Voor de skeptici onder jullie:
Lees het boek
Eindeloos bewustzijn van Pim van Lommel. Pim van Lommel was hartchirurg in Arnhem en redde iemand van de dood, die tot zijn grote verbazing boos op hem was! Toen Van Lommel deze persoon vroeg naar het hoe en waarom kreeg hij te horen dat de persoon zich in een prachtige wereld bevond en helemaal niet terug wilde keren in een beperkt en verzwakt lichaam. Dit intrigeerde Van Lommel en hij besloot hier wetenschappelijk onderzoek naar te doen, onderzoek dat uiteindelijk 25 jaar duurde.
Hij schreef hierover in 2000 in het toonaangevende medische vakblad The Lancet en dit deed veel stof opwaaien. Hierdoor werd hij gevraagd om op internationale symposia te spreken. In 2005 legde hij zijn onderzoek in een populaire stijl vast in het boek Eindeloos bewustzijn. Hierdoor is Van Lommel nog veel meer spreekbeurten gaan geven. Ik ben nooit op een spreekbeurt van hem geweest, maar heb wel zijn boek gelezen. In zijn boek weerlegt Van Lommel op wetenschappelijke wijze alle tegenargumenten, als zouden bijna-doodervaringen uitsluitend een illusie zijn van afstervende hersenen. Juist omdat Van Lommel als enige ter wereld hier het langst wetenschappelijk onderzoek naar gedaan heeft en dit in een heldere, nuchtere, niet-zweverige stijl beschrijft, zou het verplichte kost moeten zijn voor alle skeptici.
In zijn boek valt te lezen dat mensen die terugkomen vanuit een dergelijke schitterende ervaring vervolgens de grootste moeite hebben om aansluiting te vinden bij de materiele, aardse realiteit, niet zozeer de aarde of het aardse zelf, maar vanwege de menselijke aardbewoners! Ze worden door velen simpelweg niet geloofd. Sommigen gaan hieronder gebukt en ervaren het eerder als een last, maar de meesten krijgen juist des te meer zingeving, omdat ze dankzij deze ervaring snappen waar het werkelijk allemaal om draait in het leven. Wie dus beweert dat het hier draait om het hier en nu en om zingeving moet beseffen dat de meeste mensen met een BDE juist hierdoor beter in het hier en nu kunnen leven en meer zingeving krijgen, omdat ze door de ervaring leren dat materialisme en uiterlijke schijn een illusie zijn en dat het juist draait om de 'kleine dingetjes' in het leven. Het een sluit het ander dus absoluut niet uit, integendeel zelfs, het betekende zelfs een verrijking van hun leven!
De beste verbeelding die ik ooit heb gezien van hoe het er aan gene zijde moet uitzien is de film What Dreams May Come. Deze film is overduidelijk gebaseerd op herinneringen van mensen met BDE's en sluit perfect aan op het boek van Van Lommel. Een absolute aanrader!
Wie nog steeds skeptisch is, moet beseffen dat natuurvolkeren allemaal van mening waren dat deze aardse beleving een illusie is. Neem bijvoorbeeld het concept van 'Dreamtime' (Droomtijd) van de Aboriginals, die stellen dat je juist in je dromen het meest 'wakker' bent, omdat je je verbindt met de niet-aardse realiteit. Ook de Amerikaanse Indianen waren ervan overtuigd dat juist de 'spirit world' (geestenwereld) echt was en ons aardse bestaan een illusie. Onze materiele 'wetenschap' wijst dit concept cetegorisch af, omdat onze 'wetenschap' letterlijk een octaaf te laag denkt. Je hoeft de wind niet te zien om te weten dat-ie waait. Zo hoorde ik op de radio eens een 'expert' openlijk ons vermogen om ’s nachts te dromen een 'foutje van de evolutie' noemen. Dit is minstens zo arrogant als stellen dat ons niet-materiele DNA, dat maar liefst 98% beslaat (!), 'junk-DNA' zou zijn!
Vanuit de wetenschap dat de natuur niets verspilt en dat alles energie is, is het eerder zeer logisch dat je allereerst gematerialiseerde energie bent en dat jouw energie (je ziel) 'gerecycled' wordt. Dit maakt ook het concept van reincarnatie geloofwaardig, waarmee ik niet zeg dat ik hier noodzakelijk in geloof. Mijn punt is dat als ik het niet weet maar er wel van overtuigd ben dat het zeer goed mogelijk is ik het letterlijk open laat en niet per definitie afwijs. De academische wetenschap levert echter meer gesloten dan open geesten op, maar gelukkig is Pim van Lommel een zeer gunstige uitzondering. Nu is er ook Eben Alexander, eveneens een 'bekeerde' wetenschapper. Ik ga zijn
boek bestellen en met zeer veel belangstelling lezen!
Mike