Leerstoornis - voeding

• Onderwerp starter Onderwerp starter Oker
  • Startdatum Startdatum
Ik denk ook niet dat je tegen je kind moet zeggen wat tie wel en niet mag, maar dat het begint bij jezelf als ouder. Eerst de erkenning dat het jouw eigen tekorten zijn die je hebt doorgegeven en dat is denk al een moeilijk proces voor de meeste mensen. En in plaats van je kinderen te zeggen wat ze wel en niet mogen, dien je het uit te dragen, te leven en samen te doen.

De eigen verantwoordelijkheid komt absoluut op de eerste plaats en ik denk dat de boodschap op vele manieren doorgegeven moet worden. Want de meesten zijn zo afgestompt dat de eerste 100 keer gewoonweg niet binnekomt. Op welke manier dan ook.

Hoi Mike

Ik ben ook geen communicatiedeskundige. Dat is misschien ook weer zo'n wetenschap die iets te ver is doorgeschoten in het muggenziften in niches van niches. Ik kan me zo voorstellen dat beide aanpakken in andere gevallen effectief zijn. Maar, veel mensen, inderdaad meestal vrouwen en ik zelf soms ook, zijn erg (teveel) gericht op 'de boel bij elkaar houden'. Goed als je dan juist jezelf niet uit het oog verliest.

Ik ben op WAPF gestuit via "Tandarts Frank" Hij verwijst ook naar dit forum. Hij is van de fluwelen handschoentjes:
Quote:
Eigenlijk is het tegenwoordig heel makkelijk om gaatjes te krijgen.

Want veel mensen hebben altijd te horen gekregen dat je geen gaatjes krijgt als je maar braaf poetst.

En, hielp dat? Niet altijd hè?

Want wat veel mensen niet weten is dat je eigenlijk met je voeding gaatjes kunt maken.

Of tegenhouden, net wat je wilt.

Maar op de een of andere manier is dat verhaal nooit goed uitgelegd.

Daarom doe ik hier maar een poging. Komt hij aan:

‘Moderne’ koolhydraten en suikers zijn eigenlijk niet zo goed voor mensen.

@Tanja.

Ik blijf erbij dat zo'n moeder het veel zwaarder kan hebben dan wij vermoeden. Dan ben je inderdaad zo bezig met overleven dat je oogkleppen op hebt voor andere oplossingen. Niet goed, wel enigszins begrijpelijk. En vooral erg jammer.

En vergeet vooral ook niet dat het bij een kind met dergelijk psychische problemen het misschien niet zo simpel werkt, dat hij uiteindelijk wel gaat eten als hij honger krijgt. Anorexia-patienten hongeren zichzelf uiteindelijk ook uit door een psychische fixatie. Maar het blijft erg jammer en verdrietig.

Mijn eigen dochter was overigens ook heel koppig. Zij heeft 2.5 jaar borstvoeding gehad en at de eerste twee jaar daarnaast (we volgden de Rapley-methode) alleen vis, ei, kaas en dergelijke, klein beetje fruit maar absoluut geen groente of brood (eigen best WAPF, ik had meer op mijn kind moeten vertrouwen dat ze zelf wel aanvoelde wat het beste voor haar was). Nu nog eet ze letterlijk 'het kaas van het brood'. :lol: Daarom laat ik de laatste weken het brood maar achterwege ;)

@Alexandra

Daar heb je ook gelijk in. Ik vond dat best moeilijk om me te realiseren, maar ik weet wel dat ik met de beste intenties gehandeld heb en dat ik bepaalde informatie gewoon nog niet tot mijn beschikking had. Nu heb ik die wel en neem ik alsnog de verantwoordelijkheid ervoor. Mijns inziens ben ik dat aan mijn kinderen en mijzelf verplicht.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan