Alles op z'n tijd, zo blijkt maar weer. Na opnieuw 2 dagen bruine ontlasting ben ik kennelijk opnieuw toe aan een reinigingsgolf van de lever. Vanochtend weer de bekende geelwitte ontlasting gehad. Is het een vertraagd effect van de leverreiniging van vorige week? Of komt het omdat ik om de dag deze week een fruitsmoothie heb gedronken? Of ligt het aan het feit dat ik nu in mijn 2e week zit waarin ik overdag uitsluitend vloeibare voeding tot me neem, waarbij rauwe melk ook een rol kan spelen? Werkt de vitamine C douche ook mee?
Het bevalt me ook in week 2 goed om alleen 's avonds een vaste, warme hap te eten en voor de rest mijn voedsel rauw te drinken. Waasrchijnlijk is het antwoord op mijn vragen dat het allemaal een rol speelt, het is een groot reinigingsgebeuren. De verkoudheidsverschijnselen die in de eerste week uitbleven zijn sinds maandag alsnog gekomen en zijn in de loop van de week gaan toenemen, dus ook dat klopt. Bij mij betekent dit veel histaminereacties in de vorm van jeuk achter de ogen, traanvocht en heftig niezen. Het rommelt aanzienlijk in mijn buik en de histaminereacties nemen dramatisch af zodra ik die geelwitte ontlasting kwijt ben. Dat is dus toxische rommel die mijn hele systeem ontregelt en die gelukkig in de toiletpot verdwijnt.
Wat ook verdwijnt zijn de kilootjes! Ik ben de twee extra kilo's van Schotland allang kwijt, maar inmiddels zijn er opnieuw 2 kilo af, dus 4 kilo in 2 weken tijd, 2 per week! Ik vind het niet erg. Na iets minder dan 2 jaar in een heropbouwfase te hebben gezeten door mijn consumptie van dierlijke voeding aanzienlijk op te voeren, waarbij ik licht overgewicht heb opgebouwd, is het nu dus kennelijk tijd voor mijn lichaam om de balans te herstellen en op mijn natuurlijke gewicht uit te komen. Ik help de boel natuurlijk ook een handje door het accent heel erg te gooien op lichte, plantaardige voeding. Het enige dierlijke wat ik de afgelopen 2 weken op heb is elke dag rauwe melk en deze week 2 keer wilde zalm. Nog geen vlees, geen behoefte aan (te zwaar).
Zoals het er nu naar uitziet ga ik dit nog wel een tijdje volhouden, want het bevalt me prima zo. Ik zal geleidelijk aan wel meer vlees gaan toevoegen, maar ik was al bezig om mijn vleesconsumptie terug te brengen. Niet omdat ik van plan ben weer vegetarier te worden, want 19 jaar vegetarisme heeft me niet gebracht wat ik ervan verwacht had. Het voelt gewoon goed zo, een mens heeft niet elke dag vlees nodig. Ik merk dat ik baat heb bij opbouwende vleesconusmptie en afbrekende groenteconsumptie in de juiste balans. Een beetje van mijn nieuwe eetpatroon dus en een beetje van mijn oude eetpatroon. Mijn lever is er blij mee, ook al levert dit tijdelijk ongemak op!
Mike