@rinolo. Leuk dat je over paranormale gaven begint, want dat was bij mij mijn eerste kritische vraag toen ik op de universiteit over een heel wereldbeeld leerde. Ik vroeg me af: hoe is het mogelijk dat mensen als Richard Dawkins zo laatdunkend doen over paranormale ervaringen?
En dan blijkt: paranormale 'vaardigheden' zijn wel degelijk systematisch onderzocht, er is een hele vakgroep aan de universiteit van Utrecht, bekijk het onderzoek eens op
parapsy.nl; goed opgezette tests, niet zweverig mocht je dat denken. Iets uit het verleden kan kennelijk blijven hangen in een bepaalde ruimte, en het kan ook niet anders of het begrip tijd is toch niet helemaal wat we denken dat het is etc. En ja, er is echt nogal een arrogantie in de moderne natuurwetenschappen. Met name sinds de 18e eeuw spelen al die machtsbelangen van de vrijmetselarij. Een hoop wijzen in het iets verdere verleden wisten bepaalde zaken namelijk allang. Alle wijsheid is oud.
@bastiaan. Europa en Midden-Oosten hadden al een traditie voordat het Romeinse Rijk vanaf de 4e eeuw (Constantinus) iedereen wilde bekeren tot het christendom. De kerstening is gepaard gegaan met geweld, maar het eigenaardige aan de bijbel is dat het boek heel veel oude verhalen en wijsheden uit het Midden-Oosten gewoon overnam. Heel simpel: iets compleet nieuws slaat nooit aan, het moet altijd aansluiten bij iets bekends. Kijk maar naar ons kerstfeest: dat was er al voordat de eerste christenen kwamen. Mensen zeggen wel eens: de sterrenhemel is vol met verhalen. Diezelfde verhalen vind je terug in de bijbel; ze staan er gelukkig nog gewoon in, alleen moet je ze herkennen.
Ja en dat met God.. dat is heel sluw gespeeld door bepaalde machten, een God die boos wordt op mensen en mensen straft, dat had niets te maken met oude wijsheden. Het gewone volk in de Middeleeuwen geloofde ook helemaal niet in zo'n God; dat verhaal ging altijd uit van machthebbers die mensen eronder wilden houden. Bekijk eens een lezing van
Santos Bonacci op youtube zou ik zeggen. Hij keert zich tegen de machtsstructuur van georganiseerde religie, maar wijst wel telkens weer op verhalen uit de bijbel. Omdat we er zoveel uit kunnen leren over de sterren.