Laag oestrogeen

Je moet direct stoppen met sojamelk! Je klachten zouden wel eens door die ellendige sojamelk kunnen worden veroorzaakt!

Mike

 
I-lady,

Het oestrogeen moet niet omhoog ! Je progesteron moet domineren, vandaar je klachten.

Zie onderstaand stukje tekst en een link naar een pagina waar het heel helder wordt uitgelegd. Bij bloedonderzoek wordt zelden naar de waarde van progesteron gekeken. Het gaat om de verhouding oestrogeen/progesteron. Progesteron moet hoger zijn dan oestrogeen.

www.circadian.nl/oestrogeen-progesteron/‎

Bij oestrogeendominantie is het oestrogeengehalte in het lichaam te hoog, met name in verhouding tot het progesterongehalte, welke wordt veroorzaakt door veelvuldige blootstelling aan oestrogenen uit onze omgeving. Is het niet de anticonceptiepil, dan zijn het wel de vele hormonen die in niet-biologisch vlees zijn terug te vinden. Ook bepaalde ziekten dragen bij aan oestrogeendominantie, zoals obesitas, candida albicans en stress. Daarnaast zitten in veel producten xeno-oestrogenen, chemische stoffen die natuurlijke oestrogenen imiteren en vaak voorkomen in cosmetica, plastic producten die BPA bevatten, pesticiden, schoonmaakmiddelen, medicijnen en talloze andere chemische middelen. Behalve kunstmatige oestrogenen bestaan er ook natuurlijke oestrogene verbindingen, de zogenaamde fyto-oestrogenen. Ook deze stoffen kunnen, ondanks dat zij geheel natuurlijk zijn, ons eigen oestrogeen imiteren en oestrogeendominantie veroorzaken. De belangrijkste voedingsbronnen die dit type oestrogeen bevatten zijn onder andere ongefermenteerde soja, cafeïne, volkorengranen, peulvruchten, noten, erwten, pinda’s, kikkererwten, linzen, kiemen en alfalfa.

 
Maar kun je dan een oestrogeen dominantie hebben terwijl je oestrogeen laag is? {ik weet niet hoe hoog de progesteron was}

Ik wil wel stoppen met de sojamelk,heb het een week geprobeerd maar voelde me echt ellendig {psygisch} kreeg met name weer heel erg last van angsten e.d. dus als ik stop moet ik het op kunnen vangen met iets.

 
Regina,de link doet het niet helaas..

Lv:is rode klaver dan wel goed om te gebruiken? want lijnzaad is ook niet goed toch..?

 
Hoi Regina, bedankt dat je gelijk zo mee denkt en schrijft. Mij is dat toen door mijn internist ( dr Hertoghe) gezegd dat mijn lichaam de crème omzet in oestrogeen omdat de klachten erger werden vooral de migraine. Dus de klachten zijn bij jou na 1 mnd minder geworden dat klinkt hoopvol en zeker het proberen waard. Waar bestel jij de crème ?

I-lady :ja je kunt oestrogeendominantie hebben als je oestrogeen laag is, dan is je progesteron nog lager. Als je oestrogeendominantie hebt wil gewoon zeggen dat de oestrogeen overheerst zeg maar.

 
Dank je..ik ben even gaan googlen en idd! verklaart wel het ea..nou dan ga ik progesteroncreme aanschaffen en kappen met de soja..dat zou het op moeten vangen dan.

 
Hallo Vanille, ik bestel de crème bij onderstaande link. Daar kun je ook vragen wat voor jou het beste is. Ik had de crème binnen twee dagen in huis.

Ik gebruik er ook nog appelazijn bij voor de opvliegers en begin nu nog meer resultaat te voelen. In het begin werd de progesteron crème na 1 maand waarschijnlijk even omgezet in oestrogeen, mijn klachten kwamen toen weer terug. Op aanraden van het adviesteam ben ik een halve theelepel crème gaan gebruiken, en dat hielp. Niet alleen de overgansklachten verminderen maar mijn huid begint er veel mooier uit te zien. Door heel veel stress en waarschijnlijk bijnieruitputting begon mijn huid heel dun te worden en snel te verouderen, het was gewoon beangstigend. Progesteron is ook een natuurlijk antidepressivum en ook daar merk ik het effect van.

l-lady, Rode klaver is een phyto oestogeen, deze zou ik ook niet gaan gebruiken.

Als onderstaande link niet werkt kun je de tekst ook even intikken bij google.

bio-identic.com - Hoe kies ik de het juiste product

www.bio-identic.com/page9.php‎

... de menstruatie, menstruatiekrampen. Ja. Als u zich hierin herkent, kiest u het volgende PRODUCT Helen Pensanti M.D.'s. Bio-Identical Phyto-Progesterone ...

 
Dankjewel Regina..ik zal ze eens een mailtje sturen..aangezien ik nl al een half jaar helemaal niet meer menstrueer en het lastig vindt van hieruit een keuze te maken.

 
Ik vraag me trouwens af..als je goed en gezond gaat eten..je lichaam zuivert..zouden de hormoonbalansen in je lichaam dan niet zelf weer moeten herstellen naar wat goed is?

Ik geloof wel dat je een hormonale disbalans krijgt door voornamelijk de pil te slikken..lijkt me dat dat een veroorzaker is van vele problemen.

Maar eerlijk gezegd vindt ik het een beetje tricky om zelf te gaan prutsen met hormoonpreparaten..

 
Hoi Marijan: nog even over je citaat:
Quote:
Ik zat me toevallig net af te vragen of de zonnebank die ik thuis heb staan en bijna nooit heb gebruikt ook UVB licht zou geven.

Het is zo'n inklapding met 4 van die kleine buisjes, heb jij enig idee.

Ben al eens aan het zoeken geweest en kwam er niet uit.

Ik las net ook dat schildklier ondersteund wordt door vit.D en dat kan ik wel gebruiken, ik ben iets te traag in stofwisseling. Zit rond 36,3 en krijg de "rondingen"er maar niet af [:D]


Lastig om daar een antwoord op te geven als je de uvb niet kan scheiden van de uva: dan weet je denk ik eigenlijk niet wat je nu tot je neemt tenzij men het je kan verzekeren.

Misschien kun je de leverancier bellen van het merk zonnehemelding dat je hebt?

Een combi van uva- en uvb zou als het de combi is die in de zon ook voorkomt goed voor je kunnen zijn mits goed gebruikt (op tijd onder dat ding uit).

Is het alleen uva: dan moet je wat meer opletten: je merkt minder snel dat/als je schade aan je huid krijgt: uvb geeft sneller het verbrandgevoel en is daarmee bescherming voor de uva-schade die dieper in de huid komt en de rimpels/groeven kan veroorzaken.

Van oudsher zijn zonnehemels/banken meer uva-lichtverspreiders, maar mogelijk is dat wel aan het kantelen: dat men er ook steeds meer uvb-licht bijstopt.

Alleen dan moet je wel iets weten van de verhoudingen in de zon van beide typen straling en in je zonnebank (dus dat de verhoudingen hetzelfde liggen).

Zie ook deze link: kunstlicht en koolhydraten zijn (ook) debet aan hormoonspiegelproblemen: http://www.circadian.nl/oestrogeen-progesteron/

Misschien is voor jou Marijan het koolhydraatarme dieet ook een optie ivm je "rondingen" en trage schildklier?

Cystes in de borsten zijn een symptoom van oestrogeendominantie staat bij die link.

@ l-lady:
Quote:
Lv:is rode klaver dan wel goed om te gebruiken? want lijnzaad is ook niet goed toch..?


Daar heb je een punt: maar de isoflavonen die ook in rode klaver (maar uberhaupt isoflavonen) zitten, die zijn adaptogeen: het reguleert de balans juist tussen de hormonen schijnt. Ik heb het voor mij laten testen die rode klaver, en het zou goed voor me zijn. Ik gebruik het ook tegen de pcos-achtige neigingen die ik heb, een cyste op mijn pols en wat huidproblemen. Het is ook een lymfeklieraanjager.

 
Als ik google op bio-identieke hormonencremes dan kom ik oa ook een creme tegen waarin ook rode klaver zit..maar volgens mij is dat wel de creme met oestrogenen.

 
Ik las trouwens dat oestrogeendominantie vooral veroorzaakt wordt door bijnieruitputting..omdat de cortisol vooral gebruikt wordt voor de adrenaline.Ik heb zelf het idee dat als je de bijnieruitputting aanpakt en goed gaat eten {chlorestrol} voor de hormonen dat je lichaam dan weer in natuurlijke staat moet kunnen komen..

 
Quote:
De familie van de kruisbloemigen is zeer belangrijk voor onze gezondheid, maar dan NIET in rauwe staat, wat David Wolfe ook beweert. Als je aan maca-wortel zou kunnen komen (ziet er ong. uit als gember) zou je deze moeten koken. Nog beter zou zijn: eerst fermenteren, daarna koken. Rauwe macapoeder kopen is stervensduur en het is rauw NIET goed voor de schildklier! ALLE kruisbloemigen moeten goed worden gekookt, dan bieden ze ons enorme gezondheidsvoordelen.

Mike


 
Hoi L-lady: over lijnzaad als ondersteunend bij oestrogeendominantie: de tweede spreker van de zogeheten de zogeheten "sexyback summit" https://www.fatsforum.nl/topic/the-sexyback-summit, Alisa Vitti, http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=oagdqtIB2YU : spreekt er expliciet over in het interview: "How to Cross Train Your Menstrual Cycle for a Better Sex Life". Alisa Vitti noemt zich integratief voedingsdeskundige, schrijfster van het boek "Woman Code" en ex-lijdster aan hormonale problemen als overgewicht, acne en pcos. In "Woman Code" staat op p. 106/107 het volgende te lezen:
Quote:
The fiber concentration will help your liver and large intestine flush estrogen more efficiently through the bowel, amelioreting the effects of estrogen dominance.


 
Ja L-lady: geen idee: het is alleen wat ik nu weer hoor over dit onderwerp.

Kan alle kanten opgaan: alleen dit is iemand die zichzelf verdiept (middels studie bij o.a. Andrew Weil, een bekende voedingsdeskundige in de VS: geen onbekende in de Weston Price-wereld) en genezen heeft van haar problemen (pcos is in elk geval ook een testosteronprobleem, maar dat kan nog los staan van oestrogeendominantie).

De menus die ze per dag voorschrijft aan vrouwen met oestrogeendominantie: elk dagdeel (ochtend middag avond) wel een lijnzaadcrackertje erbij.

Hier een artikel van Andrew Weil over flaxseed: http://www.naturalhealthweb.com/articles/weil3.html

Quote:
My advice: I recommend one or two tablespoons of ground flaxseed a day to anyone who wants to keep their heart healthy, especially vegetarians may not otherwise get omega-3s from their diet. Women experiencing menopausal or perimenopausal symptoms should also give flax a try to help ease hot flashes and heavy bleeding, and because it may promote health of vaginal tissues. Flax is safe for almost everyone (including women who are pregnant or breastfeeding), although its mild laxative effect may bother people with inflammatory bowel disease. I don't recommend using flaxseed oil, available in liquid form or in capsules. Aside from being more expensive and less palatable than flax meal, flax oil spoils faster and, most importantly, lacks the protective lignans found in the ground seeds.


Hier nog filmpje van Andrew Weil: http://www.empowher.com/healthy-eat...should-it-be-added-womens-diets-dr-weil-video

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.469
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan