Leerstoornis - voeding

• Onderwerp starter Onderwerp starter Oker
  • Startdatum Startdatum
Quote:
en Mike, ik vind jouw laatste post nogal kort door de bocht, volgens mij kan dat echt niet of ga ik nou kort door de bocht?

Ik bedoelde het niet lullig, hoor. Ik bedoelde te zeggen dat je de zorg voor je dochter uit handen hebt moeten geven en daarmee ook het voedingspatroon. Het is precies wat Alexandra schrijft:

Quote:
Je hebt verre van controle over wat je kind eet en drinkt Marijan. En als t erop aan komt dan bellen ze een dokter en wordt dat beleid gevolgd. Een dieet waar de mensen de schijf van 5 in herkennen, daar wil men nog weleens in mee gaan. En dan nog, net zoals "normale" mensen niet kunnen diëten, zo kunnen clienten dat ook niet. Daar zorgt de groepsleiding wel voor.

Mike

@ Oker

Ons zoontje is er het levende bewijs van dat een verstoorde darmfunctie en niet goede absorptie van voedingsbestanddelen te wijten was aan verkeerd voedingspatroon.

Waargenomen gevolg : vermoeidheid in de namiddag, opvallende concentratiestoornissen, af en toe ongelukkig vallen en heel slecht wakker kunnen worden.

Na het schrappen van tarwe, rauwe en gepasteuriseerde koeienmelk uit zijn voedingspatroon verdwenen alle klachten binnen enkele dagen.

Zelf ben ik hierin heel strict - wij merken het trouwens meteen als er iets niet kopt. Gevolg : buikje doet pijn, wordt weer snel moe en klaagt in dat geval opvallend veel. Zelf heb ik hem verteld dat hij geen koekjes meer van oma mag en dan meteen naar een appel of mandarijn moet gaan vragen.

Ik heb zelf ADD. Ik heb geen problemen met mijn darmen, ook nooit gehad, tenminste in de zin van het komt 1x per dag en heeft de juiste kleur, vorm en samenstelling :wink: (wat een onderwerp, haha, maar het kan erger, op het GAPS forum praten ze over poeptransplantaties!). Ik heb wel een hele waslijst andere klachten...

Ik heb ook Ritalin geprobeerd, maar slechte ervaringen mee. Ik houd dit topic in de gaten! Ik wil namelijk heel graag kijken of er met voeding iets verbeterd kan worden. Ook omdat bij een van mijn kinderen vermoedens zijn van ADD, dit wordt momenteel onderzocht.

Iets wat wel zo is, is dat als je een leven achter de rug hebt van tien keer harder proberen met de helft minder resultaat, iets wat je mentaal en lichamelijk uitput, het heel fijn is om de erkenning te krijgen: je bent niet dom, je doet goed je best, alleen het is voor jou nu eenmaal moeilijker en dat komt door je ADD. Dat is heel welkom na jaren van afkeuring en afwijzing. Het kan daarom erg pijnlijk zijn om te horen "adhd bestaat niet, je eet gewoon verkeerd". Dat zal vast grotendeels waar zijn, maar onderschat niet dat deze mensen en kinderen ook mentaal beschadigd zijn en dat de erkenning door middel van een diagnose een van de weinige kiemen van het door andere ervaringen met de grond gelijk gemaakte gevoel van eigenwaarde is. Tot zo ver my two cents :wink:

Toch is het van belang dat je dergelijke 'diagnoses' niet gebruik als houvast! Er is nl. GEEN ENKEL BEWIJS dat ADD, ADHD, NLD of willekeurig welke andere afkorting die de 'psyche-haters' op je afvuren daadwerkelijk bestaan. En laat je al helemaal niet wijsmaken dat je een 'chemische disbalans' van de hersenen hebt! De psychiatrie is nl. een VOLKOMEN ONBEWEZEN en dus NIET-WETENSCHAPPELIJKE 'wetenschap'! Sorry, maar hun 'diagnoeses' zeggen helemaal niets en zijn dus ook geen 'erkenning' van jouw klacht. Waar je werkelijk aan lijdt is ONDERVOEDE HERSENEN, de basis van het probleem is ONDERVOEDING. Tijd om je te bevrijden van ALLE leugens en bedrog!

Lees dit eens:

https://www.fatsforum.nl/topic/waar...-is-van-het-probleem-en-niet-van-de-oplossing

Houd voortdurend dit citaat van Weston Price in het achterhoofd:

Quote:
Er is een voedingsbasis voor moderne fysieke, mentale en morele degeneratie.

En bekijk deze verhelderende docu over de 'psyche-haters':

Mike

Ondervoede hersens is ook een erkenning van je probleem, toch? Alleen krijg je er de oplossing bij.

Ik merk dat clara hunkert naar erkenning inderdaad en al blij is deze te krijgen van de 'psyche-haters'. En wat hebben ze haar vervolgens aangepraat? Ritalin! Dit is een soort 'Stockholm-syndroom', waarbij je je kwelgeesten uiteindelijk gaat verdedigen. Het enige wat telt is waarheid, ABSOLUTE WAARHEID!

Mike

Quote:
De hersencellen bestaan voor 60% uit vet.

Misschien hebben we hier ooit eerder over gediscussieerd, maar naar mijn idee bestaan hersenen voor het grootste gedeelte uit water. Of wordt er bedoeld 60% van het droge gewicht?

Volgens mij heb ik het antwoord. 75% van de hersenen bestaat uit water, en 60% van het resterende deel van de hersenen bestaat uit vet.

bron

Hoewel het hebben van een leerstoornis (oftewel, de symptomen daarvan) niet prettig is, heeft het me wel aan het nadenken gezet en na veel omzwervingen bij WP gebracht. Dat had ik zonder symptomen nooit gedaan. Nu ben ik nog jong en kan mezelf en mensen in mijn omgeving verder helpen.

Dus Clara, doe je voordeel met alles wat je leest, eet zo goed mogelijk en help anderen op je pad!

Ik ben zelf veel helderder dan ik ooit was, hoewel niet alles over is. Pas sinds ik granen, peulvruchten en aardappelen mijdt is het beter geworden. Dit omdat ik nu mijn maag vul met vet ipv koolhydraten.

ik heb het boek van de leverzuivering van Moritz nu net voor de 2e keer gelezen, zelf net afgelopen weekend een zuivering gedaan en merk wel wat verbeteringetjes. Mijn vermoeden is dat een leverzuivering bij mijn dochter ook wat zou moeten uitmaken, wss zit ze vol met stenen, boosheid(gedrag/agressie, wel stuk verbeterd al)behoorlijke eczeem in gezicht, en naar beneden afzakkend wat minder, geen goede bloedcirculatie (koude handen en voeten vaak) en ook wel eens rood/paarse voeten, meestal harde ontlasting, ook geen goede hormoonwerking (teveel haargroei waar dat bij meisjes niet hoort zoals onderbenen, kin/hals en veel te veel in schaamgebied uitlopend naar de navel.

Kan ik dan op dezelfde manier haar lever en gal zuiveren als standaardprocedure of zou onze dochter daar anders op reageren vanwege haar "gevoeligheden".

Ik vind trouwens dat dit wel in dit topic kan maar misschien ook over moet plaatsen naar leverzuiveringstopic. Het loopt ahw in elkaar over..

pfff lijkt een beetje warrig verhaal, maar denk dat jullie met overvoedde hersenen dit prima begrijpen :D

Hoe oud is je dochter en wat wil ze zelf. Ik denk dat dat laatste altijd en bij iedereen doorslaggevend is, wat voor problematiek je ook hebt. In het topic leuke berichten en filmpjes Is de link naar een radioprogramma waarin twee kinderen vertellen over "slechte" voeding. Doordat ze wapf/paleo eten willen ze niet eens een heel koekje meer op een verjaardagsfeestje, want dat is niet lekker en t effect is niet fijn.

Jouw dochter is niet van kleins af aan wapf opgevoed, dus zal je met elkaar moeten overleggen.

Meestal alles wat ik haar voorzet eet ze, wat dat betreft is ze haar leven lang vrij meegaand geweest en lust in principe alles. Nou was ik wat dat betreft altijd een consequente moeder, eerst goed eten wil je wat kunnen snoepen. Ze heeft met haar 22 jaar nog een goed gebit en ziet er anatomisch ook goed uit. Haar buik is al jarenlang een stuk platter en niet meer opgezet en ontstoken, ze duwt niet meer haar broeken naar beneden. Ik vermoed dat het voornamelijk het ontgiften is wat moeilijk is voor haar.

De appelazijn (met een beetje honing of stevia-de echte) krijg ik ws wel voor elkaar en bitterzout opdezelfde manier ook wel. Appelsap lijkt me niet handig gezien haar darmverleden en huiduitslag.

Marieke praat niet, ik praat wel altijd tegen haar en wij hebben allemaal redelijk de indruk dat ze veel begrijpt.

Het huis waar ze woont is welwillend en haar zorgverantw. ook denk ik, ik heb een heel goed contact met haar en met Marieke klikt het ook heel goed met haar. Ze hebben samen de grootste lol. Marieke zit naast haar en "prikt" haar begeleidster op haar wang en schiet vervolgens ontzettend in de lach, krijg ik te horen. Heel erg leuk.

Zelf was ik vorig jaar behoorlijk aan eind van het latijn en het wonen waar we al een tijdje naar op zoek waren (prachtige en geschikte plek) kwam voor mij en ook Marieke als een zegen. Ws. zat ik ook tegen een depressie/uitputting aan. Ik heb nu veel meer energie om vanaf de zijlijn veel meer voor haar te kunnen betekenen.

Had de link tussen de topics even niet gelegd. Hmmm, je kan moelijk stellen dat ze een leerstoornissen heeft toch :wink: ik zou zeggen, die eerst zelf eens een grote reiniging en ga dan na of je uberhaupt wil dat je dochter dit meemaakt op een soortgelijke manier. En stel je dan voor dat je niet in staat bent om jezelf te ontlasten op de wc, maar spuitpoep/water in je luier moet doen die brand en vervolgens wordt je ook niet direct verschoond. Niemand weet wanneer de anus begint te branden en vervolgens smeert er niemand uierzalf ofzo op je anus. Of doet dat maar 1 keer.

Ervaar de zuivering en kijk of je dit je dochter kan en wil laten meemaken. Persoonlijk zeg ik, na meer dan 12 zuiveringen, niet doen. Als het haar al allemaal lukt om alles in te nemen, dan nog kan je die brandende ontlasting in een luier niet aandoen. Is mijn mening he. Ik zou de dagelijkse milde reiniging doen, heel goed en lekker te drinken. Geen brandende ontlasting, geen extra pijn voor haar.

Ik lees net terug dat je de je zuivering zelf hebt gedaan. Is het iets voor je dochter?

Gebruikt ze medicatie? Vaak krijgt men daar overtallige beharing van.

Misschien is het handig om een topic over en voor je dochter aan te maken, staat de informatie bij elkaar. Vindt het ook wel leuk om de vorderingen op die manier te volgen!

Quote:
Ik merk dat clara hunkert naar erkenning inderdaad en al blij is deze te krijgen van de 'psyche-haters'. En wat hebben ze haar vervolgens aangepraat? Ritalin! Dit is een soort 'Stockholm-syndroom', waarbij je je kwelgeesten uiteindelijk gaat verdedigen. Het enige wat telt is waarheid, ABSOLUTE WAARHEID!

Hoi Mike en anderen.

Ik heb een aantal dagen over dit berichtje na kunnen denken. Ik heb het idee dat jij mij waarschijnlijk verkeerd begrijpt, maar hoe meer ik er over na dacht, hoe meer ik me ook realiseerde dat dat waarschijnlijk het logische gevolg is van hoe ik mijn berichtje formuleerde.

Zonder dingen te willen ontkennen, wat weer zou impliceren dat ik in een soort ontkenningsfase zit :wink: wil ik toch even toelichten hoe ik mijn post bedoelde, welke intenties ik had.

Over GAPS, darmproblemen en psyhische soortnissen. Ik bedoelde niet "er klopt helemaal niks van, want IK heb geen darmproblemen, en DUS!". Misschien heb ik wel darmproblemen, maar ik merk er niets van (wellicht allerlei onmerkbare dingen?). Als ik dan over GAPS lees: "alle mensen met autisme en adhd hebben onomstotelijk darmproblemen", dan voel ik me een beetje de Popperiaanse zwarte zwaan. Niet om de hele theorie te falsificeren, maar wel om aan te geven dat deze nuancering/nader onderzoek behoeft. Want wat is er dan aan de hand bij mensen die geen darmklachten rapporteren? (overigens sprak in een homeopathisch kinderarts die jaren ervaring met autistische kinderen heeft en volgens haar had zo'n 30% last van darmproblemen. Nog steeds schrikbarend veel!)

Over de erkenning die een DSM-label geeft. Ik ben cultureel antropoloog. Hoewel het niet mijn afstudeerrichting is, heb ik tijdens mijn studie wel het een en ander meegekregen van medische antropologie. En daar vinden discussies plaats over de gevolgen/functies van een diagnose, zeg maar de vraag is een diagnose 'marginalization' (zet het mensen onterecht apart) of 'empowerment' (en dat is die erkenning waar ik het over had, dat het mensen ook tot bepaalde dingen in staat stelt en hun zelfvertouwen vergroot). Ik herkende inderdaad dat laatste erg. Voor mij was het al 15 jarige (toen ik mijn diagnose kreeg) met 0,0 zelfvetrouwen inderdaad heel fijn om te horen "je doet dit niet expres, je doet wel je best". En dat lees in inderdaad ook in de wetenschappelijk/antropologische literatuur over dit onderwerp. Voor veel mensen is die erkenning erg belangrijk.

Dat was het voor mij ook. 12 jaar reflectie later ben ik daar wel steeds meer afstand van aan het nemen. Ik kom ook steeds meer de andere kant van de medaille tegen, nadelige gevolgen van het label. Ik mag bijvoorbeeld mijn rijbewijs niet halen (met ritalin zou het overigens wel mogen, hoe krom) en zo zijn er nog meer zaken. Ik heb heel erg nagedacht over wat zo'n label nu helemaal is en wat het voor mij betekent. Ik ben pertinent tegen de waarde van absolute waarheid die er vaak aan toegeschreven wordt. Daar ben je als antropoloog sowieso allergisch voor, relativeren en contextualiseren wordt je met de paplegel in gegoten :wink: Objectieve wetenschap is daardoor ook per definitie onmogelijk inderdaad! Heel belangrijk om je daar bewust van te zijn.

Wat ik eigenlijk met mijn post wou bereiken was dat men meer rekening zou gaan houden met elkaar. Ik kom ook wel eens op een ouderschapsforum en daar komt wekelijks iemand reageren in het hoekje voor ouders met zorgenkinderen met oneliners als "ADHD bestaat helemaal niet!". Die ouders reageren daar furieus op want ze komen daar voor erkenning, steun, uitwisselen van ervaringen. De homeopathische therapie van die man nemen ze daardoor niet eens meer in overweging. Dat is ontzettend jammer natuurlijk! Mijns inziens in de reden dat deze man zijn boodschap niet overgebracht krijgt zijn totale ongevoeligheid voor de behoeften van die ouders. Het zijn twee paradigmata die niet met elkaar kunnen communiceren. Neem dat ter overweging, hoe verschillend die werelden zijn. Probeer te voorkomen dat je mensen onnodig kwetst terwijl je ze juist probeert te helpen.

Het is een beladen onderwerp omdat het inderdaad voor mij ook heel veel persoonlijke dingen/problemen/ervaringen oproept. Dat wil ik ook niet ontkennen! Het was misschien beter geweest als ik er niet over begonnen was, of als ik gelijk al duidelijker was geweest.

Quote:
Ondervoede hersens is ook een erkenning van je probleem, toch?

Klopt helemaal, en daarom ben ik ook zeer blij dat ik jullie,dit forum, deze informatie gevonden heb! :D

Clara,

Jouw post bevestigt wat ik zeg. Die zgn. 'erkenning' d.m.v. een DSM-label levert je allerlei ellende op qua 'medicatie' en bijv. wel of niet mogen autorijden. Die man was misschien ongenuanceerd, maar hij had wel gelijk! Roodkapje kreeg aanvankelijk ook 'erkenning' van de grote boze wolf. Ik stel voor dat we vanaf nu de afkorting DSM gaan zien als 'stoornissen' die de wereld in worden geholpen Door Slinkse Misleiding. Hier kun je je eigen fictieve benamingen genereren voor ziektes. Veel plezier!

Mike

Hoi Mike,

Leuke site. Naast ADD heb ik officieel ook SID en DCD, maar die noem ik al niet eens meer :)

Of die man gelijk heeft, dat is niet het punt. Ik begin daar ook steeds meer overtuigd van te raken. De vraag is, of hij zijn standpunt op de meest handige manier overbrengt. Dat lijkt mij van niet. Wat hij zegt is raakt rechtstreeks aan de identiteit van de betrokkenen. Aan hun zelfbeeld, en aan het klein beetje zelfvertrouwen wat deze mensen hebben gekregen door de erkenning door de diagnose. Dat maakt het denk ik anders dan wanneer je met mensen communiceert over een andere lichamelijke klacht die niet zo sterk daarmee verbonden is. Ik denk dat je meer bereikt door een andere communicatie. Een manier van communiceren die ook erkenning biedt en dan pas de 'alternatieve' oplossing ter sprake brengt. Op dat andere forum zal niemand de homeopathische aanpak proberen. Nee, men spreekt er schande van dat deze man zo bot is en probeert vervolgens de erkenning te herstellen door collectief op de onbeschoftheid van deze naarling af te geven. Het tegenovergestelde is bereikt.

In een ander topic las ik dat jij juist het liefst communiceert met one-liners. Omdat mensen daar gevoeliger voor zijn. Daar zit ook wat in. Het blijft gewoon heel lastig. En jij hebt vast meer ervaring met dit soort gesprekken dan ik. Ervaar jij een verschil tussen mensen aanspreken op 'lichamelijke' klachten en 'psychiatrische' klachten, en dan met name de effectiviteit van je boodschap?

Ik had laatst zo'n situatie. Een kennis vertelde dat haar baby van 10 maanden erg reageert op zonnebloemolie, aardappels en tomaten. Kindje krijgt dan uitslag en diarree. Ik heb dan echt de neiging een heel verhaal op te gaan hangen, over alles wat ik nu weet over WAPF. Zo'n vrouw zit daar niet op te wachten. Uiteindelijk maar een sms-je gestuurd met een link. "Aardappels en tomaten zijn nachtschades, ik heb daar wat over gelezen, wacht ik stuur het je even" 8)

Quote:
Naast ADD heb ik officieel ook SID en DCD, maar die noem ik al niet eens meer

Ik heb ODD: Oppositional Defiance Disorder. Mijn hele leven lang al gehad, komt ook niet meer goed. :mrgreen:

Ik ben eerlijk gezegd niet bezig met of mijn stijl van communiceren goed valt of overkomt. Als je er iets mee kunt, prima, als je er niets mee kunt en daardoor afhaakt of zelfs boos wordt, ook prima. Het zal je misschien wel zijn opgevallen dat ik geen enkele poging doe om mensen hier te houden en dus stoot ik sommigen voor het hoofd met mijn rechtstreekse communicatiestijl. Het zij zo, ik sla je als het ware met de waarheid zoals ik hem zie in het gezicht en ben niet bezig met je evt. tere zieltje. Of, zoals ik het laatst verwoordde:

Quote:
Ik zie het als mijn taak om mensen wakker te schudden. Kijk eens goed naar die uitdrukking: wakker SCHUDDEN. Niet zachtjes wiegen, nee: SCHUDDEN. Die uitdrukking is er niet voor niets. De meesten van ons moeten ruw gewekt worden uit onze dagelijkse slaapwandeling door het leven d.m.v. een SCHOK.

Ondertussen krijg ik ruim 2000 unieke bezoekers per dag op deze site in iets meer dan anderhalf jaar tijd. De meeste mensen vinden mijn nietsontziende aanpak een 'breath of fresh air' tussen alle politieke correctheid en braafheid, die onze Nederlandse cultuur zo kenmerkt. Kennelijk doe ik toch iets goed!

Mike

Ik plaatste laatst op mijn fb pagina een artikel over dieet en adhd, en kreeg de volgende reactie:
Quote:
ik heb een zoon met adhd/autisme. deze kinderen hun smaak en reuk orgaaan is veel sterker ontwikkeld dan dat van gewone mensen. het is niet zo eenvoudig om tegen je kind te zeggen dat het vanaf nu dit of dat moet eten. erger me bijgevolg ook altijd aan dergelijke artikels. het is heel gemakkelijk om te zegen dat je knd vanaf nu geen snoep meer krijgt, maar de "gezonde" voedingsmiddelen " moet eten. uit ervaring weet ik echter dat dit in de praktijk dik tegenvalt. dus wetenschappers : praat niet over zaken waar je totaal geen verstand van hebt. je weet pas echt hoe het is als je een kind hebt met dee problematiek. is ook zeer vernederend en ontmoedigend voor de ouders van dergeliijke kinderen. iedereen geeft je het gevoel dat je totaal verkeerd bezig bent, maar als je een kind hebt met dergelijke problemen dat op 11-jairge leeftijd amper 29 kilo weegt, dan doe je er alles voor om te zorgen dat je kind niet nog meer afvalt en enkele kilootjes w int, ook al is het dan op een"ongezonde" manier. berichten over hoe het eigenlijk zou moeten maken ouders van dergelijke kinderen dan ook depressief en stroken niet met de werkelijkheid!

Ik begrijp heel goed dat deze ouders het moeilijk hebben, maar dat geldt, in mindere mate, voor alle ouders. Je maakt je niet populair met het verbieden van snoep nee, en dit eindigt misschien in en driftbui of erger, maar uiteindelijk ben je als ouder verantwoordelijk voor de gezondheid van je kind. In plaats van deze informatie aan te grijpen als kans op verbetering, schiet men in de verdediging.

Ik begrijp dat dit ook op dat forum werd gedaan met de informatie over homeopathie. Vaak ligt het echter niet aan de manier waarop het wordt gebracht. Al zou je het heel aardig overbrengen, mensen willen niet altijd geholpen worden als dat betekend dat ze zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen. Dit betekend dat ze het zonder de vertrouwde 'experts' moeten stellen en van het geijkte pad moeten afwijken.

Ik zie het zo, mensen die echt geholpen willen pakken alle informatie met beide handen aan, ook het niet mooi 'verpakt' wordt,.

Mooi verwoord, Tanja! Zoals ik al schreef:

Quote:
Roodkapje kreeg aanvankelijk ook 'erkenning' van de grote boze wolf.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan