Levertraan, wat doet het met je?

Even off-topic, ik heb nu al 4 keer geprobeerd om een reactie te plaatsen in het viskuittopic, maar om de één of andere reden wordt 'ie niet geplaatst...

Ik dacht dat New Chapter met Whole Foods werkte, dus gevriesdroogd/gefermenteerd/vermalen en samengeperst tot capsules.

Mike,

De manier waarop ik het levertraanverhaal opgeslagen heb (als bedorven i.p.v. gefermenteerd), verraadt dan ongetwijfeld welk labeltje ik eraan geplakt heb. Ik dacht echt gelezen te hebben dat het om bedorven kabeljauwlevers ging.

Maar dan nog, bedorven of gefermenteerd: voor mijn vraag maakt het niet uit. Dat was namelijk niet waar ik me het meest over verwonderde. Welk labeltje je er ook aan plakt, als iets stinkt, heb ik, geheel conform de functie van onze reuk, niet de neiging om het in mijn mond te steken. Of het nu zuurkool, schimmelkaas, levertraan of bedorven fruit (noemen we fruit/groente/vlees dat/die te lang heeft gelegen en wegloopt ook ineens gefermenteerd trouwens?) is.

Mijn vraag draaide niet om het bedorven zijn, mijn vraag draaide vooral om hoe iemand op het idee is gekomen om iets met zo'n lucht in z'n mond te steken en dan ook nog te bedenken dat het erg gezond moest zijn.

Ik kan dan in oorlog met de natuur leven (jouw woorden), maar in de functie van zintuigen geloof ik echt nog wel. Dan kun je het nog hebben over een veranderde zintuiglijke waarneming/interpretatie ("ik ruik niks" of "het stinkt niet, het ruikt lekker"), waar ik overigens ook maar gedeeltelijk achter sta.

Je maakt mij in ieder geval niet wijs dat destijds er niemand is geweest die de geur van levertraan nooit heeft geïnterpreteerd als (giftige) waarschuwing. Ik verwonder (jaja, toch wel) me er dus oprecht over hoe levertraan ooit een voedingsmiddel is geworden. En als dat dan zo gebeurd is, hoe diegene er dan nooit voor heeft gekozen om kadavers van koeien, kippen of andere beesten bij elkaar in een ton te gooien en dát op te eten.

Vroeger waren de mensen lang niet zulke "watjes" dan wij tegenwoordig. Doordat de mensen veel meer respect hadden voor de natuur en heel het dier aten ze vrijwel alles en de rest werd ergens anders voor gebruikt. Zij griezelden vast niet van lever, ook niet bij elkaar in een ton.

Het gaat niet om griezelen of watje-zijn. De reden dat wij tegenwoordig griezelen van iets dat we zien, is omdat we erover denken en er allerlei associaties bij hebben.

Het gaat mij om een veel primitiever systeem dan denken: het feit dat de reuk en smaak als functie hebben om te waarschuwen voor gevaar. Mensen hebben lang niet altijd het vermogen gehad om op te slaan wat ze wel en niet konden eten (geheugen dus) omdat het wel of niet gevaarlijk was en hadden dus echt hun zintuigen nodig om te bepalen wat ze wel of niet konden eten.

Mensen (maar ook dieren trouwens) weten (of eigenlijk vooral: wisten) op basis van geur en smaak of ze iets wel of niet kunnen eten. Het gezicht dat je trekt als je ergens qua smaak of geur van griezelt, is niet voor niets het begin van de beweging die je maakt als je iets uitspuugt. Smaak heeft dus tot op zekere hoogte te maken met genot (en dus: beloning voor de inspanning om het eten te pakken te krijgen), maar is in een stadium daarvoor veel meer bedoeld om te bepalen of iets veilig was (is) of niet. Daarnaast geeft smaak ook nog aan waar de doelen (behoefte dus) van het lichaam op het moment liggen.

Het gaat mij dus echt om de geur en smaak van levertraan. Als je mij vertelt dat levertraan een superfood is, dan zou het dus ook écht heel erg lekker moeten zijn. Aangezien ik nog niemand heb meegemaakt die levertraan echt heerlijk vindt en in het bijzonder de oudere generatie, wiens smaakvermogen vroeger nog niet zo bewerkt was, verhalen over kokhalzen kan vertellen, was het toen dus ook al een product dat "bedacht" was om eetbaar te zijn, terwijl eigenlijk iedere keer bij het eten de waarschuwingsbellen (vies = gevaarlijk) gingen rinkelen. Je kunt van me zeggen dat ik oorlog tegen de natuur voer (als je dat wilt), maar ik geloof niet dat zintuigen ondergeschikt zijn aan het menselijk denkvermogen. Op zintuigen hebben we het namelijk al die miljoenen jaren overleefd; op ons denkvermogen zijn we de wereld aan het verpesten.

Vandaar dat ik me afvraag waar die discrepantie vandaan komt. Hoe kun je in hemelsnaam iets gruwelijk vies vinden ruiken/smaken (en dan ben je dus niet aan het griezelen in je denken, maar in je sensoren: je primitieve systeem!), maar tóch erop vertrouwen dat het veilig is? Waarvoor dient je reuk-/smaaksysteem dan nog?

Ik kwam onderstaande constatering nog tegen hetgeen een mooie aanvulling is op de discussie:

According to Dr. Rosann Volmert, a family practive physician in Pasadena, California, "It took just 2,800 IU of the vitamin D contained in Green Pasture’s fermented cod liver oil in combination with the butter oil to raise one patient’s serum 25-hydroxy vitamin D level from 12.6 ng/ml to 82.3 ng/ml in just three months. According to the guidelines for supplementing synthetic vitamin D3 it would have taken 7,000 IU to achieve this and without all the benefits of the many other fat-soluble nutrients found in these oils. What a testament to the power of nutrients in their natural form!"

Lijkt me duidelijk.

@Salfat

ja thnx voor de info, hier was ik een beetje naar op zoek.... hoeveel de bloed waarde werden met levertraan. Zelf zit ik rond de 70-80 ng/ml....minimaal wordt toch wel 50 ng/ml geadviseerd.... binnenkort toch maar is levertraan gaan bestellen denk ik...

Ik heb de blue ice royal van green pasture, maar wow ik kan dit echt onmogelijk elke dag nemen, nam net een kwart theelepel en ging echt bijna kotsen... Hoe doen jullie dit in godsnaam?

Gelijk iets er achteraan nemen, stuk pittige kaas of wat ik hiervoor deed een banaan.

Slik rustig 1 eetlepel, de smaak went...

Verstand op nul (waar ik verdacht weinig moeite mee lijk te hebben :lol: ) en gaan met die banaan.

Even serieus; wat jij met levertraan hebt, heb ik met kokosolie. Daar ga ik dus echt van kokhalzen. Als je het puur inneemt, dan is het handig om je neus dicht te houden (want geur bepaalt voor een groot deel je smaak) en wat te drinken klaar te hebben staan zodat je het meteen kan wegspoelen. Sommige mensen mixen het ook in een smoothie.

Samen met honing, heb ik in het begin gedaan, Nu zonder problemen. Ik ben er aan gewend, maar vind die met boterolie wel lekkerder en milder dan zonder.

Dit is geen levertraan, maar visolie.Is rommel met toegevoegde A en D. Ze zou beter de lovitran kunnen kopen, deze is weer in de handel. Natuurlijk is blue ice nog een stuk beter, maar het is al mooi dat ze met levertraan wil beginnen. Als de lovitran bevalt is het maar een kleine stap om ook de blue ice eens te proberen. :wink:

Mijn advies: De Lovitran laten staan en meteen voor kwaliteit gaan. Ja, het is duurder in de aanschaf maar het is zo voedingsrijk dat je er minder van nodig hebt en er langer mee doet.

nickaaai, je kunt simpelweg de Blue Ice Royal verwerken in een smoothie. Lekker en gezond en je proeft er niets van! Hier wat suggesties:

https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=26

Mike

Ik wilde net weer de blue ice gaan bestellen en neem dus nog een keer een kijkje naar de ingredienten.

Ingrediëntenlijst: Gefermenteerde olie uit de leven van kabeljauw, Vitamine A, Vitamine D2.

Dus nog een keer mijn vraag: Betekent dit nou dat er synthetische vitamine A en D aan toegevoegd is? Deze keer kijk ik toch echt naar de vloeibare olie, en niet naar de capsules.

@ Janse Nee hoor, de gefermenteerde levertraan met boterolie in de capsules is dezelfde als de gel. Er zitten dus geen synthetische vitamines in.

Als je het echter gaat terugrekenen naar de dagelijks geadviseerde dosis dan is de gel veel goedkoper dan de capsules. Om de door Price geadviseerde doses binnen te krijgen zou je dagelijks 1 theelepel moeten nemen. Dit komt overeen met 10 capsules. Dit zou betekenen dat het potje met capsules na 12 dagen leeg is ! Let wel, een teaspoon in Amerika is wat anders dan een theelepeltje bij ons. Met een teaspoon bedoelt men dagelijks 5ml van de gecombineerde levertraan/ boterolie. Dus voor de kids gebruik in nu de capsules, maar voor onszelf is de gel echt veel goedkoper. Je kunt het natuurlijk ook zelf in een capsule stoppen.

Wat ik mij echter wel afvraag. Er wordt hier iedere keer zo stellig beweerd dat er geen D2 in de producten van Green Pastures zit. Dit schijn foutief op de site van vitavie.nl te staan. Waarom past men dat dan niet aan ?

Als ik vervolgens op de site van Green Pastures kijk dan toont men daar de test data van iedere productielijn gefermenteerde levertraan. http://www.greenpasture.org/public/Products/TestData/index.cfm

Wat opvalt is dat de gevonden waardes EPA/ DHA/ Vitamina A en D veel varieren. Is ook logisch omdat er sprake is van natuurlijke fermentatie. Soms schijnt er zelfs vitamine B in te zitten. Jammer dat de test data niet meer wordt bijgewerkt.

Wat mij echter opvalt is dat de vitamine D in de FLCO wel gewoon bestaat uit (1) alleen D2 of (2) een combinatie van D2 en D3. Dus de stelling dat er alleen D3 in zou zitten en het gewoon verkeerd op de site staat betwijfel ik.

Ik heb zojuist de boterolie ontvangen. Klopt het dat het een stevige massa is?

Moet dat warm zijn? zodat het dunner wordt? Lijkt me moeilijk uit de fles te krijgen

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan