maaien enz liever geen bomen in het weiland. Behalve bij meer extensieve boeren. Onze koeien vinden de bomen heerlijk om tegenaan te schuren, en in de zomer geeft het schaduw.
 
bomen zijn ook goede uitkijktorens voor roofvogels en dat vinden weidevogels niet zo fijn. Onze streek is boomarm en bv zomerwrang een bepaalde vorm van uierontsteking komt bij ons niet voor, maar in boomrijke gebieden wel.
Dus onze koeien kunnen niet de beschutting van bomen zoeken, maar daarintegen hebben ze wel een fris windje. In 1 wei wel trouwens, maar door het frisse windje zie ik ze daar nooit in grote getale staan.
Hoeveel koeien wij per hectare hebben is niet interessant lievergezond, je kan beter vragen of het uitloop is, beetje grazen of volop weiden. In ons geval een combo tussen de laatste 2
 
Bekijk dit geweldige filmpje, waarin Jelwin van schotsehooglanders.nl uitlegt waarom Hooglanders en Herefords die buiten gras eten zo gezond zijn:

https://m.youtube.com/watch?utm_campaign=ea366c3ef6-Nieuwsbrief_dec_2014&utm_medium=email&list=PLZcClqNHBs3aE5vd8zn6fYBfezyA6QPiH&utm_term=0_30aabe4d22-ea366c3ef6-63605385&v=JaqR04Xa2yo&index=14&utm_source=Schotsehooglanders.nl

Mike
 
Zembla reportage over de superboeren en afschaffing van de melkquota.
Triest vond ik zien hoe een "miep kniep" boer zijn kalfje kunstmelk geeft ipv de echte moedermelk omdat dat goedkoper is! :-(
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.516
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan